Vilken Familjebil?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Vilken Familjebil?

Inlägg av flipmac »

Aida skrev:
flipmac skrev:
Bra frågeställningar från TS!
Jag går i liknande tankar och kör idag en V50 från 2011. Upplever literjämförelserna på bagageutrymmen som rätt märkliga. T.ex. var jag och tittade på Skoda Enyaq som har 585l jämfört med V50 som har 417. Jag upplevde Skodans bagageutrymme som mindre. Jag har förstått att det mäts digitalt med någon sorts literstavar så det kanske kan skilja rejält i upplevelsen kontra hur väl det går att packa. Verkar också som vissa modeller definierar bagage som upp till fönsterkant och andra till taket.

Inget bra svar på TS fråga men stor igenkänning i svårigheten att hitta bil med rejält bagageutrymme.
Känslan på alla elbilar nu som kommer är ju att det byggs i c-klass med generösare utrymmen i kupén (motsvarande d-klass) men inte i bagageutrymmena. Ser fram emot att se Ioniq 5 i verkligheten som ska vara så mycket större i verkligheten.
Model X är svår att få inom budget begagnat än så länge. Model S går ju men där faller det så klart på dragkroken.

Samtliga bilar som säljs i EU mäter bagageutrymmet enligt VDA som är upp till insynsskydd men inklusive fack under lastgolvet. Det är därför det skiljer så mycket - många bilar har djupa fack under bagagerumsgolvet och får därmed större bagageutrymme i VDA liter. Men i verkligheten kan utrymmet vara mindre för saker på lastgolvet och upp (det egentliga bagageutrymmet). Det kan dessutom vara krångligt utformat med många hörnor kanter och vrår som ger många liter men inte går att nyttja för barnvagnar mm. Det är därför svenska biltidningar lastar flyttkartonger eller läskebackar för att mäta det faktiska utrymmet.
Tack! Upp till insynsskydd är ju helt klart klargörande. Ganska ofta rätt dåligt jämförelseverktyg för mig med andra ord. Men då kan jag i fortsättningen lita på min känsla när jag tittar på bilar även om VDA motsäger känslan.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Skriv svar