Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Dessa elbilar borde väl kunna provköras i bilhallarna nu?

Det kan också göra stor skillnad att beställa med sportstolar eller komfortstolar istället för original.

Volvo XC40 Recharge:

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... sign-video

Audi Q4 e-tron:

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla

Inlägg av taliz »

Model Y kommer finnas hos Tesla i Malmö, GBG och Stockholm för provsittning from 23e aug skrev Tibor i en annan tråd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla

Inlägg av Gargamel »

Tittade på Volvos sida, hittade ingen ren elbil för 40’n. Hybrid var den enda jag fick fram på mobilen.

Etronen verkar vara nästan 6000kr/mån och 1000 mil per år. Iaf på den sidan jag landade på här i mobilen.


Off Grid Byggaren skrev:
Dessa elbilar borde väl kunna provköras i bilhallarna nu?

Det kan också göra stor skillnad att beställa med sportstolar eller komfortstolar istället för original.

Volvo XC40 Recharge:

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... sign-video

Audi Q4 e-tron:



I värsta fall landar det i en dieselbil igen :( (och då kostar satan i soppa)
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla

Inlägg av Gargamel »

taliz skrev:
Model Y kommer finnas hos Tesla i Malmö, GBG och Stockholm för provsittning from 23e aug skrev Tibor i en annan tråd.
Nu var det visserligen via gonorré leasing jag kollade på, men model y hamnade på ca 10400kr/mån hos dem
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla

Inlägg av Curik »

Gargamel skrev:
taliz skrev:
Model Y kommer finnas hos Tesla i Malmö, GBG och Stockholm för provsittning from 23e aug skrev Tibor i en annan tråd.
Nu var det visserligen via gonorré leasing jag kollade på, men model y hamnade på ca 10400kr/mån hos dem
Har du en länk till denna mycket intressanta leasingfirma? Det låter minst sagt spännande!
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla

Inlägg av Gargamel »

Curik skrev:
Gargamel skrev:
taliz skrev:
Model Y kommer finnas hos Tesla i Malmö, GBG och Stockholm för provsittning from 23e aug skrev Tibor i en annan tråd.
Nu var det visserligen via gonorré leasing jag kollade på, men model y hamnade på ca 10400kr/mån hos dem
Har du en länk till denna mycket intressanta leasingfirma? Det låter minst sagt spännande!
Gomore, men iphööön auto correct suger getpung
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla

Inlägg av mati »

Gargamel skrev:
I värsta fall landar det i en dieselbil igen :( (och då kostar satan i soppa)
Om du kör 2-3000 mil per år kommer du inte spara så himla mycket pengar på det. Diesel är på väg mot 18 kr/liter såg jag häromdagen :shock: . Såvida du inte köper en ganska gammal diesel utan malus som redan har passerat största värdeminskningen. Då är det såklart fortfarande mycket billigare än vad du betalar idag.
Och jag antar att det blir någon form av "så länge"-köp, dvs tills du hittar en annan elbil som passar dig. Jag går ju till och från i samma tankar. Fast jag kör inte längre så mycket som du gör.
Men hursomhelst, det är svårt att gå tillbaka till diesel. Det är bara att utbudet är så ofantligt mycket större.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla

Inlägg av Gargamel »

Moj, någon vettig storlek på bil för mig så hamnar man nog nära en mille, en bensinen/diesel niro funkade bra för mig, el-varianten har så mycket högre golv, bagaget är dessutom mikroskopisk, måste kunna få med morsans rullis utan att fälla säterna.

Eqa skulle kanske funka, men leasingpriset på den var många tusenlappar.

Jaguar kunde erbjuda 590k för min bil i inbyte, troligen vill MB ha minst 70k mer för att lösa leasingen.

