Uppgradera till CCS och 4G?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Brodhir
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 apr 2020 22:47
Ort: Sala

Uppgradera till CCS och 4G?

Inlägg av Brodhir »

Hej!

Nu har det körts ett tag och mycket nöjd.

Dock lite fundersam hur det fungerar med uppgradering till CCS. I appen så finns det ju fliken "Uppgraderingar", där är det helt tomt för mig. Betyder det att jag inte kan boka uppgradering till CCS, eller gör man det någon annanstans (känner mig helt lost på det här).

Sen har jag ju gamla infotainment skärmen/enheten (sorry om ej korrekt benämning) i min 2015, och den har ju 3G uppkoppling. 3G nätet ska ju släckas succesivt nu snart och det kommer ju ställa till det en del. Hade ju gärna uppgraderat till detta: https://www.tesla.com/sv_SE/support/infotainment ... som jag har förstått även uppgraderar till 4G?

Men förstår jag rätt att om uppgraderingen inte erbjuds i "appen" så är man... ja så att säga... körd?

Bilen är en 2015 MS85.

(Ber om ursäkt om detta redan har avhandlats tidigare på forumet, som det säkert har gjort, men lyckades inte söka fram någon relevant information på just detta... )
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Uppgradera till CCS och 4G?

Inlägg av fth »

Du bokat detta via service, och det skall finnas för alla S/X, kostar typ 3400:- nuförtiden om jag minns rätt (min uppgradering kostade 5600:-, prisvärt även det).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Uppgradera till CCS och 4G?

Inlägg av infelicitas »

Om du loggar in på tesla-kontot på webben så borde det finnas där.
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Uppgradera till CCS och 4G?

Inlägg av Guldis-54 »

Jag lade in det som serviceärende och fick CCS fixat utan problem. Gjorde även uppgradering till MCU2 vid samma tidpunkt.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Uppgradera till CCS och 4G?

Inlägg av chaffis75 »

Vad de gäller 3g så är de ju något år kvar innan Telia ska stänga sitt nät.. Dessutom är de bara Telia som sagt de ska stänga nätet (än), vilket nät kopplar sig din tesla mot? Kanske ingen panik att uppgradera just 3g är väl min poäng.

Mvh n visst kör du i Norge så tror jag tex 3g är stängt så allt beror ju på.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Brodhir
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 apr 2020 22:47
Ort: Sala

Re: Uppgradera till CCS och 4G?

Inlägg av Brodhir »

Tack alla för svar,

Jag har bokat en service nu för uppgradering av både CCS och MCU2 via appen. Gäller och framtidssäkra... haha...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Uppgradera till CCS och 4G?

Inlägg av LarsL »

Lägg en bokning i appen under service. Det kan göras med en ranger som kommer ut till dig och kostar 3400kr.
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Uppgradera till CCS och 4G?

Inlägg av unumlapis »

Brodhir skrev:
Tack alla för svar,

Jag har bokat en service nu för uppgradering av både CCS och MCU2 via appen. Gäller och framtidssäkra... haha...
Vid MCU2 uppgradering, som du har AP hw2.0/2.5 så uppgraderas även billen till AP hw 3.0, dvs FSD dator vilket gör Infotainment uppgraderingen ännu mer prisvärd. Tänk dock på att du tappar FM/AM radio funktionen vilket kräver att du adderar separat modul för detta som kostar 5500:-.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Uppgradera till CCS och 4G?

Inlägg av frippe »

unumlapis skrev:
Brodhir skrev:
Tack alla för svar,

Jag har bokat en service nu för uppgradering av både CCS och MCU2 via appen. Gäller och framtidssäkra... haha...
Vid MCU2 uppgradering, som du har AP hw2.0/2.5 så uppgraderas även billen till AP hw 3.0, dvs FSD dator vilket gör Infotainment uppgraderingen ännu mer prisvärd. Tänk dock på att du tappar FM/AM radio funktionen vilket kräver att du adderar separat modul för detta som kostar 5500:-.
Skulle inte tro att bilen TS äger har AP 2.0 då det är en s85 från 2015.

När tesla bytte vår MCU för minneskortsproblemet fick vi en mcu med LTE. Men de kanske inte gör det numera utan byter enbart ut minneskretsen på sin garanti.

Ccs uppgradering kan de göra hemma på garageuppfarten men tveksamt om de byter till MCU2 via mobilservice.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Uppgradera till CCS och 4G?

Inlägg av unumlapis »

frippe skrev:
Skulle inte tro att bilen TS äger har AP 2.0 då det är en s85 från 2015.

När tesla bytte vår MCU för minneskortsproblemet fick vi en mcu med LTE. Men de kanske inte gör det numera utan byter enbart ut minneskretsen på sin garanti.

Ccs uppgradering kan de göra hemma på garageuppfarten men tveksamt om de byter till MCU2 via mobilservice.
Nope, en AP1 bil kommer alltid vara en AP1 bil, men uppgradering från MCU1 till MCU2 är ett stort lyft och görs på SC då det är mer omfattande som kopiering av data från gamla till nya MCU'n.

Vad gäller 8Gb eMMC Tegra problematiken så stämmer det att det endast byter ut själva Tegra kortet och man behåller MCU1.
Senast redigerad av unumlapis, redigerad totalt 1 gånger.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
Brodhir
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 apr 2020 22:47
Ort: Sala

Re: Uppgradera till CCS och 4G?

Inlägg av Brodhir »

Har ju tyvärr bara AP1, hade varit lite dröm annars... men man tar det man får.

FM ingen större förlust, är van att streama P1 via blåtand ändå från förra bilen ... gubbe som man är.
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Uppgradera till CCS och 4G?

Inlägg av Front242 »

Det blir onekligen spännande då 3G försvinner. Min LTE-koppling är allmänt sugig och den går ofta över till 3G. När nätet är nedstängt kommer totalavbrotten vara än fler.
Skriv svar