Publika laddstation, vad ska man välja?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HansET
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 05 maj 2021 16:56
Ort: Oxelösund

Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av HansET »

Om man hamnar utanför de mest trafikerade områdena kanske man behöver utnyttja andra laddare än Teslas SC. Men man vill ju undvika att ha en massa olika appar och brickor. Vilket är det bästa leverantörs alternativet om man bara ska välja en?
Fråga till er som varit med ett tag från en nybörjare.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av heldiggrisen »

HansET skrev:
Om man hamnar utanför de mest trafikerade områdena kanske man behöver utnyttja andra laddare än Teslas SC. Men man vill ju undvika att ha en massa olika appar och brickor. Vilket är det bästa leverantörs alternativet om man bara ska välja en?
Fråga till er som varit med ett tag från en nybörjare.
Vad är kraven?
Pris?
Tillgänglighet?
Bara en "app/bricka"?
Eller är du ute efter en "roaming-tjänst" med schysst pris över flera leverantörer?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av Teslaspolen »

Man kan inte alltid välja, ofta finns bara en leverantör på en ort.

Här i Dalarna t.ex.

Där är det Clever-Bee-Mer i Mora, Rättvik, Leksand och Sälen för att ta ett par. I Falun är det bara Fortum.

Så det beror helt på vart du ska ladda. Finns ingen mening dock att inte ha en bricka ifrån varje levrantör. Kostar inget om de inte används.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av Hmpftfhdns »

Om målet är att minimera antalet kort/appar funkar plugsurfing -- dock kan det ibland bli dyrare att ladda än om du haft "rätt" kort/app.
Användarvisningsbild
HansET
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 05 maj 2021 16:56
Ort: Oxelösund

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av HansET »

heldiggrisen skrev:
HansET skrev:
Om man hamnar utanför de mest trafikerade områdena kanske man behöver utnyttja andra laddare än Teslas SC. Men man vill ju undvika att ha en massa olika appar och brickor. Vilket är det bästa leverantörs alternativet om man bara ska välja en?
Fråga till er som varit med ett tag från en nybörjare.
Vad är kraven?
Pris?
Tillgänglighet?
Bara en "app/bricka"?
Eller är du ute efter en "roaming-tjänst" med schysst pris över flera leverantörer?
Jag turistar. Hamnar på olika ställen. Jag behöver en fungerande laddstation.
Jag vill inte betala skjortan.
Jag vill bara använda en app.

Berätta vad som fungerat för er (kanske vad som inte fungeratj.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av fth »

HansET skrev:
heldiggrisen skrev:
HansET skrev:
Om man hamnar utanför de mest trafikerade områdena kanske man behöver utnyttja andra laddare än Teslas SC. Men man vill ju undvika att ha en massa olika appar och brickor. Vilket är det bästa leverantörs alternativet om man bara ska välja en?
Fråga till er som varit med ett tag från en nybörjare.
Vad är kraven?
Pris?
Tillgänglighet?
Bara en "app/bricka"?
Eller är du ute efter en "roaming-tjänst" med schysst pris över flera leverantörer?
Jag turistar. Hamnar på olika ställen. Jag behöver en fungerande laddstation.
Jag vill inte betala skjortan.
Jag vill bara använda en app.

Berätta vad som fungerat för er (kanske vad som inte fungeratj.
Med dom kraven är det nog som sagt bara en "roaming-tjänst" som är aktuellt.

De enda nätverken med hyfsad täckning i stora delar av Europa är (väl?) fortfarande SuC och Ionity, sen är det en drös med lokala operatörer som alla har egna lösningar för betalning.

För att "använda en app" så måste du alltså använda en tredjeparts-app, vilket kan vara bekvämt, men man får vara medveten om att dom ofta tar en slant emellan.

Själv har jag kört många tusen mil över hela Europa med endast SuC, med enstaka tillfällen med "bonus-laddning" på hotell, kommunala laddstolpar etc.

"Bonus-laddningen" är aldrig något jag planerat med eftersom destinationsladdare o dyl ofta inte fungerar, är blockerade, eller helt enkelt inte existerar när man väl kommer fram.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det finns inga sådana laddnätverk ännu, förutom Tesla SuC.

På många platser får jag vara glad om det finns en enstaka fungerade CCS-laddare överhuvudtaget.

Om några år kan det eventuellt vara utbyggt.

Men vill du ha det bekvämt kan en tredjeparts roaming som Pluggsurfing fungera, fast då får du betala 11,00 - 13,00 per kWh på BEE istället för 5,00:-
Pluggsurfing.JPG
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av NiklasTesla »

HansET skrev:
Om man hamnar utanför de mest trafikerade områdena kanske man behöver utnyttja andra laddare än Teslas SC. Men man vill ju undvika att ha en massa olika appar och brickor. Vilket är det bästa leverantörs alternativet om man bara ska välja en?
Fråga till er som varit med ett tag från en nybörjare.
Ca 9000mil med Tesla och kör endast på Teslas nätverk eller gratisladdare.

