Nu är artikel låst, https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -elbilar-/ ,men passar att visa kostnad för olika elbilar/mil för resor:
Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år
Moderator: Redaktion
Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år
Man får ju dock ha i åtanke att snabbladdning som det handlar om i artikeln för de flesta är en ytterst liten del av totala laddningen. Jag misstänker att genomsnittet laddar mindre än 10% av sina kWh vid snabbladdare.martinot skrev:Nu är artikel låst, https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -elbilar-/ ,men passar att visa kostnad för olika elbilar/mil för resor:
Priserna på Tesla Suoercharger verkar också vara på väg upp och börja gå förbi Ionitys priser för de märken med de bättre avtalen så platserna i tabellen kanske redan börjar kastats om en del?
Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år
Jag hör nog till den andra sidan, där jag laddar mindre än 10% på icke-snabbladdare.Maw skrev:
Man får ju dock ha i åtanke att snabbladdning som det handlar om i artikeln för de flesta är en ytterst liten del av totala laddningen. Jag misstänker att genomsnittet laddar mindre än 10% av sina kWh vid snabbladdare.
Priserna på Tesla Suoercharger verkar också vara på väg upp och börja gå förbi Ionitys priser för de märken med de bättre avtalen så platserna i tabellen kanske redan börjar kastats om en del?
Men alla tabeller och artiklar för och emot verkar BARA handla om snabbladdare, där som du skriver få som laddar bara på snabbisar och laddar allt eller nästan all hemma eller på jobbet.
Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år
Håller med helt. Vi laddar ju hemma till 90-95% av fallen. Så för totalpriset gör det nog i princip extremt lite.Maw skrev:Man får ju dock ha i åtanke att snabbladdning som det handlar om i artikeln för de flesta är en ytterst liten del av totala laddningen. Jag misstänker att genomsnittet laddar mindre än 10% av sina kWh vid snabbladdare.
Skulle vara de som vill ha bilen mycket på långsemesterresa och har någon speciell budget för det. Men normalt så har det som sagt extremt liten betydelse när man laddar hemma och i vardagen
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år
Jag skulle vända på det! På en resa laddar jag aldrig bara med Superchargers. I princip alla resor börjar med en laddning hemma eller på en destinationsladdare.
Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år
Jo, det är samma här. Brukar ladda till 90% SoC på natten innan, och drar ibland upp till 95% SoC precis innan avfärd.LarsL skrev:Jag skulle vända på det! På en resa laddar jag aldrig bara med Superchargers. I princip alla resor börjar med en laddning hemma eller på en destinationsladdare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år
En abonnemangskostnad på 100-150 kr / mån överstiger nog vad väldigt många Teslaägare laddar för per månad, den fasta kostnaden behöver ju också slås ut över det man laddar.
Model Y LR AWD 2022
Re: Vilken elbil? "Familjebil", 2500-3000mil / år
Jo, de där abonnemangskostnaderna är en styggelse!jonasl skrev:En abonnemangskostnad på 100-150 kr / mån överstiger nog vad väldigt många Teslaägare laddar för per månad, den fasta kostnaden behöver ju också slås ut över det man laddar.
Tror inte det heller lönar sig för de flesta. Alla normala användare gör nog bäst i att betala "löspris" de gånger de laddar på snabbladdare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik