Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av LarsL »

PatrikL skrev:
Ok! Har faktiskt missat att dom har drive på räntan, kanske ska ta mig en titt. Hade tänkt finansiera det på annat vis.
Ingen aning hur det är just nu men för 2 år sedan var det hyggligt billigt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av Bjelke »

PatrikL skrev:
LarsL skrev:
Ja, det ger jag dig det är mer utsatt på hojen, det är det.
Därför ligger den faktiskt på blocket för försäljning också.
Viset det är kul, lite för kul och nu med familj etc så har man börjat inse att livet är rätt skört och även så körkortet :)
Extremt lika som jag tänkte när jag sålde min Fireblade… fast då hade inte Tesla kommit och inget annat heller
fanns det som jag iaf hade råd med som kunde mäta sig med den hojen, men idag saknar jag inte draget i
den hojen direkt 8-) :mrgreen: men resten av upplevelsen på hoj saknar jag ibland och en eldriven dito står
numera högt på listan (men då får man väl strypa ner den av tidigare nämnda anledning kanske :lol: )
Håller även med om det mesta som skrivits redan som tex
model Y står sig nog bra i andrahandsvärde, den är säkert tillräckligt rolig att köra, glastak kan bli dyrt (går på
vagnskada), supercharger är fruktansvärt bra på långresor och till sist så tror jag ändå att dom andra elbilarna
som nämnts är riktigt bra också (förutom det där med SuC då) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
PatrikL
Inlägg: 48
Blev medlem: 20 jul 2021 15:35

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av PatrikL »

LarsL skrev:
PatrikL skrev:
Ok! Har faktiskt missat att dom har drive på räntan, kanske ska ta mig en titt. Hade tänkt finansiera det på annat vis.
Ingen aning hur det är just nu men för 2 år sedan var det hyggligt billigt.
Nya frågor igen...
Räknar fortfarande på en Model Y, hade först tänkt att utöka bostadslånet för att finansiera en del av bilen och betala till "mig själv" så att säga.
Dock har ju tesla en helt "ok" ränta på privatlån så månadskostnaden skulle knappt skilja något mot att jag tar det på bostadslånet istället (detta då jag måste ta ut nya pantbrev etc.).

Tanken är att lägga ca 290 000kr i kontantinsats och sedan ta resten på privatlån till 1,95% ränta och 50% restvärde efter 36mån.
Är det dumt att lägga en så hög kontantinsats? tanken är att då får jag ner månadskostnaden en del.

Sen vet jag inte om man vågar räkna med 70 000kr tillbaka på klimatbonus?

//P
Senast redigerad av PatrikL, redigerad totalt 1 gånger.
PatrikL
Inlägg: 48
Blev medlem: 20 jul 2021 15:35

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av PatrikL »

Bjelke skrev:
PatrikL skrev:
LarsL skrev:
Ja, det ger jag dig det är mer utsatt på hojen, det är det.
Därför ligger den faktiskt på blocket för försäljning också.
Viset det är kul, lite för kul och nu med familj etc så har man börjat inse att livet är rätt skört och även så körkortet :)
Extremt lika som jag tänkte när jag sålde min Fireblade… fast då hade inte Tesla kommit och inget annat heller
fanns det som jag iaf hade råd med som kunde mäta sig med den hojen, men idag saknar jag inte draget i
den hojen direkt 8-) :mrgreen: men resten av upplevelsen på hoj saknar jag ibland och en eldriven dito står
numera högt på listan (men då får man väl strypa ner den av tidigare nämnda anledning kanske :lol: )
Håller även med om det mesta som skrivits redan som tex
model Y står sig nog bra i andrahandsvärde, den är säkert tillräckligt rolig att köra, glastak kan bli dyrt (går på
vagnskada), supercharger är fruktansvärt bra på långresor och till sist så tror jag ändå att dom andra elbilarna
som nämnts är riktigt bra också (förutom det där med SuC då) :)

Hehe låter tryggt :) vet ju att suget efter hoj kommer att komma från och till men man växer väl med åldern antar jag :D
En eldriven kanske skulle vara något.