MVH
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av borgward »

Som flera har sagt här - det är nog omöjligt att bara välja EN operatör idagsläget förutom SuC. De har olika täckning i olika landsändar.

Jag använder fyra rfid brickor/nätverk regelbundet i Sverige: fortum/Recharge, vattenfall/incharge, bee/mer och e.on via virta.

Appar används bara i nödläge - de har ofta frustrerande driftstörningar.

Flera av korten ovan är bra på norden-resor.
Plugsurfing är bra i Tyskland med omnejd och kan ersätta fortum hemma - samma pris.
Chargemap är oslagbart i Frankrike.
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av martinot »

HansET skrev:
1. Jag turistar. Hamnar på olika ställen. Jag behöver en fungerande laddstation.
2. Jag vill inte betala skjortan.
3. Jag vill bara använda en app.
Svårt att kombinera alla tre av dina krav ovan (ursäkta att jag numrerade de för att göra det tydligt).

Roamingappar innebär oftast relativt dyra pålägg (kostar "skjortan"), men löser å andra sidan kraven att ladda nästan över allt, och med endast en enda app/bricka.

Du kan normalt välja två av dina krav ovan, men oftast inte en kombination av alla tre.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Vitok
Inlägg: 20
Blev medlem: 06 dec 2020 15:03

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av Vitok »

Använd ChargeFinder för att kolla vad det finns för laddstationer i närheten av vart du brukar uppehålla dig. I mitt fall skulle jag välja Bee/mer om jag bara skulle ha en app då det passar mitt resemönster bäst men jag ser ju inte heller det jobbiga i att ha fler appar/taggar så att man är förberedd ifall det måste panikladdas nångång,
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av Erxon »

Men ärligt, är det verkligen så problematiskt att ha en nyckelring med lite taggar ligga i bilen?
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
laddbrickor.jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av martinot »

Tänk om alla laddare kunde ta vanliga betalkort/kreditkort som på fossilmackarna...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av borgward »

Skaffa rfid tag direkt hos https://www.virta.global/ istället för e.on. det är virtas lösning som ligger bakom många laddoperatörer. Pris och villkor är samma. Och i mitt tycke har de de den högsta driftsäkerheten av de jag testat. Och en coolare tagg! ;)

Erxon skrev:
Men ärligt, är det verkligen så problematiskt att ha en nyckelring med lite taggar ligga i bilen?
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
laddbrickor.jpg
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av martinot »

borgward skrev:
Skaffa rfid tag direkt hos https://www.virta.global/ istället för e.on. det är virtas lösning som ligger bakom många laddoperatörer. Pris och villkor är samma. Och i mitt tycke har de de den högsta driftsäkerheten av de jag testat. Och en coolare tagg! ;)

Erxon skrev:
Men ärligt, är det verkligen så problematiskt att ha en nyckelring med lite taggar ligga i bilen?
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
laddbrickor.jpg
Tydligen skall de ta vanlig kortbetalning. Även om inga kortläsare vid stationerna (som man hade önskat), så kan man tydligen betala direkt via en speciell webbsida (utan vare sig abonnemang, konto eller registrering):

https://charge.virtaglobal.com/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av Elbilisten »

En laddbricka är lätt att hantera med handskar. En app eller bankkortet i plånboken är svårare. Att beställa och använda en eller några laddbrickor som sitter ihop med nycklarna är ett i-landsproblem. Jag kommer t ex inte in på vissa områden på jobbet utan en RFID-tag som sitter ihop med stålnycklar som behövs för vissa dörrar. För 25 år sen visste många inte vad en tag var. Nu är det en naturlig sak i vardagen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av MWall »

Erxon skrev:
Men ärligt, är det verkligen så problematiskt att ha en nyckelring med lite taggar ligga i bilen?
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
laddbrickor.jpg

Problemet är väl när man kommer till en laddare som man inte har en tagg till?
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av Viper »

martinot skrev:
Tänk om alla laddare kunde ta vanliga betalkort/kreditkort som på fossilmackarna...
Om det skulle innebära dyrare och därmed färre laddstationer än annars ... så nej tack. Ge oss Plug&Charge!

Tills dess fortsätter jag köra Tesla.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
HansET
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 05 maj 2021 16:56
Ort: Oxelösund

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av HansET »

Tack för er information. Valde själv Tesla för tillgången till SuC, och det verkar ju vara rätt.

