Köpråd sökes, elbil till familj

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Stabby
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 maj 2021 15:07

Köpråd sökes, elbil till familj

Inlägg av Stabby »

Hej på er allihopa!

Jag och frugan är ute efter en elbil som skulle passa oss som familj, vi är 2 vuxna och 2 st snart 2 åringar

Jag har spanat en hel del på bl a ID.4 och Enyaq, dock inte provkört något ännu.
Vi känner att vi vill ha en bil med bra utrymme, dvs bagageutrymme som passar en familj på 4 och gärna utrymme där bak då vi har 2 bakåtvända barnstolar i ett par år till.

Vi kör väl mest bara korta sträckor, till och från åker vi till större städer då pratar vi kanske 20 mil tur/retur och några gånger om året bär det av till svärmor och stuga då är det 25 mil enkel resa.

Budget? Runt 550,000 är vad jag siktar in mig på... vill ju gärna köpa en bil som kan ha ett bra andrahandsvärde med utrustning och dylikt. Dragkrok är ju nästan ett måste.

Något som skrämmer mig lite är det där med de flesta nya bilar har bakhjulsdrift, jag vet det är inte en Volvo 740 som sladdar åt skogen men ser att vissa bilar har större däck bak vilket i sin tur borde leda till sämre förhållanden även på vintern :shock:

Bomba på mig med förslag! Vill ni så bygg gärna en bil på diverse märken och länka :D
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Köpråd sökes, elbil till familj

Inlägg av Teslaspolen »

Bakhjulsdrift är en fördel och att föredra om man inte har fyrhjulsdrift!

Annars låter det som du hittat två av de bästa alternativen där ute för budgeten!
Stabby
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 maj 2021 15:07

Re: Köpråd sökes, elbil till familj

Inlägg av Stabby »

Teslaspolen skrev:
Bakhjulsdrift är en fördel och att föredra om man inte har fyrhjulsdrift!

Annars låter det som du hittat två av de bästa alternativen där ute för budgeten!
Vad är det med föredra bakhjulsdrift? Har själv kört framhjulsdrift hela livet (jag är verkligen nyfiken och vill veta allt!)
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: Köpråd sökes, elbil till familj

Inlägg av big-olle »

Jag gillar själv enyaq. Tesla model 3 SR+ borde väl också fungera bra. Dock liten lucka bak.
Nya Hyundai Ionic 5 är ju annars klockren. Tyvärr verkar det som om leveranser först sker 2022 för beställningar nu (enligt säljare på tel)
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Stabby
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 maj 2021 15:07

Re: Köpråd sökes, elbil till familj

Inlägg av Stabby »

big-olle skrev:
Jag gillar själv enyaq. Tesla model 3 SR+ borde väl också fungera bra. Dock liten lucka bak.
Nya Hyundai Ionic 5 är ju annars klockren. Tyvärr verkar det som om leveranser först sker 2022 för beställningar nu (enligt säljare på tel)
Ja Hyundai ser bra ut, men blir nog tyvärr inte av då jag skall sälja min nuvarande till en vän (helst detta året) så då behöver den nya bilen komma helst i år :D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Köpråd sökes, elbil till familj

Inlägg av Zalman3 »

Teslaspolen skrev:
Bakhjulsdrift är en fördel och att föredra om man inte har fyrhjulsdrift!

Annars låter det som du hittat två av de bästa alternativen där ute för budgeten!
Jag anser att bakhjulsdrift är en nackdel.
Har kört en bakhjulsdriven BMW i3 på vintern.
Och i en kurva när man släpper gasen, då dras "handbromsen" in.
Det var ingen trevlig upplevelse.

Nu kan ju antispinn och antisladd försöka dölja problemen.
Men då blir bilen väldigt kraftlös, när den stryps rejält.
Även i övrigt har Volkswagen ID 3 råkat ut för problem. Tommy Wahlström beskriver den som ”otroligt sladdbenägen” med sin bakhjulsdrift.
– Bara man tittar på kurvan kommer bakvagnen farande. Jag tycker inte jag har någon kontroll på framhjulen heller.
https://www.vibilagare.se/podcast/vinte ... -arets-bil
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpråd sökes, elbil till familj

Inlägg av martinot »

Test bakhjulsdrift (V90) vs bakjulsdrift (ID4) på vinterlag med snö/is (på normalt väglag så är ju bakhjulsdrift alltid fördel):

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Köpråd sökes, elbil till familj

Inlägg av jonasl »

Ganska modesta krav på räckvidd gör ju att behoven av laddning utanför hemmet är små, det öppnar upp rätt rejält för andra alternativ.

Jag hade kollat på Enyaq, ID4 och e-tron q4 primärt. Hade inte Ioniq 5 legat så långt fram i tiden hade den varit självskriven, med det mindre batteriet kanske. Model 3 kan vara ett alternativ också om ni kan förlikas med bagagets ganska lilla lucka.

För mig är det tyvärr tvärtom, vi gör rätt många resor varje år som är 35-70 mil enkel väg. Då blir laddnätverket en viktig parameter - inte så kul att komma till en strulande eller upptagen laddare med halvgriniga barn i bilen och behöva stå allt för länge eller börja leta efter alternativ laddmöjlighet..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Köpråd sökes, elbil till familj

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
Test bakhjulsdrift (V90) vs bakjulsdrift (ID4) på vinterlag med snö/is (på normalt väglag så är ju bakhjulsdrift alltid fördel):

Nåt man kanske inte tänker på är att en elbil oftast har mycket bättre antispinn och antisladd än en fossilbil.

Så i testet ovan så tolkar jag resultatet som att i grunden är Volvo V90 en bättre bil på vintern, men att den har ganska dålig antispinn och antisladd.

Precis tvärt om för ID4. Den har usla vinteregenskaper med med en bra antispinn och antisladd så skämmer man inte ut sig helt.

Körde en Audi Quattro tidigare.
En bra vinterbil.
Men min Tesla S75D är en hel nivå bättre under svåra vinterförhållanden.
Screenshot_20210207-210108_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Köpråd sökes, elbil till familj

Inlägg av MarkusL »

En Tesla m3 LR kostar väl precis 550 000 efter bidrag men då får du skramla ihop lite extra pengar till dragkrok och vinterdäck. Överlägset bästa valet om du frågar mig då du har större bagage dock lite svårare att få med stora lådor. Du slipper oroa dig för bakhjulsdrift, får en jätterolig bil jämfört med id4 och kan köra vart du vill utan att behöva planera din laddning.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Köpråd sökes, elbil till familj

Inlägg av MWall »

Bakhjulsdrift funkar hur bra som helst. Körde BMW 320d under de två snörika och kalla vintrarna som var här för ca 10 år sen. Noll problem trots många pendlarmil ute på ganska små landsvägar.

Att vara rädd för bakhjulsdrift numera är närmast ett tecken på att man är ganska gammal. ;)
Stabby
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 maj 2021 15:07

Re: Köpråd sökes, elbil till familj

Inlägg av Stabby »

Tesla går tyvärr helt bort ur alla ekvationer, jag önskar att jag kunde äga en men försäkra dem är alldeles för dyra för min smak

Hur är Kia E niro i jämförelse med typ id 4 och enyaq? Lite mindre bagage och ingen dragkrok men annars verkar det väl som en ganska skaplig bil?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14508
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpråd sökes, elbil till familj

Inlägg av taliz »

Stabby skrev:
Tesla går tyvärr helt bort ur alla ekvationer, jag önskar att jag kunde äga en men försäkra dem är alldeles för dyra för min smak

Hur är Kia E niro i jämförelse med typ id 4 och enyaq? Lite mindre bagage och ingen dragkrok men annars verkar det väl som en ganska skaplig bil?
För dyr? Har du kollat många bolag? Min Model 3 Performance var billigare att försäkra än min tidigare Volvo V60.

Eniro är en liten koreansk budgetbil med alldeles för högt pris. ;)
(Jag har en ID4 nu och det är verkligen klasskillnad vs eniro).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Köpråd sökes, elbil till familj

Inlägg av MarkusL »

Tips är att kolla med många försäkringsbolag, kan vara billigare än du tror. E- niro går bort helt om man gillar att köra bil eller ens gillar bilar. Framhjulsdrift är en katastrof på den bilen och antispinnlampan blinkar konstant vid inspirerad körning. Id4 eller Enyaq är ljusår bättre där. Polestar 2 då?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3295
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Köpråd sökes, elbil till familj

Inlägg av Maw »

Jag tror inte att du behöver vara rädd för bakhjulsdrift men om du föredrar framhjulsdrift finns Polestar 2 att få som framhjulsdriven till hösten. Även en enklare utrustad Polestar 2 Dual Motor borde gå att få för 550' efter bonusen i höst när den börjar säljas utan all utrustning som standard.
Kia E-niro/E-soul och Hyundai Kona m fl är framhjulsdrivna men de är lite tråkiga jämfört med t ex ID3 som är av samma storlek.

Min lilla erfarenhet av provkörningar av Kia E-niro/E-soul är att det är lite besvärligt att hantera vridmomentet från motorn för framhjulsdrivna elbilar men jag har inte kört framhjulsdriven Polestar 2 och den kanske klarar det bättre.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpråd sökes, elbil till familj

Inlägg av martinot »

Stabby skrev:
Tesla går tyvärr helt bort ur alla ekvationer, jag önskar att jag kunde äga en men försäkra dem är alldeles för dyra för min smak
Ca. 8-9 KSEK året för halvförsäkring (iom. att vagnskada ingår de första tre åren) för M3 AWD LR som förmånsbil för företag (som har mycket högre försäkringspremier än privatkunder). Vilket jag tycker är helt överkomligt.

Däremot så är det på gång att ta slut på M3 med dragkrok, och man får ha i åtanke att det är en sedan (inte SUV eller halvkombi).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpråd sökes, elbil till familj

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
Inte ett dumt alternativ om man skall köpa kontant (som förmånsbil och för leasing har jag dock sett mycket bättre erbjudanden på helt nya e-tron 55 för ca. 4740/mån).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Köpråd sökes, elbil till familj

Inlägg av Leo »

Haft e-Niro och kör nu Enyaq iV80 bakhjulsdriven.

Väljer du mellan de två föredrar jag i princip allt med Enyaq. (Förutom prislappen). Rymligare, skönare, trevligare känsla i kupe’n, tystare, större bagage, vettig dragvikt (1000kg RWD och 1200 4WD.) Pristillägg ca 25000kr om du vill ha 4WD.

Utrustningsmässigt klarar du dig med en Enyaq iV80 med dragkrok. Riktigt trevlig interiör och har redan det mesta i utrustningsväg du behöver. (125kW snabbladdning är väl std numera).

Med tanke på 2:a värdet hade jag nog valt till 4WD idag till en Enyaq. Dock inget jag saknar själv! men du får då en större ”målgrupp” den dagen den ska säljas.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Stabby
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 maj 2021 15:07

Re: Köpråd sökes, elbil till familj

Inlägg av Stabby »

taliz skrev:
Stabby skrev:
Tesla går tyvärr helt bort ur alla ekvationer, jag önskar att jag kunde äga en men försäkra dem är alldeles för dyra för min smak

Hur är Kia E niro i jämförelse med typ id 4 och enyaq? Lite mindre bagage och ingen dragkrok men annars verkar det väl som en ganska skaplig bil?
För dyr? Har du kollat många bolag? Min Model 3 Performance var billigare att försäkra än min tidigare Volvo V60.

Eniro är en liten koreansk budgetbil med alldeles för högt pris. ;)
(Jag har en ID4 nu och det är verkligen klasskillnad vs eniro).
Har kollat länsförsäkringar och trygg hansa.. 1200 kr/mån helförsäkring för en bil är på tok för dyrt imo
Stabby
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 maj 2021 15:07

Re: Köpråd sökes, elbil till familj

Inlägg av Stabby »

MWall skrev:
Att vara rädd för bakhjulsdrift numera är närmast ett tecken på att man är ganska gammal. ;)
Fyller 31 på måndag om du tolkar det som ganska gammal :o
Stabby
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 maj 2021 15:07

Re: Köpråd sökes, elbil till familj

Inlägg av Stabby »

Leo skrev:
Haft e-Niro och kör nu Enyaq iV80 bakhjulsdriven.

Väljer du mellan de två föredrar jag i princip allt med Enyaq. (Förutom prislappen). Rymligare, skönare, trevligare känsla i kupe’n, tystare, större bagage, vettig dragvikt (1000kg RWD och 1200 4WD.) Pristillägg ca 25000kr om du vill ha 4WD.

Utrustningsmässigt klarar du dig med en Enyaq iV80 med dragkrok. Riktigt trevlig interiör och har redan det mesta i utrustningsväg du behöver. (125kW snabbladdning är väl std numera).

Med tanke på 2:a värdet hade jag nog valt till 4WD idag till en Enyaq. Dock inget jag saknar själv! men du får då en större ”målgrupp” den dagen den ska säljas.
Är 4WD ute till Enyaq? Har tittat på ID.4 GTX som alternativ dock gillar jag inte VWs paketlösningar på utrustning, där är Skoda betydligt mycket bättre enligt mig
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpråd sökes, elbil till familj

Inlägg av martinot »

Stabby skrev:
Leo skrev:
Haft e-Niro och kör nu Enyaq iV80 bakhjulsdriven.

Väljer du mellan de två föredrar jag i princip allt med Enyaq. (Förutom prislappen). Rymligare, skönare, trevligare känsla i kupe’n, tystare, större bagage, vettig dragvikt (1000kg RWD och 1200 4WD.) Pristillägg ca 25000kr om du vill ha 4WD.

Utrustningsmässigt klarar du dig med en Enyaq iV80 med dragkrok. Riktigt trevlig interiör och har redan det mesta i utrustningsväg du behöver. (125kW snabbladdning är väl std numera).

Med tanke på 2:a värdet hade jag nog valt till 4WD idag till en Enyaq. Dock inget jag saknar själv! men du får då en större ”målgrupp” den dagen den ska säljas.
Är 4WD ute till Enyaq? Har tittat på ID.4 GTX som alternativ dock gillar jag inte VWs paketlösningar på utrustning, där är Skoda betydligt mycket bättre enligt mig
Jag skulle hellre ha bakhjulsdrift (speciellt på en ren elbil) än framhjulsdrift, men 4WD är sjävklart alltid bäst! :)

Dock behöver du inte vara rädd för bakhjulsdrift. Fungerar helt perfekt, och ännu bättre på en BEV.

Jo, Enyaq verkar ju vara lite bättre utrustad ser lite mer premium än ID4 håller jag med om.

Dock så skulle jag nog föredra riktningsväljarens placering (i närheten av ratten) på ID4. Att han den på "kardantunneln" känns bara ergonomiskt fel och som en dum gammal anakronism.

Så lite +/- för bägge där.

Hade du inte haft så bråttom så skulle jag kikat på EV6 och IQ5, som har mycket modernare och effektivare elektrisk drivlina än de stora MEB-bilarna (fungerar fint för lilla ID3) som är rätt långsamma att ladda i jämförelse med koreanska och andra bilar (som Tesla och e-tron). Verkar dock som EV6 och IQ5 har en stor bakorder och svårt att rampa upp produktionstakten.

Skall man dock endast pendla, eller inte har något emot extra laddtider på resa, så har det ju dock ingen som helst betydelse.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Köpråd sökes, elbil till familj

Inlägg av Leo »

4WD på Enyaq är precis prissatt och de första ska börja byggas i slutet av Juni.

GTX är både 4WD OCH mer utrustning och mer hk. (Kommer en motsvarande Enyaq framemot årsskiftet.)

Köper du en ID.4 så är den egentligen mer ”prisvärd”. Framför allt om du väljer GTX. (Där t ex metalliclack är std) Även förmånsvärdena på ID.4 är lägre.

Sen är de lite olika i design och där handlar det om tycke/smak.

Enyaq har t ex strålkastarspolning, rattpaddlar för rekuperationen, ställbart bagagerumsgolv i höjd och skidlucka. LED-Matrix är std osv.

ID.4 går att få med ställbart lårstöd men det finns inte till Enyaq t ex.

Så jämför du de två sä är mitt tips att jämföra noga. Är större skillnad utrustningsmässigt än man först tror. Särskilt om du kollar på lagerbilar ev de sk ”1:st edt. Där ID.4 MAX är fullsmetad med allt och 1:st saknar ganska mycket.

Observera att VW precis gjort om alla ”lines” så numera är det mer separata tillval/paket på bilar som byggs framöver och levereras efter sommaren.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Stabby
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 maj 2021 15:07

Re: Köpråd sökes, elbil till familj

Inlägg av Stabby »

Leo skrev:
4WD på Enyaq är precis prissatt och de första ska börja byggas i slutet av Juni.
Vart kan jag hitta prissättningen? Håller på att skriva ner all standardutrustning kontra pris bara för att få en överblick. Led matrix är standard på GTX också såg jag!
Skriv svar