Bästa totalekonomi
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 14 aug 2021 18:44
Bästa totalekonomi
Hej! Jag går i tankarna att skaffa elbil, vilket också blir min första bil. Det är lite av en djungel att räkna på totalekonomin känner jag, eftersom försäkringskostnader inte är jättelättillgängliga för att jämföra olika fordon och årsmodeller osv. Även svårt med värdeminskning etc.
Jag tänker att min budget är kring 5-6000 kr i månaden för finansiering och försäkring. Har kollat på en 2014 S85 som ser fin ut och kostar 360 000 kr. Dock verkar försäkringen bli över 20k om året.
Har någon råd? Är det bättre att köpa en nyare med vagnskadegaranti och ta halvförsäkring? Kan VW ID.3 vara prisvärd? Hur tror ni en 2014 S85 med fri supercharging och enligt säljare 8% degradation på batteriet, bytt mediaminneskort och många tillval, står sig i värdeminskning jämfört mot en nyare bil?
Jag inser att det finns oändligt många svar här men skulle vara otroligt tacksam för all feedback.
/Göran
Jag tänker att min budget är kring 5-6000 kr i månaden för finansiering och försäkring. Har kollat på en 2014 S85 som ser fin ut och kostar 360 000 kr. Dock verkar försäkringen bli över 20k om året.
Har någon råd? Är det bättre att köpa en nyare med vagnskadegaranti och ta halvförsäkring? Kan VW ID.3 vara prisvärd? Hur tror ni en 2014 S85 med fri supercharging och enligt säljare 8% degradation på batteriet, bytt mediaminneskort och många tillval, står sig i värdeminskning jämfört mot en nyare bil?
Jag inser att det finns oändligt många svar här men skulle vara otroligt tacksam för all feedback.
/Göran
Re: Bästa totalekonomi
Som alltid måste vi, för att kunna svara, veta var och hur du behöver köra med bilen. Är det 3 mil om dagen till och från jobbet, är det 100 mil varje helg till fritidshuset? Bor du i villa med garage, eller i lägenhet med parkering på gatan? Tänker du åka ensam eller skall fru, tre barn och hundar med? Behöver du ha sportredskap på taket eller vattenskotern på släp?
Lite så.
Eller har du specifikt bestämt dig för att en gammal model S är det du vill ha?
Lite så.
Eller har du specifikt bestämt dig för att en gammal model S är det du vill ha?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- JohanHampis
- Teslaägare
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 11 dec 2018 20:41
- Ort: Boden
Re: Bästa totalekonomi
Kolla privatleasing med några olika bilföretag. Jag vet att VW har haft bra priser på ID3.
Model 3 LR AWD 2019, midnight silver
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 14 aug 2021 18:44
Re: Bästa totalekonomi
Sorry. Givetvis!tor-ake skrev:Som alltid måste vi, för att kunna svara, veta var och hur du behöver köra med bilen. Är det 3 mil om dagen till och från jobbet, är det 100 mil varje helg till fritidshuset? Bor du i villa med garage, eller i lägenhet med parkering på gatan? Tänker du åka ensam eller skall fru, tre barn och hundar med? Behöver du ha sportredskap på taket eller vattenskotern på släp?
Lite så.
Eller har du specifikt bestämt dig för att en gammal model S är det du vill ha?
Jag och sambo, inga barn. Storhandla någon gång i veckan. Åka till jobbet enstaka gånger, kanske 1,5mil tur och retur. Utflykter i relativt närområde. Längre resor några gånger om året. Bor i bostadsrätt i Stockholm och behöver inte dragkrok, takbox etc. Primärt syfte är att få mer frihet i tillvaron i närområde för att göra inköp, nöjesturer, hälsa på vänner, åka till jobbet utanför bra kollektivtrafik-tider (jobbar oregelbundna tider).
Det behöver verkligen inte vara en model S. Inte ens nödvändigtvis en Tesla. Det är väl något jag drömt om rätt många år nu dock så det vore trevligt. De M3 jag kollat känns som att de tappat så lite värde att det knappt är värt att köpa beg. då man inte får bonusen?
Re: Bästa totalekonomi
Då sticker jag ut hakan och säger att en beg Hyundai ioniq Electric med 28kWh-batteriet skulle ge absolut bäst totalekonomi.
Och ändå duglighet på långresa.
Och ändå duglighet på långresa.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 750
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Bästa totalekonomi
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 14 aug 2021 18:44
Re: Bästa totalekonomi
Med relativt närområde tänker jag typ kring Mälardalen till exempel. Uppemot 10-20 mil fram och tillbaka. Inser nu att mitt norrländska perspektiv på avstånd nog var vilseledande här. De längre resorna är väl kring 30-60 mil enkel väg, men inte tur och retur samma dag då såklart.tor-ake skrev:Då sticker jag ut hakan och säger att en beg Hyundai ioniq Electric med 28kWh-batteriet skulle ge absolut bäst totalekonomi.
Och ändå duglighet på långresa.
Så 35 mil realräckvidd och skapligt snabb laddning vore bra.
Re: Bästa totalekonomi
Vad sägs om Kia Eniro med 45 mils räckvidd för 3200 kr per månad i 36 mån med totalt 4500 kr för privatleasing. Billigare totalekonomi kan du nog inte hitta (på den här sidan kinesiskt MG)
Re: Bästa totalekonomi
Även Hyundai Kona 64kWh skulle passa. Kona/Niro har ju högre förbrukning på motorväg men så stora batterier att det kompenserar.
Väldigt mycket koreanskt om man behöver räckvidd till bra pris.
Väldigt mycket koreanskt om man behöver räckvidd till bra pris.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Bästa totalekonomi
En ny ID3, ID4, Enyaq, Ioniq5 eller polestar 2 borde väl klara både uppgiften och budgeten om man inte måste ha fyrhjulsdrift och allt för mycket utrustning. Kanske även Tesla M3 SR+?
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Bästa totalekonomi
Inte ens en spåman kan ju svara på frågan eftersom själva kostnaden helt avgörs av andrahandsvärdet och inget annat. Finns flera som åkt model3 LR helt gratis. Även Eniro.
Haft alla 3/Y
Re: Bästa totalekonomi
Faktiskt hittar jag privatleasing med både polestar 2 och model 3 SR+ för 5-6000kr. Inkl försäkring. Det är ju onekligen mer spännande än en Kia/Hyundai. Man måste läsa det finstilta lite där, är det verkligen 6000kr eller är det några hundralappar extra i månaden fär än det ena än det andra, samt får man lämna tillbaka bilen med slitna däck eller förväntas man köpa nya sommar och vinterdäck under leasingperioden?
Är budgeten exakt 6000 skulle man ju kanske vilja ha lite marginal för tillkommande kostnader.
Är budgeten exakt 6000 skulle man ju kanske vilja ha lite marginal för tillkommande kostnader.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Bästa totalekonomi
Vet inte om jag håller med dig. Körde Kungshamn till Skåne i somras, 42 mil tot. Höll hastighetsgränserna (gps) 148 Wh/km, hade några % tillgodo.tor-ake skrev:Även Hyundai Kona 64kWh skulle passa. Kona/Niro har ju högre förbrukning på motorväg men så stora batterier att det kompenserar.
Väldigt mycket koreanskt om man behöver räckvidd till bra pris.
Re: Bästa totalekonomi
Högre än Ioniq, menade jag. Vilket inte är speciellt konstigt med tanke på att de är köttbulleformade medan Ioniq är mera vältvättad tvål.wheels skrev:Vet inte om jag håller med dig. Körde Kungshamn till Skåne i somras, 42 mil tot. Höll hastighetsgränserna (gps) 148 Wh/km, hade några % tillgodo.tor-ake skrev:Även Hyundai Kona 64kWh skulle passa. Kona/Niro har ju högre förbrukning på motorväg men så stora batterier att det kompenserar.
Väldigt mycket koreanskt om man behöver räckvidd till bra pris.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Bästa totalekonomi
Håller med alla föregående kommentarer, en korean känns som bästa valet. Kona eller e-Niro har bra räckvidd och laddar snabbt. Kanske inte världens mest spännande bilar, men bra kvalitet med långa garantier. Och bra priser.
ID3 kan också fås rätt så prisvärd, men då är den ganska barskrapad och plastig. Det är en trevlig bil, men lite för mycket pengar jämfört med vad man får, tycker jag.
Men det är en smaksak. Provkör, så får du avgöra själv.
En begagnad Model S skulle jag däremot avråda från. Den dyra försäkringen har du redan noterat, men jag skulle faktiskt vara mest rädd för astronomiska verkstadsräkningar. En 6-7 år gammal Tesla utan garanti skulle jag vara extremt försiktig med.
ID3 kan också fås rätt så prisvärd, men då är den ganska barskrapad och plastig. Det är en trevlig bil, men lite för mycket pengar jämfört med vad man får, tycker jag.
Men det är en smaksak. Provkör, så får du avgöra själv.
En begagnad Model S skulle jag däremot avråda från. Den dyra försäkringen har du redan noterat, men jag skulle faktiskt vara mest rädd för astronomiska verkstadsräkningar. En 6-7 år gammal Tesla utan garanti skulle jag vara extremt försiktig med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 10 maj 2021 22:49
Re: Bästa totalekonomi
Jag har själv precis beställt min första elbil och har liknande krav som du fast vi också har ett barn. Efter att ha räknat o räknat o jämfört i mer än ett år blev det en Kia e-Niro. Mycket på grund av deras kampanj på privatleasing som finns augusti ut.
Det är inte den nyaste eller mest spännande bilen, men för priset är det oslagbart tycker jag just nu. Leasing börjar på 3295kr mån, men vi valde till slut den topputrustade varianten och slutliga priset blir ca 4000kr i mån, men då ingår vinterdäck och all eventuell service. Så allt som tillkommer är ungefär 200kr i mån för försäkring.
Vi provkörde Tesla Model 3 och VW ID4 också. Skulle jag köpa hade jag nog föredragit nån av dom, mycket för att jag då hade ägt bilen längre än 3 år och det hade känts mer framtidsäkert. Men med leasingpriset så tycker jag att man får mest utrustning för pengarna utan tvekan i Niron. Ventilerade lädersäten har ingen av dom andra tex.
Känns också bra att min första elbil är leasing, om 3 år vet jag hur vi kör med den, laddningsvanor etc. Kommer bli lättare att veta vad man tycker är viktigt samt kommer valmöjligheterna vara mycket bättre om 3 år .
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Det är inte den nyaste eller mest spännande bilen, men för priset är det oslagbart tycker jag just nu. Leasing börjar på 3295kr mån, men vi valde till slut den topputrustade varianten och slutliga priset blir ca 4000kr i mån, men då ingår vinterdäck och all eventuell service. Så allt som tillkommer är ungefär 200kr i mån för försäkring.
Vi provkörde Tesla Model 3 och VW ID4 också. Skulle jag köpa hade jag nog föredragit nån av dom, mycket för att jag då hade ägt bilen längre än 3 år och det hade känts mer framtidsäkert. Men med leasingpriset så tycker jag att man får mest utrustning för pengarna utan tvekan i Niron. Ventilerade lädersäten har ingen av dom andra tex.
Känns också bra att min första elbil är leasing, om 3 år vet jag hur vi kör med den, laddningsvanor etc. Kommer bli lättare att veta vad man tycker är viktigt samt kommer valmöjligheterna vara mycket bättre om 3 år .
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Re: Bästa totalekonomi
Problemet med leasing är ju att du binder upp dig. Stöter du på problem eller saker du stör dig enormt på så tvingas du leva med dem i 3 år.spacecowboy skrev:Känns också bra att min första elbil är leasing, om 3 år vet jag hur vi kör med den, laddningsvanor etc. Kommer bli lättare att veta vad man tycker är viktigt samt kommer valmöjligheterna vara mycket bättre om 3 år .
Kanske ändras också arbets, boende eller familjeförhållanden. Man vet aldrig.
Köper du så kan du dock när som helst byta till något som passar dig bättre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Bästa totalekonomi
Några råd från en ekonominörd:
1 - Köp den bil du vill ha under förutsättning att du har råd. Någon tusenlapp hit eller dit spelar mindre roll eftersom du och alla oss andra med största sannolikhet kommer att spendera den på något annat. Dessutom är det roligare och trevligare att köra den bilen man verkligen vill ha istället för att nöja sig med något billigare och ständigt snegla och drömma om något annat.
2 - Köp hellre en nyare begagnad än en äldre begagnad. För en Tesla är helförsäkringen betydligt mycket dyrare när vagnskadegarantin går ut efter tre år. I mitt fall skiljer det sig 700kr per månad mot 1900kr per månad för hel respektive halv.
3 - För att kunna budgetera så finns det ett antal poster att titta närmare på:
- Avbetalning och ränta
- försäkringskostnad
- skatt
- service
- el
- däckförvaring
- däckkostnad
- parkering
- trängselskatt
- biltvätt
- övriga kostnader som tillbehör, eventuella skador och självrisker.
4 - Gällande finansieringsalternativ så är ett vanligt upplägg 20% kontant, 36 månader avbetalning och 50% restvärde. Bolla med dessa för att kunna beräkna avskrivning och räntekostnad.
Köpte själv en Model 3 SR+ 2020 lätt begagnad, där den totala månadskostnaden blir cirka 1500kr billigare än tidigare Audi A4 2017. Har en årlig körsträcka på 3000 mil per år.
1 - Köp den bil du vill ha under förutsättning att du har råd. Någon tusenlapp hit eller dit spelar mindre roll eftersom du och alla oss andra med största sannolikhet kommer att spendera den på något annat. Dessutom är det roligare och trevligare att köra den bilen man verkligen vill ha istället för att nöja sig med något billigare och ständigt snegla och drömma om något annat.
2 - Köp hellre en nyare begagnad än en äldre begagnad. För en Tesla är helförsäkringen betydligt mycket dyrare när vagnskadegarantin går ut efter tre år. I mitt fall skiljer det sig 700kr per månad mot 1900kr per månad för hel respektive halv.
3 - För att kunna budgetera så finns det ett antal poster att titta närmare på:
- Avbetalning och ränta
- försäkringskostnad
- skatt
- service
- el
- däckförvaring
- däckkostnad
- parkering
- trängselskatt
- biltvätt
- övriga kostnader som tillbehör, eventuella skador och självrisker.
4 - Gällande finansieringsalternativ så är ett vanligt upplägg 20% kontant, 36 månader avbetalning och 50% restvärde. Bolla med dessa för att kunna beräkna avskrivning och räntekostnad.
Köpte själv en Model 3 SR+ 2020 lätt begagnad, där den totala månadskostnaden blir cirka 1500kr billigare än tidigare Audi A4 2017. Har en årlig körsträcka på 3000 mil per år.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2405
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Bästa totalekonomi
Skulle gå på en ny Model 3 SR+ pga högt andrahandsvärde (pga bonus på 70tkr), tillgång till SuC nätverket, halvförsäkring första tre åren, prestanda/teckning per krona, garanti design mm.Yossarian Hund skrev:Hej! Jag går i tankarna att skaffa elbil, vilket också blir min första bil. Det är lite av en djungel att räkna på totalekonomin känner jag, eftersom försäkringskostnader inte är jättelättillgängliga för att jämföra olika fordon och årsmodeller osv. Även svårt med värdeminskning etc.
Jag tänker att min budget är kring 5-6000 kr i månaden för finansiering och försäkring. Har kollat på en 2014 S85 som ser fin ut och kostar 360 000 kr. Dock verkar försäkringen bli över 20k om året.
Har någon råd? Är det bättre att köpa en nyare med vagnskadegaranti och ta halvförsäkring? Kan VW ID.3 vara prisvärd? Hur tror ni en 2014 S85 med fri supercharging och enligt säljare 8% degradation på batteriet, bytt mediaminneskort och många tillval, står sig i värdeminskning jämfört mot en nyare bil?
Jag inser att det finns oändligt många svar här men skulle vara otroligt tacksam för all feedback.
/Göran
MVH
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Bästa totalekonomi
Det är lite moment 22 över den här tråden.
Model Y LR AWD 2022
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Bästa totalekonomi
Ja frågan är bästa totalekonomi.
Då måste man ha ett hum om värdeminskningen.
Bästa månadskostnad får man om man nu måste låna till bilen genom att skaffa låg ränta (vanligtvis öka sitt huslån) samt stor kontantinsats och högt restvärde.
Månadskostnaden kan man lätt bestämma helt själv. Ibland kan man ta över någons finans som fått 0,25 av tesla tex.
Försäkring privat är inte så dyrt tex på
En nyare trea.
Totalekonomi har inget alls med månadsfakturor att göra. Det är ju vad bilen kostar per månad utslaget på den tid man äger den.
Och det är också det som är intressant.
En nyare har inga kostnader förutom värdeminskning och försäkring helt enkelt.
En som gått utanför garanti kan gå sönder.
Så frågan är omöjlig att svara på.
Då måste man ha ett hum om värdeminskningen.
Bästa månadskostnad får man om man nu måste låna till bilen genom att skaffa låg ränta (vanligtvis öka sitt huslån) samt stor kontantinsats och högt restvärde.
Månadskostnaden kan man lätt bestämma helt själv. Ibland kan man ta över någons finans som fått 0,25 av tesla tex.
Försäkring privat är inte så dyrt tex på
En nyare trea.
Totalekonomi har inget alls med månadsfakturor att göra. Det är ju vad bilen kostar per månad utslaget på den tid man äger den.
Och det är också det som är intressant.
En nyare har inga kostnader förutom värdeminskning och försäkring helt enkelt.
En som gått utanför garanti kan gå sönder.
Så frågan är omöjlig att svara på.
Haft alla 3/Y