Publika laddstation, vad ska man välja?
Moderator: Redaktion
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Använd ChargeFinder för att kolla vad det finns för laddstationer i närheten av vart du brukar uppehålla dig. I mitt fall skulle jag välja Bee/mer om jag bara skulle ha en app då det passar mitt resemönster bäst men jag ser ju inte heller det jobbiga i att ha fler appar/taggar så att man är förberedd ifall det måste panikladdas nångång,
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Men ärligt, är det verkligen så problematiskt att ha en nyckelring med lite taggar ligga i bilen?
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Tänk om alla laddare kunde ta vanliga betalkort/kreditkort som på fossilmackarna...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Skaffa rfid tag direkt hos https://www.virta.global/ istället för e.on. det är virtas lösning som ligger bakom många laddoperatörer. Pris och villkor är samma. Och i mitt tycke har de de den högsta driftsäkerheten av de jag testat. Och en coolare tagg!
Erxon skrev:Men ärligt, är det verkligen så problematiskt att ha en nyckelring med lite taggar ligga i bilen?
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Tydligen skall de ta vanlig kortbetalning. Även om inga kortläsare vid stationerna (som man hade önskat), så kan man tydligen betala direkt via en speciell webbsida (utan vare sig abonnemang, konto eller registrering):borgward skrev:Skaffa rfid tag direkt hos https://www.virta.global/ istället för e.on. det är virtas lösning som ligger bakom många laddoperatörer. Pris och villkor är samma. Och i mitt tycke har de de den högsta driftsäkerheten av de jag testat. Och en coolare tagg!
Erxon skrev:Men ärligt, är det verkligen så problematiskt att ha en nyckelring med lite taggar ligga i bilen?
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
https://charge.virtaglobal.com/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
En laddbricka är lätt att hantera med handskar. En app eller bankkortet i plånboken är svårare. Att beställa och använda en eller några laddbrickor som sitter ihop med nycklarna är ett i-landsproblem. Jag kommer t ex inte in på vissa områden på jobbet utan en RFID-tag som sitter ihop med stålnycklar som behövs för vissa dörrar. För 25 år sen visste många inte vad en tag var. Nu är det en naturlig sak i vardagen.
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Erxon skrev:Men ärligt, är det verkligen så problematiskt att ha en nyckelring med lite taggar ligga i bilen?
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
Problemet är väl när man kommer till en laddare som man inte har en tagg till?
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Om det skulle innebära dyrare och därmed färre laddstationer än annars ... så nej tack. Ge oss Plug&Charge!martinot skrev:Tänk om alla laddare kunde ta vanliga betalkort/kreditkort som på fossilmackarna...
Tills dess fortsätter jag köra Tesla.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Tack för er information. Valde själv Tesla för tillgången till SuC, och det verkar ju vara rätt.
Jag kollade på OKQ8:s satsning tillsammans med Skelefte Kraft. Dom tänker bygga 400 högeffekt laddstationer med början i Upplands Väsby i augusti. Dom verkar kunna utnyttja andras destinationladdare också och debitering via app till ett valt kort.
Är det någon som har erfarenhet av dom?
Jag kollade på OKQ8:s satsning tillsammans med Skelefte Kraft. Dom tänker bygga 400 högeffekt laddstationer med början i Upplands Väsby i augusti. Dom verkar kunna utnyttja andras destinationladdare också och debitering via app till ett valt kort.
Är det någon som har erfarenhet av dom?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7577
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Jag laddade i Sundsvall i fredags, vid OKQ8. Där fanns 8 SuC och en annan som var på 50 kW och kostade 5 kr/kWh...HansET skrev:Tack för er information. Valde själv Tesla för tillgången till SuC, och det verkar ju vara rätt. Jag kollade på OKQ8:s satsning tillsammans med Skelefte Kraft. Dom tänker bygga 400 högeffekt laddstationer med början i Upplands Väsby i augusti. Dom verkar kunna utnyttja andras destinationladdare också och debitering via app till ett valt kort.
Är det någon som har erfarenhet av dom?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Exakt. Brickorna/korten tar ju inte mycket plats, om man har alla klara på förhand. Jag har de liggandes i mittkonsolen på bilen.MWall skrev:Problemet är väl när man kommer till en laddare som man inte har en tagg till?Erxon skrev:Men ärligt, är det verkligen så problematiskt att ha en nyckelring med lite taggar ligga i bilen?
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
Det är det oväntade behovet som är problematiskt.
Därav att de får gärna behålla specialkort, egna brickor och appar, men borde alltid finnas möjlighet att betala snabbt och enkelt med enbart de i samhället i övrigt accepterade betalmedel, så som betalkort, kreditkort eller Swish.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Kostar inget i sitt sammanhang. Är skitsummor relativt sätt vad det kostar att bygga upp laddare, transformatorer och annan infrastruktur.Viper skrev:Om det skulle innebära dyrare och därmed färre laddstationer än annars ... så nej tack. Ge oss Plug&Charge!martinot skrev:Tänk om alla laddare kunde ta vanliga betalkort/kreditkort som på fossilmackarna...
Tills dess fortsätter jag köra Tesla.
Skulle dessutom misstänka att Plug & Charge är dyrare och mer komplicerat att införa. Jag har inget emot det. Tvärt om; det fungerar ju grymt smidigt som Teslaägare på SuC. Men känns som det, tyvärr, är en bit bort som en utbrett fungerande lösning. Är så många olika delar och aktörer som måste komma med på banan var och en, för att hela kedjan skall fungera.
En betalkortsterminal eller Swish är ju en extremt enkel och okomplicerad lösning i jämförelse. Dessutom; även om jag föredrar P&C, så ser jag det enbart som en fördel med att även ha kortbetalning som backup om något kommer strula (för det kommer det att göra, förr eller senare). Så ser faktiskt inget motsatsförhållande, eller att man måste tvingas välja det ena eller andra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Min erfarenhet är att det ofta är mycket snack och lite verkstad, jag skulle aldrig planera min vardagsladdning efter att någon operatörs ambitiösa planer faktiskt blir verklighet.HansET skrev:Tack för er information. Valde själv Tesla för tillgången till SuC, och det verkar ju vara rätt.
Jag kollade på OKQ8:s satsning tillsammans med Skelefte Kraft. Dom tänker bygga 400 högeffekt laddstationer med början i Upplands Väsby i augusti. Dom verkar kunna utnyttja andras destinationladdare också och debitering via app till ett valt kort.
Är det någon som har erfarenhet av dom?
Min erfarenhet säger också att SuC räcker mer än väl, iaf för mig.
Jag skaffade själv en hel bukett med brickor och RFID-kort, flera sidor med ladd-appar, och alla möjliga och omöjliga abonnemang när jag köpte Teslan, men har väl egentligen aldrig behövt något av detta. Jag har använt några av dom andra laddmöjligheterna vid enstaka tillfällen, oftast mest för att testa att dom faktiskt fungerar, med minst sagt blandade resultat.
SuC har dock alltid fungerat felfritt, och täckningen har varit mer än tillräcklig för mig på alla mina resor i Europa.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Känns relaterat här
Jag reggade mig hos några som Mer & Fortum om jag - mot förmodan - skulle behöva nyttja andra laddnätverk än Teslas (och min laddning hemma). Gällande E-on ser det ut som man måste ladda med pengar direkt nu när man registrerar sig snarare än att koppla ett kort. Är det så, finns det ingen annan lösning hos dem? Det är jag inte så sugen på om jag kan slippa.
-Jimmy
Jag reggade mig hos några som Mer & Fortum om jag - mot förmodan - skulle behöva nyttja andra laddnätverk än Teslas (och min laddning hemma). Gällande E-on ser det ut som man måste ladda med pengar direkt nu när man registrerar sig snarare än att koppla ett kort. Är det så, finns det ingen annan lösning hos dem? Det är jag inte så sugen på om jag kan slippa.