Soppapriset kommer troligen passera 20kr ganska snart, så även den snålaste dieseln skulle kosta många tusenlappar per månad i bara att tanka, skatten på det sedan också
mati skrev:
Gargamel skrev:
I värsta fall landar det i en dieselbil igen :( (och då kostar satan i soppa)
Om du kör 2-3000 mil per år kommer du inte spara så himla mycket pengar på det. Diesel är på väg mot 18 kr/liter såg jag häromdagen :shock: . Såvida du inte köper en ganska gammal diesel utan malus som redan har passerat största värdeminskningen. Då är det såklart fortfarande mycket billigare än vad du betalar idag.
Och jag antar att det blir någon form av "så länge"-köp, dvs tills du hittar en annan elbil som passar dig. Jag går ju till och från i samma tankar. Fast jag kör inte längre så mycket som du gör.
Men hursomhelst, det är svårt att gå tillbaka till diesel. Det är bara att utbudet är så ofantligt mycket större.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11565
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla

Inlägg av martinot »

Gargamel skrev:
Y är troligen ointressant den också då tesla verkar ha lagt ner alla(?) showrooms 2019-hållet
Var ungefär i landet bor du (du behöver inte uppge gatuadress, men på ett ungefär)?

Finns ju en del butiker/showrooms i södra Sverige på olika platser: https://www.tesla.com/sv_SE/findus?v=2& ... ters=store

Har de verkligen tagit bort så många sedan 2019, och vilka lokationer isf?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5458
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla

Inlägg av SwedishAdvocate »

Gargamel skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Gargamel skrev:
Jag tvivlar starkt på att ny stol i 3:an kommer ändra för mig, för ratten måste upp högre, vinklas mer och/eller stolen änny längre bak.
Om de nya stolarna gör att du kan hamna lite längre ner på golvet och lite längre bak... Vem vet – det kanske räcker för att ditt knä ska få tillräckligt med utrymme. Jag hade i alla fall testat. 3LR verkar ju annars vara den bilen som möter dina krav överlägset bäst. Bäst räckvidd och snabbast laddning...
Men det verkar inte fi bad några showrooms kvar (googlade bra lite snabbt och fick en artikel om det här på tcs).
Ingen provsitta = inte så intressant, jag beställer inte en bil på nätet utan att veta att den funkar för mig. Sedan så lär det ju vara enorm väntetid på den
Det där TCS-artikeln måste handla om en gammal grej. Det var väl antagligen när det krisade i samband med att de inte fick ordning på Model 3-produktionen i början. Som jag minns det så gick de ut med att de skulle stänga en massa Showrooms, men det backade de tillbaka på ganska snabbt.

Jag vet inte var du letade, men jag gick in på Teslas hemsida. Har för mig att du bor i södra Sthlm. Hittade två showrooms i Sthlms-området:

Stockholm-Mall of Scandinavia
Stjärntorget 2
Solna 169 56
Försäljning
+46 (0)8-446 860 57

Stockholm-Segeltorp
Lövbacksvägen 2
Segeltorp 141 71
Försäljning
+46 (0)8-446 838 72

Vidare kan du boka ett virtuellt möte. Det gör du här:

https://www.tesla.com/sv_se/request-vir ... edirect=no

Det går även att boka en kontaktfri provkörning på hemsidan. Så jag känner mig rätt säker på att kunna säga att på något sätt kommer Tesla kunna lösa en provsittning för dig i en Model 3 med de nya sätena.

Men för säkerhets skull: Betona att det måste vara en bil med de nya sätena så det inte dyker upp någon slags äldre lagerbil istället...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla

Inlägg av Tars »

Gargamel skrev:
Tars skrev:
Jag har en model 3 longrange 2019 som jag vill överlåta leasingen på. Om Intresserad så hör av dig via pm
Helt ointresserad av model 3, s och x.

Y är troligen ointressant den också då tesla verkar ha lagt ner alla(?) showrooms 2019-hållet
Okidoki
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla

Inlägg av Gargamel »

det var denna jag fick upp bland de första resultaten
https://teslaclubsweden.se/tesla-2-0/

SwedishAdvocate skrev:
Gargamel skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Gargamel skrev:
Jag tvivlar starkt på att ny stol i 3:an kommer ändra för mig, för ratten måste upp högre, vinklas mer och/eller stolen änny längre bak.
Om de nya stolarna gör att du kan hamna lite längre ner på golvet och lite längre bak... Vem vet – det kanske räcker för att ditt knä ska få tillräckligt med utrymme. Jag hade i alla fall testat. 3LR verkar ju annars vara den bilen som möter dina krav överlägset bäst. Bäst räckvidd och snabbast laddning...
Men det verkar inte fi bad några showrooms kvar (googlade bra lite snabbt och fick en artikel om det här på tcs).
Ingen provsitta = inte så intressant, jag beställer inte en bil på nätet utan att veta att den funkar för mig. Sedan så lär det ju vara enorm väntetid på den
Det där TCS-artikeln måste handla om en gammal grej. Det var väl antagligen när det krisade i samband med att de inte fick ordning på Model 3-produktionen i början. Som jag minns det så gick de ut med att de skulle stänga en massa Showrooms, men det backade de tillbaka på ganska snabbt.

Jag vet inte var du letade, men jag gick in på Teslas hemsida. Har för mig att du bor i södra Sthlm. Hittade två showrooms i Sthlms-området:

Stockholm-Mall of Scandinavia
Stjärntorget 2
Solna 169 56
Försäljning
+46 (0)8-446 860 57

Stockholm-Segeltorp
Lövbacksvägen 2
Segeltorp 141 71
Försäljning
+46 (0)8-446 838 72

Vidare kan du boka ett virtuellt möte. Det gör du här:

https://www.tesla.com/sv_se/request-vir ... edirect=no

Det går även att boka en kontaktfri provkörning på hemsidan. Så jag känner mig rätt säker på att kunna säga att på något sätt kommer Tesla kunna lösa en provsittning för dig i en Model 3 med de nya sätena.

Men för säkerhets skull: Betona att det måste vara en bil med de nya sätena så det inte dyker upp någon slags äldre lagerbil istället...
SwedishAdvocate
Inlägg: 5458
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla

Inlägg av SwedishAdvocate »

Gargamel skrev:
det var denna jag fick upp bland de första resultaten
https://teslaclubsweden.se/tesla-2-0/
Det där är gammalt. Och det drog de tillbaka efter bara några dagar. Som sagt: Antagligen berodde det på att det krisade i samband med att de strulade till de när de skulle börja producera Model 3...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla

Inlägg av Gargamel »

SwedishAdvocate skrev:
Gargamel skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Gargamel skrev:
Jag tvivlar starkt på att ny stol i 3:an kommer ändra för mig, för ratten måste upp högre, vinklas mer och/eller stolen änny längre bak.
Om de nya stolarna gör att du kan hamna lite längre ner på golvet och lite längre bak... Vem vet – det kanske räcker för att ditt knä ska få tillräckligt med utrymme. Jag hade i alla fall testat. 3LR verkar ju annars vara den bilen som möter dina krav överlägset bäst. Bäst räckvidd och snabbast laddning...
Men det verkar inte fi bad några showrooms kvar (googlade bra lite snabbt och fick en artikel om det här på tcs).
Ingen provsitta = inte så intressant, jag beställer inte en bil på nätet utan att veta att den funkar för mig. Sedan så lär det ju vara enorm väntetid på den
Det där TCS-artikeln måste handla om en gammal grej. Det var väl antagligen när det krisade i samband med att de inte fick ordning på Model 3-produktionen i början. Som jag minns det så gick de ut med att de skulle stänga en massa Showrooms, men det backade de tillbaka på ganska snabbt.

Jag vet inte var du letade, men jag gick in på Teslas hemsida. Har för mig att du bor i södra Sthlm. Hittade två showrooms i Sthlms-området:

Stockholm-Mall of Scandinavia
Stjärntorget 2
Solna 169 56
Försäljning
+46 (0)8-446 860 57

Stockholm-Segeltorp
Lövbacksvägen 2
Segeltorp 141 71
Försäljning
+46 (0)8-446 838 72

Vidare kan du boka ett virtuellt möte. Det gör du här:

https://www.tesla.com/sv_se/request-vir ... edirect=no

Det går även att boka en kontaktfri provkörning på hemsidan. Så jag känner mig rätt säker på att kunna säga att på något sätt kommer Tesla kunna lösa en provsittning för dig i en Model 3 med de nya sätena.

Men för säkerhets skull: Betona att det måste vara en bil med de nya sätena så det inte dyker upp någon slags äldre lagerbil istället...

Var förbi både Hyundai och mötte stockolms drygaste bil-nasare. Där jag fick förklara för kostymnissen med slickat hår, pappmugg med kaffe och ringar på fel fingrar, vad PROOOOOOOOOV-SITTAAAAAA betyder.. dvs <30 sekunder ställa in stoljäveln och se om det ens funkar.
Inte att närmaste lediga provkörningstid är på torsdag klockan 11:45........ (Den skitbutiken nära skärholmen)...


Sedan åkte jag till tesla, de visste inget om nya säten i 3:an, KANSKE OM ETT ÅR, S:en kanske hade en uppdatering, men inte ett piss att provsitta...
SwedishAdvocate
Inlägg: 5458
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla

Inlägg av SwedishAdvocate »

Gargamel skrev:
.../ Sedan åkte jag till tesla, de visste inget om nya säten i 3:an, KANSKE OM ETT ÅR, S:en kanske hade en uppdatering, men inte ett piss att provsitta...
Då verkar det som:

– Vill man vara säker på att kunna provsitta en Tesla så måste man boka tid i förväg. Och det skadar nog som sagt inte att betona att man vill sitta i en med de nya stolarna så det inte råkar bli i en äldre bil.
– Inte alla som jobbar på Tesla känner till att Model 3 fått uppdaterade stolar. Om den nu har uppdaterade stolar dvs. Här på forumet talas det ju i div. trådar om att de äldre stolarna var mer lika Volvos medan de nyare är mera lika tysk premium...

Å andra sidan är det ju inte helt tokigt att alla Teslas Model 3 antingen är sålda, lånebilar eller ute på provkörning...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla

Inlägg av sven-labil »

Gargamel skrev:
ID4 upplever jag som något mindre på utsidan, aldrig suttit på insidan.
Jag vill inte ha en model 3, för jag gillar att kunna stänga förardörren och inte ha knät fast som i ett skruvstäd mot ratten när jag kör. Samma gäller model s.
ID4 är betydligt rymligare än EQC.
Min 17-åring har liknande problem som dig i vår gamla Saab 9-5, men inte i vår S. Han är 2m, väger 96kg och är ganska bred. (Skryter med att han bänkar 115...) Jag har iofs. vinklat upp förarstolen för att få lårstöd (fast jag bara är 190), men det borde ge mindre plats för knäna.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla

Inlägg av taliz »

sven-labil skrev:
Gargamel skrev:
ID4 upplever jag som något mindre på utsidan, aldrig suttit på insidan.
Jag vill inte ha en model 3, för jag gillar att kunna stänga förardörren och inte ha knät fast som i ett skruvstäd mot ratten när jag kör. Samma gäller model s.
ID4 är betydligt rymligare än EQC.
Min 17-åring har liknande problem som dig i vår gamla Saab 9-5, men inte i vår S. Han är 2m, väger 96kg och är ganska bred. (Skryter med att han bänkar 115...) Jag har iofs. vinklat upp förarstolen för att få lårstöd (fast jag bara är 190), men det borde ge mindre plats för knäna.
Jag kör ju ID4 och har provat EQC. EQC känns klassen mindre inuti. Samma med Polestar. Blir väl så när de är baserade på avgasbilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5458
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Byta till mindre men inte för liten elbil / sälja gamla

Inlägg av SwedishAdvocate »

Ang: nya stolar i M3:

Tråd som är skapad 15 juni – så för lite drygt två mån. sedan:

viewtopic.php?f=51&t=25543

Fast det finns inte så mycket att hitta om man googlar. Jag hittar t.ex. ingenting på engelska.
Och i tråden ovan finns väl ingen slags officiell källa. Och som det kan bli på TCS så är det rätt mkt OT...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar