Byta bil?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5455
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Byta bil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Chrille84 skrev:
... / Egentligen skulle en id3 med bra räckvidd och 4wd vara perfekt (tidigare kört massor med vw) men det finns ju inte. /...
Varför tycker du att du behöver 4WD?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Byta bil?

Inlägg av LarsL »

Chrille84 skrev:
Tack för alla snabba svar. Frugan tycker ju givetvis att det är ekonomiskt onödigt att köpa den nya men samtidigt är det ju mina pengar haha.
Model y är nog onödigt stor för oss. Ska fundera ett varv till och kanske undersöka däckspåret.
10k för däck är ju lite billigare än att lägga 150k i mellanskillnad på en ny :)
Tänk på att en ny har 4 års garanti så vad som än händer med bilen så fixar Tesla det. Med en begagnad står du där själv.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5455
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Byta bil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Chrille84 skrev:
.../ Bytte efter mycket om och men till en tesla model 3 long range 2019-års modell. /.../ är otroligt besviken på däckbullret och ljudisoleringen i bilen. /...
Körde nyligen en av de första 3LRAWD som kom till Sverige. Körde ca 25 mil på 100-väg i norra Skåne och södra Småland. Kom i och för sig 'bara upp i 103-104 km/h i timmen, men upplevde typ ingen skillnad alls jämfört med min ~2015 gasdrivna VW Golf kombi. (Den golfen tror jag rullar på 16-tums Michelin Energy Saver eller något liknande med däcktryck i det högre intervallet...)

Tror det enda ägaren till den bilen gjort är att lägga någon slags gummilist i en springa mellan glaspanelerna på taket. Kanske kan det hjälpa. Tror det finns mer info om det på det här forumet och det amerikanska ifall du googlar lite...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
MrRun
elbilist
Inlägg: 804
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Byta bil?

Inlägg av MrRun »

Chrille84 skrev:
Hängt på forumet länge men första inlägget.

...
Egentligen skulle en id3 med bra räckvidd och 4wd vara perfekt (tidigare kört massor med vw) men det finns ju inte.

...
Men "snart" så...
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... julsdrift/
Ioniq 5 FE AWD
SwedishAdvocate
Inlägg: 5455
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Byta bil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Gissar att du sett den här tråden:

viewtopic.php?f=51&t=26459#p557721
Kanske allmänt känt, men jag köpte Teslas gummimattor direkt som ersatte original tyg, gummimattorna ersätter tyg, sitter jättebra. Märkte dock att min var bullrig jmf med andra, hör vägljud, tänkte måndagsexemplar, fick råd att sätta in tygmattorna under gummi! Vilken skillnad, klart märkbart. 2000 mil senare lärde jag mig det...

Gummimattorna sitter inte lika bra, inte såhär det var tänkt, men värt det. Prova och återkoppla...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Chrille84
Inlägg: 30
Blev medlem: 29 apr 2021 20:09

Re: Byta bil?

Inlägg av Chrille84 »

Oj vad mycket bra feedback jag fått. Imponerad!

Såg nyheterna gällande id3 gtx - låter onekligen intressant. Hoppas den kommer i lite mer lågmält utförande också :)

Vad gäller 4wd brukar vi hyra stuga i Dalarna på vintern någon elle några gånger per år där det inte snöröjs eller plogas som på stora vägar. Backarna där kräver 4wd.

Mattorna provade jag idag. I lägre hastigheter (upp till 80) gjorde det ingen skillnad - inte kört motorväg än så det får utvärderas.

Listerna kom idag. Ska försöka installera dem imorgon och utvärdera även dessa.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Byta bil?

Inlägg av martinot »

Chrille84 skrev:
Oj vad mycket bra feedback jag fått. Imponerad!

Såg nyheterna gällande id3 gtx - låter onekligen intressant. Hoppas den kommer i lite mer lågmält utförande också :)

Vad gäller 4wd brukar vi hyra stuga i Dalarna på vintern någon elle några gånger per år där det inte snöröjs eller plogas som på stora vägar. Backarna där kräver 4wd.

Mattorna provade jag idag. I lägre hastigheter (upp till 80) gjorde det ingen skillnad - inte kört motorväg än så det får utvärderas.

Listerna kom idag. Ska försöka installera dem imorgon och utvärdera även dessa.
Testa även en M3 2021 med dubbelglas och bättre dämpmaterial i bilarna. För mig var det ett stort lyft att gå från 2019 M3 LR till 2021 M3 LR.

Något annat du kan testa på din nuvarande bil är att skifta däcken till tystare varianter (de Michelin som kommer med är rätt bullriga säger många av de som testat andra).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar