Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av martinot »

Nu är artikel låst, https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -elbilar-/ ,men passar att visa kostnad för olika elbilar/mil för resor:

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Nu är artikel låst, https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -elbilar-/ ,men passar att visa kostnad för olika elbilar/mil för resor:

Bild
Man får ju dock ha i åtanke att snabbladdning som det handlar om i artikeln för de flesta är en ytterst liten del av totala laddningen. Jag misstänker att genomsnittet laddar mindre än 10% av sina kWh vid snabbladdare.

Priserna på Tesla Suoercharger verkar också vara på väg upp och börja gå förbi Ionitys priser för de märken med de bättre avtalen så platserna i tabellen kanske redan börjar kastats om en del? :)
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av Gargamel »

Maw skrev:

Man får ju dock ha i åtanke att snabbladdning som det handlar om i artikeln för de flesta är en ytterst liten del av totala laddningen. Jag misstänker att genomsnittet laddar mindre än 10% av sina kWh vid snabbladdare.

Priserna på Tesla Suoercharger verkar också vara på väg upp och börja gå förbi Ionitys priser för de märken med de bättre avtalen så platserna i tabellen kanske redan börjar kastats om en del? :)
Jag hör nog till den andra sidan, där jag laddar mindre än 10% på icke-snabbladdare.
Men alla tabeller och artiklar för och emot verkar BARA handla om snabbladdare, där som du skriver få som laddar bara på snabbisar och laddar allt eller nästan all hemma eller på jobbet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Man får ju dock ha i åtanke att snabbladdning som det handlar om i artikeln för de flesta är en ytterst liten del av totala laddningen. Jag misstänker att genomsnittet laddar mindre än 10% av sina kWh vid snabbladdare.
Håller med helt. Vi laddar ju hemma till 90-95% av fallen. Så för totalpriset gör det nog i princip extremt lite.

Skulle vara de som vill ha bilen mycket på långsemesterresa och har någon speciell budget för det. Men normalt så har det som sagt extremt liten betydelse när man laddar hemma och i vardagen
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av LarsL »

Jag skulle vända på det! På en resa laddar jag aldrig bara med Superchargers. I princip alla resor börjar med en laddning hemma eller på en destinationsladdare.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Jag skulle vända på det! På en resa laddar jag aldrig bara med Superchargers. I princip alla resor börjar med en laddning hemma eller på en destinationsladdare.
Jo, det är samma här. Brukar ladda till 90% SoC på natten innan, och drar ibland upp till 95% SoC precis innan avfärd.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av jonasl »

En abonnemangskostnad på 100-150 kr / mån överstiger nog vad väldigt många Teslaägare laddar för per månad, den fasta kostnaden behöver ju också slås ut över det man laddar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år

Inlägg av martinot »

jonasl skrev:
En abonnemangskostnad på 100-150 kr / mån överstiger nog vad väldigt många Teslaägare laddar för per månad, den fasta kostnaden behöver ju också slås ut över det man laddar.
Jo, de där abonnemangskostnaderna är en styggelse!

Tror inte det heller lönar sig för de flesta. Alla normala användare gör nog bäst i att betala "löspris" de gånger de laddar på snabbladdare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar