Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Eriand
Inlägg: 5
Blev medlem: 05 jun 2021 23:32

Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av Eriand »

Hej alla elbilsentusiaster!

Min sambo och jag står inför ett bilbyte och vi behöver lite hjälp med vilken väg att gå. Vi har budget på ca 430 000 +- lite utrymme (eget kapital och utökat bolån), och vi försöker övertala oss själva att göra bytet till en elbil istället för ytterligare 3-5 år med miljö-dum förbränningsbil...

Laddmöjligheter
Vi bor i lägenhet i Solna och även om vår p-plats har motorvärmestolpe (eh...) är en utbyggnad av laddstolpar inte realistiskt inom 1-2 år. Laddinfrastrukturen känns dock inte helt hopplös; det finns exempelvis möjligheter att ladda elbil i Solna centrum med 10 stk 16,5 kwh-stolpar (för 3 kr / kwh) och ett par publika laddstolpar (dock med endast 3,7 kwh).

Lokalt borde det alltså gå att lösa laddning - men hur är det i praktikten när man reser runt? Vi åker en del till Norge, Skåne, Dalarna och även längre norrut i Sverige - dvs resor mellan 20 och 60 mil, dock med möjlighet att ladda från stugor osv när vi väl är framme (även bygga dedikerade laddstolpar). Skulle vi exempelvis köpa en Tesla är jag inte alls orolig; det finns Superchargers längs alla streckor vi brukar åka på - men hur ser laddmöjligheterna ut på vägen i praktiken om man väljer ett annat elbilsmärke?

Försäkring
Jag är 32 år gammal (tjejen är 26) och jag upplever att vi får helt orimliga försäkringsförslag från olika "vanliga försäkringsbolag", uppemot 9 000 kr per månad för helförsäkring. Vi har hittat billigare försäkringar från exempelvis Motormännen (nere i 1426 för en Model S från 2014), men även här kan det skjuta i höjden mellan olika bilar av samma modell. Testade exempelvis en annan Tesla Model S från 2015 och då erbjöd motormännen hela 8500 i månaden för helförsäkring.. Sett att watercircles omnämns en del här i forumet men där blir jag alltid ombedd att kontakta deras kundtjänst för att få en offert vilket inte fyller mig med hopp direkt.

Har ni några tips på hur vi ska tänka och göra i den här frågan?

Dragkrok
Att kunna dra ett släp är inte obligatoriskt, men cyklarna vill vi kunna ta med på sommaren. Sett att det omnämnts en del här i forumet att det går att lösa, men hur påverkar det andrahandsvärdet om man eftermonterar en krok?

Sen till den kanske viktigaste frågan - får man en vettig Tesla för vår budget?
Jag har kollat runt en del på blocket, bytbil, wayke och andra ställen och ser att det finns bilar inom vår budget, men dessa är som regel från 2014-2015 och kört 15 000 mil. Alltså 7 år gamla bilar ändå. Hur ser det ut med risken för nedbrytningar och andra allvarliga fel? Särskilt på en såpass förhållandevis "gammal" bil. Exemeplvis den här: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/94640201

Jag har hört en del avrådande historier på denna punkten gällande Teslor och skulle uppskatta era tips och tankar, särskilt rörande bilar i vår prisklass.

Alternativ skulle istället kunna vara en E-niro, tråkigare bil jämfört med Tesla men inom budget. Här är det dock laddmöjligheterna en stor begränsande faktor upplever jag.

Tack på förhand för alla tips, tankar med mera :)

Erik
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av Teslaspolen »

Är motorvärmarstolpen med eller utan timer? Är den med timer så kan man glömma den, utan så kan det gå. Hur är den uppsäkrad, 6 eller 10 ampere? 6 är seegt men kan fungera om det inte är allt för kallt. 10 ampere är fullt dugligt.

Krok kan du montera, torde vara positivt för värdet också. Det är ju en uppgradering. Men som du säkert vet får du inte dra med den även om det rent tekniskt går bra.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av LarsL »

Eriand skrev:
Laddmöjligheter
Vi bor i lägenhet i Solna och även om vår p-plats har motorvärmestolpe (eh...) är en utbyggnad av laddstolpar inte realistiskt inom 1-2 år. Laddinfrastrukturen känns dock inte helt hopplös; det finns exempelvis möjligheter att ladda elbil i Solna centrum med 10 stk 16,5 kwh-stolpar (för 3 kr / kwh) och ett par publika laddstolpar (dock med endast 3,7 kwh).
Det krävs mer ansträngning om man inte har laddare hemma, så är det. Med Model 3 kan du bara utnyttja 11kW även om stolpen är på 16,5 kW, h står för timmar och blir den laddningen du får från stolpen under en timme.
Problemet med offentliga laddstolpar är att de kan vara upptagna eller trasig, det är alltså lite känsligt att när man inte har egen laddning hemma.

Nya bilar har vagnskadeskydd så där krävs bara halvförsäkring. Watercircle är billigast för mig.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av taliz »

Skulle nog försöka sträcka budgeten upp till 500 iaf, så ni kan få en Model 3 eller facelift S.
Bilarna med 85-batterier börjar bli riktigt gamla nu och laddar långsamt, saknar en hel del teknik etc. De är för dyra för vad man får IMO, värdet på en sån borde vara runt 200k(vilket de kostar i Norge), inte 400k.

Annars kan det vara värt att kika på MEB-bilarna ID4/Enyaq, eller E-GMP bilarna Ioniq 5/EV6.

Prova peta in resor ni tänkt er i abetterrouteplanner.com och välj lite olika bilar, så ser ni hur det kommer funka.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av HX100 »

Tycker lätt en gammal S är fortfarande värd 400k. Jag kör X men har fått köra en vecka var med både 3 och gammal S85. 3an känns nyare men S är en jävligt stabil och trevlig kryssare.

Ni har nära till två SC och mobil ranger så var inte rädd för att köpa en gammal S. Tesla kan vara dålig på monteringskvalitet och såna grejer men drivlinan är driftsäker som fan.

Det är ett stort batteri, ni behöver inte ha laddmöjlighet hemma även om det är trevligast. Se till att ni fyller på lite bara här och där när ni är ute på stan så.

Att resa med Tesla är en no brainer. Hela Europa.
Att resa med en icke Tesla går men det krävs mer entusiasm och planering.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av Tellus »

En lätt begagnad model 3 sr+ får ni för den budgeten, en kanonbra bil!

Ny sr+ efter bidrag 490000kr
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Eriand
Inlägg: 5
Blev medlem: 05 jun 2021 23:32

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av Eriand »

Tack för svaren allihopa, uppskattar era tankar.
taliz skrev:
Skulle nog försöka sträcka budgeten upp till 500 iaf, så ni kan få en Model 3 eller facelift S.
Bilarna med 85-batterier börjar bli riktigt gamla nu och laddar långsamt, saknar en hel del teknik etc. De är för dyra för vad man får IMO, värdet på en sån borde vara runt 200k(vilket de kostar i Norge), inte 400k.

Annars kan det vara värt att kika på MEB-bilarna ID4/Enyaq, eller E-GMP bilarna Ioniq 5/EV6.

Prova peta in resor ni tänkt er i abetterrouteplanner.com och välj lite olika bilar, så ser ni hur det kommer funka.
Hur ser värdeminskningen ut i allmänhet? En dyrare bil skulle väl funka förutsatt att värdet bibehålls till rimlig nivå i alla fall.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av Tellus »

Eriand skrev:
Tack för svaren allihopa, uppskattar era tankar.
taliz skrev:
Skulle nog försöka sträcka budgeten upp till 500 iaf, så ni kan få en Model 3 eller facelift S.
Bilarna med 85-batterier börjar bli riktigt gamla nu och laddar långsamt, saknar en hel del teknik etc. De är för dyra för vad man får IMO, värdet på en sån borde vara runt 200k(vilket de kostar i Norge), inte 400k.

Annars kan det vara värt att kika på MEB-bilarna ID4/Enyaq, eller E-GMP bilarna Ioniq 5/EV6.

Prova peta in resor ni tänkt er i abetterrouteplanner.com och välj lite olika bilar, så ser ni hur det kommer funka.
Hur ser värdeminskningen ut i allmänhet? En dyrare bil skulle väl funka förutsatt att värdet bibehålls till rimlig nivå i alla fall.
Jag upplever som att populära elbilar mister ca 1/3 av priset på 3 år. Fossilbilar 1/2 på tre år.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av Remuz »

Laddade på SolnaGnagarens stolpe i Solna för motorvärmare. På sommaren funkade max 10A på vintern 13A. Gissar att det är liknande i stora delar av Solna även om det inte måste vara det. Ingen timer heller.

Vågar påstå att det funkar utmärkt som nattladdning för 99% av alla case. Sista procenten får du nog ta i Solna C garaget, MoS eller någon CCS.

Vet inte vilka bilar som kan dra 13A enfas från schuko, men det borde ju gå med de flesta. Eftersom det ger runt 2.5kW efter förluster så fyller du på 30kWh på 12h, på en Tesla SR+ är det väl drygt halva batteriet om du kom hem tom.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av martinot »

Tellus skrev:
En lätt begagnad model 3 sr+ får ni för den budgeten, en kanonbra bil!

Ny sr+ efter bidrag 490000kr
Jo, bra förslag. En ca. ett år gammal SR+ är ju oftast nästan lika fräscha som helt nya bilar. Är nog bland det mest prisvärda man kan få i elbilsväg just nu, och ryms troligen väl inom TS budget på 430 papp.

Om det sedan passar eller inte beror ju mycket på utrymmesbehov och lastbehov man har (då det är en klassisk sedan, och inte någon kombi eller SUV).

Skulle dock inte rekommendera det normalt om man inte kan ladda hemma över natten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Eriand
Inlägg: 5
Blev medlem: 05 jun 2021 23:32

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av Eriand »

Hej alla,

tack igen för engagemanget och att ni hjälper till.

Motorvärmarna i vårt hus har tyvärr timer, så det blir svårt tyvärr.

Jag har spanat in på A better route planner - och först ut, wow vilket bra verktyg. För min egen del tror jag att jag skulle "orka" av att ta bilen till solna C för att ladda inför längre resor, även om det såklart skulle vara lite opraktiskt.

Vad tror ni om denna bilen exempelvis? https://www.blocket.se/annons/stockholm ... c/88976693 eller denna? https://www.blocket.se/annons/stockholm ... g/95332067

Hur skulle den stå sig mot en model 3 sr+ från 2019, exempelvis? I räckvidd osv.
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av pingflood »

Eriand skrev:
Hej alla,

tack igen för engagemanget och att ni hjälper till.

Motorvärmarna i vårt hus har tyvärr timer, så det blir svårt tyvärr.

Jag har spanat in på A better route planner - och först ut, wow vilket bra verktyg. För min egen del tror jag att jag skulle "orka" av att ta bilen till solna C för att ladda inför längre resor, även om det såklart skulle vara lite opraktiskt.

Vad tror ni om denna bilen exempelvis? https://www.blocket.se/annons/stockholm ... c/88976693 eller denna? https://www.blocket.se/annons/stockholm ... g/95332067

Hur skulle den stå sig mot en model 3 sr+ från 2019, exempelvis? I räckvidd osv.
Hade du tänkt att "normalladda" vid Solna C med? 16,5kW är rätt segt om du inte bara kör kortare sträckor och förbrukar väldigt lite energi. Att ladda t.ex. ett 64kWh batteri från 25% till fulladdat skulle ta 3-4 timmar.

Angående Tesla så satt jag med liknande budget tidigare. Köpte en sprillans ny Niro. Visst är den inte lika "rolig" som en Model S, men för samma pengar som en 6-7 år gammal bil som kan vara dyr att reparera så fick jag en sprillans ny med 7 års garanti och en försäkringskostnad på 246:-/månad (första åren, halvförsäkring). Det är värt en hel del för mig. Men vi har alla olika behov och önskemål.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av martinot »

Eriand skrev:
Hej alla,

tack igen för engagemanget och att ni hjälper till.

Motorvärmarna i vårt hus har tyvärr timer, så det blir svårt tyvärr.

Jag har spanat in på A better route planner - och först ut, wow vilket bra verktyg. För min egen del tror jag att jag skulle "orka" av att ta bilen till solna C för att ladda inför längre resor, även om det såklart skulle vara lite opraktiskt.

Vad tror ni om denna bilen exempelvis? https://www.blocket.se/annons/stockholm ... c/88976693 eller denna? https://www.blocket.se/annons/stockholm ... g/95332067

Hur skulle den stå sig mot en model 3 sr+ från 2019, exempelvis? I räckvidd osv.
De beror ju på vad du är ute efter. Utan att känna till just dessa exemplaren så får du räkna med att de kan vara lite äldre och mer slitna.

Sedan beror på vilken typ av bil du är ute efter. En MS och en M3 är extremt olika bilar. MS är ju tystare, rymmer mer, bättre bagagelucka och luftfjädring för komfort. Lite mer som att kryssa fram ett stort skepp på vägarna. M3 är ju lite bullrigare och enklare, men (som jag tycker) mycket roligare att köra aktivt, och gillar lättheten och smidigheten. Lite mer som snabb agil ribbåt.

Men bortsett från det så får du ju en nästan helt ny och fräsch M3 SR+ för samma pengar som en flera år gammals MS.

Sedan finns det ju inget rätt eller fel.

Har du testkört någon av M3 och MS?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Eriand
Inlägg: 5
Blev medlem: 05 jun 2021 23:32

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av Eriand »

martinot skrev:
Eriand skrev:
Hej alla,

tack igen för engagemanget och att ni hjälper till.

Motorvärmarna i vårt hus har tyvärr timer, så det blir svårt tyvärr.

Jag har spanat in på A better route planner - och först ut, wow vilket bra verktyg. För min egen del tror jag att jag skulle "orka" av att ta bilen till solna C för att ladda inför längre resor, även om det såklart skulle vara lite opraktiskt.

Vad tror ni om denna bilen exempelvis? https://www.blocket.se/annons/stockholm ... c/88976693 eller denna? https://www.blocket.se/annons/stockholm ... g/95332067

Hur skulle den stå sig mot en model 3 sr+ från 2019, exempelvis? I räckvidd osv.
De beror ju på vad du är ute efter. Utan att känna till just dessa exemplaren så får du räkna med att de kan vara lite äldre och mer slitna.

Sedan beror på vilken typ av bil du är ute efter. En MS och en M3 är extremt olika bilar. MS är ju tystare, rymmer mer, bättre bagagelucka och luftfjädring för komfort. Lite mer som att kryssa fram ett stort skepp på vägarna. M3 är ju lite bullrigare och enklare, men (som jag tycker) mycket roligare att köra aktivt, och gillar lättheten och smidigheten. Lite mer som snabb agil ribbåt.

Men bortsett från det så får du ju en nästan helt ny och fräsch M3 SR+ för samma pengar som en flera år gammals MS.

Sedan finns det ju inget rätt eller fel.

Har du testkört någon av M3 och MS?
pingflood skrev:
Eriand skrev:
Hej alla,

tack igen för engagemanget och att ni hjälper till.

Motorvärmarna i vårt hus har tyvärr timer, så det blir svårt tyvärr.

Jag har spanat in på A better route planner - och först ut, wow vilket bra verktyg. För min egen del tror jag att jag skulle "orka" av att ta bilen till solna C för att ladda inför längre resor, även om det såklart skulle vara lite opraktiskt.

Vad tror ni om denna bilen exempelvis? https://www.blocket.se/annons/stockholm ... c/88976693 eller denna? https://www.blocket.se/annons/stockholm ... g/95332067

Hur skulle den stå sig mot en model 3 sr+ från 2019, exempelvis? I räckvidd osv.
Hade du tänkt att "normalladda" vid Solna C med? 16,5kW är rätt segt om du inte bara kör kortare sträckor och förbrukar väldigt lite energi. Att ladda t.ex. ett 64kWh batteri från 25% till fulladdat skulle ta 3-4 timmar.

Angående Tesla så satt jag med liknande budget tidigare. Köpte en sprillans ny Niro. Visst är den inte lika "rolig" som en Model S, men för samma pengar som en 6-7 år gammal bil som kan vara dyr att reparera så fick jag en sprillans ny med 7 års garanti och en försäkringskostnad på 246:-/månad (första åren, halvförsäkring). Det är värt en hel del för mig. Men vi har alla olika behov och önskemål.


@martinot: Jag förstår E-Niro-perspektivet. Jag har suttit med de kalkylerna nu på kvällen. :) Är du nöjd med din Eniro? Har du 2019, 2020 eller 2021 modell? Tack för att du tog dig tiden att svara.

@pingflood: Ja, jag tänkte nog normalladda även i solna c. Jag håller med om att det skulle ta ett par timmar (såklart tråkigt) men samtidigt så har jag inte så många andra alternativ - utöver dra förlängningssladd ner från balkongen till parkeringsplatsen? :P Med det sagt, jag cyklar till jobbet och när vi åker bil är det oftast för att handla (där man kan ladda, om än inte jättesnabbt) eller längre streckor till stugor där vi kan ladda (om än långsamt, tills dess att vi får byggt laddstolpe). Tack till dig med!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av martinot »

Eriand skrev:
@martinot: Jag förstår E-Niro-perspektivet. Jag har suttit med de kalkylerna nu på kvällen. :) Är du nöjd med din Eniro? Har du 2019, 2020 eller 2021 modell? Tack för att du tog dig tiden att svara.
Har aldrig testat eller åkt någon e-niro, så kan inte säga varken +/- med den. Däremot så verkar ju de nya bilarna, Hyundai Ioniq 5 och KIA EV6, tagit ett klart steg from från gamla e-niro, och nu närmat sig Tesla i både laddeffektivitet och drivlina.

Var mer inne på, som andra i tråden, en ny eller lätt beg. M3 SR+ för dig som alternativ till en gammal MS.

Mitt råd är att boka provkörning hos Tesla av en M3 och se om den passar. Själv tycker jag att det är en mycket trevlig sedan. Nu har vi redan en stor kombi, så denna går som andrabil (eller förstabil, beroende på definition).

Har kört vår M3 (AWD LR) av 2019 års modell i två år, och trots vissa svagheter så är vi extremt nöjda med den. Så nöjd att jag kommer sälja den i nästa vecka och plocka ut en ny M3 (AWD LR) av 2021 års modell.

Du är mer än gärna välkommen med fler frågor! :)

Har själv fått bra hjälp av många andra på forumet, och kan jag vara till någon liten nytta tillbaka så är det ju kanon.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av John Galt »

Nu har de alltid varit trasiga eller upptagna de få gånger jag kollat, men hur är det med teslaladdarna på MoS? Kan man förlita sig på dem?
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av John Galt »

Sedan kan du åka 10 min och handla i Barkarby och ladda gratis på Lidl.

Om du bara åker lite räcker det kanske att ladda en gång i veckan (beroende på hur stort batteriet är också).
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av M3apan »

Eriand skrev:

Motorvärmarna i vårt hus har tyvärr timer, så det blir svårt tyvärr.
Är det digital eller mekanisk timer? Det senare går att komma runt, om man vill. Brukar räcka med dubbelhäftande tejp under vredet...

mvh
MacGyver
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av MSO »

M3apan skrev:
Eriand skrev:

Motorvärmarna i vårt hus har tyvärr timer, så det blir svårt tyvärr.
Är det digital eller mekanisk timer? Det senare går att komma runt, om man vill. Brukar räcka med dubbelhäftande tejp under vredet...

mvh
MacGyver
Japp, eller en klutt smältlim. Råkar jag veta...
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av macksie »

Se till att lösa hemmaladdningen. Det är det som spelar roll. Att köra runt och leta laddstolpar till vardags tröttnar man på, eller iallafall gör jag det.

Däremot att göra det på semestern är en helt annan femma och inte det minsta problem, iallafall inte för mig.
20-60mil.
20-30 mil, se till att bilen är laddad till 100%, så kommer ni fram utan att behöva ladda på vägen
Däröver, planera resan med abrp eller navigatorn. Vi reser ofta till Funäsdalen från Värmdö, funkar hur bra som helst, ja, det tar längre tid än med en bensinare, men resan är annorlunda som sagts så många gånger förr.

Personligen skulle jag inte välja en ren elbil från annat märke än Tesla om ni planerar att göra längre resor ofta. Superchargernätverket är HELT överlägset. HELT. Jag provade en gång bara för-att att inte ladda på superchargers på en 100 mils resa. Det var en plåga utan dess like med laddare som inte fungerade, laddkort som strulade, laddare som inte startade utan att prata med support. Superchargers funkar jämt och finns där dem behövs.
Alternativet för mig hade i så fall vart en laddhybrid.

Som tidigare nämnts, 6A avsäkrat är i minsta laget, men funkar om ni åker några mil per dag eller lite mer men inte så ofta.
Snacka med ansvarig för motorvärmasruttagen och fråga om ni kan få ett uttag utan timer och avsäkrat med 10A, något en elektriker kan fixa på en timme.

Går inte hemmaladdningen att lösa, skulle jag fundera på om det är värt det, kanske titta på en laddhybrid istället.
Men allt handlar om värderingar och hur mycket jobb det är värt. För mig hade det inte varit värt det isf.

Efter att ha kört Tesla i tre år är hemmaladdningen viktig för mig, att ha en bra laddningslösning och veta att det bara är att köra iväg nästa morgon.

En gammal-gammal S är en gammal bil, men inte lika gammal som andra gamla bilar "if you know what I mean".
Dvs, stolar kommer vara nedsuttna, färg i dåligt skick, knirk och knark osv som andra gamla bilar.
MEN drivlinan kommer troligen vara i betydligt bättre skick än en gammal bensinare.
Om ni inte har behov av storleken skulle jag absolut välja en nyare trea än en äldre S, och satsa på en med dragkrok.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av NiklasTesla »

Eriand skrev:
Tack för svaren allihopa, uppskattar era tankar.
taliz skrev:
Skulle nog försöka sträcka budgeten upp till 500 iaf, så ni kan få en Model 3 eller facelift S.
Bilarna med 85-batterier börjar bli riktigt gamla nu och laddar långsamt, saknar en hel del teknik etc. De är för dyra för vad man får IMO, värdet på en sån borde vara runt 200k(vilket de kostar i Norge), inte 400k.

Annars kan det vara värt att kika på MEB-bilarna ID4/Enyaq, eller E-GMP bilarna Ioniq 5/EV6.

Prova peta in resor ni tänkt er i abetterrouteplanner.com och välj lite olika bilar, så ser ni hur det kommer funka.
Hur ser värdeminskningen ut i allmänhet? En dyrare bil skulle väl funka förutsatt att värdet bibehålls till rimlig nivå i alla fall.
Tesla Model 3 har extremt bra andrahandsvärde! Köpte vår LR april 2019 för strax under 600tkr efter bonus. Har nu fått ett inbytespris på 420tkr efter mer än 2år och nästan 9000mil körda (lär alltså kunna sälja ännu högre privat via ex Blocket).

MVH :)
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 2 gång.
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av pingflood »

Eriand skrev:
@martinot: Jag förstår E-Niro-perspektivet. Jag har suttit med de kalkylerna nu på kvällen. :) Är du nöjd med din Eniro? Har du 2019, 2020 eller 2021 modell? Tack för att du tog dig tiden att svara.
Antar att du menade mig, martinot har ingen Niro mig veterligen.

Har inte haft den så länge men är väldigt nöjd. 2021 Advance Plus med Tech Package så fullutrustad. Vanliga Advance som är en hel del billigare ser ut att ha det mesta man behöver dock så den är värd att titta på med.

Gillar "smart cruise control" på den. Verkar robust och enkel. Låg förbrukning. Kanonbra AC. Bekväma stolar och tillräckligt med utrymme bak för våra tre barn. Inte Tesla-snabb med definitivt rapp när man trycker på gasen. Önskar att den hade drag dock, även om det bara var för 750kg eller nåt.

Förhandlade fram serviceavtal på 3 år samt bra vinterhjul som "rabatt".

Funderade ett tag på om man skulle vänta på en EV6 eller Ioniq 5 men tycker de känns lite onödigt stora för mina behov samt att jag vill undvika första årsmodellen av något. Det enda kända problemet med Niron är väl att vissa av elmotorerna får dåliga lager och behöver bytas men det går ju på garantin om det skulle ske. (Verkar gälla revision 710 av motorn, byter de får folk 711 eller 712 som ser ut att undvika problemet.)

Ingen premiumbil trots priset men väl ihopskruvad och känns gedigen.

Ska nämna att jag kört några Model 3 men ogillade dem. Visst är de snabba och lite futuristiska men kvalitén kändes "sådär". Gillar även att ha lite knappar och traditionell bilkänsla.
Senast redigerad av pingflood, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av NiklasTesla »

macksie skrev:
Se till att lösa hemmaladdningen. Det är det som spelar roll. Att köra runt och leta laddstolpar till vardags tröttnar man på, eller iallafall gör jag det.

Däremot att göra det på semestern är en helt annan femma och inte det minsta problem, iallafall inte för mig.
20-60mil.
20-30 mil, se till att bilen är laddad till 100%, så kommer ni fram utan att behöva ladda på vägen
Däröver, planera resan med abrp eller navigatorn. Vi reser ofta till Funäsdalen från Värmdö, funkar hur bra som helst, ja, det tar längre tid än med en bensinare, men resan är annorlunda som sagts så många gånger förr.

Personligen skulle jag inte välja en ren elbil från annat märke än Tesla om ni planerar att göra längre resor ofta. Superchargernätverket är HELT överlägset. HELT. Jag provade en gång bara för-att att inte ladda på superchargers på en 100 mils resa. Det var en plåga utan dess like med laddare som inte fungerade, laddkort som strulade, laddare som inte startade utan att prata med support. Superchargers funkar jämt och finns där dem behövs.
Alternativet för mig hade i så fall vart en laddhybrid.

Som tidigare nämnts, 6A avsäkrat är i minsta laget, men funkar om ni åker några mil per dag eller lite mer men inte så ofta.
Snacka med ansvarig för motorvärmasruttagen och fråga om ni kan få ett uttag utan timer och avsäkrat med 10A, något en elektriker kan fixa på en timme.

Går inte hemmaladdningen att lösa, skulle jag fundera på om det är värt det, kanske titta på en laddhybrid istället.
Men allt handlar om värderingar och hur mycket jobb det är värt. För mig hade det inte varit värt det isf.

Efter att ha kört Tesla i tre år är hemmaladdningen viktig för mig, att ha en bra laddningslösning och veta att det bara är att köra iväg nästa morgon.

En gammal-gammal S är en gammal bil, men inte lika gammal som andra gamla bilar "if you know what I mean".
Dvs, stolar kommer vara nedsuttna, färg i dåligt skick, knirk och knark osv som andra gamla bilar.
MEN drivlinan kommer troligen vara i betydligt bättre skick än en gammal bensinare.
Om ni inte har behov av storleken skulle jag absolut välja en nyare trea än en äldre S, och satsa på en med dragkrok.
Bor norr om stan och det går superfint att ha Tesla utan att kunna ladda hemma (2år och ca 9000mil senare med Model 3).

MVH
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av mikebike »

macksie skrev:
Se till att lösa hemmaladdningen.
Den var bra, så enkelt det låter.
Sedan jag flyttade hemifrån för nästan 40 år sedan har jag aldrig ens haft tillgång till en egen parkeringsplats. Fastigheten jag bor i nu har tre parkeringsplatser till 24 lägenheter, naturligtvis utan eluttag Jag har stått i kö 8 år.

Man får skaffa sig rutiner som fungerar. I mitt fall laddar jag drygt en timme varje torsdag kväll i samband med veckohandling. På långfärd laddar jag på SuC. Jag kan även ladda på jobbet, men dit cyklar jag vanligen.
Detta koncept fungerar också, ladda medan man cyklar:
20210605_114027.jpg
PS till TS: Jag bor i Solna.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av mati »

Mina tankar kring detta:
Var försiktig med en gammal Model S. Det kan bli en svindyr historia när det gäller verkstadskostnader. Jag skulle vara skeptisk när det gäller köp av en Model S som inte har någon garanti kvar. Jag håller med om att priserna är generellt för höga för gamla Model S. Man köper ju en gammal bil eftersom man troligen saknar budget för en nyare. Då vill man ju kanske inte lägga potentiellt en massa pengar på verkstadskostnader istället. Jag vet dock inte hur det ser ut med tredjeparts-reservdelar och verkstäder i Sverige. Det finns ju sånt i Norge numera.
Andra punkten som är ett stort frågetecken är att batteriet troligen har blivit strypt i både laddhastighet och kapacitet. Kör du sällan långt så spelar det kanske ingen jättestor roll, men jag skulle nog fundera på en nyare bil med bättre räckvidd och som laddar snabbare. Koreanerna har nämnts. Bra förslag om du frågar mig. Även en ID3 eller ID4 är inga dumma bilar. Jag skulle föredra en sådan alla dagar i veckan istället för en 6 år gammal Tesla.
Sen håller jag med alla som redan sagt att du ska fixa laddning först. Att ha en elbil utan att kunna ladda hemma är inte särskilt praktiskt. Man tappar liksom halva idén med elbil (enligt mig, andra kan tycka annorlunda). Jag kanske har missat det, men jag ser inte att du skriver hur mycket du brukar köra till vardags. Man använder inte en elbil på samma sätt som en förbränningsbil, dvs du laddar inte fullt för att sedan köra slut på batteriet. Inte till vardags i alla fall. Det bästa är att hålla batteriet alltid mellan 20 och 80%, dvs du ska helst inte använda mer än 60% av den tillgängliga kapaciteten ungefär. I praktiken innebär det alltså att du har i runda slängar 15-20 vardagsmil (beroende på väder och vind) att röra dig med. Allra helst ska du ladda lite varje dag, dvs bara det du har förbrukat under dagen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar