BMW i3 fönsterrutor
Moderator: Redaktion
BMW i3 fönsterrutor
Hej! Ny på forumet och ny inom elbilsvärlden.
Går i tankarna att köpa en BMW i3 men blir lite tveksam till rutornas ”ner/upp”-beteende vid dörröppning. Hur är dess funktionalitet när bilen ska kunna stå ute i tö och kallgrader? Nån som har erfarenhet/reflektioner?
Går i tankarna att köpa en BMW i3 men blir lite tveksam till rutornas ”ner/upp”-beteende vid dörröppning. Hur är dess funktionalitet när bilen ska kunna stå ute i tö och kallgrader? Nån som har erfarenhet/reflektioner?
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: BMW i3 fönsterrutor
Ingen erfarenhet av i3 men Tesla har ju samma opraktiska design. Dock bara man kommer ihåg att förvärma bilen med appen på förhand så går det bra.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: BMW i3 fönsterrutor
Funkar väldigt bra.La rs skrev:Hej! Ny på forumet och ny inom elbilsvärlden.
Går i tankarna att köpa en BMW i3 men blir lite tveksam till rutornas ”ner/upp”-beteende vid dörröppning. Hur är dess funktionalitet när bilen ska kunna stå ute i tö och kallgrader? Nån som har erfarenhet/reflektioner?
Bara haft problem när det har frusit på riktigt mycket.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: BMW i3 fönsterrutor
Man smörjer gummilisterna med silikonfett innan det blir minusgrader.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: BMW i3 fönsterrutor
Ja förvärmning är det som gäller. I vintras glömde jag det vid ett tillfälle när det frusit riktigt ordentligt och svårt att komma in i i3:an då. Fick slå på förvärmningen och komma tillbaka efter ett tag, använde också AvIsningsspray för att snabba upp det hela. Gäller dock att batteriet har tillräcklig SoC för att förvärmning ska funka (> 20% i Teslan , minns inte vad i3:an har för gräns)
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Re: BMW i3 fönsterrutor
Det skall inte vara några större problem med kylan, så är du sugen på en i3 så tycker jag att du skall slå till!La rs skrev:Ok, då kanske man inte man behöver avstå från köp pga det
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW i3 fönsterrutor
Bmw rekommenderar inte silikon eller annan behandling. Ska väl vara bra från fabrik, vet inte varför silikon är dåligt, kanske försiktighetsåtgärd från Bmw. Hur säkra är ni på att det inte blir någon kemisk reaktion som försämrar på sikt?mikebike skrev:Man smörjer gummilisterna med silikonfett innan det blir minusgrader.
Alla karmlösa bilar har samma problem. Nån gång på vintern när det är fuktigt och snöar/regnar och sedan fryser på, så det blir som ett hårt islager på bilen kan man behöva få bort isen för att öppna dörren utan att bli nervös att nåt ska gå sönder. Förvärmning löser det normalt, nån gång har jag haft en hårtork till laddluckan/fönstret, tar nån minut så är det klart. Laddluckan är känsligare än förardörren och där hjälper inte förvärmning särskilt bra. Är det kallt och torrt är det inga problem. Nån gång har man öppnat dörren utan att rutan orkat ner pga is, men grejerna håller för det. När isen smält åker rutan upp och ner som vanligt. Förvärmning funkar över 20 % batteri. Laddluckan kräver lite omvårdnad på vintern för att vara i gott skick, men det är väl lika för alla elbilar. Audi verkar ha en rejäl konstruktion. Att ha luckan fram verkar inte bra när det snöar och blir is.
Re: BMW i3 fönsterrutor
Ja detta är ett av de vanligaste trådarna i svenska bilforum. Experterna oavsett märkesfalang menar att silikon torkar ut listerna på sikt samt får dem att gnissla och gneka. Ist ska man köpa glycerinbaserat el ta stearin. Vissa påstår vaselin men njae… Hyundai säljer ett särskilt stift för gummilister som vissa påstår är bra. BMW uttryckligen förbjudet silikon på sina lister i manualen. Tidigare sålde de ett väldigt uppskattat medel men råder lite delade meningar huruvida det finns kvar till försäljning. Jag tog och köpte glycerol på apoteket och blandade med t-röd (olika personer säger olika blandningsförhållanden men jag tog 50-50) och smorde in. Ta inte för mkt bara eftersom det kan rinna i månader efter…Swede1 skrev:Bmw rekommenderar inte silikon eller annan behandling. Ska väl vara bra från fabrik, vet inte varför silikon är dåligt, kanske försiktighetsåtgärd från Bmw. Hur säkra är ni på att det inte blir någon kemisk reaktion som försämrar på sikt?mikebike skrev:Man smörjer gummilisterna med silikonfett innan det blir minusgrader.
Alla karmlösa bilar har samma problem. Nån gång på vintern när det är fuktigt och snöar/regnar och sedan fryser på, så det blir som ett hårt islager på bilen kan man behöva få bort isen för att öppna dörren utan att bli nervös att nåt ska gå sönder. Förvärmning löser det normalt, nån gång har jag haft en hårtork till laddluckan/fönstret, tar nån minut så är det klart. Laddluckan är känsligare än förardörren och där hjälper inte förvärmning särskilt bra. Är det kallt och torrt är det inga problem. Nån gång har man öppnat dörren utan att rutan orkat ner pga is, men grejerna håller för det. När isen smält åker rutan upp och ner som vanligt. Förvärmning funkar över 20 % batteri. Laddluckan kräver lite omvårdnad på vintern för att vara i gott skick, men det är väl lika för alla elbilar. Audi verkar ha en rejäl konstruktion. Att ha luckan fram verkar inte bra när det snöar och blir is.
Re: BMW i3 fönsterrutor
Det är inga problem, vi har mycket mer problem i vår Model 3 som också har karm-lösa rutor. Kanske annan typ av gummi- list i BMW:n.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: BMW i3 fönsterrutor
Aldrig haft problem med vår i3a vintertid. Trots samma konstruktion som alla karmlösa teslor så verkar BMWs fungera mycket bättre.