Köpråd sökes, elbil till familj

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11559
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpråd sökes, elbil till familj

Inlägg av martinot »

Stabby skrev:
martinot skrev:
Skall du äga bilen väldigt länge, säg 10-15 år, så tror jag att du kan bortse från andrahandsvärdet i ekvationen (sätt det till 0, eller nära).
Ja jag är personligen inte den typen som byter saker ofta då jag ser ofta på saker att "varför fixa det som funkar?" Stilen. Bortsett från mobiltelefon då jag bara blir förbannad när batteriet inte klarar en arbetsdag :lol:

Kanske är smartast att tänka så istället, att tänka att bilen är värd 0 när jag är klar med den :D
Jo, batteritekniken utvecklas i en rasande takt. Vi är enbart i början av S-kurvan av utvecklingen av BEV. Räkna med nära noll värde om 10 år när batteritekniken och BEV tagit stora tekniska språng framåt.

Du kan inte tänka som på ICE-tiden där teknikutvecklingen sedan decennium bakåt planat ut, och varit relativt modest. Där är 10 år inte lika stort på den långsamt utvecklande fossilbilssidan.

På BEV-sidan så kommer det bli mer som med mobiltelefonutvecklingen. Hur många kör med en 10 år gammal mobiltelefon idag?

Jag skulle absolut räkna med värde 0:- om 10-15 år. Får du mot förmodan en back öl för den så får det vara ett oväntat plus då. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Stabby
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 maj 2021 15:07

Re: Köpråd sökes, elbil till familj

Inlägg av Stabby »

Nä man kan ju vända på steken och tänka att köper jag en diesel nu är den inte säljbar om 10-15 år, och elbilen ev värt lite men kanske inte mycket men i det stora hela har jag lagt mindre pengar på elbilen på den tiden än på dieseln
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11559
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpråd sökes, elbil till familj

Inlägg av martinot »

Stabby skrev:
Nä man kan ju vända på steken och tänka att köper jag en diesel nu är den inte säljbar om 10-15 år, och elbilen ev värt lite men kanske inte mycket men i det stora hela har jag lagt mindre pengar på elbilen på den tiden än på dieseln
Absolut! Jag tror det kommer vara en vinnare med en elbil om det fungerar för dig. Låga driftskostnader, låga skatter, låga/inga servicekostnader (iaf. med Tesla och Polestar) och dessutom trevligare både körupplevelse och bra för miljön.

Tycker absolut du skall satsa på en ren elbil om det är möjligt för dig. Var mer att du inte skall göra några felaktiga glädjekalkyler vad den en elbil med dagens teknik är värd om 10-15 år. I praktiken skulle jag gissa att det är extremt lite. Men jag tror ändå att det kommer vara en vinst för sig ändå, även med 0:- i restvärde.

Denna vetskap gör dig ju också lite friare att du inte behöver fundera på vilka tillval som påverkar restvärde eller inte (meningslöst om du kommer köra bilen själv under större delen av dess livslängd). Så en sak mindre att behöva lägga in i dina kalkylark tänker jag! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar