Laddning kommer nog vara hyfsat lika. Men kanske liten mindre skillnad då MiC inte har riktigt samma batterier och laddning som MiU M3 Panasonic 82 kWh. Men det är mer finlir. Välj först och främst efter den bil som du tror passar dig och din familj. Att ha en bil som passar 95% i vardagen tror jag är rätt att fokusera på.PatrikL skrev:martinot skrev:Gällande glastak så beror det mest på olika försäkringar vad det kommer kosta. Kolla med olika försäkringsbolag. Dock alltid dyrare än vindrutan fram.PatrikL skrev:martinot skrev:Du har ju även glastak på M3 hela vägen, så kan vara värt att tänka på att det finns en viss risk även där.
Men annars så håller jag med dig helt. Svårt att välja mellan två potentiellt väldigt bra bilar (på olika sätt)!
Skulle nog försöka tänka om storlek/sittkomfort/lastkapacitet eller räckvidd/restid/körglädje är viktigast för dig och familjen.
Är storlek viktigast i vardagen, så tänk på att man sällan reser långt (kanske 5% av resorna över året), medans man i övrig tid laddar hemma.
Helt riktigt hade för mig att jag la till det i min text men råka nog sudda ut det.
Hur ofta får man tex stenskott på taket och står man får hela kalaset själv om olyckan är framme?
Jag tror faktiskt att i vårat fall så ser vi nog utrymmet och att man sitter högre (vi har ju en xc60 idag) som större fördel mot att man kommer längre.
Vi åker på några långresor per år men det blir inte allt för ofta, drömmen finns att ta en europa resa nångång men då antar jag också att man planerar för det och då bör det ju inte vara några större problem.
Men ja, som du säger valet är svårt. Jag har ju bara provkört teslor och inga andra elbilar, är det någon jag bör titta på innan jag bestämmer mig för M3 eller MY?
Är ju extremt (tyvärr) oklart om hur mycket, och på vilket konkret sätt, som Tesla kommer öppna SuC för andra bilmärken (alla, eller bara vissa).
Men rent generellt så är det mycket svårt för mig att välja något annat än Tesla pga. SuC, och bilens fina integrering av laddnätet i hela bilen och mjukvaran.
För mig (och det gäller bara mig personligen) så är det i dagsläget Tesla eller fossilbil som gäller som val (kan ju ändra sig och bli annorlunda i framtiden).
Närmaste alternativet är väl Model S (eller X). Men det är ju fråga om större storlek och kostnad).
Kör du XC60 idag så känns det spontant att den närmaste motsvarigheten blir MY. Även om du inte har riktigt lika snabb laddning på resa som M3, så har du ändå tillgång till det överlägsna SuC-nätet när ni skall ut och resa i Sverige och Europa. Det för en väldigt stor (större) praktisk skillnad.
Struntar du i SuC och att ha en låg förbrukning, så finns ju även Audi e-tron som är en fin SUV (dock är MY väldigt snål och låg förbrukning mot andra SUV:ar). Finns ju då även KIA EV6 (och motsvarande Hyundai Ioniq 5) om du vill gå ner lite i pris (och kanske lite i interiör och premiumkänsla), men ingen bil jag själv testat än. Kanske inte så mycket plats, och du får gå upp i pris (men också mer premiumkänsla än Tesla) kanske Taycan Grand Turismo. Även de stora MEB-bilarna som Id4, Enyaq, etc. (men de laddar långsamt jämfört med Tesla och Kia/Hyundai, dock bra då de har nästan lika låg förbrukning som Tesla).
Jag förstår, lutar nog åt att ta Trygghansa som försäkring då vi har några andra försäkringar där också.
Gällande MY, visst borde jag kunna räkna med att få ungefär samma försäkringskostnad som på en M3? eller vad tror ni?
Du nämner laddningen, något som jag trodde skulle vara lika som på M3, vet du hur mycket det skiljer?
Som Lars sa, det viktiga de 5% av gångerna som ni är på semesterresor är att ni har bra tillgång till SuC-nätet.
Vet faktiskt hur det blir med försäkringskostnad. Men ta offert från ett par olika försäkringsbolag är mitt tips. Nöjd dig inte med första offerten från TH.