Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2401
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av NiklasTesla »

Eriand skrev:
Tack för svaren allihopa, uppskattar era tankar.
taliz skrev:
Skulle nog försöka sträcka budgeten upp till 500 iaf, så ni kan få en Model 3 eller facelift S.
Bilarna med 85-batterier börjar bli riktigt gamla nu och laddar långsamt, saknar en hel del teknik etc. De är för dyra för vad man får IMO, värdet på en sån borde vara runt 200k(vilket de kostar i Norge), inte 400k.

Annars kan det vara värt att kika på MEB-bilarna ID4/Enyaq, eller E-GMP bilarna Ioniq 5/EV6.

Prova peta in resor ni tänkt er i abetterrouteplanner.com och välj lite olika bilar, så ser ni hur det kommer funka.
Hur ser värdeminskningen ut i allmänhet? En dyrare bil skulle väl funka förutsatt att värdet bibehålls till rimlig nivå i alla fall.
Tesla Model 3 har extremt bra andrahandsvärde! Köpte vår LR april 2019 för strax under 600tkr efter bonus. Har nu fått ett inbytespris på 420tkr efter mer än 2år och nästan 9000mil körda (lär alltså kunna sälja ännu högre privat via ex Blocket).

MVH :)
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 2 gång.
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av pingflood »

Eriand skrev:
@martinot: Jag förstår E-Niro-perspektivet. Jag har suttit med de kalkylerna nu på kvällen. :) Är du nöjd med din Eniro? Har du 2019, 2020 eller 2021 modell? Tack för att du tog dig tiden att svara.
Antar att du menade mig, martinot har ingen Niro mig veterligen.

Har inte haft den så länge men är väldigt nöjd. 2021 Advance Plus med Tech Package så fullutrustad. Vanliga Advance som är en hel del billigare ser ut att ha det mesta man behöver dock så den är värd att titta på med.

Gillar "smart cruise control" på den. Verkar robust och enkel. Låg förbrukning. Kanonbra AC. Bekväma stolar och tillräckligt med utrymme bak för våra tre barn. Inte Tesla-snabb med definitivt rapp när man trycker på gasen. Önskar att den hade drag dock, även om det bara var för 750kg eller nåt.

Förhandlade fram serviceavtal på 3 år samt bra vinterhjul som "rabatt".

Funderade ett tag på om man skulle vänta på en EV6 eller Ioniq 5 men tycker de känns lite onödigt stora för mina behov samt att jag vill undvika första årsmodellen av något. Det enda kända problemet med Niron är väl att vissa av elmotorerna får dåliga lager och behöver bytas men det går ju på garantin om det skulle ske. (Verkar gälla revision 710 av motorn, byter de får folk 711 eller 712 som ser ut att undvika problemet.)

Ingen premiumbil trots priset men väl ihopskruvad och känns gedigen.

Ska nämna att jag kört några Model 3 men ogillade dem. Visst är de snabba och lite futuristiska men kvalitén kändes "sådär". Gillar även att ha lite knappar och traditionell bilkänsla.
Senast redigerad av pingflood, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2401
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av NiklasTesla »

macksie skrev:
Se till att lösa hemmaladdningen. Det är det som spelar roll. Att köra runt och leta laddstolpar till vardags tröttnar man på, eller iallafall gör jag det.

Däremot att göra det på semestern är en helt annan femma och inte det minsta problem, iallafall inte för mig.
20-60mil.
20-30 mil, se till att bilen är laddad till 100%, så kommer ni fram utan att behöva ladda på vägen
Däröver, planera resan med abrp eller navigatorn. Vi reser ofta till Funäsdalen från Värmdö, funkar hur bra som helst, ja, det tar längre tid än med en bensinare, men resan är annorlunda som sagts så många gånger förr.

Personligen skulle jag inte välja en ren elbil från annat märke än Tesla om ni planerar att göra längre resor ofta. Superchargernätverket är HELT överlägset. HELT. Jag provade en gång bara för-att att inte ladda på superchargers på en 100 mils resa. Det var en plåga utan dess like med laddare som inte fungerade, laddkort som strulade, laddare som inte startade utan att prata med support. Superchargers funkar jämt och finns där dem behövs.
Alternativet för mig hade i så fall vart en laddhybrid.

Som tidigare nämnts, 6A avsäkrat är i minsta laget, men funkar om ni åker några mil per dag eller lite mer men inte så ofta.
Snacka med ansvarig för motorvärmasruttagen och fråga om ni kan få ett uttag utan timer och avsäkrat med 10A, något en elektriker kan fixa på en timme.

Går inte hemmaladdningen att lösa, skulle jag fundera på om det är värt det, kanske titta på en laddhybrid istället.
Men allt handlar om värderingar och hur mycket jobb det är värt. För mig hade det inte varit värt det isf.

Efter att ha kört Tesla i tre år är hemmaladdningen viktig för mig, att ha en bra laddningslösning och veta att det bara är att köra iväg nästa morgon.

En gammal-gammal S är en gammal bil, men inte lika gammal som andra gamla bilar "if you know what I mean".
Dvs, stolar kommer vara nedsuttna, färg i dåligt skick, knirk och knark osv som andra gamla bilar.
MEN drivlinan kommer troligen vara i betydligt bättre skick än en gammal bensinare.
Om ni inte har behov av storleken skulle jag absolut välja en nyare trea än en äldre S, och satsa på en med dragkrok.
Bor norr om stan och det går superfint att ha Tesla utan att kunna ladda hemma (2år och ca 9000mil senare med Model 3).

MVH
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7549
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av mikebike »

macksie skrev:
Se till att lösa hemmaladdningen.
Den var bra, så enkelt det låter.
Sedan jag flyttade hemifrån för nästan 40 år sedan har jag aldrig ens haft tillgång till en egen parkeringsplats. Fastigheten jag bor i nu har tre parkeringsplatser till 24 lägenheter, naturligtvis utan eluttag Jag har stått i kö 8 år.

Man får skaffa sig rutiner som fungerar. I mitt fall laddar jag drygt en timme varje torsdag kväll i samband med veckohandling. På långfärd laddar jag på SuC. Jag kan även ladda på jobbet, men dit cyklar jag vanligen.
Detta koncept fungerar också, ladda medan man cyklar:
20210605_114027.jpg
PS till TS: Jag bor i Solna.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av mati »

Mina tankar kring detta:
Var försiktig med en gammal Model S. Det kan bli en svindyr historia när det gäller verkstadskostnader. Jag skulle vara skeptisk när det gäller köp av en Model S som inte har någon garanti kvar. Jag håller med om att priserna är generellt för höga för gamla Model S. Man köper ju en gammal bil eftersom man troligen saknar budget för en nyare. Då vill man ju kanske inte lägga potentiellt en massa pengar på verkstadskostnader istället. Jag vet dock inte hur det ser ut med tredjeparts-reservdelar och verkstäder i Sverige. Det finns ju sånt i Norge numera.
Andra punkten som är ett stort frågetecken är att batteriet troligen har blivit strypt i både laddhastighet och kapacitet. Kör du sällan långt så spelar det kanske ingen jättestor roll, men jag skulle nog fundera på en nyare bil med bättre räckvidd och som laddar snabbare. Koreanerna har nämnts. Bra förslag om du frågar mig. Även en ID3 eller ID4 är inga dumma bilar. Jag skulle föredra en sådan alla dagar i veckan istället för en 6 år gammal Tesla.
Sen håller jag med alla som redan sagt att du ska fixa laddning först. Att ha en elbil utan att kunna ladda hemma är inte särskilt praktiskt. Man tappar liksom halva idén med elbil (enligt mig, andra kan tycka annorlunda). Jag kanske har missat det, men jag ser inte att du skriver hur mycket du brukar köra till vardags. Man använder inte en elbil på samma sätt som en förbränningsbil, dvs du laddar inte fullt för att sedan köra slut på batteriet. Inte till vardags i alla fall. Det bästa är att hålla batteriet alltid mellan 20 och 80%, dvs du ska helst inte använda mer än 60% av den tillgängliga kapaciteten ungefär. I praktiken innebär det alltså att du har i runda slängar 15-20 vardagsmil (beroende på väder och vind) att röra dig med. Allra helst ska du ladda lite varje dag, dvs bara det du har förbrukat under dagen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Eriand
Inlägg: 5
Blev medlem: 05 jun 2021 23:32

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av Eriand »

pingflood skrev:
Eriand skrev:
@martinot: Jag förstår E-Niro-perspektivet. Jag har suttit med de kalkylerna nu på kvällen. :) Är du nöjd med din Eniro? Har du 2019, 2020 eller 2021 modell? Tack för att du tog dig tiden att svara.
Antar att du menade mig, martinot har ingen Niro mig veterligen.

Har inte haft den så länge men är väldigt nöjd. 2021 Advance Plus med Tech Package så fullutrustad. Vanliga Advance som är en hel del billigare ser ut att ha det mesta man behöver dock så den är värd att titta på med.

Gillar "smart cruise control" på den. Verkar robust och enkel. Låg förbrukning. Kanonbra AC. Bekväma stolar och tillräckligt med utrymme bak för våra tre barn. Inte Tesla-snabb med definitivt rapp när man trycker på gasen. Önskar att den hade drag dock, även om det bara var för 750kg eller nåt.

Förhandlade fram serviceavtal på 3 år samt bra vinterhjul som "rabatt".

Funderade ett tag på om man skulle vänta på en EV6 eller Ioniq 5 men tycker de känns lite onödigt stora för mina behov samt att jag vill undvika första årsmodellen av något. Det enda kända problemet med Niron är väl att vissa av elmotorerna får dåliga lager och behöver bytas men det går ju på garantin om det skulle ske. (Verkar gälla revision 710 av motorn, byter de får folk 711 eller 712 som ser ut att undvika problemet.)

