Ladda varje gång eller ibland?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av LarsL »

Jag tog för vana att alltid ansluta bilen när jag kom hem för att få det som en vana så att jag aldrig glömmer att ansluta när jag måste. Detta satte jag som prio ett eftersom jag måste ha tillgång till bilen hela tiden.
Med Leaf är detta ett potentiellt problem då det inte är nyttigt att små ladda mot 100%. Men Leaf är en 2016 och har gått 13000 mil utan att ha tappat någon batteriplupp än så det kan inte vara allt för farligt. Kör iofs oftast minst 5-6 mil varje gång.
För Teslan spelar det ju ingen roll alls eftersom det går att ställa ner laddnivån. Jag ligger på 80% till vardags och kickar bara upp den om jag ska åka långt.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av renes »

En nackdel med att alltid koppla in kan ju vara att man sliter mer på kontakten och kabeln. Om det har praktisk betydelse vet jag inte.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av martinot »

renes skrev:
En nackdel med att alltid koppla in kan ju vara att man sliter mer på kontakten och kabeln. Om det har praktisk betydelse vet jag inte.
Typ2 (till skillnad från Schuko) skall vara tillverkade för att just kunnas kopplas in och ur varje dag utan slitage som blir till problem. Kör på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av renes »

martinot skrev:
renes skrev:
En nackdel med att alltid koppla in kan ju vara att man sliter mer på kontakten och kabeln. Om det har praktisk betydelse vet jag inte.
Typ2 (till skillnad från Schuko) skall vara tillverkade för att just kunnas kopplas in och ur varje dag utan slitage som blir till problem. Kör på.
Sen fanns ju problemet med dålig kontakt i Tesla WC laddkabel i anslutningen till kontaktpluggen, som antagligen uppstod genom vridning och böjning av kabeln just vid pluggen. Har jag lärt mig här på forumet. Men det kanske bara var ett problem med de första WC.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av martinot »

renes skrev:
martinot skrev:
renes skrev:
En nackdel med att alltid koppla in kan ju vara att man sliter mer på kontakten och kabeln. Om det har praktisk betydelse vet jag inte.
Typ2 (till skillnad från Schuko) skall vara tillverkade för att just kunnas kopplas in och ur varje dag utan slitage som blir till problem. Kör på.
Sen fanns ju problemet med dålig kontakt i Tesla WC laddkabel i anslutningen till kontaktpluggen, som antagligen uppstod genom vridning och böjning av kabeln just vid pluggen. Har jag lärt mig här på forumet. Men det kanske bara var ett problem med de första WC.
Du har mycket riktigt en poäng där. Det verkar främst vara ett problem med Teslas WC av alla generationer som jag förstått det. Däremot så är ju själva Typ2-kontakterna specade för många i/ur-matningar.

Säkrast är väl att ha en box från någon annan, eller en med ett Typ2-uttag med valfri Typ2-kabel som ansluts. Gillar den varianten då man kan få vilken längd som man exakt vill, men även byta kabel om det blir något fel på den, eller slitage.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av LarsL »

När det gäller vridning av sladden så ska man försöka att skaffa sig en rutin där man vänder sig åt samma håll när man tar ut som närmande sätter i sladden. Det blir lätt så att man kommer från ett håll och snurrar kroppen åt ett håll när man kopplar in med kommer från ett annat håll och kroppen snurrar åt andra hållet när man kopplar ur. Det gör att sladden snurras åt samma håll hela tiden och till slut är helt tvistad.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av Swede1 »

Kolla så batterikylningen går igång om du inte laddar. På BMW i3 gjorde den inte det 2018, var inte bra på het solig asfaltsparkering (+32 celsisus), laddade till 98% och kopplade ur sen. :| Är kanske inget problem i garage/skugga.
Användarvisningsbild
Henrik P
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 jan 2021 08:43

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av Henrik P »

Intressant detta, ganska nybliven M3 LR ägare med 82 kw batteriet. I handboken står daglig laddning till 90% rekommenderas.
Vi kör i nuläget så att vi förbrukar ca 20-30% av batteriet dagligen och laddar upp till 90% varje natt. Om jag förstår vissa här rätt
så är det inte optimalt ur batterilivslängd??

Finns det andra rekommendationer än Teslas handbok som är mer rätt?


I så fall vad är det optimala?
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av Hmpftfhdns »

Apropå sladdar så är jag nöjd med min lösning i garaget: :P
0785EB15-B702-44A7-A8F6-07D18FA31532.jpeg
8E6FB720-2FF4-4E10-AB67-EDDF989BA58A.jpeg
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av Elix747 »

Jag laddade 80% dagligen tidigare. Jag har justerat ner till 70% dagligen efter diskussioner på forumet (särskilt med AAkEE, tack) och lästa internetatriklarför att minska degraderingen av batteriet. Förhoppningsvis håller det liiite längre. Kör ganska mycket så jag använder 80/90/100% när jag behöver. Pluggar i stort sett alltid när jag kommer hem så att jag inte glömmer att stoppa i sladden på kvällen och riskera att stå med för lite laddning dagen efter när jag behöver. Har ställt laddstart i bilen till 23:00 för att ladda på natten. Jag uppskattar att jag pluggat in ca 1500-2000 gånger med min WC hittills utan problem. Håller med tipset om om att undvika att tvista sladden.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av Teslaspolen »

Egentligen spelar antalet laddningsr mindre roll. Problemet är att vissa, framförallt äldre, elbilar inte låter dig sätta en laddgräns så då vill man inte ladda mer än nödvändigt.

Finns däremot en laddgräns så kan man ha för vana att alltid koppla i, om man nu inte strax ska iväg igen så klart.

Sedan finns det ju optimeringar man kan göra. Dvs, det är bättre om bilen ligger och pendlar mellan säg 50% och 70% än 70% och 90%. Och speciellt om den ska stå still och inte laddas ur på ett tag.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av martinot »

Brukar sätta laddtak till mellan 50-75% normalt till vardags. Kvällen innan en planerad längre resa så höjer jag till 90% (vill inte låta bilen så på 100% om resan inte blir av pga. en eller annan orsak).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av LarsL »

Henrik P skrev:
Intressant detta, ganska nybliven M3 LR ägare med 82 kw batteriet. I handboken står daglig laddning till 90% rekommenderas.
Vi kör i nuläget så att vi förbrukar ca 20-30% av batteriet dagligen och laddar upp till 90% varje natt. Om jag förstår vissa här rätt
så är det inte optimalt ur batterilivslängd??

Finns det andra rekommendationer än Teslas handbok som är mer rätt?


I så fall vad är det optimala?
Optimalt tror jag är att pendla mellan 40-60%, men väldigt opraktiskt. Det ska ju vara enkelt och smidigt att använda bilen också och då har jag landat på 80%. Elon och Tesla tycker att det är väldigt liten skillnad att dra upp laddningen till 90% också så om det passar bättre kör med det. Tänk på att Tesla har 8 års garanti och att de sänkt maxladdhastigheten på Superchargers för att skydda batterierna. Hade det varit tok farligt att ladda till 90% så hade de självklart rekommenderat 80% istället som vardags laddning.

Men oavsett eller kanske ännu viktigare att ansluta bilen hela tiden om du har lägre laddnivå. Dels är ju marginalen mindre så du vill ju alltid ligga på din gräns. Sen är det ju enklare att höja gränsen om man kommer på att man ska iväg, bara slida upp utan ta behöva gå ut och ansluta bilen.
Skriv svar