E-Niro =lyckad eldrivlina i en ganska tråkig, tamt designad, plastig budgetbil, från Asien. Där har du nog förklaringen till skiftande omdömen.
Bra omdömen från de som värdesätter/prioriterar eldrivlinan och pålitligheten men inte bryr sig lika mycket om design, kvalitetskänsla i inredningen, väghållning och ljudnivå. Dessutom hade de två första årsmodellerna dessutom bara 1-fas laddning och saknade app-uppkoppling. E-Niro är rymligare inuti än vad man först tror men ändå inte lika rymlig ”familjebil” (främst bagage) som t ex ID.4/Enyaq. Hade själv grundversionen och stolarna och halogenlampor var ingen höjdare.
Jag har själv genom åren rekommenderat e-Niro till många som inte är bilintresserade och som främst söker en pålitlig, lagom rymlig elbil till rimligt pris med vettig räckvidd. Tyvärr (som i många asiatiska bilar) ett evigt ”plingande” för många funktioner, liiiten storlek på mittskärm och en grafik/design inuti som i vissa fall känns ganska ålderstiget.
Idag tycker jag det finns flera klart ”roligare” elbilar att välja mellan. Där det beror lite på vad man söker.
Honda-e är t ex en liten pärla i stan för den som inte behöver en familjebil. Enyaq är en riktigt trevlig familjebil på många sätt. Ioniq5/Kia EV6 ligger i framkant tekniskt om man vill ha det senaste men tyvärr dock i en ganska ”plastig förpackning”. Tesla är klockren vid långkörning och när det kommer till prestanda. Model Y kommer antagligen sälja riktigt bra. Polestar är på något sätt en slags kombination mellan Audi/Tesla =en tight körbil med riktigt trevlig (traditionell) känsla i inredningen.
Så allt beror lite på vad du prioriterar i din kommande familjebil.
Värt att tänka på är att e-Niro har rejält höga servicekostnader. Strikt var 1500mil och dessutom dyrt kylvätskebyte var 4500mil. (14L kylvätska och 1,4tim jobb, typ 5000kr bara för det + vanliga servicen vid 4500mil) En Enyaq/ID.4 har t ex vart annat år utan milbegränsning.
Så bums ut och provkör och fram med excelarket
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil