Förbrukning, räckvidd... hur tänkar man? Enyaq 60,80?
Moderator: Redaktion
Förbrukning, räckvidd... hur tänkar man? Enyaq 60,80?
Hej,
Jag undrar lite hur borde man tänka angående förbrukning/ räckvidden.
Jag kommer pendla 26mil per dag f.o.m nästa vecka, och undrar om Enyaq 60 skulle räcka (39mil räckvidd, 60 kW med värmepump)
Om man kollar räckvidd blir det 66% (26/39, så även men 10-80%, det borde funkar ändå).
Däremot om man kollar på förbrukning, tester indikerar runt 18-20kWh. Min pendling blir 1.5timme enkel väg -> 54-60 kW, = ganska tight, även kanske otänkbart?
Tänker jag fel, eller? Varför är det så stor skillnad (WLTP versus verkligheten?) beroende hur jag tänker förbrukning/räckvidd.
Sammanfattningsvis, räcker Enyaq 60 för 3 timmar körning dagligen (80% landsvägen ~90 km/h i Värmland), 26mil ?
Jag gärna skulle välja en Ioniq 5 (72.6 kW) men leverans är nu, mellan mars 2022 (tidigast) upp till juni/juli.
Så en till fråga vad skulle ni göra: välja Enyaq 60, 80 eller kolla på e-niro (mindre bil... andra kompromiss att göra)? Max budget 550.000 och en rimlig stor bil med dragkrok behövs.
Tack för hjälpen.
Jag undrar lite hur borde man tänka angående förbrukning/ räckvidden.
Jag kommer pendla 26mil per dag f.o.m nästa vecka, och undrar om Enyaq 60 skulle räcka (39mil räckvidd, 60 kW med värmepump)
Om man kollar räckvidd blir det 66% (26/39, så även men 10-80%, det borde funkar ändå).
Däremot om man kollar på förbrukning, tester indikerar runt 18-20kWh. Min pendling blir 1.5timme enkel väg -> 54-60 kW, = ganska tight, även kanske otänkbart?
Tänker jag fel, eller? Varför är det så stor skillnad (WLTP versus verkligheten?) beroende hur jag tänker förbrukning/räckvidd.
Sammanfattningsvis, räcker Enyaq 60 för 3 timmar körning dagligen (80% landsvägen ~90 km/h i Värmland), 26mil ?
Jag gärna skulle välja en Ioniq 5 (72.6 kW) men leverans är nu, mellan mars 2022 (tidigast) upp till juni/juli.
Så en till fråga vad skulle ni göra: välja Enyaq 60, 80 eller kolla på e-niro (mindre bil... andra kompromiss att göra)? Max budget 550.000 och en rimlig stor bil med dragkrok behövs.
Tack för hjälpen.
Re: Förbrukning, räckvidd... hur tänkar man? Enyaq 60,80?
Klart du ska köra elbil med den pendlingen!JLT skrev:Hej,
Jag undrar lite hur borde man tänka angående förbrukning/ räckvidden.
Jag kommer pendla 26mil per dag f.o.m nästa vecka, och undrar om Enyaq 60 skulle räcka (39mil räckvidd, 60 kW med värmepump)
Om man kollar räckvidd blir det 66% (26/39, så även men 10-80%, det borde funkar ändå).
Däremot om man kollar på förbrukning, tester indikerar runt 18-20kWh. Min pendling blir 1.5timme enkel väg -> 54-60 kW, = ganska tight, även kanske otänkbart?
Tänker jag fel, eller? Varför är det så stor skillnad (WLTP versus verkligheten?) beroende hur jag tänker förbrukning/räckvidd.
Sammanfattningsvis, räcker Enyaq 60 för 3 timmar körning dagligen (80% landsvägen ~90 km/h i Värmland), 26mil ?
Jag gärna skulle välja en Ioniq 5 (72.6 kW) men leverans är nu, mellan mars 2022 (tidigast) upp till juni/juli.
Så en till fråga vad skulle ni göra: välja Enyaq 60, 80 eller kolla på e-niro (mindre bil... andra kompromiss att göra)? Max budget 550.000 och en rimlig stor bil med dragkrok behövs.
Tack för hjälpen.
Men nej, en Enyaq 60 kommer inte räcka rill 2x13 mil pendling året runt utan laddning mellan sträckorna. På sommaren går det kanske om du utnyttjar nära 100% av batteriet och inte kör för fort.
Jag skulle tro att max räckvidd på sommaren i fint väder och laglig hastighet blir drygt 30 mil med en Enyaq 60 om man utnyttjar batteriet från 100% till nära 0%. På vintern i lite dåligt väder räcker det nog bara till 20-25 mil vid sträckkörning och lite mindre vid pendling om bilen står och blir kall under dagen.
Med en Enyaq 80 klarar du nog 26 mils pendling året runt. Om du kan ladda både på jobbet och hemma räcker däremot en Enyaq 60 utan problem.
Det finns ju några olika att välja på med dragkrok för 550' efter bonus som klara din pendling, Enyaq 80, ID4, Polestar 2, Ioniq 5, Ev6, Tesla 3 sr+ t ex. E-niro och Kona får väl bara dra 400 kg och känns kanske lite omoderna?
Lycka till med bilvalet!
Re: Förbrukning, räckvidd... hur tänkar man? Enyaq 60,80?
Enyaq 80 är väl inte så mycket dyrare? Den borde funka.
Re: Förbrukning, räckvidd... hur tänkar man? Enyaq 60,80?
Jag skulle inte välja en bil med ett så pass litet batteri att det blir nödvändigt att ladda fullt i princip varje dag. Batteriet kommer inte må bra av detta. Ju mindre del av batteriet man utnyttjar till vardags desto längre håller det. Stora batteriet är ett måste.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Förbrukning, räckvidd... hur tänkar man? Enyaq 60,80?
Jag själv pendlar 12,5mil per väg och har tesla model 3 lr o ca. 25-30% går åt per väg men har möjlighet att ladda på jobbet och 60 Skodan borde väl gå om du har laddning på jobbet.. men skulle gissa att det bör bli ca 35% för mig bör det blir vinter så känns tveksamt att 60 kommer palla t/r utan laddning. Men beror ju oxå på vilken typ av väg du kör. I mitt fall mellan Tierp/Västerås = motorväg 120km/h o sen 80km/h(Uppsala-Enköping) o sen Enköping-Västerås 110/120km/h väg igen så körmönster har oxå inverkan på hur det går åt i %.
Re: Förbrukning, räckvidd... hur tänkar man? Enyaq 60,80?
Finns inte Enyaq i Abetterrouteplanner? Det är det vettigaste sättet att kolla om en resa funkar eller inte. Dessutom kan du ju leta laddplatser med den också. Enklast är så klart om det går att ladda på jobbet och hemma… om man nu inte byter bil så klart så att den klarar resan fram och tillbaka.
Re: Förbrukning, räckvidd... hur tänkar man? Enyaq 60,80?
Kört iV80 1500 mil nu. Snittar drygt 1,8kWh/mil sedan slutet april. Lite släpvagn och var även med i SECC då det blev 460 mil totalt mer eller mindre motorväg på den resan.
IV 60 = 58kWh batteri och 26mil innebär i teorin 2,23kW/mil i förbrukning. Med minst en ”kallstart” per dag och under dåliga förhållanden =nej.
Helt klart läge välja en iV80 till den typen av vardagskörning annars blir det nog fel.
Körde e-Niro 3700mil tidigare. I allt annat än priset föredrar jag iV80. E-Niron upplevde jag lite snålare så den fixar nog din pendling också.
IV 60 = 58kWh batteri och 26mil innebär i teorin 2,23kW/mil i förbrukning. Med minst en ”kallstart” per dag och under dåliga förhållanden =nej.
Helt klart läge välja en iV80 till den typen av vardagskörning annars blir det nog fel.
Körde e-Niro 3700mil tidigare. I allt annat än priset föredrar jag iV80. E-Niron upplevde jag lite snålare så den fixar nog din pendling också.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3590
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Förbrukning, räckvidd... hur tänkar man? Enyaq 60,80?
Om du räknar med att ha bilen länge är det skönt att ha marginal för lite degradering också. Svårt att förutspå degraderingen förstås men många bilar landar på runt 5% ganska fort för att sedan degraderas väldigt långsamt.
Model Y LR AWD 2022
Re: Förbrukning, räckvidd... hur tänkar man? Enyaq 60,80?
Vad har du för laddeffekt hemma? Om du bara har 3,7 kw så blir det svårt att hinna ladda bilen tillräckligt för nästa dags resor varje natt. Det gäller ju för både 60 och 80-versionerna.
S85 -14
Saab med dragkrok
Saab med dragkrok
Re: Förbrukning, räckvidd... hur tänkar man? Enyaq 60,80?
[quote="LarsL"]Finns inte Enyaq i Abetterrouteplanner? Det är det vettigaste sättet att kolla om en resa funkar eller inte.
Tack LarsL. Jag kände inte A better route planer, men har testat och det ser ut jättebra för simuleringar. Det är bekräftat att Enyaq 60 kommer inte att funka t/r utan laddning även med fulladdad (eller 95%) blir det för nära 0-5% + inte rekommenderat. Jag kommer köra 25mil med 90% E18, Karlstad-Örebro. Jag kan ganska lätt ladda på sjukhuset parkering under dagen (70 st 11kW), men tänkte att det är ganska krånglig att göra det varje dag+ kostnaden.
Då Enyaq 80 borde funka. Annars tar jag en elbil i 10-12månader och beställer jag en Ioniq5... fundersam
Tack LarsL. Jag kände inte A better route planer, men har testat och det ser ut jättebra för simuleringar. Det är bekräftat att Enyaq 60 kommer inte att funka t/r utan laddning även med fulladdad (eller 95%) blir det för nära 0-5% + inte rekommenderat. Jag kommer köra 25mil med 90% E18, Karlstad-Örebro. Jag kan ganska lätt ladda på sjukhuset parkering under dagen (70 st 11kW), men tänkte att det är ganska krånglig att göra det varje dag+ kostnaden.
Då Enyaq 80 borde funka. Annars tar jag en elbil i 10-12månader och beställer jag en Ioniq5... fundersam
Senast redigerad av JLT, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Förbrukning, räckvidd... hur tänkar man? Enyaq 60,80?
Jag kommer att fixa en 11kW hemma iaf. Tack för tipset.chox skrev:Vad har du för laddeffekt hemma? Om du bara har 3,7 kw så blir det svårt att hinna ladda bilen tillräckligt för nästa dags resor varje natt. Det gäller ju för både 60 och 80-versionerna.