Tack för feedback och tankar :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av martinot »

PatrikL skrev:
LarsL skrev:
PatrikL skrev:
Ok! Har faktiskt missat att dom har drive på räntan, kanske ska ta mig en titt. Hade tänkt finansiera det på annat vis.
Ingen aning hur det är just nu men för 2 år sedan var det hyggligt billigt.
Nya frågor igen...
Räknar fortfarande på en Model Y, hade först tänkt att utöka bostadslånet för att finansiera en del av bilen och betala till "mig själv" så att säga.
Dock har ju tesla en helt "ok" ränta på privatlån så månadskostnaden skulle knappt skilja något mot att jag tar det på bostadslånet istället (detta då jag måste ta ut nya pantbrev etc.).

Tanken är att lägga ca 290 000kr i kontantinsats och sedan ta resten på privatlån till 1,95% ränta och 50% restvärde efter 36mån.
Är det dumt att lägga en så hög kontantinsats? tanken är att då får jag ner månadskostnaden en del.

Sen vet jag inte om man vågar räkna med 70 000kr tillbaka på klimatbonus?

//P
Även om man kan låna på bostaden, så tillkommer ju som du påpekar en kostnad för pantbreven. Räntan är riktigt bra hos Tesla/DNB, och genom att ta en stor del kontakt så minskar du ju räntekostnaderna ytterligare. Tycker det låter som ett mycket vettigt upplägg i ditt fall.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
PatrikL
Inlägg: 48
Blev medlem: 20 jul 2021 15:35

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av PatrikL »

Ja, då var det beställt. Blev en MY LR i färgen grå i övrigt standard.

Ska vara ärlig och erkänna att vi är lite fundersamma över färgen, står mellan grå och vit (jag vill gärna ha blå men inte frugan tyvärr).

Sen är det ju detta med laddbox :) Vilken ska man ha? läste någonstans att man bör ha teslas för att undvika att få strul vid garantiärenden? en kompis rekomenderar Easee med tibber? vilket spår är rätt att gå? :)

//P
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av martinot »

PatrikL skrev:
Ja, då var det beställt. Blev en MY LR i färgen grå i övrigt standard.

Ska vara ärlig och erkänna att vi är lite fundersamma över färgen, står mellan grå och vit (jag vill gärna ha blå men inte frugan tyvärr).

Sen är det ju detta med laddbox :) Vilken ska man ha? läste någonstans att man bör ha teslas för att undvika att få strul vid garantiärenden? en kompis rekomenderar Easee med tibber? vilket spår är rätt att gå? :)

//P
Stort grattis till nya bilen! :D

Valde grått på vår senaste M3, och tycker det är en grymt snygg färg!

Jo, Easee är en bra box. Ladda med Tesla WC innan, men bytte till att ladda med Easee för ett år sedan. Väldigt nöjd med det. Men det finns absolut flera andra bra boxar (Teslas egna är dock inte lika bra).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
PatrikL
Inlägg: 48
Blev medlem: 20 jul 2021 15:35

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av PatrikL »

martinot skrev:
PatrikL skrev:
Ja, då var det beställt. Blev en MY LR i färgen grå i övrigt standard.

Ska vara ärlig och erkänna att vi är lite fundersamma över färgen, står mellan grå och vit (jag vill gärna ha blå men inte frugan tyvärr).

Sen är det ju detta med laddbox :) Vilken ska man ha? läste någonstans att man bör ha teslas för att undvika att få strul vid garantiärenden? en kompis rekomenderar Easee med tibber? vilket spår är rätt att gå? :)

//P
Stort grattis till nya bilen! :D

Valde grått på vår senaste M3, och tycker det är en grymt snygg färg!

Jo, Easee är en bra box. Ladda med Tesla WC innan, men bytte till att ladda med Easee för ett år sedan. Väldigt nöjd med det. Men det finns absolut flera andra bra boxar (Teslas egna är dock inte lika bra).

Tack så mycket :) har inte riktigt hunnit smälta det än känner jag :)


Ok! lutar åt Easee och watty tillsammans med tibber för att hålla lite koll på att "proppen" inte går :) (har visserligen 25A men ändå).