-Jimmy
Silver Model Y P 2024 med svart inredning
Blå Model 3 LR 2021 med svart inredning
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
E-on kräver både ett kopplat kort och förbetalning, när summan börjar närma sig noll så drar dom en slant till, kommer inte ihåg hur mycket men typ ett par hundringar tror jag.avtryck skrev:Känns relaterat här
Jag reggade mig hos några som Mer & Fortum om jag - mot förmodan - skulle behöva nyttja andra laddnätverk än Teslas (och min laddning hemma). Gällande E-on ser det ut som man måste ladda med pengar direkt nu när man registrerar sig snarare än att koppla ett kort. Är det så, finns det ingen annan lösning hos dem? Det är jag inte så sugen på om jag kan slippa.
-Jimmy
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Se tidigare post av mig:avtryck skrev:Känns relaterat här
Jag reggade mig hos några som Mer & Fortum om jag - mot förmodan - skulle behöva nyttja andra laddnätverk än Teslas (och min laddning hemma). Gällande E-on ser det ut som man måste ladda med pengar direkt nu när man registrerar sig snarare än att koppla ett kort. Är det så, finns det ingen annan lösning hos dem? Det är jag inte så sugen på om jag kan slippa.
-Jimmy
viewtopic.php?f=63&t=25385&start=10#p531452
Har inte testat det själv, men ser ut som man kan betala direkt med kort vid behov.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Hos Eon kan man betala med Okq8-appen utan att fylla på ett saldo först (dvs man betalar bara faktiska summan för laddningen)avtryck skrev:Känns relaterat här
Jag reggade mig hos några som Mer & Fortum om jag - mot förmodan - skulle behöva nyttja andra laddnätverk än Teslas (och min laddning hemma). Gällande E-on ser det ut som man måste ladda med pengar direkt nu när man registrerar sig snarare än att koppla ett kort. Är det så, finns det ingen annan lösning hos dem? Det är jag inte så sugen på om jag kan slippa.
-Jimmy
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Kollade lite snabbt på dem, fundering bara.borgward skrev:Skaffa rfid tag direkt hos https://www.virta.global/ istället för e.on. det är virtas lösning som ligger bakom många laddoperatörer. Pris och villkor är samma. Och i mitt tycke har de de den högsta driftsäkerheten av de jag testat. Och en coolare tagg!
Erxon skrev:Men ärligt, är det verkligen så problematiskt att ha en nyckelring med lite taggar ligga i bilen?
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
När jag kollade lite på några E.on laddare som jag brukar ladda på bl.a. Tönnebro stod priset 5,94 kr/kWh hos dem medans Bee (Mer) tar 5,00 kr/kWh med någon kryptisk notering om att registrerade betalar mindre
Blir det annat pris om man gör en registrering?
Sen tar de också avgift, eller som de stod en minimiavgift per månad på 10:-. Laddar man regelbundet så är det inga problem men det är inte heller någon summa man kommer reagera över om man som jag egentligen inte snabbladdar så ofta.
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Min spaning om pris gällde att använda virtas betallösning på just e.ons nät - där verkar det vara samma pris! Sedan har virta roaming/samarbete med ANDRA nät också inkl ionity - och där kan priserna diffa. Priserna som visas i appen är samma oberoende av registrering eller ej.Erxon skrev:Kollade lite snabbt på dem, fundering bara.borgward skrev:Skaffa rfid tag direkt hos https://www.virta.global/ istället för e.on. det är virtas lösning som ligger bakom många laddoperatörer. Pris och villkor är samma. Och i mitt tycke har de de den högsta driftsäkerheten av de jag testat. Och en coolare tagg!
Erxon skrev:Men ärligt, är det verkligen så problematiskt att ha en nyckelring med lite taggar ligga i bilen?
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
När jag kollade lite på några E.on laddare som jag brukar ladda på bl.a. Tönnebro stod priset 5,94 kr/kWh hos dem medans Bee (Mer) tar 5,00 kr/kWh med någon kryptisk notering om att registrerade betalar mindre
Blir det annat pris om man gör en registrering?
Sen tar de också avgift, eller som de stod en minimiavgift per månad på 10:-. Laddar man regelbundet så är det inga problem men det är inte heller någon summa man kommer reagera över om man som jag egentligen inte snabbladdar så ofta.
Jag stör mig också på otyget med förskottsbetalning- men har svalt förtreten i virtas fall.
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Jag har också en nyckelring med massa taggar liggande i bilen sedan min tid med eGolfen. Haft 3’an nu i drygt 2 år och snart 4000 mil, aldrig använt någon av dem. Hemmaladdning och SuC - vem behöver mer?Erxon skrev:Men ärligt, är det verkligen så problematiskt att ha en nyckelring med lite taggar ligga i bilen?
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Stämmer säkert för er med Tesla, vi andra ur pöbeln som jagar ensamma och förhoppningsvis fungerande Chademo-stolpar behöver nyckelringen med taggarWalker skrev:Jag har också en nyckelring med massa taggar liggande i bilen sedan min tid med eGolfen. Haft 3’an nu i drygt 2 år och snart 4000 mil, aldrig använt någon av dem. Hemmaladdning och SuC - vem behöver mer?Erxon skrev:Men ärligt, är det verkligen så problematiskt att ha en nyckelring med lite taggar ligga i bilen?
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Med Leaf så var det ju nödvändigt att ha ett batteri med kort och RfID liggande i bilen. Blir helt hopplöst att fixa med appar vid varje laddning.
Jag skaffade en dubblett av dem till Teslan men har knappt blivit använda där men ändå tryggt att ha. Tror jag använde E.on i Danmark och InCharge när jag drog släp lokalt här i området.
Jag skaffade en dubblett av dem till Teslan men har knappt blivit använda där men ändå tryggt att ha. Tror jag använde E.on i Danmark och InCharge när jag drog släp lokalt här i området.
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
F’låt, jag glömde ihåg det. Men nu när jag tänker på det så var 6 mån med Golfen en enda jakt på lediga/fungerande stolpar en del av livet. Vilket meck! Jag lovar att sända er alla utan Tesla en extra tanke när jag åker på min nästa långresa.Erxon skrev:Stämmer säkert för er med Tesla, vi andra ur pöbeln som jagar ensamma och förhoppningsvis fungerande Chademo-stolpar behöver nyckelringen med taggarWalker skrev:Jag har också en nyckelring med massa taggar liggande i bilen sedan min tid med eGolfen. Haft 3’an nu i drygt 2 år och snart 4000 mil, aldrig använt någon av dem. Hemmaladdning och SuC - vem behöver mer?Erxon skrev:Men ärligt, är det verkligen så problematiskt att ha en nyckelring med lite taggar ligga i bilen?
Tycker det är mycket smidigare med taggar än att fippla med en app.
Skulle bara E.ON ordna med tagg istället för kort vore det änne bättre
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Publika laddstation, vad ska man välja?
Jag skaffade en hög brickor, i för köpet av vår M3, typ samma hög som ovan, plus plugsurfing. Efter två år har jag använt plugsurfing ett par gånger nere i Europa på en trip 2019, eon använder vi en gång om året på samma ställe vi alltid behöver, och clever(bee-mer)-brickan varje gång vi laddar hemma i vår BRF, eftersom de satt upp såna laddboxar.
När vi använde eon-kortet senast i våras, där vi alltid brukar stanna och ladda (i Målilla) kom det en eNiro, som fick vänta (det fanns ju bara en laddare) tills vi var klara. Ägaren hade ingen rfid, utan föredrog appen . ”Smidigt”, tyckte han. Men han behövde dessutom ett 20 minuters telefonsamtal med supporten för att få någon laddning.
Jag stod beredd med mitt kort till undsättning ifall han behövt det. Men det löste sig. Det är då man inser vilket strul det kan vara om man inte har en Tesla.
När vi använde eon-kortet senast i våras, där vi alltid brukar stanna och ladda (i Målilla) kom det en eNiro, som fick vänta (det fanns ju bara en laddare) tills vi var klara. Ägaren hade ingen rfid, utan föredrog appen . ”Smidigt”, tyckte han. Men han behövde dessutom ett 20 minuters telefonsamtal med supporten för att få någon laddning.
Jag stod beredd med mitt kort till undsättning ifall han behövt det. Men det löste sig. Det är då man inser vilket strul det kan vara om man inte har en Tesla.