Första Tesla'n levereras hem nästa vecka, vad tänka på?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ostberg
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 aug 2021 16:31

Re: Första Tesla'n levereras hem nästa vecka, vad tänka på?

Inlägg av Ostberg »

Aida skrev:
Brodhir skrev:
Härligt att känslan verkar bestå! Jag var i och för sig så där med Leaf'en också. Och tycker fortfarande att den är fantastisk att köra... bara att man har lite mer att jämföra med nu.

Senaste episoden som utspelade sig i mitt nya Tesla-liv var följande. Har en garageuppfart som sluttar ganska ordentligt, bilen parkerad med aktern "uppåt". Hade kommit en kraftig regnskur just innan jag gick ut. Öppnar bakluckan via fobben och ser på avstånd den öppna sig, småmyser och tänker: "Fan vad smidigt det här är!"....

Helt plötsligt börjar allt vatten bokstavligen kaskadforsa ner både från bakkant och framkant av bakluckan... rakt ner i skuffen.... tiltade i hjärnan och springer fram till bilen, halkande i regnvått gräs medelst sladdriga tofflor, för att slå ner luckan innan jag kopplar och trycker på fobben igen för att luckan ska stänga sig. Hade inget vätskekänsligt där, men kände mig skapligt dum. Skannade av lite snabbt runt om mig om någon av grannarna var ute och hade sett komedi-showen... Verkade dock som att jag klarade mig den gången.

Lärdom av det: Öppna inte bakluckan då du står i nerförslut direkt efter kraftig nederbörd.

Check.
Just det är ju ett känt konstruktionsfel på M3 där man underlåtit att montera en dropplist vid öppningen. Min killgissning är att man velat dra bakrutan så långt bak som möjligt pga att få ett så lågt luftmotstånd som möjligt och därefter velat maximera lucköppningen för den korta bit som är kvar.
Men det är väl en model S brodhir har? Är det samma problem där?
Skriv svar