Vilken Familjebil?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av Hammar »

Vardon skrev:
Tror tyvärr att både XC40 och model 3 blir alldeles för små om jag tycker att v60n är på gränsen?

Ionic 5 ser intressant ut på många sätt. Undrar dock om den också är för liten. Lika många liter som v60n men betydligt lägre till tak och med kraftigt sluttande baklucka..

Kanske får vänta ett par år tills det kommer fler modeller till lägre priser.
Att dra tunga släp gör ju att du hamnar på de dyrare elbilsmodellerna i dagsläget. Du kanske skulle titta på en biogasbil i lämplig storlek, så du har något att jämföra med, pris, klimat, osv.
Hur ser det ut, finns det några gasbilar som stämmer överens med behovet?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av LarsL »

Testa att sitta i en XC40 med stolarna om det går. Jag upplevde Polestar 2 som betydligt mindre än Leaf där jag fick plats med en bakåtvänd barnstol och två ungar till. Men Leaf är ju en ganska avskalad och rymlig bil.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5472
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Hammar skrev:
Vardon skrev:
Tror tyvärr att både XC40 och model 3 blir alldeles för små om jag tycker att v60n är på gränsen?

Ionic 5 ser intressant ut på många sätt. Undrar dock om den också är för liten. Lika många liter som v60n men betydligt lägre till tak och med kraftigt sluttande baklucka..

Kanske får vänta ett par år tills det kommer fler modeller till lägre priser.
Att dra tunga släp gör ju att du hamnar på de dyrare elbilsmodellerna i dagsläget. Du kanske skulle titta på en biogasbil i lämplig storlek, så du har något att jämföra med, pris, klimat, osv.
Hur ser det ut, finns det några gasbilar som stämmer överens med behovet?
Audi A4 finns som kombi med gasdrift. Utan att kolla hela utbudet gissar jag att den är bästa alternativet.

Jag har en gasdriven Golf kombi från ~2015. Är rätt säker på att den får dra 1500 kg. Så om jag minns rätt om min bils dragvikt borde väl Audin som har ~60 hk till och är en tyngre bil få dra 1500 kg den också.

En grej som dock inte verkar vara särskilt välkänt i Sverige och som således inte alla känner ang. metangasdrivna fordon är tyvärr följande:
1. CNG vehicles produce a large number of particles. Particle pollution is linked to a number of serious diseases including cancer , Alzheimer’s and cardiovascular and respiratory /.../ illnesses . CNG cars and vans, unlike their diesel and petrol counterparts, are not subject to /.../ a particle number emission limit. This is despite Euro 6 CNG cars and vans having been shown to emit a large number of particles; for one van model tested particle number emissions were 50% higher than permitted for diesel or petrol vans . Heavy duty CNG /.../ vehicles are not subject to an on-road particle number limit until 2023 but have been /.../ shown to emit up to 3000 billion (3x10 /.../) particles per km which is far from negligible and /.../ buses also emit a large number of particles. The highest particle number emissions from CNG vehicles are usually measured during urban driving (i.e. low speeds, cold starts) which is particularly concerning for air quality in cities and urban areas.

2. CNG vehicles emit especially large numbers of ultrafine particles as small as 2.5 nm. /.../ These particles could potentially be the most harmful to human health as they have been shown to penetrate deep into the body and have been linked to an increased risk of brain cancer. If particles as small as 2.5nm are taken into account, the total amount of particles /.../ emitted by CNG cars and vans increases by between 100-500 times. For heavy duty CNG /.../ vehicles, extending the measurement range down to 10 nm has been shown to increase the total amount of particles by 100% and this is likely to increase if 2.5nm particles are /.../ considered. [Min fetstil.]

Källa: Sidorna 1 och 2 i det här PDF-dokumentet:
https://www.transportenvironment.org/si ... report.pdf
Det här kände t.ex. inte jag till när jag köpte en beg. gasdriven Passat kombi 2014 eller när jag köpte min nuvarande beg. gasdrivna Golf kombi 2018...

Och det blir ju inte bättre av att avgasröret slutar i höjd med förarstolen på min gasbil (eftersom det finns gastankar som hindrar att man kan dra det hela vägen till bakänden på bilen)...

