Publika laddstation, vad ska man välja?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Erxon skrev:
Men ärligt, är det verkligen så problematiskt att ha en nyckelring med lite taggar ligga i bilen?
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
laddbrickor.jpg
Problemet är väl när man kommer till en laddare som man inte har en tagg till?
Exakt. Brickorna/korten tar ju inte mycket plats, om man har alla klara på förhand. Jag har de liggandes i mittkonsolen på bilen.

Det är det oväntade behovet som är problematiskt.

Därav att de får gärna behålla specialkort, egna brickor och appar, men borde alltid finnas möjlighet att betala snabbt och enkelt med enbart de i samhället i övrigt accepterade betalmedel, så som betalkort, kreditkort eller Swish.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av martinot »

Viper skrev:
martinot skrev:
Tänk om alla laddare kunde ta vanliga betalkort/kreditkort som på fossilmackarna...
Om det skulle innebära dyrare och därmed färre laddstationer än annars ... så nej tack. Ge oss Plug&Charge!

Tills dess fortsätter jag köra Tesla.
Kostar inget i sitt sammanhang. Är skitsummor relativt sätt vad det kostar att bygga upp laddare, transformatorer och annan infrastruktur.

Skulle dessutom misstänka att Plug & Charge är dyrare och mer komplicerat att införa. Jag har inget emot det. Tvärt om; det fungerar ju grymt smidigt som Teslaägare på SuC. Men känns som det, tyvärr, är en bit bort som en utbrett fungerande lösning. Är så många olika delar och aktörer som måste komma med på banan var och en, för att hela kedjan skall fungera.

En betalkortsterminal eller Swish är ju en extremt enkel och okomplicerad lösning i jämförelse. Dessutom; även om jag föredrar P&C, så ser jag det enbart som en fördel med att även ha kortbetalning som backup om något kommer strula (för det kommer det att göra, förr eller senare). Så ser faktiskt inget motsatsförhållande, eller att man måste tvingas välja det ena eller andra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av fth »

HansET skrev:
Tack för er information. Valde själv Tesla för tillgången till SuC, och det verkar ju vara rätt.

Jag kollade på OKQ8:s satsning tillsammans med Skelefte Kraft. Dom tänker bygga 400 högeffekt laddstationer med början i Upplands Väsby i augusti. Dom verkar kunna utnyttja andras destinationladdare också och debitering via app till ett valt kort.
Är det någon som har erfarenhet av dom?
Min erfarenhet är att det ofta är mycket snack och lite verkstad, jag skulle aldrig planera min vardagsladdning efter att någon operatörs ambitiösa planer faktiskt blir verklighet.

Min erfarenhet säger också att SuC räcker mer än väl, iaf för mig.

Jag skaffade själv en hel bukett med brickor och RFID-kort, flera sidor med ladd-appar, och alla möjliga och omöjliga abonnemang när jag köpte Teslan, men har väl egentligen aldrig behövt något av detta. Jag har använt några av dom andra laddmöjligheterna vid enstaka tillfällen, oftast mest för att testa att dom faktiskt fungerar, med minst sagt blandade resultat.

SuC har dock alltid fungerat felfritt, och täckningen har varit mer än tillräcklig för mig på alla mina resor i Europa.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
avtryck
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 03 mar 2021 20:47
Ort: Stockholm

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av avtryck »

Känns relaterat här

Jag reggade mig hos några som Mer & Fortum om jag - mot förmodan - skulle behöva nyttja andra laddnätverk än Teslas (och min laddning hemma). Gällande E-on ser det ut som man måste ladda med pengar direkt nu när man registrerar sig snarare än att koppla ett kort. Är det så, finns det ingen annan lösning hos dem? Det är jag inte så sugen på om jag kan slippa.

