Finansiera med bolån och amortera så lite som möjligt?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Finansiera med bolån och amortera så lite som möjligt?

Inlägg av mati »

mastodontfilmsmats skrev:
...Detta gör jag genom att numera inte köpa någonting på avbetalning. Någonsin.
.... I stort sett ALLA i min närhet tycker att jag är konstig ...
Nej, jag tycker att du är väldigt förnuftig och inte alls konstig. Jag köper heller aldrig nånting på avbetalning, undviker alla former av abonnemang eller fasta kostnader. Det är bara mobil-/bredbandsabonnemanget och de sedvanliga försäkringarna samt sophämtningen. Annars har jag inga fasta kostnader som jag kan komma på såhär spontant. Inga lån, inga abonnemang, inga medlemskap eller så.
Bilarna har jag visserligen leasat på företaget. Men det gjorde jag såklart för att det var så brutalt mycket billigare än att köpa dem. Att spara ihop dessa pengar inom en överskådlig tid hade bara inte gått.
Men det svider faktiskt att behöva betala så mycket varje månad för nånting som jag inte ens äger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Finansiera med bolån och amortera så lite som möjligt?

Inlägg av MWall »

truongio skrev:
mati skrev:
truongio skrev:
Ja, sant, det kanske är svårt att prata generellt när de är såpass individuellt. För mig personligen så har jag kanske en övertro på att jag ej kommer bli arbetslös vid bostadskrasch och att jag kan bo kvar. Brukar skämta om att utvecklare är de sista som ryker om AI kommer och tar våra jobb :lol:.
Man kan mycket väl bli utan jobb även som utvecklare. Har själv varit arbetssökande i två år, fast det är ett tag sen. Men även idag skulle jag säga att min risk att stå utan jobb inom några år är kanske nånstans runt 25% ungefär. Det är absolut ett realistiskt scenario som alltid finns i bakhuvudet. Det brukar alltid lösa sig till sist, men det har varit skakigt många gånger de senaste åren. Jag är civ-ing har jobbat som utvecklingsingenjör och systemutvecklare i drygt 20 år.
Men du kanske har en annan bakgrund eller bor på ett lämpligare ställe, som gör att du har en lägre risk att bli av med jobbet.
Ja, vi har nog lite olika sits. Befinner mig i Stockholm och jobbar inom mjukvaruutveckling och där har det varit stor brist de senaste åren.
En lågkonjunktur senare så finns det tusentals arbetslösa utvecklare. Har själv sett det hända. Då hade jag en sjuk tur men många vänner och bekanta blev arbetslösa.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Finansiera med bolån och amortera så lite som möjligt?

Inlägg av mati »

MWall skrev:
En lågkonjunktur senare så finns det tusentals arbetslösa utvecklare. Har själv sett det hända. Då hade jag en sjuk tur men många vänner och bekanta blev arbetslösa.
Precis så. Jag känner också några som blev av med jobbet. Till och med flera gånger. Och så kan det vara jättesvårt att hitta nåt nytt.
Jag har tack o lov klarat mig genom de senaste lågkonjunkturerna. Men det var nog ren tur och inget annat. Har aldrig förstått varför en del anser att en mjukvarruutvecklare sitter säkert. En del har inte ens a-kassa. Jag anser att de leker med elden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Finansiera med bolån och amortera så lite som möjligt?

Inlägg av thebishop »

Vad gäller hur bra det är att investera på börsen kortsiktigt - och långsiktigt - kanske denna historiska sammanställning kan vara nyttig - det är lite förvånande. :

http://archive.nytimes.com/www.nytimes. ... .html?_r=2
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Finansiera med bolån och amortera så lite som möjligt?

Inlägg av mati »

thebishop skrev:
Vad gäller hur bra det är att investera på börsen kortsiktigt - och långsiktigt - kanske denna historiska sammanställning kan vara nyttig - det är lite förvånande. :

http://archive.nytimes.com/www.nytimes. ... .html?_r=2
Denna graf går ju lite tvärs emot den allmänna uppfattningen. Folk stirrar gärna på de stora gröna blaffarna och glömmer bort de röda. 4,1% årlig avkastning under 20 år är helt klart mindre än vad de flesta tror, skulle jag vilja påstå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Finansiera med bolån och amortera så lite som möjligt?

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
thebishop skrev:
Vad gäller hur bra det är att investera på börsen kortsiktigt - och långsiktigt - kanske denna historiska sammanställning kan vara nyttig - det är lite förvånande. :

http://archive.nytimes.com/www.nytimes. ... .html?_r=2
Denna graf går ju lite tvärs emot den allmänna uppfattningen. Folk stirrar gärna på de stora gröna blaffarna och glömmer bort de röda. 4,1% årlig avkastning under 20 år är helt klart mindre än vad de flesta tror, skulle jag vilja påstå.
De flesta tänker inte på att dra bort inflation och skatter. En del inflation är nog ett bra hjälpmedel för politiker. Folk tror det går bra för de får löneökningar och mer pengar. Det är dock inte alltid så att politiker kan kontrollera redskapet. De kontrollerar dock information om det och försöker där se till att folk tror att det är låg inflation, eller låg KPI för Sveriges del. Långsiktigt funkar inte detta dock då verkligheten alltid kommer ikapp.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Finansiera med bolån och amortera så lite som möjligt?

Inlägg av thebishop »

mati skrev:
thebishop skrev:
Vad gäller hur bra det är att investera på börsen kortsiktigt - och långsiktigt - kanske denna historiska sammanställning kan vara nyttig - det är lite förvånande. :

http://archive.nytimes.com/www.nytimes. ... .html?_r=2
Denna graf går ju lite tvärs emot den allmänna uppfattningen. Folk stirrar gärna på de stora gröna blaffarna och glömmer bort de röda. 4,1% årlig avkastning under 20 år är helt klart mindre än vad de flesta tror, skulle jag vilja påstå.
Précis så, det är därför jag tycker den kan vara tankeväckande.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Skriv svar