Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inläggav Eriand » 06 jun 2021 18:06

Hej alla,

tack igen för engagemanget och att ni hjälper till.

Motorvärmarna i vårt hus har tyvärr timer, så det blir svårt tyvärr.

Jag har spanat in på A better route planner - och först ut, wow vilket bra verktyg. För min egen del tror jag att jag skulle "orka" av att ta bilen till solna C för att ladda inför längre resor, även om det såklart skulle vara lite opraktiskt.

Vad tror ni om denna bilen exempelvis? https://www.blocket.se/annons/stockholm ... c/88976693 eller denna? https://www.blocket.se/annons/stockholm ... g/95332067

Hur skulle den stå sig mot en model 3 sr+ från 2019, exempelvis? I räckvidd osv.
Eriand

Inläggav pingflood » 06 jun 2021 18:37

Eriand skrev:Hej alla,

Jag har spanat in på A better route planner - och först ut, wow vilket bra verktyg. För min egen del tror jag att jag skulle "orka" av att ta bilen till solna C för att ladda inför längre resor, även om det såklart skulle vara lite opraktiskt.

Vad tror ni om denna bilen exempelvis? https://www.blocket.se/annons/stockholm ... c/88976693 eller denna? https://www.blocket.se/annons/stockholm ... g/95332067

Hur skulle den stå sig mot en model 3 sr+ från 2019, exempelvis? I räckvidd osv.

Hade du tänkt att "normalladda" vid Solna C med? 16,5kW är rätt segt om du inte bara kör kortare sträckor och förbrukar väldigt lite energi. Att ladda t.ex. ett 64kWh batteri från 25% till fulladdat skulle ta 3-4 timmar.

Angående Tesla så satt jag med liknande budget tidigare. Köpte en sprillans ny Niro. Visst är den inte lika "rolig" som en Model S, men för samma pengar som en 6-7 år gammal bil som kan vara dyr att reparera så fick jag en sprillans ny med 7 års garanti och en försäkringskostnad på 246:-/månad (första åren, halvförsäkring). Det är värt en hel del för mig. Men vi har alla olika behov och önskemål.
pingflood

Inläggav Teslaägare martinot » 06 jun 2021 18:49

De beror ju på vad du är ute efter. Utan att känna till just dessa exemplaren så får du räkna med att de kan vara lite äldre och mer slitna.

Sedan beror på vilken typ av bil du är ute efter. En MS och en M3 är extremt olika bilar. MS är ju tystare, rymmer mer, bättre bagagelucka och luftfjädring för komfort. Lite mer som att kryssa fram ett stort skepp på vägarna. M3 är ju lite bullrigare och enklare, men (som jag tycker) mycket roligare att köra aktivt, och gillar lättheten och smidigheten. Lite mer som snabb agil ribbåt.

Men bortsett från det så får du ju en nästan helt ny och fräsch M3 SR+ för samma pengar som en flera år gammals MS.

Sedan finns det ju inget rätt eller fel.

Har du testkört någon av M3 och MS?
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Eriand » 06 jun 2021 20:50

martinot skrev:

De beror ju på vad du är ute efter. Utan att känna till just dessa exemplaren så får du räkna med att de kan vara lite äldre och mer slitna.

Sedan beror på vilken typ av bil du är ute efter. En MS och en M3 är extremt olika bilar. MS är ju tystare, rymmer mer, bättre bagagelucka och luftfjädring för komfort. Lite mer som att kryssa fram ett stort skepp på vägarna. M3 är ju lite bullrigare och enklare, men (som jag tycker) mycket roligare att köra aktivt, och gillar lättheten och smidigheten. Lite mer som snabb agil ribbåt.

Men bortsett från det så får du ju en nästan helt ny och fräsch M3 SR+ för samma pengar som en flera år gammals MS.

Sedan finns det ju inget rätt eller fel.

Har du testkört någon av M3 och MS?
pingflood skrev:

Hade du tänkt att "normalladda" vid Solna C med? 16,5kW är rätt segt om du inte bara kör kortare sträckor och förbrukar väldigt lite energi. Att ladda t.ex. ett 64kWh batteri från 25% till fulladdat skulle ta 3-4 timmar.

Angående Tesla så satt jag med liknande budget tidigare. Köpte en sprillans ny Niro. Visst är den inte lika "rolig" som en Model S, men för samma pengar som en 6-7 år gammal bil som kan vara dyr att reparera så fick jag en sprillans ny med 7 års garanti och en försäkringskostnad på 246:-/månad (första åren, halvförsäkring). Det är värt en hel del för mig. Men vi har alla olika behov och önskemål.

@martinot: Jag förstår E-Niro-perspektivet. Jag har suttit med de kalkylerna nu på kvällen. :) Är du nöjd med din Eniro? Har du 2019, 2020 eller 2021 modell? Tack för att du tog dig tiden att svara.

