Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inläggav Teslaägare NiklasTesla » 07 jun 2021 09:22

Eriand skrev:Tack för svaren allihopa, uppskattar era tankar.

taliz skrev:Skulle nog försöka sträcka budgeten upp till 500 iaf, så ni kan få en Model 3 eller facelift S.
Bilarna med 85-batterier börjar bli riktigt gamla nu och laddar långsamt, saknar en hel del teknik etc. De är för dyra för vad man får IMO, värdet på en sån borde vara runt 200k(vilket de kostar i Norge), inte 400k.

Annars kan det vara värt att kika på MEB-bilarna ID4/Enyaq, eller E-GMP bilarna Ioniq 5/EV6.

Prova peta in resor ni tänkt er i abetterrouteplanner.com och välj lite olika bilar, så ser ni hur det kommer funka.


Hur ser värdeminskningen ut i allmänhet? En dyrare bil skulle väl funka förutsatt att värdet bibehålls till rimlig nivå i alla fall.


Tesla Model 3 har extremt bra andrahandsvärde! Köpte vår LR april 2019 för strax under 600tkr efter bonus. Har nu fått ett inbytespris på 420tkr efter mer än 2år och nästan 9000mil körda (lär alltså kunna sälja ännu högre privat via ex Blocket).

MVH :)
Senast redigerad av NiklasTesla 07 jun 2021 09:53, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 1074
Blev medlem: 07 okt 2016 21:07
Referralkod: niklas60543

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inläggav pingflood » 07 jun 2021 09:22

Eriand skrev:@martinot: Jag förstår E-Niro-perspektivet. Jag har suttit med de kalkylerna nu på kvällen. :) Är du nöjd med din Eniro? Har du 2019, 2020 eller 2021 modell? Tack för att du tog dig tiden att svara.


Antar att du menade mig, martinot har ingen Niro mig veterligen.

Har inte haft den så länge men är väldigt nöjd. 2021 Advance Plus med Tech Package så fullutrustad. Vanliga Advance som är en hel del billigare ser ut att ha det mesta man behöver dock så den är värd att titta på med.

Gillar "smart cruise control" på den. Verkar robust och enkel. Låg förbrukning. Kanonbra AC. Bekväma stolar och tillräckligt med utrymme bak för våra tre barn. Inte Tesla-snabb med definitivt rapp när man trycker på gasen. Önskar att den hade drag dock, även om det bara var för 750kg eller nåt.

Förhandlade fram serviceavtal på 3 år samt bra vinterhjul som "rabatt".

Funderade ett tag på om man skulle vänta på en EV6 eller Ioniq 5 men tycker de känns lite onödigt stora för mina behov samt att jag vill undvika första årsmodellen av något. Det enda kända problemet med Niron är väl att vissa av elmotorerna får dåliga lager och behöver bytas men det går ju på garantin om det skulle ske. (Verkar gälla revision 710 av motorn, byter de får folk 711 eller 712 som ser ut att undvika problemet.)

Ingen premiumbil trots priset men väl ihopskruvad och känns gedigen.

Ska nämna att jag kört några Model 3 men ogillade dem. Visst är de snabba och lite futuristiska men kvalitén kändes "sådär". Gillar även att ha lite knappar och traditionell bilkänsla.
Senast redigerad av pingflood 07 jun 2021 09:28, redigerad totalt 1 gång.
pingflood
 
Inlägg: 125
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inläggav Teslaägare NiklasTesla » 07 jun 2021 09:27

macksie skrev:Se till att lösa hemmaladdningen. Det är det som spelar roll. Att köra runt och leta laddstolpar till vardags tröttnar man på, eller iallafall gör jag det.

Däremot att göra det på semestern är en helt annan femma och inte det minsta problem, iallafall inte för mig.
20-60mil.
20-30 mil, se till att bilen är laddad till 100%, så kommer ni fram utan att behöva ladda på vägen
Däröver, planera resan med abrp eller navigatorn. Vi reser ofta till Funäsdalen från Värmdö, funkar hur bra som helst, ja, det tar längre tid än med en bensinare, men resan är annorlunda som sagts så många gånger förr.

Personligen skulle jag inte välja en ren elbil från annat märke än Tesla om ni planerar att göra längre resor ofta. Superchargernätverket är HELT överlägset. HELT. Jag provade en gång bara för-att att inte ladda på superchargers på en 100 mils resa. Det var en plåga utan dess like med laddare som inte fungerade, laddkort som strulade, laddare som inte startade utan att prata med support. Superchargers funkar jämt och finns där dem behövs.
Alternativet för mig hade i så fall vart en laddhybrid.

Som tidigare nämnts, 6A avsäkrat är i minsta laget, men funkar om ni åker några mil per dag eller lite mer men inte så ofta.
Snacka med ansvarig för motorvärmasruttagen och fråga om ni kan få ett uttag utan timer och avsäkrat med 10A, något en elektriker kan fixa på en timme.

Går inte hemmaladdningen att lösa, skulle jag fundera på om det är värt det, kanske titta på en laddhybrid istället.
Men allt handlar om värderingar och hur mycket jobb det är värt. För mig hade det inte varit värt det isf.

Efter att ha kört Tesla i tre år är hemmaladdningen viktig för mig, att ha en bra laddningslösning och veta att det bara är att köra iväg nästa morgon.

En gammal-gammal S är en gammal bil, men inte lika gammal som andra gamla bilar "if you know what I mean".
Dvs, stolar kommer vara nedsuttna, färg i dåligt skick, knirk och knark osv som andra gamla bilar.
MEN drivlinan kommer troligen vara i betydligt bättre skick än en gammal bensinare.
Om ni inte har behov av storleken skulle jag absolut välja en nyare trea än en äldre S, och satsa på en med dragkrok.


Bor norr om stan och det går superfint att ha Tesla utan att kunna ladda hemma (2år och ca 9000mil senare med Model 3).

MVH
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 1074
Blev medlem: 07 okt 2016 21:07
Referralkod: niklas60543

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inläggav Teslaägare mikebike » 07 jun 2021 10:12

macksie skrev:Se till att lösa hemmaladdningen.

Den var bra, så enkelt det låter.
Sedan jag flyttade hemifrån för nästan 40 år sedan har jag aldrig ens haft tillgång till en egen parkeringsplats. Fastigheten jag bor i nu har tre parkeringsplatser till 24 lägenheter, naturligtvis utan eluttag Jag har stått i kö 8 år.

Man får skaffa sig rutiner som fungerar. I mitt fall laddar jag drygt en timme varje torsdag kväll i samband med veckohandling. På långfärd laddar jag på SuC. Jag kan även ladda på jobbet, men dit cyklar jag vanligen.
Detta koncept fungerar också, ladda medan man cyklar:

20210605_114027.jpg


PS till TS: Jag bor i Solna.
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model Y LR 2022? beställd
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
 
Inlägg: 1436
Blev medlem: 06 okt 2020 11:24
Ort: Solna
Referralkod: mikael72656

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inläggav elbilist mati » 07 jun 2021 10:20

Mina tankar kring detta:
Var försiktig med en gammal Model S. Det kan bli en svindyr historia när det gäller verkstadskostnader. Jag skulle vara skeptisk när det gäller köp av en Model S som inte har någon garanti kvar. Jag håller med om att priserna är generellt för höga för gamla Model S. Man köper ju en gammal bil eftersom man troligen saknar budget för en nyare. Då vill man ju kanske inte lägga potentiellt en massa pengar på verkstadskostnader istället. Jag vet dock inte hur det ser ut med tredjeparts-reservdelar och verkstäder i Sverige. Det finns ju sånt i Norge numera.
Andra punkten som är ett stort frågetecken är att batteriet troligen har blivit strypt i både laddhastighet och kapacitet. Kör du sällan långt så spelar det kanske ingen jättestor roll, men jag skulle nog fundera på en nyare bil med bättre räckvidd och som laddar snabbare. Koreanerna har nämnts. Bra förslag om du frågar mig. Även en ID3 eller ID4 är inga dumma bilar. Jag skulle föredra en sådan alla dagar i veckan istället för en 6 år gammal Tesla.
Sen håller jag med alla som redan sagt att du ska fixa laddning först. Att ha en elbil utan att kunna ladda hemma är inte särskilt praktiskt. Man tappar liksom halva idén med elbil (enligt mig, andra kan tycka annorlunda). Jag kanske har missat det, men jag ser inte att du skriver hur mycket du brukar köra till vardags. Man använder inte en elbil på samma sätt som en förbränningsbil, dvs du laddar inte fullt för att sedan köra slut på batteriet. Inte till vardags i alla fall. Det bästa är att hålla batteriet alltid mellan 20 och 80%, dvs du ska helst inte använda mer än 60% av den tillgängliga kapaciteten ungefär. I praktiken innebär det alltså att du har i runda slängar 15-20 vardagsmil (beroende på väder och vind) att röra dig med. Allra helst ska du ladda lite varje dag, dvs bara det du har förbrukat under dagen.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Ioniq 5 First Edition beställt
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 13074
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inläggav Eriand » 07 jun 2021 14:45

pingflood skrev:
Eriand skrev:@martinot: Jag förstår E-Niro-perspektivet. Jag har suttit med de kalkylerna nu på kvällen. :) Är du nöjd med din Eniro? Har du 2019, 2020 eller 2021 modell? Tack för att du tog dig tiden att svara.


Antar att du menade mig, martinot har ingen Niro mig veterligen.

Har inte haft den så länge men är väldigt nöjd. 2021 Advance Plus med Tech Package så fullutrustad. Vanliga Advance som är en hel del billigare ser ut att ha det mesta man behöver dock så den är värd att titta på med.

Gillar "smart cruise control" på den. Verkar robust och enkel. Låg förbrukning. Kanonbra AC. Bekväma stolar och tillräckligt med utrymme bak för våra tre barn. Inte Tesla-snabb med definitivt rapp när man trycker på gasen. Önskar att den hade drag dock, även om det bara var för 750kg eller nåt.

Förhandlade fram serviceavtal på 3 år samt bra vinterhjul som "rabatt".

Funderade ett tag på om man skulle vänta på en EV6 eller Ioniq 5 men tycker de känns lite onödigt stora för mina behov samt att jag vill undvika första årsmodellen av något. Det enda kända problemet med Niron är väl att vissa av elmotorerna får dåliga lager och behöver bytas men det går ju på garantin om det skulle ske. (Verkar gälla revision 710 av motorn, byter de får folk 711 eller 712 som ser ut att undvika problemet.)

Ingen premiumbil trots priset men väl ihopskruvad och känns gedigen.

Ska nämna att jag kört några Model 3 men ogillade dem. Visst är de snabba och lite futuristiska men kvalitén kändes "sådär". Gillar även att ha lite knappar och traditionell bilkänsla.
mati skrev:Mina tankar kring detta:
Var försiktig med en gammal Model S. Det kan bli en svindyr historia när det gäller verkstadskostnader. Jag skulle vara skeptisk när det gäller köp av en Model S som inte har någon garanti kvar. Jag håller med om att priserna är generellt för höga för gamla Model S. Man köper ju en gammal bil eftersom man troligen saknar budget för en nyare. Då vill man ju kanske inte lägga potentiellt en massa pengar på verkstadskostnader istället. Jag vet dock inte hur det ser ut med tredjeparts-reservdelar och verkstäder i Sverige. Det finns ju sånt i Norge numera.
Andra punkten som är ett stort frågetecken är att batteriet troligen har blivit strypt i både laddhastighet och kapacitet. Kör du sällan långt så spelar det kanske ingen jättestor roll, men jag skulle nog fundera på en nyare bil med bättre räckvidd och som laddar snabbare. Koreanerna har nämnts. Bra förslag om du frågar mig. Även en ID3 eller ID4 är inga dumma bilar. Jag skulle föredra en sådan alla dagar i veckan istället för en 6 år gammal Tesla.
Sen håller jag med alla som redan sagt att du ska fixa laddning först. Att ha en elbil utan att kunna ladda hemma är inte särskilt praktiskt. Man tappar liksom halva idén med elbil (enligt mig, andra kan tycka annorlunda). Jag kanske har missat det, men jag ser inte att du skriver hur mycket du brukar köra till vardags. Man använder inte en elbil på samma sätt som en förbränningsbil, dvs du laddar inte fullt för att sedan köra slut på batteriet. Inte till vardags i alla fall. Det bästa är att hålla batteriet alltid mellan 20 och 80%, dvs du ska helst inte använda mer än 60% av den tillgängliga kapaciteten ungefär. I praktiken innebär det alltså att du har i runda slängar 15-20 vardagsmil (beroende på väder och vind) att röra dig med. Allra helst ska du ladda lite varje dag, dvs bara det du har förbrukat under dagen.


Uppskattar ärligheten, allihopa. :)

Gammal model S är det fler som varnat för, ska ha det i åtanke. Även lösa laddmöjligheter hemma... :)

På tal om något annat så ringde jag watercircles om de tidigare nämnda S modellerna och fick 30 000 som svar. De skyllde på att Solna var ett olycksdrabbat område, men vet inte hur rimligt det kändes. Ni anda som bor i Solna, vad betalar ni? Jag är 32 år, haft körkort i 8 år och inga trafikolyckor.
Eriand
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 05 jun 2021 22:32

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inläggav David_H » 07 jun 2021 14:58

Eriand skrev:
pingflood skrev:
Eriand skrev:@martinot: Jag förstår E-Niro-perspektivet. Jag har suttit med de kalkylerna nu på kvällen. :) Är du nöjd med din Eniro? Har du 2019, 2020 eller 2021 modell? Tack för att du tog dig tiden att svara.


Antar att du menade mig, martinot har ingen Niro mig veterligen.

Har inte haft den så länge men är väldigt nöjd. 2021 Advance Plus med Tech Package så fullutrustad. Vanliga Advance som är en hel del billigare ser ut att ha det mesta man behöver dock så den är värd att titta på med.

Gillar "smart cruise control" på den. Verkar robust och enkel. Låg förbrukning. Kanonbra AC. Bekväma stolar och tillräckligt med utrymme bak för våra tre barn. Inte Tesla-snabb med definitivt rapp när man trycker på gasen. Önskar att den hade drag dock, även om det bara var för 750kg eller nåt.

Förhandlade fram serviceavtal på 3 år samt bra vinterhjul som "rabatt".

Funderade ett tag på om man skulle vänta på en EV6 eller Ioniq 5 men tycker de känns lite onödigt stora för mina behov samt att jag vill undvika första årsmodellen av något. Det enda kända problemet med Niron är väl att vissa av elmotorerna får dåliga lager och behöver bytas men det går ju på garantin om det skulle ske. (Verkar gälla revision 710 av motorn, byter de får folk 711 eller 712 som ser ut att undvika problemet.)

Ingen premiumbil trots priset men väl ihopskruvad och känns gedigen.