Ingen premiumbil trots priset men väl ihopskruvad och känns gedigen.

Ska nämna att jag kört några Model 3 men ogillade dem. Visst är de snabba och lite futuristiska men kvalitén kändes "sådär". Gillar även att ha lite knappar och traditionell bilkänsla.
mati skrev:
Mina tankar kring detta:
Var försiktig med en gammal Model S. Det kan bli en svindyr historia när det gäller verkstadskostnader. Jag skulle vara skeptisk när det gäller köp av en Model S som inte har någon garanti kvar. Jag håller med om att priserna är generellt för höga för gamla Model S. Man köper ju en gammal bil eftersom man troligen saknar budget för en nyare. Då vill man ju kanske inte lägga potentiellt en massa pengar på verkstadskostnader istället. Jag vet dock inte hur det ser ut med tredjeparts-reservdelar och verkstäder i Sverige. Det finns ju sånt i Norge numera.
Andra punkten som är ett stort frågetecken är att batteriet troligen har blivit strypt i både laddhastighet och kapacitet. Kör du sällan långt så spelar det kanske ingen jättestor roll, men jag skulle nog fundera på en nyare bil med bättre räckvidd och som laddar snabbare. Koreanerna har nämnts. Bra förslag om du frågar mig. Även en ID3 eller ID4 är inga dumma bilar. Jag skulle föredra en sådan alla dagar i veckan istället för en 6 år gammal Tesla.
Sen håller jag med alla som redan sagt att du ska fixa laddning först. Att ha en elbil utan att kunna ladda hemma är inte särskilt praktiskt. Man tappar liksom halva idén med elbil (enligt mig, andra kan tycka annorlunda). Jag kanske har missat det, men jag ser inte att du skriver hur mycket du brukar köra till vardags. Man använder inte en elbil på samma sätt som en förbränningsbil, dvs du laddar inte fullt för att sedan köra slut på batteriet. Inte till vardags i alla fall. Det bästa är att hålla batteriet alltid mellan 20 och 80%, dvs du ska helst inte använda mer än 60% av den tillgängliga kapaciteten ungefär. I praktiken innebär det alltså att du har i runda slängar 15-20 vardagsmil (beroende på väder och vind) att röra dig med. Allra helst ska du ladda lite varje dag, dvs bara det du har förbrukat under dagen.
Uppskattar ärligheten, allihopa. :)

Gammal model S är det fler som varnat för, ska ha det i åtanke. Även lösa laddmöjligheter hemma... :)

På tal om något annat så ringde jag watercircles om de tidigare nämnda S modellerna och fick 30 000 som svar. De skyllde på att Solna var ett olycksdrabbat område, men vet inte hur rimligt det kändes. Ni anda som bor i Solna, vad betalar ni? Jag är 32 år, haft körkort i 8 år och inga trafikolyckor.
David_H
Inlägg: 39
Blev medlem: 02 apr 2020 21:41

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av David_H »

Eriand skrev:
pingflood skrev:
Eriand skrev:
@martinot: Jag förstår E-Niro-perspektivet. Jag har suttit med de kalkylerna nu på kvällen. :) Är du nöjd med din Eniro? Har du 2019, 2020 eller 2021 modell? Tack för att du tog dig tiden att svara.
Antar att du menade mig, martinot har ingen Niro mig veterligen.

Har inte haft den så länge men är väldigt nöjd. 2021 Advance Plus med Tech Package så fullutrustad. Vanliga Advance som är en hel del billigare ser ut att ha det mesta man behöver dock så den är värd att titta på med.

Gillar "smart cruise control" på den. Verkar robust och enkel. Låg förbrukning. Kanonbra AC. Bekväma stolar och tillräckligt med utrymme bak för våra tre barn. Inte Tesla-snabb med definitivt rapp när man trycker på gasen. Önskar att den hade drag dock, även om det bara var för 750kg eller nåt.

Förhandlade fram serviceavtal på 3 år samt bra vinterhjul som "rabatt".

Funderade ett tag på om man skulle vänta på en EV6 eller Ioniq 5 men tycker de känns lite onödigt stora för mina behov samt att jag vill undvika första årsmodellen av något. Det enda kända problemet med Niron är väl att vissa av elmotorerna får dåliga lager och behöver bytas men det går ju på garantin om det skulle ske. (Verkar gälla revision 710 av motorn, byter de får folk 711 eller 712 som ser ut att undvika problemet.)

Ingen premiumbil trots priset men väl ihopskruvad och känns gedigen.