-Jimmy
Silver Model Y P 2024 med svart inredning
Blå Model 3 LR 2021 med svart inredning
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av fth »

avtryck skrev:
Känns relaterat här

Jag reggade mig hos några som Mer & Fortum om jag - mot förmodan - skulle behöva nyttja andra laddnätverk än Teslas (och min laddning hemma). Gällande E-on ser det ut som man måste ladda med pengar direkt nu när man registrerar sig snarare än att koppla ett kort. Är det så, finns det ingen annan lösning hos dem? Det är jag inte så sugen på om jag kan slippa.

-Jimmy
E-on kräver både ett kopplat kort och förbetalning, när summan börjar närma sig noll så drar dom en slant till, kommer inte ihåg hur mycket men typ ett par hundringar tror jag.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av martinot »

avtryck skrev:
Känns relaterat här

Jag reggade mig hos några som Mer & Fortum om jag - mot förmodan - skulle behöva nyttja andra laddnätverk än Teslas (och min laddning hemma). Gällande E-on ser det ut som man måste ladda med pengar direkt nu när man registrerar sig snarare än att koppla ett kort. Är det så, finns det ingen annan lösning hos dem? Det är jag inte så sugen på om jag kan slippa.

-Jimmy
Se tidigare post av mig:

viewtopic.php?f=63&t=25385&start=10#p531452

Har inte testat det själv, men ser ut som man kan betala direkt med kort vid behov.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av krille »

avtryck skrev:
Känns relaterat här

Jag reggade mig hos några som Mer & Fortum om jag - mot förmodan - skulle behöva nyttja andra laddnätverk än Teslas (och min laddning hemma). Gällande E-on ser det ut som man måste ladda med pengar direkt nu när man registrerar sig snarare än att koppla ett kort. Är det så, finns det ingen annan lösning hos dem? Det är jag inte så sugen på om jag kan slippa.

-Jimmy
Hos Eon kan man betala med Okq8-appen utan att fylla på ett saldo först (dvs man betalar bara faktiska summan för laddningen)
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av Erxon »

borgward skrev:
Skaffa rfid tag direkt hos https://www.virta.global/ istället för e.on. det är virtas lösning som ligger bakom många laddoperatörer. Pris och villkor är samma. Och i mitt tycke har de de den högsta driftsäkerheten av de jag testat. Och en coolare tagg! ;)

Erxon skrev:
Men ärligt, är det verkligen så problematiskt att ha en nyckelring med lite taggar ligga i bilen?
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
laddbrickor.jpg
Kollade lite snabbt på dem, fundering bara.
När jag kollade lite på några E.on laddare som jag brukar ladda på bl.a. Tönnebro stod priset 5,94 kr/kWh hos dem medans Bee (Mer) tar 5,00 kr/kWh med någon kryptisk notering om att registrerade betalar mindre
Blir det annat pris om man gör en registrering?
Sen tar de också avgift, eller som de stod en minimiavgift per månad på 10:-. Laddar man regelbundet så är det inga problem men det är inte heller någon summa man kommer reagera över om man som jag egentligen inte snabbladdar så ofta.
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av borgward »

Erxon skrev:
borgward skrev:
Skaffa rfid tag direkt hos https://www.virta.global/ istället för e.on. det är virtas lösning som ligger bakom många laddoperatörer. Pris och villkor är samma. Och i mitt tycke har de de den högsta driftsäkerheten av de jag testat. Och en coolare tagg! ;)

Erxon skrev:
Men ärligt, är det verkligen så problematiskt att ha en nyckelring med lite taggar ligga i bilen?
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
laddbrickor.jpg
Kollade lite snabbt på dem, fundering bara.
När jag kollade lite på några E.on laddare som jag brukar ladda på bl.a. Tönnebro stod priset 5,94 kr/kWh hos dem medans Bee (Mer) tar 5,00 kr/kWh med någon kryptisk notering om att registrerade betalar mindre
Blir det annat pris om man gör en registrering?
Sen tar de också avgift, eller som de stod en minimiavgift per månad på 10:-. Laddar man regelbundet så är det inga problem men det är inte heller någon summa man kommer reagera över om man som jag egentligen inte snabbladdar så ofta.
Min spaning om pris gällde att använda virtas betallösning på just e.ons nät - där verkar det vara samma pris! Sedan har virta roaming/samarbete med ANDRA nät också inkl ionity - och där kan priserna diffa. Priserna som visas i appen är samma oberoende av registrering eller ej.

Jag stör mig också på otyget med förskottsbetalning- men har svalt förtreten i virtas fall.
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av Walker »

Erxon skrev:
Men ärligt, är det verkligen så problematiskt att ha en nyckelring med lite taggar ligga i bilen?
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
laddbrickor.jpg
Jag har också en nyckelring med massa taggar liggande i bilen sedan min tid med eGolfen. Haft 3’an nu i drygt 2 år och snart 4000 mil, aldrig använt någon av dem. Hemmaladdning och SuC - vem behöver mer?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av Erxon »

Walker skrev:
Erxon skrev:
Men ärligt, är det verkligen så problematiskt att ha en nyckelring med lite taggar ligga i bilen?
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
laddbrickor.jpg
Jag har också en nyckelring med massa taggar liggande i bilen sedan min tid med eGolfen. Haft 3’an nu i drygt 2 år och snart 4000 mil, aldrig använt någon av dem. Hemmaladdning och SuC - vem behöver mer?
Stämmer säkert för er med Tesla, vi andra ur pöbeln som jagar ensamma och förhoppningsvis fungerande Chademo-stolpar behöver nyckelringen med taggar :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av LarsL »

Med Leaf så var det ju nödvändigt att ha ett batteri med kort och RfID liggande i bilen. Blir helt hopplöst att fixa med appar vid varje laddning.
Jag skaffade en dubblett av dem till Teslan men har knappt blivit använda där men ändå tryggt att ha. Tror jag använde E.on i Danmark och InCharge när jag drog släp lokalt här i området.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av Walker »

Erxon skrev:
Walker skrev:
Erxon skrev:
Men ärligt, är det verkligen så problematiskt att ha en nyckelring med lite taggar ligga i bilen?
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
laddbrickor.jpg
Jag har också en nyckelring med massa taggar liggande i bilen sedan min tid med eGolfen. Haft 3’an nu i drygt 2 år och snart 4000 mil, aldrig använt någon av dem. Hemmaladdning och SuC - vem behöver mer?
Stämmer säkert för er med Tesla, vi andra ur pöbeln som jagar ensamma och förhoppningsvis fungerande Chademo-stolpar behöver nyckelringen med taggar :D
F’låt, jag glömde ihåg det. Men nu när jag tänker på det så var 6 mån med Golfen en enda jakt på lediga/fungerande stolpar en del av livet. Vilket meck! Jag lovar att sända er alla utan Tesla en extra tanke när jag åker på min nästa långresa. :)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av thogr »

Jag skaffade en hög brickor, i för köpet av vår M3, typ samma hög som ovan, plus plugsurfing. Efter två år har jag använt plugsurfing ett par gånger nere i Europa på en trip 2019, eon använder vi en gång om året på samma ställe vi alltid behöver, och clever(bee-mer)-brickan varje gång vi laddar hemma i vår BRF, eftersom de satt upp såna laddboxar.

När vi använde eon-kortet senast i våras, där vi alltid brukar stanna och ladda (i Målilla) kom det en eNiro, som fick vänta (det fanns ju bara en laddare) tills vi var klara. Ägaren hade ingen rfid, utan föredrog appen :roll: . ”Smidigt”, tyckte han. Men han behövde dessutom ett 20 minuters telefonsamtal med supporten för att få någon laddning.
Jag stod beredd med mitt kort till undsättning ifall han behövt det. Men det löste sig. Det är då man inser vilket strul det kan vara om man inte har en Tesla.
Användarvisningsbild
HansET
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 maj 2021 16:56
Ort: Oxelösund

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av HansET »

Någon som har erfarenhet av Park and Charge?
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Publika laddstation, vad ska man välja?

Inlägg av Gargamel »

Här valde en Mercedes EQC att ladda på en super charger i nederländerna.
251109690_4613891295333537_1656786492770607091_n.jpg
Skriv svar