Publika laddstation, vad ska man välja?
Moderator: Redaktion
Publika laddstation, vad ska man välja?
Om man hamnar utanför de mest trafikerade områdena kanske man behöver utnyttja andra laddare än Teslas SC. Men man vill ju undvika att ha en massa olika appar och brickor. Vilket är det bästa leverantörs alternativet om man bara ska välja en?
Fråga till er som varit med ett tag från en nybörjare.
Fråga till er som varit med ett tag från en nybörjare.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Vad är kraven?HansET skrev:Om man hamnar utanför de mest trafikerade områdena kanske man behöver utnyttja andra laddare än Teslas SC. Men man vill ju undvika att ha en massa olika appar och brickor. Vilket är det bästa leverantörs alternativet om man bara ska välja en?
Fråga till er som varit med ett tag från en nybörjare.
Pris?
Tillgänglighet?
Bara en "app/bricka"?
Eller är du ute efter en "roaming-tjänst" med schysst pris över flera leverantörer?
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Man kan inte alltid välja, ofta finns bara en leverantör på en ort.
Här i Dalarna t.ex.
Där är det Clever-Bee-Mer i Mora, Rättvik, Leksand och Sälen för att ta ett par. I Falun är det bara Fortum.
Så det beror helt på vart du ska ladda. Finns ingen mening dock att inte ha en bricka ifrån varje levrantör. Kostar inget om de inte används.
Här i Dalarna t.ex.
Där är det Clever-Bee-Mer i Mora, Rättvik, Leksand och Sälen för att ta ett par. I Falun är det bara Fortum.
Så det beror helt på vart du ska ladda. Finns ingen mening dock att inte ha en bricka ifrån varje levrantör. Kostar inget om de inte används.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Om målet är att minimera antalet kort/appar funkar plugsurfing -- dock kan det ibland bli dyrare att ladda än om du haft "rätt" kort/app.
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Jag turistar. Hamnar på olika ställen. Jag behöver en fungerande laddstation.heldiggrisen skrev:Vad är kraven?HansET skrev:Om man hamnar utanför de mest trafikerade områdena kanske man behöver utnyttja andra laddare än Teslas SC. Men man vill ju undvika att ha en massa olika appar och brickor. Vilket är det bästa leverantörs alternativet om man bara ska välja en?
Fråga till er som varit med ett tag från en nybörjare.
Pris?
Tillgänglighet?
Bara en "app/bricka"?
Eller är du ute efter en "roaming-tjänst" med schysst pris över flera leverantörer?
Jag vill inte betala skjortan.
Jag vill bara använda en app.
Berätta vad som fungerat för er (kanske vad som inte fungeratj.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Med dom kraven är det nog som sagt bara en "roaming-tjänst" som är aktuellt.HansET skrev:Jag turistar. Hamnar på olika ställen. Jag behöver en fungerande laddstation.heldiggrisen skrev:Vad är kraven?HansET skrev:Om man hamnar utanför de mest trafikerade områdena kanske man behöver utnyttja andra laddare än Teslas SC. Men man vill ju undvika att ha en massa olika appar och brickor. Vilket är det bästa leverantörs alternativet om man bara ska välja en?
Fråga till er som varit med ett tag från en nybörjare.
Pris?
Tillgänglighet?
Bara en "app/bricka"?
Eller är du ute efter en "roaming-tjänst" med schysst pris över flera leverantörer?
Jag vill inte betala skjortan.
Jag vill bara använda en app.
Berätta vad som fungerat för er (kanske vad som inte fungeratj.
De enda nätverken med hyfsad täckning i stora delar av Europa är (väl?) fortfarande SuC och Ionity, sen är det en drös med lokala operatörer som alla har egna lösningar för betalning.
För att "använda en app" så måste du alltså använda en tredjeparts-app, vilket kan vara bekvämt, men man får vara medveten om att dom ofta tar en slant emellan.