//P
PatrikL
Inlägg: 48
Blev medlem: 20 jul 2021 15:35

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av PatrikL »

Då var Y:n hemma sedan igår, känns faktiskt bra att jag gick på det spåret även om det blev dyrare.

Leveransen var relativt smärtfri, var en oljefläck på insidan på B-stolpen, klagade på detta och dom försökte putsa bort det men gick inte så dom har bokat ett byte av den (interiör delen).
I övrigt bra, fast märks att dom har bråda dagar då jag inte upplevde det där "lilla extra" vid leveransen :) (inget som gör mig något).
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av martinot »

PatrikL skrev:
martinot skrev:
PatrikL skrev:
Ja, då var det beställt. Blev en MY LR i färgen grå i övrigt standard.

Ska vara ärlig och erkänna att vi är lite fundersamma över färgen, står mellan grå och vit (jag vill gärna ha blå men inte frugan tyvärr).

Sen är det ju detta med laddbox :) Vilken ska man ha? läste någonstans att man bör ha teslas för att undvika att få strul vid garantiärenden? en kompis rekomenderar Easee med tibber? vilket spår är rätt att gå? :)

//P
Stort grattis till nya bilen! :D

Valde grått på vår senaste M3, och tycker det är en grymt snygg färg!

Jo, Easee är en bra box. Ladda med Tesla WC innan, men bytte till att ladda med Easee för ett år sedan. Väldigt nöjd med det. Men det finns absolut flera andra bra boxar (Teslas egna är dock inte lika bra).

Tack så mycket :) har inte riktigt hunnit smälta det än känner jag :)


Ok! lutar åt Easee och watty tillsammans med tibber för att hålla lite koll på att "proppen" inte går :) (har visserligen 25A men ändå).

//P
Du kan även lägga till lastbalansering med Easee. Tibber säljer tex. Watty som fungerar för de flesta, och finns billigare lösningar för de som har port på elmätarna för det. Då slipper man riskera att blåsa säkringarna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
PatrikL
Inlägg: 48
Blev medlem: 20 jul 2021 15:35

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av PatrikL »

martinot skrev:
PatrikL skrev:
martinot skrev:
PatrikL skrev:
Ja, då var det beställt. Blev en MY LR i färgen grå i övrigt standard.

Ska vara ärlig och erkänna att vi är lite fundersamma över färgen, står mellan grå och vit (jag vill gärna ha blå men inte frugan tyvärr).

Sen är det ju detta med laddbox :) Vilken ska man ha? läste någonstans att man bör ha teslas för att undvika att få strul vid garantiärenden? en kompis rekomenderar Easee med tibber? vilket spår är rätt att gå? :)

//P
Stort grattis till nya bilen! :D

Valde grått på vår senaste M3, och tycker det är en grymt snygg färg!

Jo, Easee är en bra box. Ladda med Tesla WC innan, men bytte till att ladda med Easee för ett år sedan. Väldigt nöjd med det. Men det finns absolut flera andra bra boxar (Teslas egna är dock inte lika bra).

Tack så mycket :) har inte riktigt hunnit smälta det än känner jag :)


Ok! lutar åt Easee och watty tillsammans med tibber för att hålla lite koll på att "proppen" inte går :) (har visserligen 25A men ändå).

//P
Du kan även lägga till lastbalansering med Easee. Tibber säljer tex. Watty som fungerar för de flesta, och finns billigare lösningar för de som har port på elmätarna för det. Då slipper man riskera att blåsa säkringarna.
Glömde uppdatera om det, blev en Easee box + watty och en kabel med "tesla knapp" från Metron. :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av martinot »

Härligt! Grattis till både laddlösningen och nya bilen! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
PatrikL
Inlägg: 48
Blev medlem: 20 jul 2021 15:35

Re: Första El-bilen, Model S 75? Andra förslag eller åsikter

Inlägg av PatrikL »

martinot skrev:
Härligt! Grattis till både laddlösningen och nya bilen! :D

Tackar! :) nu är det "bara" att jag ska hitta vintersulor, tänkte leta på andra fälgar och lägga sommardäcken på dom och vinterdäck på original fälgarna.
Skriv svar