Jag kollade på OKQ8:s satsning tillsammans med Skelefte Kraft. Dom tänker bygga 400 högeffekt laddstationer med början i Upplands Väsby i augusti. Dom verkar kunna utnyttja andras destinationladdare också och debitering via app till ett valt kort.
Är det någon som har erfarenhet av dom?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av mikebike »

HansET skrev:
Tack för er information. Valde själv Tesla för tillgången till SuC, och det verkar ju vara rätt. Jag kollade på OKQ8:s satsning tillsammans med Skelefte Kraft. Dom tänker bygga 400 högeffekt laddstationer med början i Upplands Väsby i augusti. Dom verkar kunna utnyttja andras destinationladdare också och debitering via app till ett valt kort.
Är det någon som har erfarenhet av dom?
Jag laddade i Sundsvall i fredags, vid OKQ8. Där fanns 8 SuC och en annan som var på 50 kW och kostade 5 kr/kWh...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Erxon skrev:
Men ärligt, är det verkligen så problematiskt att ha en nyckelring med lite taggar ligga i bilen?
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
laddbrickor.jpg
Problemet är väl när man kommer till en laddare som man inte har en tagg till?
Exakt. Brickorna/korten tar ju inte mycket plats, om man har alla klara på förhand. Jag har de liggandes i mittkonsolen på bilen.

Det är det oväntade behovet som är problematiskt.

Därav att de får gärna behålla specialkort, egna brickor och appar, men borde alltid finnas möjlighet att betala snabbt och enkelt med enbart de i samhället i övrigt accepterade betalmedel, så som betalkort, kreditkort eller Swish.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av martinot »

Viper skrev:
martinot skrev:
Tänk om alla laddare kunde ta vanliga betalkort/kreditkort som på fossilmackarna...
Om det skulle innebära dyrare och därmed färre laddstationer än annars ... så nej tack. Ge oss Plug&Charge!

Tills dess fortsätter jag köra Tesla.
Kostar inget i sitt sammanhang. Är skitsummor relativt sätt vad det kostar att bygga upp laddare, transformatorer och annan infrastruktur.

Skulle dessutom misstänka att Plug & Charge är dyrare och mer komplicerat att införa. Jag har inget emot det. Tvärt om; det fungerar ju grymt smidigt som Teslaägare på SuC. Men känns som det, tyvärr, är en bit bort som en utbrett fungerande lösning. Är så många olika delar och aktörer som måste komma med på banan var och en, för att hela kedjan skall fungera.

En betalkortsterminal eller Swish är ju en extremt enkel och okomplicerad lösning i jämförelse. Dessutom; även om jag föredrar P&C, så ser jag det enbart som en fördel med att även ha kortbetalning som backup om något kommer strula (för det kommer det att göra, förr eller senare). Så ser faktiskt inget motsatsförhållande, eller att man måste tvingas välja det ena eller andra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av fth »

HansET skrev:
Tack för er information. Valde själv Tesla för tillgången till SuC, och det verkar ju vara rätt.

Jag kollade på OKQ8:s satsning tillsammans med Skelefte Kraft. Dom tänker bygga 400 högeffekt laddstationer med början i Upplands Väsby i augusti. Dom verkar kunna utnyttja andras destinationladdare också och debitering via app till ett valt kort.
Är det någon som har erfarenhet av dom?
Min erfarenhet är att det ofta är mycket snack och lite verkstad, jag skulle aldrig planera min vardagsladdning efter att någon operatörs ambitiösa planer faktiskt blir verklighet.

Min erfarenhet säger också att SuC räcker mer än väl, iaf för mig.

Jag skaffade själv en hel bukett med brickor och RFID-kort, flera sidor med ladd-appar, och alla möjliga och omöjliga abonnemang när jag köpte Teslan, men har väl egentligen aldrig behövt något av detta. Jag har använt några av dom andra laddmöjligheterna vid enstaka tillfällen, oftast mest för att testa att dom faktiskt fungerar, med minst sagt blandade resultat.

SuC har dock alltid fungerat felfritt, och täckningen har varit mer än tillräcklig för mig på alla mina resor i Europa.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
avtryck
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 03 mar 2021 20:47
Ort: Stockholm

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av avtryck »

Känns relaterat här

Jag reggade mig hos några som Mer & Fortum om jag - mot förmodan - skulle behöva nyttja andra laddnätverk än Teslas (och min laddning hemma). Gällande E-on ser det ut som man måste ladda med pengar direkt nu när man registrerar sig snarare än att koppla ett kort. Är det så, finns det ingen annan lösning hos dem? Det är jag inte så sugen på om jag kan slippa.

-Jimmy
Silver Model Y P 2024 med svart inredning
Blå Model 3 LR 2021 med svart inredning
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av fth »

avtryck skrev:
Känns relaterat här

Jag reggade mig hos några som Mer & Fortum om jag - mot förmodan - skulle behöva nyttja andra laddnätverk än Teslas (och min laddning hemma). Gällande E-on ser det ut som man måste ladda med pengar direkt nu när man registrerar sig snarare än att koppla ett kort. Är det så, finns det ingen annan lösning hos dem? Det är jag inte så sugen på om jag kan slippa.

-Jimmy
E-on kräver både ett kopplat kort och förbetalning, när summan börjar närma sig noll så drar dom en slant till, kommer inte ihåg hur mycket men typ ett par hundringar tror jag.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar