Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter?
Moderator: Redaktion
Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter?
Hej!
har fått låna en tesla i ett par dagar och börjar inse att det nog skulle kunna funka att byta ut "vanliga" bilen mot en elbil.
Vi är en familj med två vuxna och två barn (10 och 6år) och snittar ungefär 2200mil/år på våran "primära" bil idag, en Volvo XC60 diesel från 2014, i övrigt så har vi en Skoda Fabia från 2007 som fungerar som "dagis" bil, dvs den körs ca 1-2mil på vardagarna.
Vårat körmönster ser ut som följande för den primära bilen:
#Pendling till arbete ca 4mil/dag
#Sporadisk pendling arbete 14mil/dag (innfaller inte jätte ofta men händer).
#Veckohandling 4mil/vecka
#Resa till föräldrar och svärföräldrar ca 1ggr/vecka @ 10mil/resa.
#Resa till släkt i Värmland någon gång ibland ca 30mil/resa (enkel).
#Resa till Skåne/Danmark max 1ggr/år
#Resa till Sälen 1-2ggr/år
Givetvis så blir det ju nån skjutsning till träning etc. också men det är ren "allmän" körning i närområdet så att säga.
Vi bor ca 1km från en SuC men även om det är nära så skulle jag tro att mestadelen av laddningen kommer ske i hemmet p.g.a bekvämligheten.
Vi har en budget kring 500k att lägga på en bil.
Jag har kollat på lite olika modeller av tesla och även om Model 3 lockar så tycker jag inte den är lika snygg som Model S (try to change me?).
Av Model S så har jag fått uppfattningen att en 75/75D bör vara den som passar mig bäst, även om en med längre räckvidd/batteri skulle vara trevligt så tror jag inte det rymmer sig i min budget.
Det jag tittar på är årsm 2017+ samt något som gått max 10 000mil, är det bara onödigt att låsa sig vid dessa parametrar? Tänker att det alltid är trevligt att ha kvar garanti på batteri etc.
Dock är jag även öppen för förslag på andra elbilar, Polestar lockar men har hört/läst att den har väldigt dålig räckvidd på vintern? (kanske inte behöver vara en showstopper för det?).
Tar varmt emot förslag och kritik etc.
//P
har fått låna en tesla i ett par dagar och börjar inse att det nog skulle kunna funka att byta ut "vanliga" bilen mot en elbil.
Vi är en familj med två vuxna och två barn (10 och 6år) och snittar ungefär 2200mil/år på våran "primära" bil idag, en Volvo XC60 diesel från 2014, i övrigt så har vi en Skoda Fabia från 2007 som fungerar som "dagis" bil, dvs den körs ca 1-2mil på vardagarna.
Vårat körmönster ser ut som följande för den primära bilen:
#Pendling till arbete ca 4mil/dag
#Sporadisk pendling arbete 14mil/dag (innfaller inte jätte ofta men händer).
#Veckohandling 4mil/vecka
#Resa till föräldrar och svärföräldrar ca 1ggr/vecka @ 10mil/resa.
#Resa till släkt i Värmland någon gång ibland ca 30mil/resa (enkel).
#Resa till Skåne/Danmark max 1ggr/år
#Resa till Sälen 1-2ggr/år
Givetvis så blir det ju nån skjutsning till träning etc. också men det är ren "allmän" körning i närområdet så att säga.
Vi bor ca 1km från en SuC men även om det är nära så skulle jag tro att mestadelen av laddningen kommer ske i hemmet p.g.a bekvämligheten.
Vi har en budget kring 500k att lägga på en bil.
Jag har kollat på lite olika modeller av tesla och även om Model 3 lockar så tycker jag inte den är lika snygg som Model S (try to change me?).
Av Model S så har jag fått uppfattningen att en 75/75D bör vara den som passar mig bäst, även om en med längre räckvidd/batteri skulle vara trevligt så tror jag inte det rymmer sig i min budget.
Det jag tittar på är årsm 2017+ samt något som gått max 10 000mil, är det bara onödigt att låsa sig vid dessa parametrar? Tänker att det alltid är trevligt att ha kvar garanti på batteri etc.
Dock är jag även öppen för förslag på andra elbilar, Polestar lockar men har hört/läst att den har väldigt dålig räckvidd på vintern? (kanske inte behöver vara en showstopper för det?).
Tar varmt emot förslag och kritik etc.
//P
Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter
Jag kör en S75D 2017 med AP2 och EAP.