Ska nämna att jag kört några Model 3 men ogillade dem. Visst är de snabba och lite futuristiska men kvalitén kändes "sådär". Gillar även att ha lite knappar och traditionell bilkänsla.
mati skrev:Mina tankar kring detta:
Var försiktig med en gammal Model S. Det kan bli en svindyr historia när det gäller verkstadskostnader. Jag skulle vara skeptisk när det gäller köp av en Model S som inte har någon garanti kvar. Jag håller med om att priserna är generellt för höga för gamla Model S. Man köper ju en gammal bil eftersom man troligen saknar budget för en nyare. Då vill man ju kanske inte lägga potentiellt en massa pengar på verkstadskostnader istället. Jag vet dock inte hur det ser ut med tredjeparts-reservdelar och verkstäder i Sverige. Det finns ju sånt i Norge numera.
Andra punkten som är ett stort frågetecken är att batteriet troligen har blivit strypt i både laddhastighet och kapacitet. Kör du sällan långt så spelar det kanske ingen jättestor roll, men jag skulle nog fundera på en nyare bil med bättre räckvidd och som laddar snabbare. Koreanerna har nämnts. Bra förslag om du frågar mig. Även en ID3 eller ID4 är inga dumma bilar. Jag skulle föredra en sådan alla dagar i veckan istället för en 6 år gammal Tesla.
Sen håller jag med alla som redan sagt att du ska fixa laddning först. Att ha en elbil utan att kunna ladda hemma är inte särskilt praktiskt. Man tappar liksom halva idén med elbil (enligt mig, andra kan tycka annorlunda). Jag kanske har missat det, men jag ser inte att du skriver hur mycket du brukar köra till vardags. Man använder inte en elbil på samma sätt som en förbränningsbil, dvs du laddar inte fullt för att sedan köra slut på batteriet. Inte till vardags i alla fall. Det bästa är att hålla batteriet alltid mellan 20 och 80%, dvs du ska helst inte använda mer än 60% av den tillgängliga kapaciteten ungefär. I praktiken innebär det alltså att du har i runda slängar 15-20 vardagsmil (beroende på väder och vind) att röra dig med. Allra helst ska du ladda lite varje dag, dvs bara det du har förbrukat under dagen.


Uppskattar ärligheten, allihopa. :)

Gammal model S är det fler som varnat för, ska ha det i åtanke. Även lösa laddmöjligheter hemma... :)

På tal om något annat så ringde jag watercircles om de tidigare nämnda S modellerna och fick 30 000 som svar. De skyllde på att Solna var ett olycksdrabbat område, men vet inte hur rimligt det kändes. Ni anda som bor i Solna, vad betalar ni? Jag är 32 år, haft körkort i 8 år och inga trafikolyckor.


Har du testat ICAs bilförsäkring? Betydligt billigare för mig än de andra jag kollade. Nu har jag iofs en e-tron och ingen Tesla. Men jag bor i Solna ;)!
David_H
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 apr 2020 20:41

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inläggav elbilist mati » 07 jun 2021 16:04

David_H skrev:Har du testat ICAs bilförsäkring? Betydligt billigare för mig än de andra jag kollade. Nu har jag iofs en e-tron och ingen Tesla. Men jag bor i Solna ;)!

Jag bor inte i Solna, men jag har e-tron nu och hade en Model S innan. E-tron är något billigare i försäkring än Teslan var för mig, men det handlar inte om någon jätteskillnad. I stort sett samma som en Model S. Ingen aning om detta går att extrapolera till andra städer, men det kanske hjälper ändå på något vis i beslutsprocessen. ;-)
BTW, det kan vara stooooor skillnad i försäkringskostnad på en Model S beroende på om den är registrerad med 69kW effekt, som en del är, eller nånting helt annat (dvs mycket högre).
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Ioniq 5 First Edition beställt
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 13074
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inläggav Teslaägare martinot » 07 jun 2021 16:18

Nu är jag ingen försäkringsexpert, men det som verkar påverka allra mest är bilmodell och bostadsområde (ålder kan man ju inte göra något åt).
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 5034
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inläggav Teslaägare macksie » 07 jun 2021 22:32

NiklasTesla skrev:
Bor norr om stan och det går superfint att ha Tesla utan att kunna ladda hemma (2år och ca 9000mil senare med Model 3).

MVH


Yess, är helt övertygad om att det går. Och såklart full respekt för att du väljer att köra el-bil på det sättet.
Uttryckte min egen helt subjektiva värdering. Och den är att jag personligen inte skulle välja att köra el-bil i så fall, utan då hellre välja en plug in hybrid.
X90d
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
 
Inlägg: 414
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58
Referralkod: max18578

FöregåendeNästa

Återgå till Nybörjarfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.