Således sitter jag nu för tiden och stänger av AC'n vid samtliga rödljus eller när bilen står stilla av andra anledningar. På vägen hem idag vid elvatiden på förmiddagen hamnade jag i en kö på motorvägen. Ute var det ~30 C varmt och gassande solsken. Att sitta i den kön med AC'n och motorn avstängd var lagom kul kan jag ju säga... :(

EDIT: Har utökat texten lite...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5472
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Således vore det väl bättre att bränna metangasen i (ett) kraftverk istället. Då kan man:

1. Ta tillvara på de ~65-70% av energin som bara blir spillvärme i ett fordons förbränningsmotor.

2. Rena bort partikelutsläppen.

3. Ta tillvara på koldioxiden för att sedan pumpa ner den i någon slags bergslagring

Eller så kanske det bästa alternativet är att pumpa ner metangasen i någon slags bergslagring. Metangas är ju också en växthusgas...

Är tyvärr inte tillräckligt naturvetenskapligt kunnig för att kunna svara på ovanstående...

EDIT: Gjorde lite ändringar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av flipmac »

Bra frågeställningar från TS!
Jag går i liknande tankar och kör idag en V50 från 2011. Upplever literjämförelserna på bagageutrymmen som rätt märkliga. T.ex. var jag och tittade på Skoda Enyaq som har 585l jämfört med V50 som har 417. Jag upplevde Skodans bagageutrymme som mindre. Jag har förstått att det mäts digitalt med någon sorts literstavar så det kanske kan skilja rejält i upplevelsen kontra hur väl det går att packa. Verkar också som vissa modeller definierar bagage som upp till fönsterkant och andra till taket.

Inget bra svar på TS fråga men stor igenkänning i svårigheten att hitta bil med rejält bagageutrymme.
Känslan på alla elbilar nu som kommer är ju att det byggs i c-klass med generösare utrymmen i kupén (motsvarande d-klass) men inte i bagageutrymmena. Ser fram emot att se Ioniq 5 i verkligheten som ska vara så mycket större i verkligheten.
Model X är svår att få inom budget begagnat än så länge. Model S går ju men där faller det så klart på dragkroken.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av heldiggrisen »

flipmac skrev:
Bra frågeställningar från TS!
Jag går i liknande tankar och kör idag en V50 från 2011. Upplever literjämförelserna på bagageutrymmen som rätt märkliga. T.ex. var jag och tittade på Skoda Enyaq som har 585l jämfört med V50 som har 417. Jag upplevde Skodans bagageutrymme som mindre. Jag har förstått att det mäts digitalt med någon sorts literstavar så det kanske kan skilja rejält i upplevelsen kontra hur väl det går att packa. Verkar också som vissa modeller definierar bagage som upp till fönsterkant och andra till taket.

Inget bra svar på TS fråga men stor igenkänning i svårigheten att hitta bil med rejält bagageutrymme.
Känslan på alla elbilar nu som kommer är ju att det byggs i c-klass med generösare utrymmen i kupén (motsvarande d-klass) men inte i bagageutrymmena. Ser fram emot att se Ioniq 5 i verkligheten som ska vara så mycket större i verkligheten.
Model X är svår att få inom budget begagnat än så länge. Model S går ju men där faller det så klart på dragkroken.
Frågan är hur det går med riddaren Tars och hans kamp mot byråkrati-dragen?
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av flipmac »

heldiggrisen skrev:
flipmac skrev:
Bra frågeställningar från TS!
Jag går i liknande tankar och kör idag en V50 från 2011. Upplever literjämförelserna på bagageutrymmen som rätt märkliga. T.ex. var jag och tittade på Skoda Enyaq som har 585l jämfört med V50 som har 417. Jag upplevde Skodans bagageutrymme som mindre. Jag har förstått att det mäts digitalt med någon sorts literstavar så det kanske kan skilja rejält i upplevelsen kontra hur väl det går att packa. Verkar också som vissa modeller definierar bagage som upp till fönsterkant och andra till taket.

Inget bra svar på TS fråga men stor igenkänning i svårigheten att hitta bil med rejält bagageutrymme.
Känslan på alla elbilar nu som kommer är ju att det byggs i c-klass med generösare utrymmen i kupén (motsvarande d-klass) men inte i bagageutrymmena. Ser fram emot att se Ioniq 5 i verkligheten som ska vara så mycket större i verkligheten.
Model X är svår att få inom budget begagnat än så länge. Model S går ju men där faller det så klart på dragkroken.
Frågan är hur det går med riddaren Tars och hans kamp mot byråkrati-dragen?
Haha! Ja drömmen lever ju fortfarande men inget jag skulle våga satsa 500k på i bilköp förrän det gått i lås... :)
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av Aida »

flipmac skrev:
Bra frågeställningar från TS!
Jag går i liknande tankar och kör idag en V50 från 2011. Upplever literjämförelserna på bagageutrymmen som rätt märkliga. T.ex. var jag och tittade på Skoda Enyaq som har 585l jämfört med V50 som har 417. Jag upplevde Skodans bagageutrymme som mindre. Jag har förstått att det mäts digitalt med någon sorts literstavar så det kanske kan skilja rejält i upplevelsen kontra hur väl det går att packa. Verkar också som vissa modeller definierar bagage som upp till fönsterkant och andra till taket.

Inget bra svar på TS fråga men stor igenkänning i svårigheten att hitta bil med rejält bagageutrymme.
Känslan på alla elbilar nu som kommer är ju att det byggs i c-klass med generösare utrymmen i kupén (motsvarande d-klass) men inte i bagageutrymmena. Ser fram emot att se Ioniq 5 i verkligheten som ska vara så mycket större i verkligheten.
Model X är svår att få inom budget begagnat än så länge. Model S går ju men där faller det så klart på dragkroken.

Samtliga bilar som säljs i EU mäter bagageutrymmet enligt VDA som är upp till insynsskydd men inklusive fack under lastgolvet. Det är därför det skiljer så mycket - många bilar har djupa fack under bagagerumsgolvet och får därmed större bagageutrymme i VDA liter. Men i verkligheten kan utrymmet vara mindre för saker på lastgolvet och upp (det egentliga bagageutrymmet). Det kan dessutom vara krångligt utformat med många hörnor kanter och vrår som ger många liter men inte går att nyttja för barnvagnar mm. Det är därför svenska biltidningar lastar flyttkartonger eller läskebackar för att mäta det faktiska utrymmet.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av MWall »

Aida skrev:
flipmac skrev:
Bra frågeställningar från TS!
Jag går i liknande tankar och kör idag en V50 från 2011. Upplever literjämförelserna på bagageutrymmen som rätt märkliga. T.ex. var jag och tittade på Skoda Enyaq som har 585l jämfört med V50 som har 417. Jag upplevde Skodans bagageutrymme som mindre. Jag har förstått att det mäts digitalt med någon sorts literstavar så det kanske kan skilja rejält i upplevelsen kontra hur väl det går att packa. Verkar också som vissa modeller definierar bagage som upp till fönsterkant och andra till taket.

Inget bra svar på TS fråga men stor igenkänning i svårigheten att hitta bil med rejält bagageutrymme.
Känslan på alla elbilar nu som kommer är ju att det byggs i c-klass med generösare utrymmen i kupén (motsvarande d-klass) men inte i bagageutrymmena. Ser fram emot att se Ioniq 5 i verkligheten som ska vara så mycket större i verkligheten.
Model X är svår att få inom budget begagnat än så länge. Model S går ju men där faller det så klart på dragkroken.

Samtliga bilar som säljs i EU mäter bagageutrymmet enligt VDA som är upp till insynsskydd men inklusive fack under lastgolvet. Det är därför det skiljer så mycket - många bilar har djupa fack under bagagerumsgolvet och får därmed större bagageutrymme i VDA liter. Men i verkligheten kan utrymmet vara mindre för saker på lastgolvet och upp (det egentliga bagageutrymmet). Det kan dessutom vara krångligt utformat med många hörnor kanter och vrår som ger många liter men inte går att nyttja för barnvagnar mm. Det är därför svenska biltidningar lastar flyttkartonger eller läskebackar för att mäta det faktiska utrymmet.

Är iofs inte alltid man packar hårda fyrkantiga saker heller. Vi packar i mjuka väskor och Ikea-kassar o dyl. Då utnyttjar man de flesta liter som finns att tillgå. :lol:

Och även om man packar med flyttkartonger kan bilen ha mer eller mindre "otur" också. Om en bil är 5 cm från ett extra lager med kartonger så blir ju den fördelad.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5472
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

MWall skrev:
Aida skrev:
flipmac skrev:
Bra frågeställningar från TS!
Jag går i liknande tankar och kör idag en V50 från 2011. Upplever literjämförelserna på bagageutrymmen som rätt märkliga. T.ex. var jag och tittade på Skoda Enyaq som har 585l jämfört med V50 som har 417. Jag upplevde Skodans bagageutrymme som mindre. Jag har förstått att det mäts digitalt med någon sorts literstavar så det kanske kan skilja rejält i upplevelsen kontra hur väl det går att packa. Verkar också som vissa modeller definierar bagage som upp till fönsterkant och andra till taket.

Inget bra svar på TS fråga men stor igenkänning i svårigheten att hitta bil med rejält bagageutrymme.
Känslan på alla elbilar nu som kommer är ju att det byggs i c-klass med generösare utrymmen i kupén (motsvarande d-klass) men inte i bagageutrymmena. Ser fram emot att se Ioniq 5 i verkligheten som ska vara så mycket större i verkligheten.
Model X är svår att få inom budget begagnat än så länge. Model S går ju men där faller det så klart på dragkroken.

Samtliga bilar som säljs i EU mäter bagageutrymmet enligt VDA som är upp till insynsskydd men inklusive fack under lastgolvet. Det är därför det skiljer så mycket - många bilar har djupa fack under bagagerumsgolvet och får därmed större bagageutrymme i VDA liter. Men i verkligheten kan utrymmet vara mindre för saker på lastgolvet och upp (det egentliga bagageutrymmet). Det kan dessutom vara krångligt utformat med många hörnor kanter och vrår som ger många liter men inte går att nyttja för barnvagnar mm. Det är därför svenska biltidningar lastar flyttkartonger eller läskebackar för att mäta det faktiska utrymmet.
.../ Och även om man packar med flyttkartonger kan bilen ha mer eller mindre "otur" också. Om en bil är 5 cm från ett extra lager med kartonger så blir ju den fördelad.
Har senaste flytten i färskt minne. Bagageutrymmet i ~2015 gasdriven Golf kombi verkar byggt för att precis svälja flyttlådor. Så kanske gäller det VW-koncernens elbilar med...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av flipmac »

Aida skrev:
flipmac skrev:
Bra frågeställningar från TS!
Jag går i liknande tankar och kör idag en V50 från 2011. Upplever literjämförelserna på bagageutrymmen som rätt märkliga. T.ex. var jag och tittade på Skoda Enyaq som har 585l jämfört med V50 som har 417. Jag upplevde Skodans bagageutrymme som mindre. Jag har förstått att det mäts digitalt med någon sorts literstavar så det kanske kan skilja rejält i upplevelsen kontra hur väl det går att packa. Verkar också som vissa modeller definierar bagage som upp till fönsterkant och andra till taket.

Inget bra svar på TS fråga men stor igenkänning i svårigheten att hitta bil med rejält bagageutrymme.
Känslan på alla elbilar nu som kommer är ju att det byggs i c-klass med generösare utrymmen i kupén (motsvarande d-klass) men inte i bagageutrymmena. Ser fram emot att se Ioniq 5 i verkligheten som ska vara så mycket större i verkligheten.
Model X är svår att få inom budget begagnat än så länge. Model S går ju men där faller det så klart på dragkroken.

Samtliga bilar som säljs i EU mäter bagageutrymmet enligt VDA som är upp till insynsskydd men inklusive fack under lastgolvet. Det är därför det skiljer så mycket - många bilar har djupa fack under bagagerumsgolvet och får därmed större bagageutrymme i VDA liter. Men i verkligheten kan utrymmet vara mindre för saker på lastgolvet och upp (det egentliga bagageutrymmet). Det kan dessutom vara krångligt utformat med många hörnor kanter och vrår som ger många liter men inte går att nyttja för barnvagnar mm. Det är därför svenska biltidningar lastar flyttkartonger eller läskebackar för att mäta det faktiska utrymmet.
Tack! Upp till insynsskydd är ju helt klart klargörande. Ganska ofta rätt dåligt jämförelseverktyg för mig med andra ord. Men då kan jag i fortsättningen lita på min känsla när jag tittar på bilar även om VDA motsäger känslan.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Skriv svar