Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla
Moderator: Redaktion
Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla
HEj.
Är inne på att göra mig av mig med min EQC 400 och skaffa en mindre.
T.ex. utan dragkrok som jag ändå knappt användar (typ max1 gång per 3 år är väl snittet)
Vill inte ha en nissan micra-storlek, Typ niro/id4-storleken tror jag skulle passa, men behöver någonlunda bra bagagemöjligheter
Anledningen till bytet är mest att slippa 7800kr i förmånsvärdet varje månad och månadskostnaden på ca 13500kr för leasingen.
Men med mindre bil så kanske inte jättemycket batteri behövs? HAr ca 80kWh i min eqc och den drar med min körstil cirka 2.3-2.5 kWh/mil.
Kör mycket i jobbet, så jag behöver nog ligga på en 2-3000 mil per år i leasingen
Går det att få några fler kronor och ören genom att sälja till någon i norge jämfört med att kränga den i sverige? (inte moms-smittad f.ö.)
Förslag tas gärna emot, har inget problem att ta en lagerbil hos en handlare om jag kan byta bil fortare än att vänta 6 månader.
Osöker på vad jag vill ha, men jag vill kunna ladda snabbare är 110kW som EQCN har idag (tar för lång tid att åkja 50 mil om jag måste ladda 50+ minuter minst en gång på resan)
Vill ha ganska bra ljud i stereon, inget android auto eller apple car play behövs.
Inga sportstolar behövs, eller är önskvärt.
MEn jag vill kunna "dra på" vid en omkörning, så lite kraft behövs.
Är inne på att göra mig av mig med min EQC 400 och skaffa en mindre.
T.ex. utan dragkrok som jag ändå knappt användar (typ max1 gång per 3 år är väl snittet)
Vill inte ha en nissan micra-storlek, Typ niro/id4-storleken tror jag skulle passa, men behöver någonlunda bra bagagemöjligheter
Anledningen till bytet är mest att slippa 7800kr i förmånsvärdet varje månad och månadskostnaden på ca 13500kr för leasingen.
Men med mindre bil så kanske inte jättemycket batteri behövs? HAr ca 80kWh i min eqc och den drar med min körstil cirka 2.3-2.5 kWh/mil.
Kör mycket i jobbet, så jag behöver nog ligga på en 2-3000 mil per år i leasingen
Går det att få några fler kronor och ören genom att sälja till någon i norge jämfört med att kränga den i sverige? (inte moms-smittad f.ö.)
Förslag tas gärna emot, har inget problem att ta en lagerbil hos en handlare om jag kan byta bil fortare än att vänta 6 månader.
Osöker på vad jag vill ha, men jag vill kunna ladda snabbare är 110kW som EQCN har idag (tar för lång tid att åkja 50 mil om jag måste ladda 50+ minuter minst en gång på resan)
Vill ha ganska bra ljud i stereon, inget android auto eller apple car play behövs.
Inga sportstolar behövs, eller är önskvärt.
MEn jag vill kunna "dra på" vid en omkörning, så lite kraft behövs.
Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla
Är inte ID.4 lika stor, minst, som EQC?
Vet inte om du är en såndär Tesla-vägrare men varför inte kika på en Model 3 LR? Låter som den vore perfekt för dig med dina behov.
Vet inte om du är en såndär Tesla-vägrare men varför inte kika på en Model 3 LR? Låter som den vore perfekt för dig med dina behov.
Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla
ID4 upplever jag som något mindre på utsidan, aldrig suttit på insidan.MWall skrev:Är inte ID.4 lika stor, minst, som EQC?
Vet inte om du är en såndär Tesla-vägrare men varför inte kika på en Model 3 LR? Låter som den vore perfekt för dig med dina behov.
Jag vill inte ha en model 3, för jag gillar att kunna stänga förardörren och inte ha knät fast som i ett skruvstäd mot ratten när jag kör. Samma gäller model s.
EDIT: Och Model X blir minst lika dyr som den EQC jag har idag, så byte mot en X känns värdelöst att göra.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2266
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla
Kan vara intressant, har dock aldrig provsuttit den.Off Grid Byggaren skrev:Kan Jaguar i-Pace vara något?
Men det skulle bli ungefär halva priset mot EQC:n
MEn efter lite googlande hittade jag inte i vilken hastigheten i-pacens kan ladda med.
-
- Inlägg: 5407
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla
Det talas ju om att det är nya stolar i Model 3 sen X antal veckor tillbaka... Känns ju som att det antagligen inte räcker för att lösa ditt problem, men jag tycker nog ändå att det skulle kunna vara värt att prova. Kanske finns det även lite mer justeringsmöjligheter. Har du tur finns det numera tillräckligt med plats för ditt knä i bilen. Gissar på att det kan finnas fler som haft ditt problem och att Tesla gärna skulle vilja sälja bilar till er också. Så kanske har de rättat till det här...Gargamel skrev:.../ Jag vill inte ha en model 3, för jag gillar att kunna stänga förardörren och inte ha knät fast som i ett skruvstäd mot ratten när jag kör. Samma gäller model s. /...
Det ovanstående skulle ju även kunna gälla för 'nya' S. Men det är ju svårt att testa eftersom det väl inte finns någon sådan bil i Europa än...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2266
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla
Om laddhastigheten vid snabbladdning är en mycket viktig parameter, då är det väl endast Tesla model 3 LR som finns att välja på idag?
Eller möjligen de nya 800 volts bilarna från Sydkorea, om 800 volts laddstationer finns längs sträckorna du ska köra ?
TM3 LR bör minst ladda tre gånger snabbare än dagens Jaguar i-pace som verkar maxa runt 105 kW en stund på vissa Youtube filmer, men det kommer tydligen en uppdatering nästa år.
https://www.motor1.com/news/512957/2022 ... ace-debut/
Eller möjligen de nya 800 volts bilarna från Sydkorea, om 800 volts laddstationer finns längs sträckorna du ska köra ?
TM3 LR bör minst ladda tre gånger snabbare än dagens Jaguar i-pace som verkar maxa runt 105 kW en stund på vissa Youtube filmer, men det kommer tydligen en uppdatering nästa år.
https://www.motor1.com/news/512957/2022 ... ace-debut/
Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla
I-Pace är väl inte nämnvärt billigare än EQC? Dessutom laddar den väl betydligt långsammare än EQC och saknar väl möjlighet till Ionity-abonnemang?Gargamel skrev:Kan vara intressant, har dock aldrig provsuttit den.Off Grid Byggaren skrev:Kan Jaguar i-Pace vara något?
Men det skulle bli ungefär halva priset mot EQC:n
MEn efter lite googlande hittade jag inte i vilken hastigheten i-pacens kan ladda med.
Vill inte ifrågasätta dig men har du verkligen provat med stolarna längst ner, längst bak i en Model S? Jag är 1,90 och har relativt långa ben. Jag har inte stolen i närheten av längst bak. Skulle lätt kunna ha åtminstone 1 dm längre ben utan problem. Då skulle jag vara en bit över 2 meter om överkroppen också var lite längre.
Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla
Off Grid Byggaren skrev:Om laddhastigheten vid snabbladdning är en mycket viktig parameter, då är det väl endast Tesla model 3 LR som finns att välja på idag?
Eller möjligen de nya 800 volts bilarna från Sydkorea, om 800 volts laddstationer finns längs sträckorna du ska köra ?
TM3 LR bör minst ladda tre gånger snabbare än dagens Jaguar i-pace som verkar maxa runt 105 kW en stund på vissa Youtube filmer, men det kommer tydligen en uppdatering nästa år.
https://www.motor1.com/news/512957/2022 ... ace-debut/
Taycan?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2266
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla
Blir nog kostsamt, TS skrev att Anledningen till bytet är mest att slippa 7 800 kr i förmånsvärdet varje månad och månadskostnaden på ca 13 500 kr för leasingen.MWall skrev:Off Grid Byggaren skrev:Om laddhastigheten vid snabbladdning är en mycket viktig parameter, då är det väl endast Tesla model 3 LR som finns att välja på idag?
Eller möjligen de nya 800 volts bilarna från Sydkorea, om 800 volts laddstationer finns längs sträckorna du ska köra ?
TM3 LR bör minst ladda tre gånger snabbare än dagens Jaguar i-pace som verkar maxa runt 105 kW en stund på vissa Youtube filmer, men det kommer tydligen en uppdatering nästa år.
https://www.motor1.com/news/512957/2022 ... ace-debut/
Taycan?
Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla
JAg tvivlar starkt på att ny stol i 3:an kommer ändra för mig, för ratten måste upp högre, vinklas mer och/eller stolen änny längre bak.
SwedishAdvocate skrev:Det talas ju om att det är nya stolar i Model 3 sen X antal veckor tillbaka... Känns ju som att det antagligen inte räcker för att lösa ditt problem, men jag tycker nog ändå att det skulle kunna vara värt att prova. Kanske finns det även lite mer justeringsmöjligheter. Har du tur finns det numera tillräckligt med plats för ditt knä i bilen. Gissar på att det kan finnas fler som haft ditt problem och att Tesla gärna skulle vilja sälja bilar till er också. Så kanske har de rättat till det här...Gargamel skrev:.../ Jag vill inte ha en model 3, för jag gillar att kunna stänga förardörren och inte ha knät fast som i ett skruvstäd mot ratten när jag kör. Samma gäller model s. /...
Det ovanstående skulle ju även kunna gälla för 'nya' S. Men det är ju svårt att testa eftersom det väl inte finns någon sådan bil i Europa än...
Off Grid Byggaren skrev:Om laddhastigheten vid snabbladdning är en mycket viktig parameter, då är det väl endast Tesla model 3 LR som finns att välja på idag?
Eller möjligen de nya 800 volts bilarna från Sydkorea, om 800 volts laddstationer finns längs sträckorna du ska köra ?
TM3 LR bör minst ladda tre gånger snabbare än dagens Jaguar i-pace som verkar maxa runt 105 kW en stund på vissa Youtube filmer, men det kommer tydligen en uppdatering nästa år.
https://www.motor1.com/news/512957/2022 ... ace-debut/
Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla
Model Y?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla
Leasa en billig Eniro och sluta böla
(Högt vägljud är en feature)
(Högt vägljud är en feature)
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla
Jag har en model 3 longrange 2019 som jag vill överlåta leasingen på. Om Intresserad så hör av dig via pm
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla
Verkar som att du har samma problem som jag har, bara att min e-tron ligger närmare 10kkr i förmånsvärde numera.
Men det känns ändå som att ditt problem är mycket enklare att lösa eftersom du inte behöver dragkrok. Spontant hade jag sagt att en ID4 eller Enyaq är bästa valet, och då går det ändå att dra släp på 1000kg. Jag har inte suttit i en EQC, men jag har svårt att tänka mig att en ID4/Enyaq skulle vara mindre på insidan. Tvärtom skulle jag vilja påstå. Räckkvidds- och laddningsmässigt borde VWs MEB-bilar slå Mercan på fingarna, även om de ligger långt ifrån koreanernas e-GIMP bilar när det kommer till laddhastighet.
Men det känns ändå som att ditt problem är mycket enklare att lösa eftersom du inte behöver dragkrok. Spontant hade jag sagt att en ID4 eller Enyaq är bästa valet, och då går det ändå att dra släp på 1000kg. Jag har inte suttit i en EQC, men jag har svårt att tänka mig att en ID4/Enyaq skulle vara mindre på insidan. Tvärtom skulle jag vilja påstå. Räckkvidds- och laddningsmässigt borde VWs MEB-bilar slå Mercan på fingarna, även om de ligger långt ifrån koreanernas e-GIMP bilar när det kommer till laddhastighet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla
Helt ointresserad av model 3, s och x.Tars skrev:Jag har en model 3 longrange 2019 som jag vill överlåta leasingen på. Om Intresserad så hör av dig via pm
Y är troligen ointressant den också då tesla verkar ha lagt ner alla(?) showrooms 2019-hållet
Senast redigerad av Gargamel, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla
Provsatt den precis i Kalmar på småländska bil.Aida skrev:Leasa en billig Eniro och sluta böla
(Högt vägljud är en feature)
Skithögt golv som för att jag for ont i vristen på båda fötterna då de kommer i en väldigt fel vinkel, så e-niron går bort
Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla
synd att alla bilkrängare drar kl 18, hann bara besöka en av dem i Kalmar, och nu har alla dragit hem kl 18. Får se när jag slutar innan 17 nästa gång i veckan.mati skrev:Verkar som att du har samma problem som jag har, bara att min e-tron ligger närmare 10kkr i förmånsvärde numera.
Men det känns ändå som att ditt problem är mycket enklare att lösa eftersom du inte behöver dragkrok. Spontant hade jag sagt att en ID4 eller Enyaq är bästa valet, och då går det ändå att dra släp på 1000kg. Jag har inte suttit i en EQC, men jag har svårt att tänka mig att en ID4/Enyaq skulle vara mindre på insidan. Tvärtom skulle jag vilja påstå. Räckkvidds- och laddningsmässigt borde VWs MEB-bilar slå Mercan på fingarna, även om de ligger långt ifrån koreanernas e-GIMP bilar när det kommer till laddhastighet.
Fin ett pris av Jaguar på i pacen, förmånsavgiften ca 6900kr och 961.000kr för bilen, så den lär nog kosta runt vad eqc:b kostar idag
-
- Inlägg: 5407
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla
Om de nya stolarna gör att du kan hamna lite längre ner på golvet och lite längre bak... Vem vet – det kanske räcker för att ditt knä ska få tillräckligt med utrymme. Jag hade i alla fall testat. 3LR verkar ju annars vara den bilen som möter dina krav överlägset bäst. Bäst räckvidd och snabbast laddning...Gargamel skrev:Jag tvivlar starkt på att ny stol i 3:an kommer ändra för mig, för ratten måste upp högre, vinklas mer och/eller stolen änny längre bak.SwedishAdvocate skrev:Det talas ju om att det är nya stolar i Model 3 sen X antal veckor tillbaka... Känns ju som att det antagligen inte räcker för att lösa ditt problem, men jag tycker nog ändå att det skulle kunna vara värt att prova. Kanske finns det även lite mer justeringsmöjligheter. Har du tur finns det numera tillräckligt med plats för ditt knä i bilen. Gissar på att det kan finnas fler som haft ditt problem och att Tesla gärna skulle vilja sälja bilar till er också. Så kanske har de rättat till det här...Gargamel skrev:.../ Jag vill inte ha en model 3, för jag gillar att kunna stänga förardörren och inte ha knät fast som i ett skruvstäd mot ratten när jag kör. Samma gäller model s. /...
Det ovanstående skulle ju även kunna gälla för 'nya' S. Men det är ju svårt att testa eftersom det väl inte finns någon sådan bil i Europa än...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla
Men det verkar inte fi bad några showrooms kvar (googlade bra lite snabbt och fick en artikel om det här på tcs).
Ingen provsitta = inte så intressant, jag beställer inte en bil på nätet utan att veta att den funkar för mig. Sedan så lär det ju vara enorm väntetid på den
Ingen provsitta = inte så intressant, jag beställer inte en bil på nätet utan att veta att den funkar för mig. Sedan så lär det ju vara enorm väntetid på den
SwedishAdvocate skrev:Om de nya stolarna gör att du kan hamna lite längre ner på golvet och lite längre bak... Vem vet – det kanske räcker för att ditt knä ska få tillräckligt med utrymme. Jag hade i alla fall testat. 3LR verkar ju annars vara den bilen som möter dina krav överlägset bäst. Bäst räckvidd och snabbast laddning...Gargamel skrev:Jag tvivlar starkt på att ny stol i 3:an kommer ändra för mig, för ratten måste upp högre, vinklas mer och/eller stolen änny längre bak.SwedishAdvocate skrev:Det talas ju om att det är nya stolar i Model 3 sen X antal veckor tillbaka... Känns ju som att det antagligen inte räcker för att lösa ditt problem, men jag tycker nog ändå att det skulle kunna vara värt att prova. Kanske finns det även lite mer justeringsmöjligheter. Har du tur finns det numera tillräckligt med plats för ditt knä i bilen. Gissar på att det kan finnas fler som haft ditt problem och att Tesla gärna skulle vilja sälja bilar till er också. Så kanske har de rättat till det här...Gargamel skrev:.../ Jag vill inte ha en model 3, för jag gillar att kunna stänga förardörren och inte ha knät fast som i ett skruvstäd mot ratten när jag kör. Samma gäller model s. /...
Det ovanstående skulle ju även kunna gälla för 'nya' S. Men det är ju svårt att testa eftersom det väl inte finns någon sådan bil i Europa än...
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2266
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla
Dessa elbilar borde väl kunna provköras i bilhallarna nu?
Det kan också göra stor skillnad att beställa med sportstolar eller komfortstolar istället för original.
Volvo XC40 Recharge:
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... sign-video
Audi Q4 e-tron:
Det kan också göra stor skillnad att beställa med sportstolar eller komfortstolar istället för original.
Volvo XC40 Recharge:
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... sign-video
Audi Q4 e-tron:
Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla
Model Y kommer finnas hos Tesla i Malmö, GBG och Stockholm för provsittning from 23e aug skrev Tibor i en annan tråd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla
Tittade på Volvos sida, hittade ingen ren elbil för 40’n. Hybrid var den enda jag fick fram på mobilen.
Etronen verkar vara nästan 6000kr/mån och 1000 mil per år. Iaf på den sidan jag landade på här i mobilen.
I värsta fall landar det i en dieselbil igen (och då kostar satan i soppa)
Etronen verkar vara nästan 6000kr/mån och 1000 mil per år. Iaf på den sidan jag landade på här i mobilen.
Off Grid Byggaren skrev:Dessa elbilar borde väl kunna provköras i bilhallarna nu?
Det kan också göra stor skillnad att beställa med sportstolar eller komfortstolar istället för original.
Volvo XC40 Recharge:
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... sign-video
Audi Q4 e-tron:
I värsta fall landar det i en dieselbil igen (och då kostar satan i soppa)
Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla
Nu var det visserligen via gonorré leasing jag kollade på, men model y hamnade på ca 10400kr/mån hos demtaliz skrev:Model Y kommer finnas hos Tesla i Malmö, GBG och Stockholm för provsittning from 23e aug skrev Tibor i en annan tråd.
Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla
Har du en länk till denna mycket intressanta leasingfirma? Det låter minst sagt spännande!Gargamel skrev:Nu var det visserligen via gonorré leasing jag kollade på, men model y hamnade på ca 10400kr/mån hos demtaliz skrev:Model Y kommer finnas hos Tesla i Malmö, GBG och Stockholm för provsittning from 23e aug skrev Tibor i en annan tråd.