Är mycket nöjd.
Har gratis laddning.
Tycker att min bil är en mycket bättre långfärdsbil än en M3.
Klart tystare.
Och med stor baklucka ryms förvånansvärt mycket i bilen.
Förvånansvärt få saker som man får ha koll på vid begköp.
Vanliga fel är dock:
Dörrhandtag
Backkamera
Luftfjädring( Tesla bytte gratis luftfjädring fram vid 10.000 mil)
Gul rand runt MCU
Vita randen runt framljus slocknar
Kärvande styrknut
Tittade på Björn Nylands gamla Tesla MS från 2013 som gått ca 35.000 mil. Det var i förvånansvärt bra skick.
Finns ju dom som kört 1,3 miljoner km med en MS.
Min blir ju 5 år gammal i mars nästa år.
Har kört de flesta elbilarna på marknaden.
För mina behov så finns det ännu ingen annan elbil som lockar.
Körde ju en Ioniq 5 i veckan.
Skulle inte byta bort min Tesla mot den heller.
Har plåttak på min MS, tyckte faktiskt att Ioniq 5 är bullrigare är min S75D.
Är mycket nöjd.
Har gratis laddning.
Tycker att min bil är en mycket bättre långfärdsbil än en M3.
Klart tystare.
Och med stor baklucka ryms förvånansvärt mycket i bilen.
Förvånansvärt få saker som man får ha koll på vid begköp.
Vanliga fel är dock:
Dörrhandtag
Backkamera
Luftfjädring( Tesla bytte gratis luftfjädring fram vid 10.000 mil)
Gul rand runt MCU
Vita randen runt framljus slocknar
Kärvande styrknut
Tittade på Björn Nylands gamla Tesla MS från 2013 som gått ca 35.000 mil. Det var i förvånansvärt bra skick.
Finns ju dom som kört 1,3 miljoner km med en MS.
Min blir ju 5 år gammal i mars nästa år.
Har kört de flesta elbilarna på marknaden.
För mina behov så finns det ännu ingen annan elbil som lockar.
Körde ju en Ioniq 5 i veckan.
Skulle inte byta bort min Tesla mot den heller.
Har plåttak på min MS, tyckte faktiskt att Ioniq 5 är bullrigare är min S75D.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter
Jag rekommenderar en Ny Model 3 SR+. Du får då en modern bil med allt nytt i form av teknik samtidigt som du har 4 års trygghet med garantin. Räckvidden har inte så stor betydelse då du har det fina Superchargers nätverket. Nackdelen med Model 3 är att den är lite smalare i baksätet, men två barn inget problem. Den har också backlucka så det kan vara lite knepigt att få in barnvagnar och sånt som är större. Men den har å andra sidan dragkrok.
Du får den för ungefär 500kkr efter bonus.
Du får den för ungefär 500kkr efter bonus.
Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter
Stort tack för svar och input! Visste faktiskt inte att MS gick att få med plåttak, måste vara ganska ovanligt?Zalman3 skrev:Jag kör en S75D 2017 med AP2 och EAP.
Är mycket nöjd.
Har gratis laddning.
Tycker att min bil är en mycket bättre långfärdsbil än en M3.
Klart tystare.
Och med stor baklucka ryms förvånansvärt mycket i bilen.
Förvånansvärt få saker som man får ha koll på vid begköp.
Vanliga fel är dock:
Dörrhandtag
Backkamera
Luftfjädring( Tesla bytte gratis luftfjädring fram vid 10.000 mil)
Gul rand runt MCU
Vita randen runt framljus slocknar
Kärvande styrknut
Tittade på Björn Nylands gamla Tesla MS från 2013 som gått ca 35.000 mil. Det var i förvånansvärt bra skick.
Finns ju dom som kört 1,3 miljoner km med en MS.
Min blir ju 5 år gammal i mars nästa år.
Har kört de flesta elbilarna på marknaden.
För mina behov så finns det ännu ingen annan elbil som lockar.
Körde ju en Ioniq 5 i veckan.
Skulle inte byta bort min Tesla mot den heller.
Har plåttak på min MS, tyckte faktiskt att Ioniq 5 är bullrigare är min S75D.
Gällande dom vanliga felen:
#Dörrhandtag
Hur kontrollerar jag detta?
#Backkamera
Antar att jag kontrollerar att den fungerar och ger bra bild?
#Luftfjädring( Tesla bytte gratis luftfjädring fram vid 10.000 mil)
Hur kollar man den?
#Gul rand runt MCU
Check
#Vita randen runt framljus slocknar
Check
#Kärvande styrknut
Hur kontrolleras denna?
Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter
Jag är inte helt såld på M3 som modell rent design mässigt dock kanske jag borde provköra en för att bilda mig en vettigare uppfattning.LarsL skrev:Jag rekommenderar en Ny Model 3 SR+. Du får då en modern bil med allt nytt i form av teknik samtidigt som du har 4 års trygghet med garantin. Räckvidden har inte så stor betydelse då du har det fina Superchargers nätverket. Nackdelen med Model 3 är att den är lite smalare i baksätet, men två barn inget problem. Den har också backlucka så det kan vara lite knepigt att få in barnvagnar och sånt som är större. Men den har å andra sidan dragkrok.
Du får den för ungefär 500kkr efter bonus.
Rent teknikmässigt, vad skiljer en ny m3 mot en MS från 2017-2018 tex?
//mvh
Patrik
Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter
Model S är som en stor limousin med Model 3 är en gokart.PatrikL skrev:Jag är inte helt såld på M3 som modell rent design mässigt dock kanske jag borde provköra en för att bilda mig en vettigare uppfattning.
Rent teknikmässigt, vad skiljer en ny m3 mot en MS från 2017-2018 tex?
//mvh
Patrik
Model S är en design från 2012 och Model 3 från 2016, allt känns lite omodernt helt enkelt. Nu har jag en 2016 så då är det en gammal skärm som ”bara” funkar som i en vanlig bil med en karta och radio medan Model 3 skärmen är ett litet underverk.
Dörrhandtagen har en felaktig konstruktion så att de genom att användas till slut går sönder genom att kablarna går av. Det finns kit att köpa som byter kablar till en mjukare variant som kanske håller lite längre. Kostar mellan 2-5000kr att byta per dörr. Går på garantin om det finns kvar.#Dörrhandtag
Hur kontrollerar jag detta?
MCU1, alltså den gamla bildskärmen är dålig och bilden blir blaskig och otydlig, som på ”vanliga bilar”. Går att uppgradera för ca 25000kr.#Backkamera
Antar att jag kontrollerar att den fungerar och ger bra bild?
Ska lyfta bilen upp och ner utan problem.#Luftfjädring( Tesla bytte gratis luftfjädring fram vid 10.000 mil)
Hur kollar man den?
Fixas med byte av MCU enligt ovan. Men har ingen funktionell betydelse.#Gul rand runt MCU
Check
På många model s och X vibrerar drivknutarna vid kraftig acceleration i de höga fjädringslägena. Ska finnas en fix som Tesla säger är permanent, men för tidigt att säga ännu.#Vita randen runt framljus slocknar
Check
#Kärvande styrknut
Hur kontrolleras denna?
Att köpa begagnad är lite av ett äventyr och är ens budget tajt så rekommenderar jag en ny bil istället. Men gillar man att fixa och dona med bilen och är beredd att det går lite pengar i delar så är en begagnad bil ett alternativ. En begagnad Tesla är ju fortfarande betydligt mer bil än de flesta nya från andra märken.
Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter
Jag är mycket nöjd med att ha plåttak.PatrikL skrev:Stort tack för svar och input! Visste faktiskt inte att MS gick att få med plåttak, måste vara ganska ovanligt?Zalman3 skrev:Jag kör en S75D 2017 med AP2 och EAP.
Är mycket nöjd.
Har gratis laddning.
Tycker att min bil är en mycket bättre långfärdsbil än en M3.
Klart tystare.
Och med stor baklucka ryms förvånansvärt mycket i bilen.
Förvånansvärt få saker som man får ha koll på vid begköp.
Vanliga fel är dock:
Dörrhandtag
Backkamera
Luftfjädring( Tesla bytte gratis luftfjädring fram vid 10.000 mil)
Gul rand runt MCU
Vita randen runt framljus slocknar
Kärvande styrknut
Tittade på Björn Nylands gamla Tesla MS från 2013 som gått ca 35.000 mil. Det var i förvånansvärt bra skick.
Finns ju dom som kört 1,3 miljoner km med en MS.
Min blir ju 5 år gammal i mars nästa år.
Har kört de flesta elbilarna på marknaden.
För mina behov så finns det ännu ingen annan elbil som lockar.
Körde ju en Ioniq 5 i veckan.
Skulle inte byta bort min Tesla mot den heller.
Har plåttak på min MS, tyckte faktiskt att Ioniq 5 är bullrigare är min S75D.
Gällande dom vanliga felen:
#Dörrhandtag
Hur kontrollerar jag detta?
#Backkamera
Antar att jag kontrollerar att den fungerar och ger bra bild?
#Luftfjädring( Tesla bytte gratis luftfjädring fram vid 10.000 mil)
Hur kollar man den?
#Gul rand runt MCU
Check
#Vita randen runt framljus slocknar
Check
#Kärvande styrknut
Hur kontrolleras denna?
Är den tystaste Tesla jag åkt i.
Varmt tak på vintern.
Garanterat inga läkage.
Och vid ett stenskott, så behöver inte taket bytas.
Kan bli dyrt nämligen att byta glastak eftersom glasförsäkring inte gäller tak.
Nackdelen är lite lägre tak bak.
Dörrhandtag
Hur kontrollerar jag detta?
Öppna och stäng alla dörrar flera gånger. Fråga tidigare ägare om handtagen redan är bytta.
#Backkamera
Antar att jag kontrollerar att den fungerar och ger bra bild?
Lägg i och ur backen. Kontrollera bildkvalitet.
#Luftfjädring( Tesla bytte gratis luftfjädring fram vid 10.000 mil)
Hur kollar man den?
När jag körde på dålig väg så skramlade det.
#Gul rand runt MCU
Check
#Vita randen runt framljus slocknar
Check
#Kärvande styrknut
Hur kontrolleras denna?[/quote]
Styrningen ska gå lätt och inte "hugga".
MS har aluminiumkaross. Min ser fin ut i lacken efter snart 5 år.
M3 har problem med stenskott på sparklådor och bakskärm. Jag skulle lägga på en folie.
Nackdelen med MS är att den är långsnodd och klumpigare att parkera än en M3.
M3 laddar snabbare.
Angående hårdvara kan jag uppgradera till MCU2 och FSD.
Då har jag samma hårdvara som en ny M3.
Förutom gratis laddning har jag även gratis Premium Connect.
Jag har också obegränsade mil på drivlina och batterigarantin. Vilket inga nya Teslor har.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter
Det går inte att ha takräcke utan glastak va? Eller det kanske bara var på tidagare bilar?
Model S Standard Range Raven
Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter
Jag antar att ni tänker sälja Volvon och behålla den lilla bilen som traditionell andra bil, eller?
Vi gjorde tvärtom. Vi har kvar vår 2014 Volvo V70 som andra bil. Den väljer vi när vi ska till fjällen på vintern. Som första bil skaffade vi en 2019 e-Golf, den väljer vi på i princip alla andra resor.
Vi gjorde tvärtom. Vi har kvar vår 2014 Volvo V70 som andra bil. Den väljer vi när vi ska till fjällen på vintern. Som första bil skaffade vi en 2019 e-Golf, den väljer vi på i princip alla andra resor.
Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter
Från mars/april 2018 fick Model S den uppgraderade MCU2 som ger en betydligt trevligare upplevelse. Går att uppgradera i efterhand men bör då återspeglas i priset.PatrikL skrev:Jag är inte helt såld på M3 som modell rent design mässigt dock kanske jag borde provköra en för att bilda mig en vettigare uppfattning.LarsL skrev:Jag rekommenderar en Ny Model 3 SR+. Du får då en modern bil med allt nytt i form av teknik samtidigt som du har 4 års trygghet med garantin. Räckvidden har inte så stor betydelse då du har det fina Superchargers nätverket. Nackdelen med Model 3 är att den är lite smalare i baksätet, men två barn inget problem. Den har också backlucka så det kan vara lite knepigt att få in barnvagnar och sånt som är större. Men den har å andra sidan dragkrok.
Du får den för ungefär 500kkr efter bonus.
Rent teknikmässigt, vad skiljer en ny m3 mot en MS från 2017-2018 tex?
//mvh
Patrik
Model S har 4 år eller 8000 mil nybilsgaranti, vad som kommer först. Finns också möjlighet att köpa till förlängd garanti innan den går ut, eller om bilen säljs begagnad genom Tesla lägger de till ytterligare garanti.
Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter
LarsL skrev:Model S är som en stor limousin med Model 3 är en gokart.PatrikL skrev:Jag är inte helt såld på M3 som modell rent design mässigt dock kanske jag borde provköra en för att bilda mig en vettigare uppfattning.
Rent teknikmässigt, vad skiljer en ny m3 mot en MS från 2017-2018 tex?
//mvh
Patrik
Model S är en design från 2012 och Model 3 från 2016, allt känns lite omodernt helt enkelt. Nu har jag en 2016 så då är det en gammal skärm som ”bara” funkar som i en vanlig bil med en karta och radio medan Model 3 skärmen är ett litet underverk.
Dörrhandtagen har en felaktig konstruktion så att de genom att användas till slut går sönder genom att kablarna går av. Det finns kit att köpa som byter kablar till en mjukare variant som kanske håller lite längre. Kostar mellan 2-5000kr att byta per dörr. Går på garantin om det finns kvar.#Dörrhandtag
Hur kontrollerar jag detta?
MCU1, alltså den gamla bildskärmen är dålig och bilden blir blaskig och otydlig, som på ”vanliga bilar”. Går att uppgradera för ca 25000kr.#Backkamera
Antar att jag kontrollerar att den fungerar och ger bra bild?
Ska lyfta bilen upp och ner utan problem.#Luftfjädring( Tesla bytte gratis luftfjädring fram vid 10.000 mil)
Hur kollar man den?
Fixas med byte av MCU enligt ovan. Men har ingen funktionell betydelse.#Gul rand runt MCU
Check
På många model s och X vibrerar drivknutarna vid kraftig acceleration i de höga fjädringslägena. Ska finnas en fix som Tesla säger är permanent, men för tidigt att säga ännu.#Vita randen runt framljus slocknar
Check
#Kärvande styrknut
Hur kontrolleras denna?
Att köpa begagnad är lite av ett äventyr och är ens budget tajt så rekommenderar jag en ny bil istället. Men gillar man att fixa och dona med bilen och är beredd att det går lite pengar i delar så är en begagnad bil ett alternativ. En begagnad Tesla är ju fortfarande betydligt mer bil än de flesta nya från andra märken.
Tack för svar! Ja jag måste nog ge M3 en chans, fick reda på igår att min kompis köpt en så han ska komma förbi ikväll så får han försöka "sälja" in den
Dock kommer jag inte helt ifrån att jag tycker MS är snyggare, men ska ändå säga att dragkroken på en M3 lockar lite då jag vet att det blir en del köra cykel till kompisar etc.
Jag har inga problem med att köpa begagnat så länge det är en relativt ny bil.
Vad kör du för bil idag? S eller 3?
Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter
Tackar för svar! Kompisen kommer över ikväll med sin M3 så får jag prova den lite. men som jag skrev till Lars så har jag en favör för MS (får se om jag ändrar mig efter ikväll).Zalman3 skrev:Styrningen ska gå lätt och inte "hugga".
MS har aluminiumkaross. Min ser fin ut i lacken efter snart 5 år.
M3 har problem med stenskott på sparklådor och bakskärm. Jag skulle lägga på en folie.
Nackdelen med MS är att den är långsnodd och klumpigare att parkera än en M3.
M3 laddar snabbare.
Angående hårdvara kan jag uppgradera till MCU2 och FSD.
Då har jag samma hårdvara som en ny M3.
Förutom gratis laddning har jag även gratis Premium Connect.
Jag har också obegränsade mil på drivlina och batterigarantin. Vilket inga nya Teslor har.
Givetvis så lockar det ju såklart med att nästan få en ny bil om jag köper en m3 med nybilsgaranti etc samt snabbare laddning.
Om man köper en S med CCS uppgradering, laddar denne isåfall snabbare också eller spelar det ingen roll?
Sen gällande MS med plåttak, jag har inte hittat en enda annons tror ajg med plåttak? verkar vara något av en unicorn?
Senast redigerad av PatrikL, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter
Ja, det är tanken. Har inte räknat något på att göra annorlunda men känns spontant som det kommer bli dyrare för vår del men kan ha fel?Crius skrev:Jag antar att ni tänker sälja Volvon och behålla den lilla bilen som traditionell andra bil, eller?
Vi gjorde tvärtom. Vi har kvar vår 2014 Volvo V70 som andra bil. Den väljer vi när vi ska till fjällen på vintern. Som första bil skaffade vi en 2019 e-Golf, den väljer vi på i princip alla andra resor.
Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter
Homer skrev:Från mars/april 2018 fick Model S den uppgraderade MCU2 som ger en betydligt trevligare upplevelse. Går att uppgradera i efterhand men bör då återspeglas i priset.PatrikL skrev:Jag är inte helt såld på M3 som modell rent design mässigt dock kanske jag borde provköra en för att bilda mig en vettigare uppfattning.LarsL skrev:Jag rekommenderar en Ny Model 3 SR+. Du får då en modern bil med allt nytt i form av teknik samtidigt som du har 4 års trygghet med garantin. Räckvidden har inte så stor betydelse då du har det fina Superchargers nätverket. Nackdelen med Model 3 är att den är lite smalare i baksätet, men två barn inget problem. Den har också backlucka så det kan vara lite knepigt att få in barnvagnar och sånt som är större. Men den har å andra sidan dragkrok.
Du får den för ungefär 500kkr efter bonus.
Rent teknikmässigt, vad skiljer en ny m3 mot en MS från 2017-2018 tex?
//mvh
Patrik
Model S har 4 år eller 8000 mil nybilsgaranti, vad som kommer först. Finns också möjlighet att köpa till förlängd garanti innan den går ut, eller om bilen säljs begagnad genom Tesla lägger de till ytterligare garanti.
ok! det visste jag inte. Ska ta och kolla lite på dom 2018 som jag är intresserad av.
Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter
Jag tolkar det som att du vill ta med cykeln? Det går att sätta på en dragkrok på S för att sätta på cykelhållare.PatrikL skrev:[
det blir en del köra cykel till kompisar etc.
MS P85 2014
Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter
Jaha! trevligt att veta! tack!Bernando skrev:Jag tolkar det som att du vill ta med cykeln? Det går att sätta på en dragkrok på S för att sätta på cykelhållare.PatrikL skrev:[
det blir en del köra cykel till kompisar etc.
Det är vad den kommer att användas mest till iaf. Sen står vi för ev. båtköp men tror att jag ändå vill dra den med en "vanlig" bil isåfall.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter
Jag var en hårsmån från att köpa en beggad S men de är fortfarande dyra och totalekonomin riskerar att bli rätt mycket sämre än med en nyare Model 3 - som ju är en bil i en lägre prisklass från start. Och minst en teslageneration äldre.
Inget fel med det, men det ska vara ett medvetet beslut. För att få ekonomi måste man vara beredd att skruva lite själv.
Inget fel med det, men det ska vara ett medvetet beslut. För att få ekonomi måste man vara beredd att skruva lite själv.
Model Y LR AWD 2022
Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter
Hoppas du inte tar detta på fel sätt då det inte är menat som någon kritik eller liknande utan jag vill ha alla synpunkter och tankar, men förklara lite mer i detalj hur du menar?jonasl skrev:Jag var en hårsmån från att köpa en beggad S men de är fortfarande dyra och totalekonomin riskerar att bli rätt mycket sämre än med en nyare Model 3 - som ju är en bil i en lägre prisklass från start. Och minst en teslageneration äldre.
Inget fel med det, men det ska vara ett medvetet beslut. För att få ekonomi måste man vara beredd att skruva lite själv.
För en beg Model 3 (2019-2020) får jag lägga ca 450k, för en beg Model S från 2018 så får jag lägga runt 520k. Dvs ca 70-80k i skillnad.
Men menar du att jag skulle få mer skruvande med en Model S?
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter
Ska försöka förklara hur jag resonerade!PatrikL skrev:Hoppas du inte tar detta på fel sätt då det inte är menat som någon kritik eller liknande utan jag vill ha alla synpunkter och tankar, men förklara lite mer i detalj hur du menar?jonasl skrev:Jag var en hårsmån från att köpa en beggad S men de är fortfarande dyra och totalekonomin riskerar att bli rätt mycket sämre än med en nyare Model 3 - som ju är en bil i en lägre prisklass från start. Och minst en teslageneration äldre.
Inget fel med det, men det ska vara ett medvetet beslut. För att få ekonomi måste man vara beredd att skruva lite själv.
För en beg Model 3 (2019-2020) får jag lägga ca 450k, för en beg Model S från 2018 så får jag lägga runt 520k. Dvs ca 70-80k i skillnad.
Men menar du att jag skulle få mer skruvande med en Model S?
Med en 3-4 år gammal Model S är förhoppningsvis det mesta skruvandet en bit framåt i tiden.
Jag ställde en ny Model 3 mot en begagnad Model S för samma peng, dvs i 600 kkr-klassen. Då får du en Model S som gått en hel del mil och bara har några års garanti kvar om ens några. Det finns ett antal fel som är vanliga och rätt kostsamma att reparera som listats ovan även om trasigt MCU-minne numera verkar gå på garanti. Model 3 i samma prisklass är dels en nyare modell med många lärdomar de gjort, den är billigare att försäkra och har vagnsskadegaranti i tre år. Dvs den enda okända faktorn är värdeminskning. Med en Model S som börjar bli åldersstigen är de okända faktorerna desto fler.
Dessutom ville jag ha dragkrok. Mest för att köra cyklar men även för att dra båt och små släp några gånger per år.
Sen hade jag inte tackat nej till de extra utrymmen som S ger, men däremot uppskattar jag hur "normalstor" och smidig 3:an är.
Model Y LR AWD 2022
Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter
jonasl skrev:Ska försöka förklara hur jag resonerade!PatrikL skrev:Hoppas du inte tar detta på fel sätt då det inte är menat som någon kritik eller liknande utan jag vill ha alla synpunkter och tankar, men förklara lite mer i detalj hur du menar?jonasl skrev:Jag var en hårsmån från att köpa en beggad S men de är fortfarande dyra och totalekonomin riskerar att bli rätt mycket sämre än med en nyare Model 3 - som ju är en bil i en lägre prisklass från start. Och minst en teslageneration äldre.
Inget fel med det, men det ska vara ett medvetet beslut. För att få ekonomi måste man vara beredd att skruva lite själv.
För en beg Model 3 (2019-2020) får jag lägga ca 450k, för en beg Model S från 2018 så får jag lägga runt 520k. Dvs ca 70-80k i skillnad.
Men menar du att jag skulle få mer skruvande med en Model S?
Med en 3-4 år gammal Model S är förhoppningsvis det mesta skruvandet en bit framåt i tiden.
Jag ställde en ny Model 3 mot en begagnad Model S för samma peng, dvs i 600 kkr-klassen. Då får du en Model S som gått en hel del mil och bara har några års garanti kvar om ens några. Det finns ett antal fel som är vanliga och rätt kostsamma att reparera som listats ovan även om trasigt MCU-minne numera verkar gå på garanti. Model 3 i samma prisklass är dels en nyare modell med många lärdomar de gjort, den är billigare att försäkra och har vagnsskadegaranti i tre år. Dvs den enda okända faktorn är värdeminskning. Med en Model S som börjar bli åldersstigen är de okända faktorerna desto fler.
Dessutom ville jag ha dragkrok. Mest för att köra cyklar men även för att dra båt och små släp några gånger per år.
Sen hade jag inte tackat nej till de extra utrymmen som S ger, men däremot uppskattar jag hur "normalstor" och smidig 3:an är.
Grymt bra beskrivet! stort tack för det!
Jag tänker dock lite på att värdeminskningen kanske blir större på en model 3 än vad det blir på en S? men så kanske inte helt är fallet?
Imorrn blir det provkörning så jag hoppas jag kommer till insikt
//P
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter
Håller med ovan samt MVHLarsL skrev:Jag rekommenderar en Ny Model 3 SR+. Du får då en modern bil med allt nytt i form av teknik samtidigt som du har 4 års trygghet med garantin. Räckvidden har inte så stor betydelse då du har det fina Superchargers nätverket. Nackdelen med Model 3 är att den är lite smalare i baksätet, men två barn inget problem. Den har också backlucka så det kan vara lite knepigt att få in barnvagnar och sånt som är större. Men den har å andra sidan dragkrok.
Du får den för ungefär 500kkr efter bonus.
Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter
Alltid svårt det där att sia om framtida värdeminskning, men själv tänker jag som så att värdeminskningen borde vara större på en 3:a just eftersom de fortfarande har garanti. Den garantin är ju värd pengar i sig, och när den garantin gått ut vill folk betala mindre för bilen. På en fyra år gammal S har värdeminskning pga utgången garanti redan skett, så den smällen är redan tagen av någon annan. Men framtiden får utvisa detPatrikL skrev:
Grymt bra beskrivet! stort tack för det!
Jag tänker dock lite på att värdeminskningen kanske blir större på en model 3 än vad det blir på en S? men så kanske inte helt är fallet?
Imorrn blir det provkörning så jag hoppas jag kommer till insikt
//P
Jag kör själv en beggad S (ännu äldre än de du tittat på, från -14), och är toknöjd. Underbar familjebil! Men så prioriterar jag också rymlighet högt, och att kunna lasta bagage. Har kört både ormbunkssoffa, våningssäng, byggställning och fullstor innerdörr där bak (inte samtidigt såklart) och en toalettstol i frunken Har inte enkel tillgång till släp, och använde dragkroken på förra bilen exakt 0 gånger under de tre år vi ägde den, så för mig blir S perfekt
MS P85 2014
Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter
Bernando skrev:Alltid svårt det där att sia om framtida värdeminskning, men själv tänker jag som så att värdeminskningen borde vara större på en 3:a just eftersom de fortfarande har garanti. Den garantin är ju värd pengar i sig, och när den garantin gått ut vill folk betala mindre för bilen. På en fyra år gammal S har värdeminskning pga utgången garanti redan skett, så den smällen är redan tagen av någon annan. Men framtiden får utvisa detPatrikL skrev:
Grymt bra beskrivet! stort tack för det!
Jag tänker dock lite på att värdeminskningen kanske blir större på en model 3 än vad det blir på en S? men så kanske inte helt är fallet?
Imorrn blir det provkörning så jag hoppas jag kommer till insikt
//P
Jag kör själv en beggad S (ännu äldre än de du tittat på, från -14), och är toknöjd. Underbar familjebil! Men så prioriterar jag också rymlighet högt, och att kunna lasta bagage. Har kört både ormbunkssoffa, våningssäng, byggställning och fullstor innerdörr där bak (inte samtidigt såklart) och en toalettstol i frunken Har inte enkel tillgång till släp, och använde dragkroken på förra bilen exakt 0 gånger under de tre år vi ägde den, så för mig blir S perfekt
Det har du också rätt i! detta är en djungel, spännande med en toastol i frunken, måste varit tight?
Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter
kan ha varit en potta eller liknandePatrikL skrev:Bernando skrev:Alltid svårt det där att sia om framtida värdeminskning, men själv tänker jag som så att värdeminskningen borde vara större på en 3:a just eftersom de fortfarande har garanti. Den garantin är ju värd pengar i sig, och när den garantin gått ut vill folk betala mindre för bilen. På en fyra år gammal S har värdeminskning pga utgången garanti redan skett, så den smällen är redan tagen av någon annan. Men framtiden får utvisa detPatrikL skrev:
Grymt bra beskrivet! stort tack för det!
Jag tänker dock lite på att värdeminskningen kanske blir större på en model 3 än vad det blir på en S? men så kanske inte helt är fallet?
Imorrn blir det provkörning så jag hoppas jag kommer till insikt
//P
Jag kör själv en beggad S (ännu äldre än de du tittat på, från -14), och är toknöjd. Underbar familjebil! Men så prioriterar jag också rymlighet högt, och att kunna lasta bagage. Har kört både ormbunkssoffa, våningssäng, byggställning och fullstor innerdörr där bak (inte samtidigt såklart) och en toalettstol i frunken Har inte enkel tillgång till släp, och använde dragkroken på förra bilen exakt 0 gånger under de tre år vi ägde den, så för mig blir S perfekt
Det har du också rätt i! detta är en djungel, spännande med en toastol i frunken, måste varit tight?
Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter
Jag har en Model S och en Model 3 och håller på att sälja en Leaf.PatrikL skrev:
Tack för svar! Ja jag måste nog ge M3 en chans, fick reda på igår att min kompis köpt en så han ska komma förbi ikväll så får han försöka "sälja" in den
Dock kommer jag inte helt ifrån att jag tycker MS är snyggare, men ska ändå säga att dragkroken på en M3 lockar lite då jag vet att det blir en del köra cykel till kompisar etc.
Jag har inga problem med att köpa begagnat så länge det är en relativt ny bil.
Vad kör du för bil idag? S eller 3?
Alla tre bilarna är fantastiska på sitt sätt och jag kan rekommendera dem alla. Men det är lite olika bilar med olika ändamål och syften.
Model 3 är en körmaskin. Otroligt roliga att köra på lite slingriga asfaltvägar.
Model S är en STOOR bil med massor av plats. Öven om den har sjukt snabb acceleration så är den inte lika rolig och smidig som Model 3. Men med hund och en tillfällig rullstol så är nog detta det bästa alternativet för oss just nu… eller ja en Model X hade ju varit ännu bättre. Men jag är lite rädd för all teknik i den. Vi får se.