Ska nämna att jag kört några Model 3 men ogillade dem. Visst är de snabba och lite futuristiska men kvalitén kändes "sådär". Gillar även att ha lite knappar och traditionell bilkänsla.
mati skrev:
Mina tankar kring detta:
Var försiktig med en gammal Model S. Det kan bli en svindyr historia när det gäller verkstadskostnader. Jag skulle vara skeptisk när det gäller köp av en Model S som inte har någon garanti kvar. Jag håller med om att priserna är generellt för höga för gamla Model S. Man köper ju en gammal bil eftersom man troligen saknar budget för en nyare. Då vill man ju kanske inte lägga potentiellt en massa pengar på verkstadskostnader istället. Jag vet dock inte hur det ser ut med tredjeparts-reservdelar och verkstäder i Sverige. Det finns ju sånt i Norge numera.
Andra punkten som är ett stort frågetecken är att batteriet troligen har blivit strypt i både laddhastighet och kapacitet. Kör du sällan långt så spelar det kanske ingen jättestor roll, men jag skulle nog fundera på en nyare bil med bättre räckvidd och som laddar snabbare. Koreanerna har nämnts. Bra förslag om du frågar mig. Även en ID3 eller ID4 är inga dumma bilar. Jag skulle föredra en sådan alla dagar i veckan istället för en 6 år gammal Tesla.
Sen håller jag med alla som redan sagt att du ska fixa laddning först. Att ha en elbil utan att kunna ladda hemma är inte särskilt praktiskt. Man tappar liksom halva idén med elbil (enligt mig, andra kan tycka annorlunda). Jag kanske har missat det, men jag ser inte att du skriver hur mycket du brukar köra till vardags. Man använder inte en elbil på samma sätt som en förbränningsbil, dvs du laddar inte fullt för att sedan köra slut på batteriet. Inte till vardags i alla fall. Det bästa är att hålla batteriet alltid mellan 20 och 80%, dvs du ska helst inte använda mer än 60% av den tillgängliga kapaciteten ungefär. I praktiken innebär det alltså att du har i runda slängar 15-20 vardagsmil (beroende på väder och vind) att röra dig med. Allra helst ska du ladda lite varje dag, dvs bara det du har förbrukat under dagen.
Uppskattar ärligheten, allihopa. :)

Gammal model S är det fler som varnat för, ska ha det i åtanke. Även lösa laddmöjligheter hemma... :)

På tal om något annat så ringde jag watercircles om de tidigare nämnda S modellerna och fick 30 000 som svar. De skyllde på att Solna var ett olycksdrabbat område, men vet inte hur rimligt det kändes. Ni anda som bor i Solna, vad betalar ni? Jag är 32 år, haft körkort i 8 år och inga trafikolyckor.
Har du testat ICAs bilförsäkring? Betydligt billigare för mig än de andra jag kollade. Nu har jag iofs en e-tron och ingen Tesla. Men jag bor i Solna ;)!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av mati »

David_H skrev:
Har du testat ICAs bilförsäkring? Betydligt billigare för mig än de andra jag kollade. Nu har jag iofs en e-tron och ingen Tesla. Men jag bor i Solna ;)!
Jag bor inte i Solna, men jag har e-tron nu och hade en Model S innan. E-tron är något billigare i försäkring än Teslan var för mig, men det handlar inte om någon jätteskillnad. I stort sett samma som en Model S. Ingen aning om detta går att extrapolera till andra städer, men det kanske hjälper ändå på något vis i beslutsprocessen. ;-)
BTW, det kan vara stooooor skillnad i försäkringskostnad på en Model S beroende på om den är registrerad med 69kW effekt, som en del är, eller nånting helt annat (dvs mycket högre).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av martinot »

Nu är jag ingen försäkringsexpert, men det som verkar påverka allra mest är bilmodell och bostadsområde (ålder kan man ju inte göra något åt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av macksie »

NiklasTesla skrev:

Bor norr om stan och det går superfint att ha Tesla utan att kunna ladda hemma (2år och ca 9000mil senare med Model 3).

MVH
Yess, är helt övertygad om att det går. Och såklart full respekt för att du väljer att köra el-bil på det sättet.
Uttryckte min egen helt subjektiva värdering. Och den är att jag personligen inte skulle välja att köra el-bil i så fall, utan då hellre välja en plug in hybrid.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av mati »

macksie skrev:
NiklasTesla skrev:

Bor norr om stan och det går superfint att ha Tesla utan att kunna ladda hemma (2år och ca 9000mil senare med Model 3).

MVH
Yess, är helt övertygad om att det går. Och såklart full respekt för att du väljer att köra el-bil på det sättet.
Uttryckte min egen helt subjektiva värdering. Och den är att jag personligen inte skulle välja att köra el-bil i så fall, utan då hellre välja en plug in hybrid.
Kan man inte ladda hemma så är väl en plugin ett ännu sämre val än en ren elbil, eftersom hybriden måste laddas oavbrutet medan en elbil faktiskt kan klara sig med ett par laddningar i veckan. Beroende på körmönster såklart.
Tyvärr är en ren fossilbil oftast fortfarande det bästa valet om man inte kan ladda hemma eller på jobbet. I de större städerna kan det ju fungera ändå, beroende på hur bra den offentliga laddinfrastrukturen. Men på mindre orter, där det ibland inte finns en enda offentlig laddstolpe, är det totalt meningslöst med en laddbar bil om man inte kan fixa hemmaladdning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5397
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Eriand skrev:
.../ Laddmöjligheter
Vi bor i lägenhet i Solna och även om vår p-plats har motorvärmestolpe (eh...) är en utbyggnad av laddstolpar inte realistiskt inom 1-2 år. /... [Min fetstil.]
Det här förstår jag faktiskt inte.