Själv har jag kört många tusen mil över hela Europa med endast SuC, med enstaka tillfällen med "bonus-laddning" på hotell, kommunala laddstolpar etc.
"Bonus-laddningen" är aldrig något jag planerat med eftersom destinationsladdare o dyl ofta inte fungerar, är blockerade, eller helt enkelt inte existerar när man väl kommer fram.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Det finns inga sådana laddnätverk ännu, förutom Tesla SuC.
På många platser får jag vara glad om det finns en enstaka fungerade CCS-laddare överhuvudtaget.
Om några år kan det eventuellt vara utbyggt.
Men vill du ha det bekvämt kan en tredjeparts roaming som Pluggsurfing fungera, fast då får du betala 11,00 - 13,00 per kWh på BEE istället för 5,00:-
På många platser får jag vara glad om det finns en enstaka fungerade CCS-laddare överhuvudtaget.
Om några år kan det eventuellt vara utbyggt.
Men vill du ha det bekvämt kan en tredjeparts roaming som Pluggsurfing fungera, fast då får du betala 11,00 - 13,00 per kWh på BEE istället för 5,00:-
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2397
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Ca 9000mil med Tesla och kör endast på Teslas nätverk eller gratisladdare.HansET skrev:Om man hamnar utanför de mest trafikerade områdena kanske man behöver utnyttja andra laddare än Teslas SC. Men man vill ju undvika att ha en massa olika appar och brickor. Vilket är det bästa leverantörs alternativet om man bara ska välja en?
Fråga till er som varit med ett tag från en nybörjare.
MVH
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Som flera har sagt här - det är nog omöjligt att bara välja EN operatör idagsläget förutom SuC. De har olika täckning i olika landsändar.
Jag använder fyra rfid brickor/nätverk regelbundet i Sverige: fortum/Recharge, vattenfall/incharge, bee/mer och e.on via virta.
Appar används bara i nödläge - de har ofta frustrerande driftstörningar.
Flera av korten ovan är bra på norden-resor.
Plugsurfing är bra i Tyskland med omnejd och kan ersätta fortum hemma - samma pris.
Chargemap är oslagbart i Frankrike.
Jag använder fyra rfid brickor/nätverk regelbundet i Sverige: fortum/Recharge, vattenfall/incharge, bee/mer och e.on via virta.
Appar används bara i nödläge - de har ofta frustrerande driftstörningar.
Flera av korten ovan är bra på norden-resor.
Plugsurfing är bra i Tyskland med omnejd och kan ersätta fortum hemma - samma pris.
Chargemap är oslagbart i Frankrike.
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Svårt att kombinera alla tre av dina krav ovan (ursäkta att jag numrerade de för att göra det tydligt).HansET skrev:1. Jag turistar. Hamnar på olika ställen. Jag behöver en fungerande laddstation.
2. Jag vill inte betala skjortan.
3. Jag vill bara använda en app.
Roamingappar innebär oftast relativt dyra pålägg (kostar "skjortan"), men löser å andra sidan kraven att ladda nästan över allt, och med endast en enda app/bricka.
Du kan normalt välja två av dina krav ovan, men oftast inte en kombination av alla tre.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Använd ChargeFinder för att kolla vad det finns för laddstationer i närheten av vart du brukar uppehålla dig. I mitt fall skulle jag välja Bee/mer om jag bara skulle ha en app då det passar mitt resemönster bäst men jag ser ju inte heller det jobbiga i att ha fler appar/taggar så att man är förberedd ifall det måste panikladdas nångång,
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Men ärligt, är det verkligen så problematiskt att ha en nyckelring med lite taggar ligga i bilen?
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Tänk om alla laddare kunde ta vanliga betalkort/kreditkort som på fossilmackarna...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Skaffa rfid tag direkt hos https://www.virta.global/ istället för e.on. det är virtas lösning som ligger bakom många laddoperatörer. Pris och villkor är samma. Och i mitt tycke har de de den högsta driftsäkerheten av de jag testat. Och en coolare tagg!
Erxon skrev:Men ärligt, är det verkligen så problematiskt att ha en nyckelring med lite taggar ligga i bilen?
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Tydligen skall de ta vanlig kortbetalning. Även om inga kortläsare vid stationerna (som man hade önskat), så kan man tydligen betala direkt via en speciell webbsida (utan vare sig abonnemang, konto eller registrering):borgward skrev:Skaffa rfid tag direkt hos https://www.virta.global/ istället för e.on. det är virtas lösning som ligger bakom många laddoperatörer. Pris och villkor är samma. Och i mitt tycke har de de den högsta driftsäkerheten av de jag testat. Och en coolare tagg!
Erxon skrev:Men ärligt, är det verkligen så problematiskt att ha en nyckelring med lite taggar ligga i bilen?
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
https://charge.virtaglobal.com/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 455
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
En laddbricka är lätt att hantera med handskar. En app eller bankkortet i plånboken är svårare. Att beställa och använda en eller några laddbrickor som sitter ihop med nycklarna är ett i-landsproblem. Jag kommer t ex inte in på vissa områden på jobbet utan en RFID-tag som sitter ihop med stålnycklar som behövs för vissa dörrar. För 25 år sen visste många inte vad en tag var. Nu är det en naturlig sak i vardagen.
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Erxon skrev:Men ärligt, är det verkligen så problematiskt att ha en nyckelring med lite taggar ligga i bilen?
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
Problemet är väl när man kommer till en laddare som man inte har en tagg till?
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Om det skulle innebära dyrare och därmed färre laddstationer än annars ... så nej tack. Ge oss Plug&Charge!martinot skrev:Tänk om alla laddare kunde ta vanliga betalkort/kreditkort som på fossilmackarna...
Tills dess fortsätter jag köra Tesla.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Tack för er information. Valde själv Tesla för tillgången till SuC, och det verkar ju vara rätt.
Jag kollade på OKQ8:s satsning tillsammans med Skelefte Kraft. Dom tänker bygga 400 högeffekt laddstationer med början i Upplands Väsby i augusti. Dom verkar kunna utnyttja andras destinationladdare också och debitering via app till ett valt kort.
Är det någon som har erfarenhet av dom?
Jag kollade på OKQ8:s satsning tillsammans med Skelefte Kraft. Dom tänker bygga 400 högeffekt laddstationer med början i Upplands Väsby i augusti. Dom verkar kunna utnyttja andras destinationladdare också och debitering via app till ett valt kort.
Är det någon som har erfarenhet av dom?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7484
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Jag laddade i Sundsvall i fredags, vid OKQ8. Där fanns 8 SuC och en annan som var på 50 kW och kostade 5 kr/kWh...HansET skrev:Tack för er information. Valde själv Tesla för tillgången till SuC, och det verkar ju vara rätt. Jag kollade på OKQ8:s satsning tillsammans med Skelefte Kraft. Dom tänker bygga 400 högeffekt laddstationer med början i Upplands Väsby i augusti. Dom verkar kunna utnyttja andras destinationladdare också och debitering via app till ett valt kort.
Är det någon som har erfarenhet av dom?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Exakt. Brickorna/korten tar ju inte mycket plats, om man har alla klara på förhand. Jag har de liggandes i mittkonsolen på bilen.MWall skrev:Problemet är väl när man kommer till en laddare som man inte har en tagg till?Erxon skrev:Men ärligt, är det verkligen så problematiskt att ha en nyckelring med lite taggar ligga i bilen?
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
Det är det oväntade behovet som är problematiskt.
Därav att de får gärna behålla specialkort, egna brickor och appar, men borde alltid finnas möjlighet att betala snabbt och enkelt med enbart de i samhället i övrigt accepterade betalmedel, så som betalkort, kreditkort eller Swish.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Kostar inget i sitt sammanhang. Är skitsummor relativt sätt vad det kostar att bygga upp laddare, transformatorer och annan infrastruktur.Viper skrev:Om det skulle innebära dyrare och därmed färre laddstationer än annars ... så nej tack. Ge oss Plug&Charge!martinot skrev:Tänk om alla laddare kunde ta vanliga betalkort/kreditkort som på fossilmackarna...
Tills dess fortsätter jag köra Tesla.
Skulle dessutom misstänka att Plug & Charge är dyrare och mer komplicerat att införa. Jag har inget emot det. Tvärt om; det fungerar ju grymt smidigt som Teslaägare på SuC. Men känns som det, tyvärr, är en bit bort som en utbrett fungerande lösning. Är så många olika delar och aktörer som måste komma med på banan var och en, för att hela kedjan skall fungera.
En betalkortsterminal eller Swish är ju en extremt enkel och okomplicerad lösning i jämförelse. Dessutom; även om jag föredrar P&C, så ser jag det enbart som en fördel med att även ha kortbetalning som backup om något kommer strula (för det kommer det att göra, förr eller senare). Så ser faktiskt inget motsatsförhållande, eller att man måste tvingas välja det ena eller andra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Min erfarenhet är att det ofta är mycket snack och lite verkstad, jag skulle aldrig planera min vardagsladdning efter att någon operatörs ambitiösa planer faktiskt blir verklighet.HansET skrev:Tack för er information. Valde själv Tesla för tillgången till SuC, och det verkar ju vara rätt.
Jag kollade på OKQ8:s satsning tillsammans med Skelefte Kraft. Dom tänker bygga 400 högeffekt laddstationer med början i Upplands Väsby i augusti. Dom verkar kunna utnyttja andras destinationladdare också och debitering via app till ett valt kort.
Är det någon som har erfarenhet av dom?
Min erfarenhet säger också att SuC räcker mer än väl, iaf för mig.
Jag skaffade själv en hel bukett med brickor och RFID-kort, flera sidor med ladd-appar, och alla möjliga och omöjliga abonnemang när jag köpte Teslan, men har väl egentligen aldrig behövt något av detta. Jag har använt några av dom andra laddmöjligheterna vid enstaka tillfällen, oftast mest för att testa att dom faktiskt fungerar, med minst sagt blandade resultat.
SuC har dock alltid fungerat felfritt, och täckningen har varit mer än tillräcklig för mig på alla mina resor i Europa.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Känns relaterat här
Jag reggade mig hos några som Mer & Fortum om jag - mot förmodan - skulle behöva nyttja andra laddnätverk än Teslas (och min laddning hemma). Gällande E-on ser det ut som man måste ladda med pengar direkt nu när man registrerar sig snarare än att koppla ett kort. Är det så, finns det ingen annan lösning hos dem? Det är jag inte så sugen på om jag kan slippa.
-Jimmy
Jag reggade mig hos några som Mer & Fortum om jag - mot förmodan - skulle behöva nyttja andra laddnätverk än Teslas (och min laddning hemma). Gällande E-on ser det ut som man måste ladda med pengar direkt nu när man registrerar sig snarare än att koppla ett kort. Är det så, finns det ingen annan lösning hos dem? Det är jag inte så sugen på om jag kan slippa.
-Jimmy
Silver Model Y P 2024 med svart inredning
Blå Model 3 LR 2021 med svart inredning
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
E-on kräver både ett kopplat kort och förbetalning, när summan börjar närma sig noll så drar dom en slant till, kommer inte ihåg hur mycket men typ ett par hundringar tror jag.avtryck skrev:Känns relaterat här
Jag reggade mig hos några som Mer & Fortum om jag - mot förmodan - skulle behöva nyttja andra laddnätverk än Teslas (och min laddning hemma). Gällande E-on ser det ut som man måste ladda med pengar direkt nu när man registrerar sig snarare än att koppla ett kort. Är det så, finns det ingen annan lösning hos dem? Det är jag inte så sugen på om jag kan slippa.
-Jimmy
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options