Sälja bil till utlandet

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Sälja bil till utlandet

Inlägg av models4karl »

Hej
Jag ska förmodligen sälja min Roadster till Utlandet och känner mig osäker på hur jag bäst genomför transaktionen.

Vad jag förstår ska jag ansökan om tillfällig registrering hos transportstyrelsen. Då får köparen nya tillfälliga skyltar för export. Det tar väl någon vecka att ordna detta.
Innan ovanstående så ska det skrivas avtal och betalas. Hur gör jag detta så att båda parter känner sig trygga? Någon som har erfarenhet?

Tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Sälja bil till utlandet

Inlägg av Leo »

Själva transaktionen har jag bett att få överfört till min bank. Sen har jag dubbelkollat via telefon med min personliga bankman att pengarna kommit fram och att det inte går att "backa" från avsändande bank på något sätt, innan de fått åka med bilen.

Först fick de föra över en handpenning på en del av beloppet när köpet gjordes upp initialt. Mest för att låsa köparen till affären. Sen slutbetalning enligt ovan då de kom fysiskt och då kunde inspektera och var nöjd med bilen.

Alternativet är att affären görs upp fysiskt på plats på ditt bankkontor, alt om köparens bankkontor finns i närheten. Observera att man kan behöva boka tid innan! Då jag sålde en bil i vintras (under Corona) till en svenska köpare i det fallet vägrade köparens bank att hjälpa oss göra upp affären inne på kontoret då vi inte hade tid bokad. Tror det var Handelsbanken vid Globen i det fallet.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: Sälja bil till utlandet

Inlägg av models4karl »

Köparen vill ju veta att han kommer få bilen innan han skickar pengarna, jag vill ha pengarna innan jag lämnar bilen.
Brukar det alltid vara köparen som tar risken? En utländsk köpare har inte så lätt att träffas på banken och ringa över pengarna...

Jag återkommer med berättelse hur det gick med affären. :?
wheels
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Sälja bil till utlandet

Inlägg av wheels »

Man lämnar ju absolut inte över bilen innan man fått pengarna.
Skriv svar