Ska man köpa bilmärkets laddbox eller en vanlig laddbox?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Charger
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 apr 2021 10:15
Ort: Stockholm

Ska man köpa bilmärkets laddbox eller en vanlig laddbox?

Inlägg av Charger »

Hej,

Har fått en offert på en VW ID4 där jag bett om att få ett pris även på en laddbox. VW laddbox hamnar på 15 999 kr vilket jag tycker är ganska dyrt. Vad finns det för nackdelar med att inte välja bilmärkets egen laddbox kontra att välja en välkänd laddbox som fått bra i test, som t ex den som ligger i topp här: https://www.konsumentguiden.se/e-handel ... or-laddbox
Kanske ska förtydliga att jag vill ha en laddare på 11 kW och att den i testet har ett pris på runt 11 995 kr, vilket är ganska mkt lägre än märkesladdaren. Tacksam för er input och feedback i frågan.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ska man köpa bilmärkets laddbox eller en vanlig laddbox?

Inlägg av mikebike »

När jag kollade efter laddbox var VW:s billigast på marknaden?
Det priset du fått måste vara inklusive installation.

https://charging-energy.elli.eco/se-sv/IDcharger
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Ska man köpa bilmärkets laddbox eller en vanlig laddbox?

Inlägg av BjornS »

15000 kr för standardinstallation är ett extremt oseriöst överpris. Snudd på bedrägeri att blåsa okunniga konsumenter på detta vis.

Köp laddaren löst för 5499 kr, ring sedan din favoritelektriker och be henne montera den. Det kostar inga 15 tusen.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ska man köpa bilmärkets laddbox eller en vanlig laddbox?

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag skulle säga att vilken laddbox du väljer spelar ingen roll - tills något händer.

Så här skriver jag i min bok Skaffa elbil: "Säljer bilens tillverkare en egen laddbox, eller rekommenderar de en bör du köpa just den laddboxen. Inte så mycket för funktionalitets skull utan av försäkringsskäl. Händer det något ska du inte råka ut för att alla inblandade parter bara pekar finger på varandra."

Problemet som folk har råkat ut för är att när det till exempel inträffar en strömspik som förstör elbilens inbyggda laddare skyller biltillverkaren på laddboxen - och laddboxens tillverkare på bilen. Om båda kommer från samma leverantör blir det lättare med sådana ärenden.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ska man köpa bilmärkets laddbox eller en vanlig laddbox?

Inlägg av martinot »

Å andra sidan så blir det jobbigt att behöva byta box när man byter elbil (till annat märke).

Samma sak om man har flera elbilar av olika fabrikat att ladda.

De enda som jag vet har kända problem är GARO i kombination med Tesla (GARO har sabbat många av laddare i Teslor).

Ett annat exempel är ZOE som är kända för att sabotera många väggboxar och laddstolpar (oavsett märke).

Så inte ett helt enkelt område; om man inte vill ha flera boxar, ett av varje bilmärke man äger i familjen, och har tidigare ägt, monterat längs garageväggen.

Största nackdelen med många märkesboxar är dock att de oftast har sämre funktioner än "vanliga" boxar, som tex. brist på appstyrning, förbrukningsmätning och lastbalansering.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
___mats___
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 feb 2021 16:30

Re: Ska man köpa bilmärkets laddbox eller en vanlig laddbox?

Inlägg av ___mats___ »

Har beställt Tesla 3:a nu och ska installera laddbox för det här hemma.
Jag har läst mig fram på forumet här att det bästa ska vara en Easee med Watty eller Pulse och HAN-port till mätaren för att slippa extra kostnad för lastbalansering.
Dessutom 3x16 ampere vilket räcker fint för mig.

Tibber lanserar sig ganska hårt just nu men vi har GodEl som bolag där allt överskott oavkortat går till välgörande ändamål som SOS Barnbyar m.fl. Av ideologiska skäl vill vi inte byta elbolag vilket innebär att Tibber går bort.

Enligt elinstallatören fungerar i nuläget watt/pulse endast för Tibber. Det innebär ett tillägg på 7500 kr för lastbalanseringen (minus halva summan då i bidrag).
HAN-port har han endast stött på en gång av ett antal installationer här i Göteborgsområdet så det är något Göteborg El inte verkar prioritera.
Han erbjöd sig istället installera den svenska Charge Amps Halo som kostar 11 000 (före avdrag) samt 6500 (också innan avdrag) för installation + 150 kr för varje meter som överstiger 5 meter.

Summa: 10750 kr (+ ev extra löpmeter kabel).

Finns det något som talar mot den här laddboxen?
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Re: Ska man köpa bilmärkets laddbox eller en vanlig laddbox?

Inlägg av Homer »

Kolla Easee med installation hos Skårebo.se

Lastbalansering kan du köra Watty eller Easee Equalizer, den senare kräver HAN-port. Är inte bundet till Tibber utan pratar med laddboxen direkt.

Charge Amps boxen tror jag klarar max 3x16A. Visserligen räcker det väl bra vid normal hemmaladdning, men att ha en box som klarar det dubbla t.ex Easee kanske ändå kan kännas bra om man skulle vilja öka i framtiden.
Vad har den för lösning för lastbalansering? Fysisk trådbunden eller via Wifi el.dyl?
___mats___
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 feb 2021 16:30

Re: Ska man köpa bilmärkets laddbox eller en vanlig laddbox?

Inlägg av ___mats___ »

Kollade Skårebos hemsida och där står att Watty är utsåld.
Har inte HAN-port så då funkar endast installation av Lastbalansering som kostar extra 7500 kr? (före avdrag)
Fick bara prisuppgift på lastbalansering – vet inte ens hur det fungerar men han nämnde att den skulle vara i anslutning till elcentralen iaf.

Men det är Easee som gäller då och inte den här Charge Amps Halo
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ska man köpa bilmärkets laddbox eller en vanlig laddbox?

Inlägg av martinot »

___mats___ skrev:
Har beställt Tesla 3:a nu och ska installera laddbox för det här hemma.
Jag har läst mig fram på forumet här att det bästa ska vara en Easee med Watty eller Pulse och HAN-port till mätaren för att slippa extra kostnad för lastbalansering.
Dessutom 3x16 ampere vilket räcker fint för mig.

Tibber lanserar sig ganska hårt just nu men vi har GodEl som bolag där allt överskott oavkortat går till välgörande ändamål som SOS Barnbyar m.fl. Av ideologiska skäl vill vi inte byta elbolag vilket innebär att Tibber går bort.

Enligt elinstallatören fungerar i nuläget watt/pulse endast för Tibber.
Det stämmer inte. Din elektriker har fel.

Jag körde Easee + Watty i flera månader under 2020 med ett helt annat elbolag. Fungerade helt perfekt med lastbalansering och billaddning.

Var först nu under 2021 som jag provade Tibber och bytte elbolag till de.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
___mats___
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 feb 2021 16:30

Re: Ska man köpa bilmärkets laddbox eller en vanlig laddbox?

Inlägg av ___mats___ »

Finns det något alternativ till Watty?
Verkar inte gå att få tag på.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ska man köpa bilmärkets laddbox eller en vanlig laddbox?

Inlägg av chaffis75 »

Tråkigt att watty tycks vara slut hela tiden.. De är ju den som funkar i alla anläggningar utan direkta krav..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Re: Ska man köpa bilmärkets laddbox eller en vanlig laddbox?

Inlägg av Homer »

Tibber hade räknat med nya Wattys i maj, men när jag frågade för ca två veckor sen var det förskjutet till andra halvan av juni.
Kolla med Skårebo om de kan lägga med en Watty direkt så du får ROT-avdraget. Hinner den inte komma innan installationen så går den bra att komplettera med i efterhand, behövs egentligen ingen elektriker för den biten.
___mats___
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 feb 2021 16:30

Re: Ska man köpa bilmärkets laddbox eller en vanlig laddbox?

Inlägg av ___mats___ »

Ok!

Ska ta och jämföra Skåerbo med offerten från den elektriker jag fått mig rekommenderad.
Är det någon som har erfarenhet av laddboxen Charge Amps Halo?

Tycker den är estetiskt tilltalande för att vara laddbox. Kommer sitta på muren och synas ganska väl.

https://www.chargeamps.com/sv/produkt/h ... reloaded=1
erontrek
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 sep 2019 17:28

Re: Ska man köpa bilmärkets laddbox eller en vanlig laddbox?

Inlägg av erontrek »

I mitt tycke är det nästan alltid billigare att köpa laddbox från någon annan tillverkare än bilens. Finns flertalet alternativ som dessutom är tillverkade i Sverige https://www.laddningsbox.se/laddbox/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ska man köpa bilmärkets laddbox eller en vanlig laddbox?

Inlägg av martinot »

___mats___ skrev:
Ok!

Ska ta och jämföra Skåerbo med offerten från den elektriker jag fått mig rekommenderad.
Är det någon som har erfarenhet av laddboxen Charge Amps Halo?

Tycker den är estetiskt tilltalande för att vara laddbox. Kommer sitta på muren och synas ganska väl.

https://www.chargeamps.com/sv/produkt/h ... reloaded=1
Inte använt den själv, men bara hört positivt om den från de som har den. Garo är de som jag vet haft mest problem.

Tycker dock inte att den är supersnygg, men som det mesta är det säkert en smaksak.

Den snyggaste väggbox jag sett (dock inte i verkligheten, och än mindre testat) är Stilo från Enelion:

http://enelion.com/en/products/enelion-stilo/

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Re: Ska man köpa bilmärkets laddbox eller en vanlig laddbox?

Inlägg av Homer »

Både Tibber och Skårebo tycks ha fått in Watty igen förra veckan, så kanske läge att knipa en om man är spekulant.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Ska man köpa bilmärkets laddbox eller en vanlig laddbox?

Inlägg av ChristerSjo »

Homer skrev:
Både Tibber och Skårebo tycks ha fått in Watty igen förra veckan, så kanske läge att knipa en om man är spekulant.
Tibber äger väl Watty numer vad jag har hört så de borde ha det först av alla.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Anders A Andersson
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 jul 2021 15:33

Re: Ska man köpa bilmärkets laddbox eller en vanlig laddbox?

Inlägg av Anders A Andersson »

TiborBlomhall skrev:
Jag skulle säga att vilken laddbox du väljer spelar ingen roll - tills något händer.

Så här skriver jag i min bok Skaffa elbil: "Säljer bilens tillverkare en egen laddbox, eller rekommenderar de en bör du köpa just den laddboxen. Inte så mycket för funktionalitets skull utan av försäkringsskäl. Händer det något ska du inte råka ut för att alla inblandade parter bara pekar finger på varandra."

Problemet som folk har råkat ut för är att när det till exempel inträffar en strömspik som förstör elbilens inbyggda laddare skyller biltillverkaren på laddboxen - och laddboxens tillverkare på bilen. Om båda kommer från samma leverantör blir det lättare med sådana ärenden.
Men har Teslas laddare effektvakt och lastbalansering?
Model Y SR+ 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ska man köpa bilmärkets laddbox eller en vanlig laddbox?

Inlägg av martinot »

Anders A Andersson skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jag skulle säga att vilken laddbox du väljer spelar ingen roll - tills något händer.

Så här skriver jag i min bok Skaffa elbil: "Säljer bilens tillverkare en egen laddbox, eller rekommenderar de en bör du köpa just den laddboxen. Inte så mycket för funktionalitets skull utan av försäkringsskäl. Händer det något ska du inte råka ut för att alla inblandade parter bara pekar finger på varandra."

Problemet som folk har råkat ut för är att när det till exempel inträffar en strömspik som förstör elbilens inbyggda laddare skyller biltillverkaren på laddboxen - och laddboxens tillverkare på bilen. Om båda kommer från samma leverantör blir det lättare med sådana ärenden.
Men har Teslas laddare effektvakt och lastbalansering?
Nej.

Var främst den orsak som gjorde att jag i slutet på förra året skaffade en Easee (torts att vi redan har en Tesla WC, som annars fungerar fint).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: Ska man köpa bilmärkets laddbox eller en vanlig laddbox?

Inlägg av Erik Viking »

ChristerSjo skrev:
Homer skrev:
Både Tibber och Skårebo tycks ha fått in Watty igen förra veckan, så kanske läge att knipa en om man är spekulant.
Tibber äger väl Watty numer vad jag har hört så de borde ha det först av alla.
Watty gick i konkurs i slutet 2020, ägaren lämnade in deklarationen för bolaget.
Bolagsverket får inte kontakt med ägaren.

Sök Watty på ansiktsboken.

Tibber har tydligen fått rättigheter att producera boxen i nuvarande skick.
Ett antal molntjänster fungerar inte längre.

Själv köper jag inga produkter som kräver anslutning till tillverkaren (aka. molntjänster).
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Fransen2
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 okt 2023 17:11

Re: Ska man köpa bilmärkets laddbox eller en vanlig laddbox?

Inlägg av Fransen2 »

Jag velar fram och tillbaka gällande vilken laddbox jag ska köpa. Blev lite sugen på Zaptec efter jag kollat in det här testet https://www.konsument.se/laddbox/

Någon som har någon erfarenhet av denna laddare?
Skriv svar