Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inläggav Eriand » 06 jun 2021 12:43

Hej alla elbilsentusiaster!

Min sambo och jag står inför ett bilbyte och vi behöver lite hjälp med vilken väg att gå. Vi har budget på ca 430 000 +- lite utrymme (eget kapital och utökat bolån), och vi försöker övertala oss själva att göra bytet till en elbil istället för ytterligare 3-5 år med miljö-dum förbränningsbil...

Laddmöjligheter
Vi bor i lägenhet i Solna och även om vår p-plats har motorvärmestolpe (eh...) är en utbyggnad av laddstolpar inte realistiskt inom 1-2 år. Laddinfrastrukturen känns dock inte helt hopplös; det finns exempelvis möjligheter att ladda elbil i Solna centrum med 10 stk 16,5 kwh-stolpar (för 3 kr / kwh) och ett par publika laddstolpar (dock med endast 3,7 kwh).

Lokalt borde det alltså gå att lösa laddning - men hur är det i praktikten när man reser runt? Vi åker en del till Norge, Skåne, Dalarna och även längre norrut i Sverige - dvs resor mellan 20 och 60 mil, dock med möjlighet att ladda från stugor osv när vi väl är framme (även bygga dedikerade laddstolpar). Skulle vi exempelvis köpa en Tesla är jag inte alls orolig; det finns Superchargers längs alla streckor vi brukar åka på - men hur ser laddmöjligheterna ut på vägen i praktiken om man väljer ett annat elbilsmärke?

Försäkring
Jag är 32 år gammal (tjejen är 26) och jag upplever att vi får helt orimliga försäkringsförslag från olika "vanliga försäkringsbolag", uppemot 9 000 kr per månad för helförsäkring. Vi har hittat billigare försäkringar från exempelvis Motormännen (nere i 1426 för en Model S från 2014), men även här kan det skjuta i höjden mellan olika bilar av samma modell. Testade exempelvis en annan Tesla Model S från 2015 och då erbjöd motormännen hela 8500 i månaden för helförsäkring.. Sett att watercircles omnämns en del här i forumet men där blir jag alltid ombedd att kontakta deras kundtjänst för att få en offert vilket inte fyller mig med hopp direkt.

Har ni några tips på hur vi ska tänka och göra i den här frågan?

Dragkrok
Att kunna dra ett släp är inte obligatoriskt, men cyklarna vill vi kunna ta med på sommaren. Sett att det omnämnts en del här i forumet att det går att lösa, men hur påverkar det andrahandsvärdet om man eftermonterar en krok?

Sen till den kanske viktigaste frågan - får man en vettig Tesla för vår budget?
Jag har kollat runt en del på blocket, bytbil, wayke och andra ställen och ser att det finns bilar inom vår budget, men dessa är som regel från 2014-2015 och kört 15 000 mil. Alltså 7 år gamla bilar ändå. Hur ser det ut med risken för nedbrytningar och andra allvarliga fel? Särskilt på en såpass förhållandevis "gammal" bil. Exemeplvis den här: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/94640201

Jag har hört en del avrådande historier på denna punkten gällande Teslor och skulle uppskatta era tips och tankar, särskilt rörande bilar i vår prisklass.

Alternativ skulle istället kunna vara en E-niro, tråkigare bil jämfört med Tesla men inom budget. Här är det dock laddmöjligheterna en stor begränsande faktor upplever jag.

Tack på förhand för alla tips, tankar med mera :)

Erik
Eriand

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 06 jun 2021 12:58

Är motorvärmarstolpen med eller utan timer? Är den med timer så kan man glömma den, utan så kan det gå. Hur är den uppsäkrad, 6 eller 10 ampere? 6 är seegt men kan fungera om det inte är allt för kallt. 10 ampere är fullt dugligt.

Krok kan du montera, torde vara positivt för värdet också. Det är ju en uppgradering. Men som du säkert vet får du inte dra med den även om det rent tekniskt går bra.
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Prova ett lite roligare elbolag? :) https://invite.tibber.com/5950079
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav Teslaägare LarsL » 06 jun 2021 13:02

Eriand skrev:Laddmöjligheter
Vi bor i lägenhet i Solna och även om vår p-plats har motorvärmestolpe (eh...) är en utbyggnad av laddstolpar inte realistiskt inom 1-2 år. Laddinfrastrukturen känns dock inte helt hopplös; det finns exempelvis möjligheter att ladda elbil i Solna centrum med 10 stk 16,5 kwh-stolpar (för 3 kr / kwh) och ett par publika laddstolpar (dock med endast 3,7 kwh).

Det krävs mer ansträngning om man inte har laddare hemma, så är det. Med Model 3 kan du bara utnyttja 11kW även om stolpen är på 16,5 kW, h står för timmar och blir den laddningen du får från stolpen under en timme.
Problemet med offentliga laddstolpar är att de kan vara upptagna eller trasig, det är alltså lite känsligt att när man inte har egen laddning hemma.

Nya bilar har vagnskadeskydd så där krävs bara halvförsäkring. Watercircle är billigast för mig.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2021.4.18
Tesla Model S P90DL+ fri Supercharging.
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare taliz » 06 jun 2021 13:03

Skulle nog försöka sträcka budgeten upp till 500 iaf, så ni kan få en Model 3 eller facelift S.
Bilarna med 85-batterier börjar bli riktigt gamla nu och laddar långsamt, saknar en hel del teknik etc. De är för dyra för vad man får IMO, värdet på en sån borde vara runt 200k(vilket de kostar i Norge), inte 400k.

Annars kan det vara värt att kika på MEB-bilarna ID4/Enyaq, eller E-GMP bilarna Ioniq 5/EV6.

Prova peta in resor ni tänkt er i abetterrouteplanner.com och välj lite olika bilar, så ser ni hur det kommer funka.
Senast redigerad av taliz 06 jun 2021 13:13, redigerad totalt 1 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav HX100 » 06 jun 2021 13:13

Tycker lätt en gammal S är fortfarande värd 400k. Jag kör X men har fått köra en vecka var med både 3 och gammal S85. 3an känns nyare men S är en jävligt stabil och trevlig kryssare.

Ni har nära till två SC och mobil ranger så var inte rädd för att köpa en gammal S. Tesla kan vara dålig på monteringskvalitet och såna grejer men drivlinan är driftsäker som fan.

Det är ett stort batteri, ni behöver inte ha laddmöjlighet hemma även om det är trevligast. Se till att ni fyller på lite bara här och där när ni är ute på stan så.

Att resa med Tesla är en no brainer. Hela Europa.
Att resa med en icke Tesla går men det krävs mer entusiasm och planering.
HX100

Inläggav Teslaägare Tellus » 06 jun 2021 13:22

En lätt begagnad model 3 sr+ får ni för den budgeten, en kanonbra bil!

Ny sr+ efter bidrag 490000kr
Senast redigerad av Tellus 06 jun 2021 13:30, redigerad totalt 1 gång.
Model 3 P+ 2019-02
Model 3 SR+ 2019-08
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Referralkod: magnus93984

Inläggav Eriand » 06 jun 2021 13:30

Tack för svaren allihopa, uppskattar era tankar.

taliz skrev:Skulle nog försöka sträcka budgeten upp till 500 iaf, så ni kan få en Model 3 eller facelift S.
Bilarna med 85-batterier börjar bli riktigt gamla nu och laddar långsamt, saknar en hel del teknik etc. De är för dyra för vad man får IMO, värdet på en sån borde vara runt 200k(vilket de kostar i Norge), inte 400k.

Annars kan det vara värt att kika på MEB-bilarna ID4/Enyaq, eller E-GMP bilarna Ioniq 5/EV6.

Prova peta in resor ni tänkt er i abetterrouteplanner.com och välj lite olika bilar, så ser ni hur det kommer funka.

Hur ser värdeminskningen ut i allmänhet? En dyrare bil skulle väl funka förutsatt att värdet bibehålls till rimlig nivå i alla fall.
Eriand

Inläggav Teslaägare Tellus » 06 jun 2021 13:33

Eriand skrev:Tack för svaren allihopa, uppskattar era tankar.

taliz skrev:Skulle nog försöka sträcka budgeten upp till 500 iaf, så ni kan få en Model 3 eller facelift S.

Hur ser värdeminskningen ut i allmänhet? En dyrare bil skulle väl funka förutsatt att värdet bibehålls till rimlig nivå i alla fall.

Jag upplever som att populära elbilar mister ca 1/3 av priset på 3 år. Fossilbilar 1/2 på tre år.
Model 3 P+ 2019-02
Model 3 SR+ 2019-08
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Referralkod: magnus93984

Inläggav Teslaägare Remuz » 06 jun 2021 16:33

Laddade på SolnaGnagarens stolpe i Solna för motorvärmare. På sommaren funkade max 10A på vintern 13A. Gissar att det är liknande i stora delar av Solna även om det inte måste vara det. Ingen timer heller.

Vågar påstå att det funkar utmärkt som nattladdning för 99% av alla case. Sista procenten får du nog ta i Solna C garaget, MoS eller någon CCS.

Vet inte vilka bilar som kan dra 13A enfas från schuko, men det borde ju gå med de flesta. Eftersom det ger runt 2.5kW efter förluster så fyller du på 30kWh på 12h, på en Tesla SR+ är det väl drygt halva batteriet om du kom hem tom.
P3D vit med vit interiör. Fjärde teslan, första trean.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Referralkod: stefan4169

Inläggav Teslaägare martinot » 06 jun 2021 16:44

Tellus skrev:En lätt begagnad model 3 sr+ får ni för den budgeten, en kanonbra bil!

Ny sr+ efter bidrag 490000kr

Jo, bra förslag. En ca. ett år gammal SR+ är ju oftast nästan lika fräscha som helt nya bilar. Är nog bland det mest prisvärda man kan få i elbilsväg just nu, och ryms troligen väl inom TS budget på 430 papp.

Om det sedan passar eller inte beror ju mycket på utrymmesbehov och lastbehov man har (då det är en klassisk sedan, och inte någon kombi eller SUV).

Skulle dock inte rekommendera det normalt om man inte kan ladda hemma över natten.
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Nästa

Återgå till Nybörjarfrågor