@pingflood: Ja, jag tänkte nog normalladda även i solna c. Jag håller med om att det skulle ta ett par timmar (såklart tråkigt) men samtidigt så har jag inte så många andra alternativ - utöver dra förlängningssladd ner från balkongen till parkeringsplatsen? :P Med det sagt, jag cyklar till jobbet och när vi åker bil är det oftast för att handla (där man kan ladda, om än inte jättesnabbt) eller längre streckor till stugor där vi kan ladda (om än långsamt, tills dess att vi får byggt laddstolpe). Tack till dig med!
Eriand

Inläggav Teslaägare martinot » 06 jun 2021 21:05

Eriand skrev:@martinot: Jag förstår E-Niro-perspektivet. Jag har suttit med de kalkylerna nu på kvällen. :) Är du nöjd med din Eniro? Har du 2019, 2020 eller 2021 modell? Tack för att du tog dig tiden att svara.

Har aldrig testat eller åkt någon e-niro, så kan inte säga varken +/- med den. Däremot så verkar ju de nya bilarna, Hyundai Ioniq 5 och KIA EV6, tagit ett klart steg from från gamla e-niro, och nu närmat sig Tesla i både laddeffektivitet och drivlina.

Var mer inne på, som andra i tråden, en ny eller lätt beg. M3 SR+ för dig som alternativ till en gammal MS.

Mitt råd är att boka provkörning hos Tesla av en M3 och se om den passar. Själv tycker jag att det är en mycket trevlig sedan. Nu har vi redan en stor kombi, så denna går som andrabil (eller förstabil, beroende på definition).

Har kört vår M3 (AWD LR) av 2019 års modell i två år, och trots vissa svagheter så är vi extremt nöjda med den. Så nöjd att jag kommer sälja den i nästa vecka och plocka ut en ny M3 (AWD LR) av 2021 års modell.

Du är mer än gärna välkommen med fler frågor! :)

Har själv fått bra hjälp av många andra på forumet, och kan jag vara till någon liten nytta tillbaka så är det ju kanon.
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Teslaägare John Galt » 06 jun 2021 21:28

Nu har de alltid varit trasiga eller upptagna de få gånger jag kollat, men hur är det med teslaladdarna på MoS? Kan man förlita sig på dem?
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare

Inläggav Teslaägare John Galt » 06 jun 2021 21:39

Sedan kan du åka 10 min och handla i Barkarby och ladda gratis på Lidl.

Om du bara åker lite räcker det kanske att ladda en gång i veckan (beroende på hur stort batteriet är också).
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare

Inläggav Teslaägare M3apan » 06 jun 2021 22:02

Eriand skrev:

Är det digital eller mekanisk timer? Det senare går att komma runt, om man vill. Brukar räcka med dubbelhäftande tejp under vredet...

mvh
MacGyver
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inläggav Teslaägare MSO » 06 jun 2021 23:05

M3apan skrev:
Eriand skrev:

Är det digital eller mekanisk timer? Det senare går att komma runt, om man vill. Brukar räcka med dubbelhäftande tejp under vredet...

mvh
MacGyver

Japp, eller en klutt smältlim. Råkar jag veta...
    2019 Ioniq Electric
    2018 S75D Pano, svart metallic
    2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver.
    2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inläggav Teslaägare macksie » 06 jun 2021 23:57

Se till att lösa hemmaladdningen. Det är det som spelar roll. Att köra runt och leta laddstolpar till vardags tröttnar man på, eller iallafall gör jag det.

Däremot att göra det på semestern är en helt annan femma och inte det minsta problem, iallafall inte för mig.
20-60mil.
20-30 mil, se till att bilen är laddad till 100%, så kommer ni fram utan att behöva ladda på vägen
Däröver, planera resan med abrp eller navigatorn. Vi reser ofta till Funäsdalen från Värmdö, funkar hur bra som helst, ja, det tar längre tid än med en bensinare, men resan är annorlunda som sagts så många gånger förr.

Personligen skulle jag inte välja en ren elbil från annat märke än Tesla om ni planerar att göra längre resor ofta. Superchargernätverket är HELT överlägset. HELT. Jag provade en gång bara för-att att inte ladda på superchargers på en 100 mils resa. Det var en plåga utan dess like med laddare som inte fungerade, laddkort som strulade, laddare som inte startade utan att prata med support. Superchargers funkar jämt och finns där dem behövs.
Alternativet för mig hade i så fall vart en laddhybrid.

Som tidigare nämnts, 6A avsäkrat är i minsta laget, men funkar om ni åker några mil per dag eller lite mer men inte så ofta.
Snacka med ansvarig för motorvärmasruttagen och fråga om ni kan få ett uttag utan timer och avsäkrat med 10A, något en elektriker kan fixa på en timme.

Går inte hemmaladdningen att lösa, skulle jag fundera på om det är värt det, kanske titta på en laddhybrid istället.
Men allt handlar om värderingar och hur mycket jobb det är värt. För mig hade det inte varit värt det isf.

Efter att ha kört Tesla i tre år är hemmaladdningen viktig för mig, att ha en bra laddningslösning och veta att det bara är att köra iväg nästa morgon.

En gammal-gammal S är en gammal bil, men inte lika gammal som andra gamla bilar "if you know what I mean".
Dvs, stolar kommer vara nedsuttna, färg i dåligt skick, knirk och knark osv som andra gamla bilar.
MEN drivlinan kommer troligen vara i betydligt bättre skick än en gammal bensinare.
Om ni inte har behov av storleken skulle jag absolut välja en nyare trea än en äldre S, och satsa på en med dragkrok.
X90d
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare

Referralkod: max18578

FöregåendeNästa

Återgå till Nybörjarfrågor