Varför är det inte realistiskt?

Det är extremt viktigt med snabbast möjliga övergång till ett hållbart transportsystem.

Tyvärr finns det redan (som jag förstår det) en hel del inom forskningsvärlden som menar att det kanske redan är för sent ifall vi vill bromsa uppvärmningen av det globala klimatet vid 1,5 grad celsius (!)

I Sverige idag finns det nära nog oändligt med parkeringsplatser för EJ HÅLLBARA fossilt drivna personbilar.

Men om du inte har en egen fastighet så finns det inte en enda parkeringsplats där du VET att du kan parkera och ladda din bil över natten (något förenklat...).

Så hur ska man ändra på det här?

På samma sätt som folk alltid åstadkommit förändringar i demokratier kanske?

Det gäller således att organisera sig så snabbt som möjligt med så många andra som möjligt och genast börja påtala det fullkomligt orimliga i hur det ser ut idag.

Och: Att kräva att den nuvarande ordningen ändras så snabbt som det över huvud taget är möjligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev:
Eriand skrev:
.../ Laddmöjligheter
Vi bor i lägenhet i Solna och även om vår p-plats har motorvärmestolpe (eh...) är en utbyggnad av laddstolpar inte realistiskt inom 1-2 år. /... [Min fetstil.]
Det här förstår jag faktiskt inte.

Varför är det inte realistiskt?

Det är extremt viktigt med snabbast möjliga övergång till ett hållbart transportsystem.

Tyvärr finns det redan (som jag förstår det) en hel del inom forskningsvärlden som menar att det kanske redan är för sent ifall vi vill bromsa uppvärmningen av det globala klimatet vid 1,5 grad celsius (!)

I Sverige idag finns det nära nog oändligt med parkeringsplatser för EJ HÅLLBARA fossilt drivna personbilar.

Men om du inte har en egen fastighet så finns det inte en enda parkeringsplats där du VET att du kan parkera och ladda din bil över natten (något förenklat...).

Så hur ska man ändra på det här?

På samma sätt som folk alltid åstadkommit förändringar i demokratier kanske?

Det gäller således att organisera sig så snabbt som möjligt med så många andra som möjligt och genast börja påtala det fullkomligt orimliga i hur det ser ut idag.

Och: Att kräva att den nuvarande ordningen ändras så snabbt som det över huvud taget är möjligt.
Du har säkert rätt i sak. Men det gäller ju också att få med sig andra i det här resonemanget. Och det är nog där skon klämmer. Jag förstår mycket väl varför TS säger att det inte är realistiskt just nu. Det är inte lätt att övertyga resten av en bostadsrättsförening om att de ska lägga pengar på nånting som de själva inte behöver. Ingen av dem kör elbil idag antar jag. Och du kan inte dra alla dessa argument med klimatförändringar och att det är bråttom osv. Det biter inte på folk är min erfarenhet.
Nu är detta visserligen några år sedan, men jag bodde i en bostadsrätt i Tyskland. Huset var på 24 lägenheter, byggt 1973, och uppvärmningen skedde med en lika gammal oljepanna vilket är mycket vanligt i Tyskland. I början av 2000-talet blev det obligatoriskt enligt lag att byta ut oljepannor som var äldre än ett visst antal år av miljöskäl, oavsett om de fungerade, och "våran" panna var alltså en av dem. Mitt förslag var då såklart att byta till nånting som var så miljövänligt som möjligt, dvs pellets eller nåt liknande. När man ändå skulle byta. Tyckte jag i alla fall. Fjärrvärme eller så var inget alternativ. Jag kämpade med näbbar och klor. Jag blev nedröstad 23 mot 1. Det blev en oljepanna igen. En gammal modell dessutom som precis uppfyllde lagkraven. Det var den billigaste lösningen. Jag blev utskrattad och stämplad som trädkramare och mindre vetande. Skulle aldrig ge mig på ett sådant försök igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2401
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av NiklasTesla »

mati skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Eriand skrev:
.../ Laddmöjligheter
Vi bor i lägenhet i Solna och även om vår p-plats har motorvärmestolpe (eh...) är en utbyggnad av laddstolpar inte realistiskt inom 1-2 år. /... [Min fetstil.]
Det här förstår jag faktiskt inte.

Varför är det inte realistiskt?

