Köpa nytt? Köpa begagnat? Privatleasing? Företagsleasing?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Elin_Musk
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 jul 2021 14:17

Köpa nytt? Köpa begagnat? Privatleasing? Företagsleasing?

Inlägg av Elin_Musk »

Hej!

Jag är ny här och har lite svårt att ta till mig all (ibland olika) information som finns där ute kring leasing etc.

Jag vill ha en tesla modell 3 (eller s om likartad kostnad) men det finns för många alternativ för att det enkelt ska kunna gå att ta ett bra beslut kring hur. Jag har ett aktiebolag (som jag startat för att ev kunna företagsleasa en tesla…)

Så min fråga är:
Vad är mest ekonomiskt gynnsamt för mig som dels har en fast tjänst med hög marginalskatt och ett företag där jag skulle kunna dra in ca 100-200k per år?

1. Köpa nytt
2. Köpa begagnat
3. Privatleasa (nytt eller begagnat??)
4. Företagsleasa

Detta är kanske svårt att svara på men jag misstänker att det finns användare som haft haft liknande funderingar och gått igenom samma sak.

Annars om det finns någon källa där man lätt kan ta till sig informationen som behövs.

Tack!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Köpa nytt? Köpa begagnat? Privatleasing? Företagsleasing

Inlägg av Gustafsson »

Finns inget enkelt svar, men oftast är företagsleasing billigast. Speciellt om kostnaderna för bilen är stora ( i mitt fall mest värdeminskningen). Med de nya förmånsvärdet från 1/7 kan det kanske vara sämre att ha bilen som förmånsbil.
Kolla in Dannis teslakalkylen och räkna….
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Köpa nytt? Köpa begagnat? Privatleasing? Företagsleasing

Inlägg av mati »

Jag gjorde faktiskt som du, startade AB eftersom jag ville få möjlighet att skaffa en förmånsbil, i mitt fall en Model S. Det var inte enda anledningen förstås, men en mycket drivande faktor. Det var 2016.
Men då såg förmånsreglerna annorlunda ut än idag. Efter årsskiftet 2020/2021 har nedsättningen av förmånsvärdet för elbilar försvunnit, och nu efter 1/7 med de nya reglerna, har det blivit tämligen ointressant att skaffa en ny förmånsbil. Du är med andra ord lite för sent ute. Det kan fortfarande vara förmånligare, framförallt om du siktar på en riktigt dyr bil, men för det mesta är det inte särskilt intressant längre. Kolla teslakalkylen.se
Du skriver ingenting om du är ute efter en ny eller en begagnad bil. En begagnad, dvs tagen i trafik före 1/7 i år, är nästan alltid mycket billigare att ha som förmånsbil. Men den ska å andra sidan inte vara för gammal heller, för då blir det också ointressant att behöva betala förmånsskatt som ju enbart beräknas efter bilens påställningsdatum. Förmånsvärdet minskar är ju inte, även om bilen börjar bli gammal.

Jag befinner mig f ö i samma situation. Jag ska byta bil under hösten, och det är ytterst tveksamt om jag kommer ta den nya på företaget. Troligen är det mer lönsamt för mig att privatleasa den. Det beror lite på vad jag får för villkor på privatleasingen vs företagsleasing.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Köpa nytt? Köpa begagnat? Privatleasing? Företagsleasing

Inlägg av MWall »

Ointressant är det inte. Men mindre fördelaktigt än tidigare helt klart.
Skriv svar