Tesla appen

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Tesla appen

Inlägg av tobias_rullar »

Hej, har en M3 på G att levereras och funderar lite på säkerhet runt appen.

Kan man ha flera telefoner med app samtidigt kopplad till samma bil?
Går det att se hur många telefoner med appar som kan låsa upp bilen och åka iväg?
Går det att ta bort en kopplad telefon med app utan att ha tillgång till telefon och app?
Blir man meddelad på något vis innan en telefon och app får tillgång till bilen?

Orsaken jag frågar är att om någon, av någon anledning, skulle få tillgång till mitt Tesla konto, kan denne enkelt ladda ner appen och sedan ha full tillgång till bilen. Men det e kanske något jag missförstått.

Ha de bra,
Tobias
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla appen

Inlägg av OfarligTesla »

tobias_rullar skrev:
Hej, har en M3 på G att levereras och funderar lite på säkerhet runt appen.

Kan man ha flera telefoner med app samtidigt kopplad till samma bil?
Går det att se hur många telefoner med appar som kan låsa upp bilen och åka iväg?
Går det att ta bort en kopplad telefon med app utan att ha tillgång till telefon och app?
Blir man meddelad på något vis innan en telefon och app får tillgång till bilen?

Orsaken jag frågar är att om någon, av någon anledning, skulle få tillgång till mitt Tesla konto, kan denne enkelt ladda ner appen och sedan ha full tillgång till bilen. Men det e kanske något jag missförstått.

Ha de bra,
Tobias
Om du pratar om telefonen som nyckel så går det att koppla flera och du administerarar (lägger till och tar bort) i bilen. Om du pratar använda appen för att öppna/starta bilen över internet är det ditt Teslakonto det handlar om, säkra upp det.
Vitok
Inlägg: 20
Blev medlem: 06 dec 2020 15:03

Re: Tesla appen

Inlägg av Vitok »

Du kan bara aktivera appen från bilen med nyckelkort men då kan du ha den på flera telefoner.
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: Tesla appen

Inlägg av tobias_rullar »

OfarligTesla skrev:
Om du pratar om telefonen som nyckel så går det att koppla flera och du administerarar (lägger till och tar bort) i bilen. Om du pratar använda appen för att öppna/starta bilen över internet är det ditt Teslakonto det handlar om, säkra upp det.
Vitok skrev:
Du kan bara aktivera appen från bilen med nyckelkort men då kan du ha den på flera telefoner.
Ok, tack för era svar! :)

Förstår jag det korrekt att en app måste aktiveras med ett nyckelkort och det är endast då man kan öppna och starta bilen på plats och via Internet?
Eller kan jag även via mitt konto och web-sidan låsa upp och starta bilen? Dvs utan app och nyckelkort.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla appen

Inlägg av OfarligTesla »

tobias_rullar skrev:

Ok, tack för era svar! :)

Förstår jag det korrekt att en app måste aktiveras med ett nyckelkort och det är endast då man kan öppna och starta bilen på plats och via Internet?
Eller kan jag även via mitt konto och web-sidan låsa upp och starta bilen? Dvs utan app och nyckelkort.
Nej, det går att starta bilen från appen bara av att man loggar in i den, det går ju dock via internet då. Då behöver man ju dock lösenordet och eventuellt 2 faktor koden om man aktiverat det. Rent teoretiskt går det väl att använda inloggningsuppgifterna via APIer också helt utan app om någon kommit över dem. Vill man ha det så att telefonen agerar som en vanlig “comfort access” nyckel gör idag så behöver man använda kortet i bilen.
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: Tesla appen

Inlägg av tobias_rullar »

OfarligTesla skrev:
Nej, det går att starta bilen från appen bara av att man loggar in i den, det går ju dock via internet då. Då behöver man ju dock lösenordet och eventuellt 2 faktor koden om man aktiverat det. Rent teoretiskt går det väl att använda inloggningsuppgifterna via APIer också helt utan app om någon kommit över dem. Vill man ha det så att telefonen agerar som en vanlig “comfort access” nyckel gör idag så behöver man använda kortet i bilen.
Ok, tack! Då förstår jag.
Måste kolla på hur jag säkrar upp kontot. Om jag kan använda min Yubikey eller om en färdig 2-factor auth blir enklare.
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Tesla appen

Inlägg av IcePic »

tobias_rullar skrev:
Ok, tack! Då förstår jag.
Måste kolla på hur jag säkrar upp kontot. Om jag kan använda min Yubikey eller om en färdig 2-factor auth blir enklare.
Googles Authenticator funkade som 2FA för mig.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla appen

Inlägg av martinot »

tobias_rullar skrev:
OfarligTesla skrev:
Nej, det går att starta bilen från appen bara av att man loggar in i den, det går ju dock via internet då. Då behöver man ju dock lösenordet och eventuellt 2 faktor koden om man aktiverat det. Rent teoretiskt går det väl att använda inloggningsuppgifterna via APIer också helt utan app om någon kommit över dem. Vill man ha det så att telefonen agerar som en vanlig “comfort access” nyckel gör idag så behöver man använda kortet i bilen.
Ok, tack! Då förstår jag.
Måste kolla på hur jag säkrar upp kontot. Om jag kan använda min Yubikey eller om en färdig 2-factor auth blir enklare.
Testa. Alla vanliga MFA-appar fungerar. Kör själv med Microsoft Authenticator på min iPhone, men finns ju många olika varianter och kombinationer som fungerar utmärkt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Tesla appen

Inlägg av themax »

martinot skrev:

Testa. Alla vanliga MFA-appar fungerar. Kör själv med Microsoft Authenticator på min iPhone, men finns ju många olika varianter och kombinationer som fungerar utmärkt.
Den variant jag fallit för är 1Password, som kopierar MFA-koden till klippbordet i samma sekund som 1Password fyller i lösenordet. Då slipper man öppna en app för att få fram koden.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla appen

Inlägg av martinot »

themax skrev:
martinot skrev:

Testa. Alla vanliga MFA-appar fungerar. Kör själv med Microsoft Authenticator på min iPhone, men finns ju många olika varianter och kombinationer som fungerar utmärkt.
Den variant jag fallit för är 1Password, som kopierar MFA-koden till klippbordet i samma sekund som 1Password fyller i lösenordet. Då slipper man öppna en app för att få fram koden.
Låter helt klart som en smidig lösning!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Tesla appen

Inlägg av jpetters »

themax skrev:
martinot skrev:

Testa. Alla vanliga MFA-appar fungerar. Kör själv med Microsoft Authenticator på min iPhone, men finns ju många olika varianter och kombinationer som fungerar utmärkt.
Den variant jag fallit för är 1Password, som kopierar MFA-koden till klippbordet i samma sekund som 1Password fyller i lösenordet. Då slipper man öppna en app för att få fram koden.
Kör också 1Password, riktigt smidigt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Tesla appen

Inlägg av bonath »

Vad kostar 1password??
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Tesla appen

Inlägg av jpetters »

Jag betalar ca 50 USD per år för familjekonto.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Skriv svar