Det är extremt viktigt med snabbast möjliga övergång till ett hållbart transportsystem.

Tyvärr finns det redan (som jag förstår det) en hel del inom forskningsvärlden som menar att det kanske redan är för sent ifall vi vill bromsa uppvärmningen av det globala klimatet vid 1,5 grad celsius (!)

I Sverige idag finns det nära nog oändligt med parkeringsplatser för EJ HÅLLBARA fossilt drivna personbilar.

Men om du inte har en egen fastighet så finns det inte en enda parkeringsplats där du VET att du kan parkera och ladda din bil över natten (något förenklat...).

Så hur ska man ändra på det här?

På samma sätt som folk alltid åstadkommit förändringar i demokratier kanske?

Det gäller således att organisera sig så snabbt som möjligt med så många andra som möjligt och genast börja påtala det fullkomligt orimliga i hur det ser ut idag.

Och: Att kräva att den nuvarande ordningen ändras så snabbt som det över huvud taget är möjligt.
Du har säkert rätt i sak. Men det gäller ju också att få med sig andra i det här resonemanget. Och det är nog där skon klämmer. Jag förstår mycket väl varför TS säger att det inte är realistiskt just nu. Det är inte lätt att övertyga resten av en bostadsrättsförening om att de ska lägga pengar på nånting som de själva inte behöver. Ingen av dem kör elbil idag antar jag. Och du kan inte dra alla dessa argument med klimatförändringar och att det är bråttom osv. Det biter inte på folk är min erfarenhet.
Nu är detta visserligen några år sedan, men jag bodde i en bostadsrätt i Tyskland. Huset var på 24 lägenheter, byggt 1973, och uppvärmningen skedde med en lika gammal oljepanna vilket är mycket vanligt i Tyskland. I början av 2000-talet blev det obligatoriskt enligt lag att byta ut oljepannor som var äldre än ett visst antal år av miljöskäl, oavsett om de fungerade, och "våran" panna var alltså en av dem. Mitt förslag var då såklart att byta till nånting som var så miljövänligt som möjligt, dvs pellets eller nåt liknande. När man ändå skulle byta. Tyckte jag i alla fall. Fjärrvärme eller så var inget alternativ. Jag kämpade med näbbar och klor. Jag blev nedröstad 23 mot 1. Det blev en oljepanna igen. En gammal modell dessutom som precis uppfyllde lagkraven. Det var den billigaste lösningen. Jag blev utskrattad och stämplad som trädkramare och mindre vetande. Skulle aldrig ge mig på ett sådant försök igen.
Kan tyvärr vara så att flera bolag (och annat) måste gå i konkurs och tas över av kompetenta innan förändring sker.

https://sverigesradio.se/artikel/3693883

MVH
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av macksie »

mati skrev:
Kan man inte ladda hemma så är väl en plugin ett ännu sämre val än en ren elbil, eftersom hybriden måste laddas oavbrutet medan en elbil faktiskt kan klara sig med ett par laddningar i veckan. Beroende på körmönster såklart.
Tyvärr är en ren fossilbil oftast fortfarande det bästa valet om man inte kan ladda hemma eller på jobbet. I de större städerna kan det ju fungera ändå, beroende på hur bra den offentliga laddinfrastrukturen. Men på mindre orter, där det ibland inte finns en enda offentlig laddstolpe, är det totalt meningslöst med en laddbar bil om man inte kan fixa hemmaladdning.
Bra poäng, ej genomtänkt av mig. En fossilbil får det bli i mitt hypotetiska fall
MYP
X90d
SwedishAdvocate
Inlägg: 5397
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev:
Du har säkert rätt i sak. Men det gäller ju också att få med sig andra i det här resonemanget. Och det är nog där skon klämmer. Jag förstår mycket väl varför TS säger att det inte är realistiskt just nu. Det är inte lätt att övertyga resten av en bostadsrättsförening om att de ska lägga pengar på nånting som de själva inte behöver. Ingen av dem kör elbil idag antar jag. /... [Min fetstil.]
Jag talar inte om bostadsrättsföreningar ovan. Jag talar om parkeringsplatser som är offentligt ägda i städer som Sthlm, Gbg, Malmö osv...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5397
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev:
.../ Och du kan inte dra alla dessa argument med klimatförändringar och att det är bråttom osv. Det biter inte på folk är min erfarenhet. /...
Så vad det är det du föreslår? Att vi ska ge upp?

Det jag föreslår ovan är traditionellt politiskt lobbyarbete ihop med så många andra likasinnade som möjligt. Det behöver man vara motiverad för att göra. Man behöver också tillgång till tid för detta arbete. Och man behöver också kunna stå ut med den rejält dåliga stämning som eventuellt mycket möjligt kan uppstå i diverse situationer. Men hur jobbigt kan det egentligen vara? Om Greta klarar det så finns det säkert fler vuxna människor som har den här förmågan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5397
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev:
.../ Nu är detta visserligen några år sedan, men jag bodde i en bostadsrätt i Tyskland. Huset var på 24 lägenheter, byggt 1973, och uppvärmningen skedde med en lika gammal oljepanna vilket är mycket vanligt i Tyskland. I början av 2000-talet blev det obligatoriskt enligt lag att byta ut oljepannor som var äldre än ett visst antal år av miljöskäl, oavsett om de fungerade, och "våran" panna var alltså en av dem. Mitt förslag var då såklart att byta till nånting som var så miljövänligt som möjligt, dvs pellets eller nåt liknande. När man ändå skulle byta. Tyckte jag i alla fall. Fjärrvärme eller så var inget alternativ. Jag kämpade med näbbar och klor. Jag blev nedröstad 23 mot 1. Det blev en oljepanna igen. En gammal modell dessutom som precis uppfyllde lagkraven. Det var den billigaste lösningen. Jag blev utskrattad och stämplad som trädkramare och mindre vetande. Skulle aldrig ge mig på ett sådant försök igen.
1. Förefaller som en konstig tysk lag. Måste byta panna – men inga lagkrav på den produkt som ska ersätta den gamla. Här hade politiken kunnat ha löst problemet från början så du hade sluppit försöka göra det (och sluppit försöka göra det själv – as it were...)

2. Som jag förstår dig så tyckte du att det här var 'jobbigt' på ett eller flera plan. Och av den anledningen (samt ett antal andra...) är det en bra idé att organisera sig politiskt med så många andra som möjligt. Då hade dina motståndare i det här fallet varit 23 stycken. Men du hade haft 23+ likasinnade i ditt 'lag'... Gör man saker tillsammans med andra likasinnade blir saker och ting förhoppningsvis mycket enklare på flera olika plan. Och det är det ända sättet att förändra sakers tillstånd – som att skapa möjlighet för offentligt ägda personliga parkeringsplatser med tillgång till adekvat laddningsmöjlighet i städer som Sthlm, Gbg, Malmö osv...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5397
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev:
Eriand skrev:
.../ Laddmöjligheter
Vi bor i lägenhet i Solna och även om vår p-plats har motorvärmestolpe (eh...) är en utbyggnad av laddstolpar inte realistiskt inom 1-2 år. /... [Min fetstil.]
Det här förstår jag faktiskt inte.

Varför är det inte realistiskt?

Det är extremt viktigt med snabbast möjliga övergång till ett hållbart transportsystem.

Tyvärr finns det redan (som jag förstår det) en hel del inom forskningsvärlden som menar att det kanske redan är för sent ifall vi vill bromsa uppvärmningen av det globala klimatet vid 1,5 grad celsius (!)

I Sverige idag finns det nära nog oändligt med parkeringsplatser för EJ HÅLLBARA fossilt drivna personbilar.

Men om du inte har en egen fastighet så finns det inte en enda parkeringsplats där du VET att du kan parkera och ladda din bil över natten (något förenklat...).

Så hur ska man ändra på det här?

På samma sätt som folk alltid åstadkommit förändringar i demokratier kanske?

Det gäller således att organisera sig så snabbt som möjligt med så många andra som möjligt och genast börja påtala det fullkomligt orimliga i hur det ser ut idag.

Och: Att kräva att den nuvarande ordningen ändras så snabbt som det över huvud taget är möjligt.
Det verkar som att det äntligen börjar röra på sig. Så nu gäller det 'bara' att få saker och ting på plats så snabbt som det överhuvudtaget är möjligt.

Källa:

https://www.svd.se/blagrona-utslappsfri ... -till-2030

(Och tack till Zalman för länken.)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5397
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Eriand skrev:
.../ Laddmöjligheter
Vi bor i lägenhet i Solna och även om vår p-plats har motorvärmestolpe (eh...) är en utbyggnad av laddstolpar inte realistiskt inom 1-2 år. /... [Min fetstil.]
Det här förstår jag faktiskt inte.

Varför är det inte realistiskt?

Det är extremt viktigt med snabbast möjliga övergång till ett hållbart transportsystem.

Tyvärr finns det redan (som jag förstår det) en hel del inom forskningsvärlden som menar att det kanske redan är för sent ifall vi vill bromsa uppvärmningen av det globala klimatet vid 1,5 grad celsius (!)

I Sverige idag finns det nära nog oändligt med parkeringsplatser för EJ HÅLLBARA fossilt drivna personbilar.

Men om du inte har en egen fastighet så finns det inte en enda parkeringsplats där du VET att du kan parkera och ladda din bil över natten (något förenklat...).

Så hur ska man ändra på det här?

På samma sätt som folk alltid åstadkommit förändringar i demokratier kanske?

Det gäller således att organisera sig så snabbt som möjligt med så många andra som möjligt och genast börja påtala det fullkomligt orimliga i hur det ser ut idag.

Och: Att kräva att den nuvarande ordningen ändras så snabbt som det över huvud taget är möjligt.
Det verkar som att det äntligen börjar röra på sig. Så nu gäller det 'bara' att få saker och ting på plats så snabbt som det överhuvudtaget är möjligt.

Källa:

https://www.svd.se/blagrona-utslappsfri ... -till-2030

(Och tack till Zalman för länken.)
.../ Nu sätter vi målet att 50 procent av alla stadens garageplatser ska ha laddnings­möjligheter inom tre år och vi har redan startat arbetet med att alla gatuparkeringar ska ha laddutrustning år 2030. Vi ska säkerställa att stockholmarna, oavsett var i staden de bor, ska känna sig trygga med att gå över till elfordon. Detta är helt väsentligt för att nå en utsläppsfri innerstad och det kräver att vi krokar arm med näringslivet, fastighetsägarna och enskilda invånare. Vi ska göra detta tillsammans. /...
Läste visst inte ordentligt... Det står ingenting om att de här parkeringsplatserna skall kunna vara personliga...

SUCK! :evil:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev:
1. Förefaller som en konstig tysk lag. Måste byta panna – men inga lagkrav på den produkt som ska ersätta den gamla. Här hade politiken kunnat ha löst problemet från början så du hade sluppit försöka göra det (och sluppit försöka göra det själv – as it were...)
Det är inte jag som har gjort lagen. Men visst fanns det krav på den nya pannan. Den skulle naturligtvis uppfylla modernare miljökrav. Men det fanns ingenting som krävde att den nya pannan inte skulle gå på samma bränsle som den gamla. Tyvärr.
2. Som jag förstår dig så tyckte du att det här var 'jobbigt' på ett eller flera plan. Och av den anledningen (samt ett antal andra...) är det en bra idé att organisera sig politiskt med så många andra som möjligt. Då hade dina motståndare i det här fallet varit 23 stycken. Men du hade haft 23+ likasinnade i ditt 'lag'... Gör man saker tillsammans med andra likasinnade blir saker och ting förhoppningsvis mycket enklare på flera olika plan. Och det är det ända sättet att förändra sakers tillstånd – som att skapa möjlighet för offentligt ägda personliga parkeringsplatser med tillgång till adekvat laddningsmöjlighet i städer som Sthlm, Gbg, Malmö osv...
Det låter så fint som du säger det. Göra saker tillsammans med likasinnade. Hm. Det brukar inte vara så enkelt att hitta likasinnade är min erfarenhet. Kan vara så att jag är exceptionellt udda i mitt väsen, men jag känner mig egentligen väldigt ensam i mitt tänkande och i mina värderingar. Och just att organisera sig politiskt skulle inte falla mig in.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5397
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev:
.../ Det låter så fint som du säger det. Göra saker tillsammans med likasinnade. Hm. Det brukar inte vara så enkelt att hitta likasinnade är min erfarenhet. Kan vara så att jag är exceptionellt udda i mitt väsen, men jag känner mig egentligen väldigt ensam i mitt tänkande och i mina värderingar. Och just att organisera sig politiskt skulle inte falla mig in.
Vi är alla olika. ;)

Som jag förstår det är ca 100.000 människor i Sverige idag politiskt aktiva – dvs. mer än 'bara' 'passiv' medlem i ett politiskt parti.

Not great – but not terrible... ;)

Källa:

https://www.scb.se/hitta-statistik/arti ... a-partier/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 566
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av Elmil »

SwedishAdvocate skrev:

Vi är alla olika. ;)
.. utom jag :)
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev:
mati skrev:
.../ Det låter så fint som du säger det. Göra saker tillsammans med likasinnade. Hm. Det brukar inte vara så enkelt att hitta likasinnade är min erfarenhet. Kan vara så att jag är exceptionellt udda i mitt väsen, men jag känner mig egentligen väldigt ensam i mitt tänkande och i mina värderingar. Och just att organisera sig politiskt skulle inte falla mig in.
Vi är alla olika. ;)

Som jag förstår det är ca 100.000 människor i Sverige idag politiskt aktiva – dvs. mer än 'bara' 'passiv' medlem i ett politiskt parti.

Not great – but not terrible... ;)

Källa:

https://www.scb.se/hitta-statistik/arti ... a-partier/
Att vara medlem i ett politiskt parti betyder ju inte automatiskt att man är politiskt aktiv. Jag skulle tro att många har "ärvt" medlemskapet av sina föräldrar t.ex. Men jag kanske har fel.
Partiet som skulle passa mig och där jag skulle känna mig hemma i har dock inte bildats ännu. Och det skulle förmodligen självdö ganska snabbt pga akut medlemsbrist.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5397
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vill bli El/Tesla-ägare - hjälp övertala mig!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Elmil skrev:
SwedishAdvocate skrev:

Vi är alla olika. ;)
.. utom jag :)
Då får jag väl gratulera till att du haft sällskap i livet av en genetisk enäggstvilling! ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar