Elbilsladdning EasyPark

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

GreenOne
Inlägg: 15
Blev medlem: 25 jun 2014 20:38

Elbilsladdning EasyPark

Inlägg av GreenOne »

Nyfiken på om någon testat att ladda sin elbil med hjälp av Easyparks app. Det finns nämligen en sådan laddare på gångavstånd där jag bor, och jag funderar på om det skulle vara ett hållbart sätt att ladda bilen när man inte har laddbox vid hyreslägenheten. Min erfarenhet är i alla fall att appen fungerar väldigt smidigt vid vanlig parkering, så chansen är ju god att den fungerar bra. Har förstått av andra att laddarnas olika appar brukar vara väldigt dåliga generellt, så detta skulle ju förhoppningsvis kunna vara undantaget.

Hur mycket brukar man räkna med att betala för elen när man laddar hemma? 2kr/kwh?
EasyPark tar 3kr/kwh vilket i så fall är ett ganska bra pris.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Elbilsladdning EasyPark

Inlägg av GreenMachine »

GreenOne skrev:
Nyfiken på om någon testat att ladda sin elbil med hjälp av Easyparks app. Det finns nämligen en sådan laddare på gångavstånd där jag bor, och jag funderar på om det skulle vara ett hållbart sätt att ladda bilen när man inte har laddbox vid hyreslägenheten. Min erfarenhet är i alla fall att appen fungerar väldigt smidigt vid vanlig parkering, så chansen är ju god att den fungerar bra. Har förstått av andra att laddarnas olika appar brukar vara väldigt dåliga generellt, så detta skulle ju förhoppningsvis kunna vara undantaget.

Hur mycket brukar man räkna med att betala för elen när man laddar hemma? 2kr/kwh?
EasyPark tar 3kr/kwh vilket i så fall är ett ganska bra pris.
Vad som är bra pris är väl dels lite beroende på vad det är för prestanda, men givetvis också på vad man har för alternativ. EON tar 2,5 där jag bor för 22 Kwh även om det i praktiken aldrig är mer än ca 10.
GreenOne
Inlägg: 15
Blev medlem: 25 jun 2014 20:38

Re: Elbilsladdning EasyPark

Inlägg av GreenOne »

GreenMachine skrev:
GreenOne skrev:
Nyfiken på om någon testat att ladda sin elbil med hjälp av Easyparks app. Det finns nämligen en sådan laddare på gångavstånd där jag bor, och jag funderar på om det skulle vara ett hållbart sätt att ladda bilen när man inte har laddbox vid hyreslägenheten. Min erfarenhet är i alla fall att appen fungerar väldigt smidigt vid vanlig parkering, så chansen är ju god att den fungerar bra. Har förstått av andra att laddarnas olika appar brukar vara väldigt dåliga generellt, så detta skulle ju förhoppningsvis kunna vara undantaget.

Hur mycket brukar man räkna med att betala för elen när man laddar hemma? 2kr/kwh?
EasyPark tar 3kr/kwh vilket i så fall är ett ganska bra pris.
Vad som är bra pris är väl dels lite beroende på vad det är för prestanda, men givetvis också på vad man har för alternativ. EON tar 2,5 där jag bor för 22 Kwh även om det i praktiken aldrig är mer än ca 10.
Sant, detta är också en 22kwh laddare. Men inget jag behöver. Min tanke är att ladda där över natten för att ha fullt batteri på morgonen, så hastigheten är mindre viktig. Jag åker inte så långa sträckor så kommer troligen bara behöva ladda 1 gång/vecka.
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Elbilsladdning EasyPark

Inlägg av krille »

3 kr/kWh är väl ändå rätt så standard för destinationsladdning om man ser till Sverige som helhet. Sedan finns det ju undantag som exvis 50 kW-snabbladdning för 2,50 kr/kWh i Göteborg...

Jag har destinationsladdat (parkerat+laddat) och snabbladdat via Easyparks app några gånger. Det har fungerat bra, men man märker att appen inte är gjord för laddning för fem öre. Sen saknar jag prisinformation före laddning i appen numera (fanns tidigare), men det gäller även vanlig parkering.. så något måste ha gått sönder.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Elbilsladdning EasyPark

Inlägg av mikebike »

Vi har Easypark vid jobbet. Det kostar 50 kr för 5 timmar och 85 kr för 11 timmar. I praktiken står jag 8,5 timmar.
Stolparna ger bara bara 3,7 kW, så kostnaden blir knappt 3 kr/kWh.

De andra laddstolpar jag använder är InCharge och där kostar det 3 kr/kWh.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Elbilsladdning EasyPark

Inlägg av HelectriC »

Här i krokarna kostar strömmen över 2kr/kWh hemma, så får man det för runt 3 ute, så är ju det helt ok!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Elbilsladdning EasyPark

Inlägg av Jontez »

Jag har stått på Strandvägen och testat. Stod i 7 timmar en fredagseftermiddag.
48kr för parkeringen
51kr för 18kwh
7kr för nått annat

Sjukt smidigt att starta, men jag visste varken vad parkeringen skulle kosta (Taxa 3 i Sthlm, de kanske går att googla på) eller vad kWh priset var.
Så lite bättre info i appen kanske men smidigt ändå
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Elbilsladdning EasyPark

Inlägg av dhogborg »

Jag försökte ladda på en EasyPark plats härom veckan, det gick inte med mitt privatkonto då Apple Pay inte stöds. Jag kunde inte hitta något sätt att lägga till betalkort? Hur har ni andra gjort?
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Elbilsladdning EasyPark

Inlägg av mikebike »

dhogborg skrev:
Jag försökte ladda på en EasyPark plats härom veckan, det gick inte med mitt privatkonto då Apple Pay inte stöds. Jag kunde inte hitta något sätt att lägga till betalkort? Hur har ni andra gjort?
Man klickar nere till höger i appen, där det står Mer, och sedan på Betalning för att lägga till kreditkort.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elbilsladdning EasyPark

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Här i krokarna kostar strömmen över 2kr/kWh hemma, så får man det för runt 3 ute, så är ju det helt ok!
Det var extremt dyrt! Vad kör du med för elbolag då?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Elbilsladdning EasyPark

Inlägg av dhogborg »

mikebike skrev:
dhogborg skrev:
Jag försökte ladda på en EasyPark plats härom veckan, det gick inte med mitt privatkonto då Apple Pay inte stöds. Jag kunde inte hitta något sätt att lägga till betalkort? Hur har ni andra gjort?
Man klickar nere till höger i appen, där det står Mer, och sedan på Betalning för att lägga till kreditkort.
Ja det är ju stället man tittar först, men där finns alternativen Apple Pay och Ange Kampanjkod under Privat, samt ”Lägg till företagskonto”.

Något betalkort går inte att lägga till, trots att menysymbolen är ett betalkort.
BD967EDC-367A-4C98-841D-22E71F662552.png
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Elbilsladdning EasyPark

Inlägg av R2_m3 »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Här i krokarna kostar strömmen över 2kr/kWh hemma, så får man det för runt 3 ute, så är ju det helt ok!
Det var extremt dyrt! Vad kör du med för elbolag då?
Extremt dyrt vet jag inte. Beror på vad man avser. Om man tar med de fasta avgifterna så är det lätt över 2kr/kWh, men så ska man ju inte räkna utan bara räkna på de rörliga delen och då landar jag på ca 1,73 kr/kWh hemma i lägenheten med Ellevio + Telge Energi,
Och 1,68 kr/kWh på landet med Vattenfall + Skellefte Kraft. Detta gäller då augusti 2021 med rörliga avtal. El är inte lika billigt som det var för några år sedan …
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Elbilsladdning EasyPark

Inlägg av mikebike »

dhogborg skrev:
mikebike skrev:
dhogborg skrev:
Jag försökte ladda på en EasyPark plats härom veckan, det gick inte med mitt privatkonto då Apple Pay inte stöds. Jag kunde inte hitta något sätt att lägga till betalkort? Hur har ni andra gjort?
Man klickar nere till höger i appen, där det står Mer, och sedan på Betalning för att lägga till kreditkort.
Ja det är ju stället man tittar först, men där finns alternativen Apple Pay och Ange Kampanjkod under Privat, samt ”Lägg till företagskonto”.

Något betalkort går inte att lägga till, trots att menysymbolen är ett betalkort.
Det gör/gjorde det för mig.
Nu har jag redan ett kreditkort registrerat, men om jag klickar på det så kan jag lägga in ett annat.
Screenshot_20210910-092455_EasyPark.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Elbilsladdning EasyPark

Inlägg av Lacho »

Funderar på att ladda på en plats som är 22kW och kostar 35kr/h. Borde väl kunna få ut ca 20kWh på en timme? Ca 1,75kr/kWh då? Eller är jag ute och cyklar med min uträkning?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Elbilsladdning EasyPark

Inlägg av Remuz »

Lacho skrev:
Funderar på att ladda på en plats som är 22kW och kostar 35kr/h. Borde väl kunna få ut ca 20kWh på en timme? Ca 1,75kr/kWh då? Eller är jag ute och cyklar med min uträkning?
Har du model 3/Y kan du bara få ut 11kW. Med S/X 16.5kW. Med gammal dubbelladdande S kan du få 22kW.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elbilsladdning EasyPark

Inlägg av fth »

Lacho skrev:
Funderar på att ladda på en plats som är 22kW och kostar 35kr/h. Borde väl kunna få ut ca 20kWh på en timme? Ca 1,75kr/kWh då? Eller är jag ute och cyklar med min uträkning?
Det beror på vilken effekt din bil klarar av på AC, en "gammal" Model S med dubbelladdare klarar 22 kW, nyare S/X max 17 kW, och Model 3 max 11 kW.

Det ger ett teoretiskt pris mellan 1.59:- och 3.18:- per kWh.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Elbilsladdning EasyPark

Inlägg av Lacho »

Ahh, tänkte inte på att 22 är AC. Tror min Enyaq klarar 11kW.

Då är det väl 10-12kWh på en timme. Dvs 2,9-3,5kr/kWh?

Kan man maxa så är det värt med per timme taxa istället för per kWh i det här fallet? Nu handlar det iofs om några kronor och ören men kul med matte...
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elbilsladdning EasyPark

Inlägg av fth »

Lacho skrev:
Ahh, tänkte inte på att 22 är AC. Tror min Enyaq klarar 11kW.

Då är det väl 10-12kWh på en timme. Dvs 2,9-3,5kr/kWh?

Kan man maxa så är det värt med per timme taxa istället för per kWh i det här fallet? Nu handlar det iofs om några kronor och ören men kul med matte...
Jag föredrar personligen pris per kWh, minutpris är enligt min erfarenhet helt oförutsägbart, många gånger har stolparna t.ex. delad effekt i par, då blir plötsligt priset det dubbla bara för att någon råkar plugga i bredvid dig.

Många gånger kan inte stolparna heller leverera utlovad effekt, så det blir oftast en sämre kalkyl än annonserad, särskilt på DC, där "50 kW-stolpar" ofta visar sig kunna leverera endast 30-40 kW.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Elbilsladdning EasyPark

Inlägg av Lacho »

Ja bättre åka några hundra meter för antingen 3kr/kWh på en 11 eller 2,4kr/kWh på en 50 i det här fallet :lol:
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Elbilsladdning EasyPark

Inlägg av Lacho »

Easyparks "ladda & parkera" innebär att man drar igång laddningen och betalar parkeringsavgift samtidigt?

Tex Saab arena i Linköping. Det är parkeringsavgift + för laddning om jag inte missförstått skyltningen. Ladda direkt via MER kostar 3kr/kWh + parkering 15kr/h upp till 60kr/dygn eller nått sånt. Med easyparks ladda och parkera är det 3,6kr/kWh, då borde parkeringsavgiften vara inkluderad eller hur?
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Elbilsladdning EasyPark

Inlägg av krille »

Lacho skrev:
Easyparks "ladda & parkera" innebär att man drar igång laddningen och betalar parkeringsavgift samtidigt?

Tex Saab arena i Linköping. Det är parkeringsavgift + för laddning om jag inte missförstått skyltningen. Ladda direkt via MER kostar 3kr/kWh + parkering 15kr/h upp till 60kr/dygn eller nått sånt. Med easyparks ladda och parkera är det 3,6kr/kWh, då borde parkeringsavgiften vara inkluderad eller hur?
Nej, det står i appen att parkering kostar 15 kr/h förutom vardagar 11-14. Kollar du priset för "ladda" resp "ladda+parkera" så ser du att det är samma pris per kWh.

De kunde visat detta tydligare, det håller jag med om... men helt otydligt var det inte.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Elbilsladdning EasyPark

Inlägg av Lacho »

Väldigt otydligt... Vad är skillnaden på bara "ladda" och "ladda & parkera"? Tycker att ordet parkera indikerar att man betalar för parkeringsavgiften.

Kanske är så att det är 3,6kr/kWh och sen tillkommer parkeringsavgiften efter avslutad parkering? Så att man inte får böter för att man inte betalat för parkeringen. Båda i en app istället för att ladda via tex MER appen och betala parkeringen via tex EasyPark
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Elbilsladdning EasyPark

Inlägg av krille »

Lacho skrev:
Kanske är så att det är 3,6kr/kWh och sen tillkommer parkeringsavgiften efter avslutad parkering? Så att man inte får böter för att man inte betalat för parkeringen. Båda i en app istället för att ladda via tex MER appen och betala parkeringen via tex EasyPark
Precis så är det.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Skriv svar