Sida 1 av 2

Varför ska jag byta in min…

Postat: 15 sep 2021 07:53
av ElNormano
Hej alla,

Jag behöver övertalas att byta in min 2018 AMG kombi mot en fullutrustad 2019 Model S P100D som har gått under 5000mil.

Tacksam för alla svar

Re: Varför ska jag byta in min…

Postat: 15 sep 2021 07:55
av dd88
Riktig AMG eller dekaltrimmad? C eller E?

Re: Varför ska jag byta in min…

Postat: 15 sep 2021 08:02
av ElNormano
CLA45 Shooting Break

Re: Varför ska jag byta in min…

Postat: 15 sep 2021 08:03
av Bjelke
ElNormano skrev:
Hej alla,

Jag behöver övertalas att byta in min 2018 AMG kombi mot en fullutrustad 2019 Model S P100D som har gått under 5000mil.

Tacksam för alla svar
Vill du eller vill du inte ha en SP100D? Svårare än så är det väl inte egentligen ;)
En provkörning borde räcka för beslut…

Re: Varför ska jag byta in min…

Postat: 15 sep 2021 08:04
av dd88
En 45 hade jag bytt in utan att tveka, AMG börjar på 63 :)

Re: Varför ska jag byta in min…

Postat: 15 sep 2021 08:05
av Frippanecci
Varför ska du inte byta in den.. har svårt att se Mercans fördelar på något. :roll:

Re: Varför ska jag byta in min…

Postat: 15 sep 2021 08:07
av Alfa
Du vill slippa skämmas över att åka runt i en bil som spyr ut fossila avgaser samtidigt som du göder oljearaber och ryssar när du köper bensin?

Eller så vill du ha en bil med försumbara driftskostnader som inte behöver servas stup i kvarten? Jag brukar säga att Tesla är en bra bil för snåla miljonärer.

Eller så vill du ha något som känns fräscht och modernt, som är ljudlöst i låg fart och reagerar snabbare på gasen än någon bil Ferrari någonsin byggt?

Det finns ganska många argument. Jag har däremot svårt att komma på något rimligt motargument. Köp! Hur fel kan det bli?

Re: Varför ska jag byta in min…

Postat: 15 sep 2021 08:39
av tor-ake
Har du möjlighet att ladda bilen hemma, sätta upp en laddbox kanske?

Det är ju en rejäl frihetskänsla att kunna sätta sig i bilen på morgonen, den är alltid "fulltankad" sedan ta en rejäl tur på 40 mil utan att det kostar mer än en hamburgermeny i el. Kontra att först behöva åka ned till macken och fylla på för tusen spänn innan man åker.

Varför ska jag byta in min…

Postat: 15 sep 2021 08:49
av taliz
CLA verkar sjukt poppis. Ser dem typ överallt. Är det bara jag som tycker de är töntiga?
En pimpad småbil liksom.
Man hade inte råd med en CLS typ.

Re: Varför ska jag byta in min…

Postat: 15 sep 2021 09:09
av StefL
CLA är ful, Model S är snygg :lol:

(Sen är det ju ett kliv upp två storlekar snarare än en vad gäller utrymmen också...)

Re: Varför ska jag byta in min…

Postat: 15 sep 2021 09:14
av 12man
ElNormano skrev:
CLA45 Shooting Break
Är den kaputt så sälj fort so fan ;)

Re: Varför ska jag byta in min…

Postat: 15 sep 2021 10:17
av ElNormano
tor-ake skrev:
Har du möjlighet att ladda bilen hemma, sätta upp en laddbox kanske?

Det är ju en rejäl frihetskänsla att kunna sätta sig i bilen på morgonen, den är alltid "fulltankad" sedan ta en rejäl tur på 40 mil utan att det kostar mer än en hamburgermeny i el. Kontra att först behöva åka ned till macken och fylla på för tusen spänn innan man åker.
Många verkar vara nöjda med en Easee laddbox så det blir en sån i garaget

Re: Varför ska jag byta in min…

Postat: 15 sep 2021 12:20
av SwedishAdvocate
taliz skrev:
CLA verkar sjukt poppis. Ser dem typ överallt. Är det bara jag som tycker de är töntiga?
En pimpad småbil liksom.
Man hade inte råd med en CLS typ.
Jag hade så klart också helst kört elbil, men det här argumentet förstår jag ju inte. Som ren formfaktor är ju små kombibilar skitbra. Har man av olika orsaker inte ekonomin att skaffa en bil för ~550K SEK så tycker jag liten kombi är det helt klart bästa valet ifall man inte behöver en större bil av olika orsaker.

Tyvärr finns det ju inget motsvarande med eldrift. Och vill man inte köra bil från en tillverkare som ägs av diktaturen Kina så är ju Porsche Taycan skogsmullekombi enda alternativet om man tvunget vill ha en eldriven kombi. Och den har tydligen inte dragkrok...
Model 3 finns inte som kombi.
Och Model S som till stor del skulle kunna funka istället för en kombi har fortfarande inte dragkrok. Och just nu verkar den ju inte gå att köpa ny överhuvudtaget...

Men trots detta – hade ekonomin tillåtit hade jag bytt gasdriven VW Golf kombi med drag till Model 3 med drag.

Edit: Korrigerade en så kallad 'störande upprepning'...

Varför ska jag byta in min…

Postat: 15 sep 2021 14:58
av taliz
SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
CLA verkar sjukt poppis. Ser dem typ överallt. Är det bara jag som tycker de är töntiga?
En pimpad småbil liksom.
Man hade inte råd med en CLS typ.
Jag hade så klart också helst kört elbil, men det här argumentet förstår jag ju inte. Som ren formfaktor är ju små kombibilar skitbra. Har man av olika orsaker inte ekonomin att skaffa en bil för ~550K SEK så tycker jag liten kombi är det helt klart bästa valet ifall man inte behöver en större bil av olika orsaker.

Tyvärr finns det ju inget motsvarande med eldrift. Och vill man inte köra bil från en tillverkare som ägs av diktaturen Kina så är ju Porsche Taycan skogsmullekombi enda alternativet om man tvunget vill ha en kombi med eldrift. Och den har tydligen inte dragkrok...
Model 3 finns inte som kombi.
Och Model S som till stor del skulle kunna funka istället för en kombi har fortfarande inte dragkrok. Och just nu verkar den ju inte gå att köpa ny överhuvudtaget...

Men trots detta – hade ekonomin tillåtit hade jag bytt gasdriven VW Golf kombi med drag till Model 3 med drag.
En CLA45 kombi som TS kör kostar BETYDLIGT mer än 550k FYI. Startpris är 650k, sen lite utrustning på det…

Re: Varför ska jag byta in min…

Postat: 27 sep 2021 00:15
av Robertrimmevik
SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
CLA verkar sjukt poppis. Ser dem typ överallt. Är det bara jag som tycker de är töntiga?
En pimpad småbil liksom.
Man hade inte råd med en CLS typ.
Jag hade så klart också helst kört elbil, men det här argumentet förstår jag ju inte. Som ren formfaktor är ju små kombibilar skitbra. Har man av olika orsaker inte ekonomin att skaffa en bil för ~550K SEK så tycker jag liten kombi är det helt klart bästa valet ifall man inte behöver en större bil av olika orsaker.

Tyvärr finns det ju inget motsvarande med eldrift. Och vill man inte köra bil från en tillverkare som ägs av diktaturen Kina så är ju Porsche Taycan skogsmullekombi enda alternativet om man tvunget vill ha en eldriven kombi. Och den har tydligen inte dragkrok...
Model 3 finns inte som kombi.
Och Model S som till stor del skulle kunna funka istället för en kombi har fortfarande inte dragkrok. Och just nu verkar den ju inte gå att köpa ny överhuvudtaget...

Men trots detta – hade ekonomin tillåtit hade jag bytt gasdriven VW Golf kombi med drag till Model 3 med drag.

Edit: Korrigerade en så kallad 'störande upprepning'...
Tycker mindre kombi finns som elbil fast de stavas SUV. Tycker det blir naturligt så i och med att batterierna ligger under golvet.

Re: Varför ska jag byta in min…

Postat: 27 sep 2021 07:11
av dstr
ElNormano skrev:
Hej alla,

Jag behöver övertalas att byta in min 2018 AMG kombi mot en fullutrustad 2019 Model S P100D som har gått under 5000mil.

Tacksam för alla svar
Jag bytte min A45 mot en P85D.

Gör dig av med din långsamma bil och kliv över till bil 2.0. I efterhand kommer du undra varför du inte gjort det tidigare.

Re: Varför ska jag byta in min…

Postat: 27 sep 2021 12:40
av Olof Tenghoff
Byt in Mercan medan du kan få något för den. Man vill inte sitta med Svarte Petter när majoriteten bestämmer sig för att byta till el.

Re: Varför ska jag byta in min…

Postat: 27 sep 2021 14:49
av SwedishAdvocate
Robertrimmevik skrev:
.../ Tycker mindre kombi finns som elbil fast de stavas SUV. Tycker det blir naturligt så i och med att batterierna ligger under golvet.
Det problemet jag har med SUV/Crossovers även när det kommer till elbilar är följande:

En SUV/Crossover är högre. Eftersom den är högre måste den även vara bredare och ha större hjul annars blir proportionerna helt fel. En högre, bredare bil med större hjul blir större än den annars skulle behöva vara – och således blir den även tyngre. En SUV/Crossover har även högre markfrigång än 'vanliga' kombibilar. Den högre markfrigången samt den större frontarean sabbar luftmotståndet. Högre vikt och sämre luftmotstånd ger högre energiförbrukning under bilens hela livslängd oavsett vilken hastighet bilen färdas i. En större, tyngre bil kräver även mer naturresurser och energi vid produktionen. Och de större däcken kommer även ge mer utsläpp av mikroplaster pga ökat däckslitage till följd av bilens tyngre vikt. Minst hälften av de svenska utsläppen av mikroplaster kommer från däckslitage. Sammantaget är alltså SUVar och Crossovers extra bra för alla de små gulliga barnen omkring oss...

Det finns tydligen ca 1 miljard bilar på den här planeten idag. Jämför den totala klimatpåverkan ifall alla de skulle vara SUV/Crossovers istället för 'vanliga' kombibilar.

Model 3, Audi E-tron GT, Taycan, Leaf, Zoe, Peugot e-208 m.fl. visar att det går att bygga elbilar som inte är SUV/Crossover. Och t.ex. Model 3 skulle mycket väl även kunna produceras i en kombiversion.

Teslas mission statement är följande:
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.

Source: https://www.tesla.com/about
En kombi är mycket, mycket mer i linje med detta mission statement än en SUV/Crossover.

Mitt förslag på hur Tesla skulle kunna lansera världens första elkombi som inte byggs av Militärdiktaturen Kina eller kostar ~1,5 miljoner SEK – tänk en kombiversion av Model 3:

Tesla producerar sin första egentliga reklamfilm. Voiceover: "We made the strategic decision that we had to build two SUV/Crossovers to ensure the long term survival of Tesla. Those two cars were the Model X and the Model Y. But that stage has now passed. A station wagon has several really significant advantages compared to an SUV or a Crossover /..." Och så kommer någon slags version av mitt egna resonemang ovan...

Jag tror att det skulle kunna vara ett sätt att ta knäcken på den rådande SUV/Crossover-trenden – helt enkelt med kalla fakta enligt det av Elon så omhuldade 'first principles'-tänkandet.

Och med FN:s senaste klimatrapport i färskt minne så tror jag att det i princip är nödvändigt att knäcka SUV/Crossover-trenden...

Re: Varför ska jag byta in min…

Postat: 27 sep 2021 14:50
av MWall
Olof Tenghoff skrev:
Byt in Mercan medan du kan få något för den. Man vill inte sitta med Svarte Petter när majoriteten bestämmer sig för att byta till el.
Hittills har vi inte alls sett några sådana tendenser. Fossilbilar har bättre andrahandsvärde än nånsin.

Varför ska jag byta in min…

Postat: 27 sep 2021 15:26
av taliz
MWall skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Byt in Mercan medan du kan få något för den. Man vill inte sitta med Svarte Petter när majoriteten bestämmer sig för att byta till el.
Hittills har vi inte alls sett några sådana tendenser. Fossilbilar har bättre andrahandsvärde än nånsin.
Pga pandemin. Det kan svänga fort åt andra hållet.

Farsan har en av dom sist tillverkade XC70, men är lite sugen på elbil. Borde nog försöka övertala honom att byta nu medan den är värd mer än han betalade…

Re: Varför ska jag byta in min…

Postat: 27 sep 2021 15:59
av Olof Tenghoff
taliz skrev:
MWall skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Byt in Mercan medan du kan få något för den. Man vill inte sitta med Svarte Petter när majoriteten bestämmer sig för att byta till el.
Hittills har vi inte alls sett några sådana tendenser. Fossilbilar har bättre andrahandsvärde än nånsin.
Pga pandemin. Det kan svänga fort åt andra hållet.

Farsan har en av dom sist tillverkade XC70, men är lite sugen på elbil. Borde nog försöka övertala honom att byta nu medan den är värd mer än han betalade…
Exakt. Fossilbilar är värda mer pga pandemin, och chip-bristen ovanpå det. Bästa tillfället att byta till el.

Re: Varför ska jag byta in min…

Postat: 27 sep 2021 16:31
av jonasl
Dessutom är de som är några år sjukt dopade av malus-skatten på nyare bilar. Det är tydligt att många inte är så bra på matematik och gärna betalar mera extra för bilen än de kommer få betala extra i skatt för en nyare bil.

Re: Varför ska jag byta in min…

Postat: 27 sep 2021 16:34
av MWall
taliz skrev:
MWall skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Byt in Mercan medan du kan få något för den. Man vill inte sitta med Svarte Petter när majoriteten bestämmer sig för att byta till el.
Hittills har vi inte alls sett några sådana tendenser. Fossilbilar har bättre andrahandsvärde än nånsin.
Pga pandemin. Det kan svänga fort åt andra hållet.

Farsan har en av dom sist tillverkade XC70, men är lite sugen på elbil. Borde nog försöka övertala honom att byta nu medan den är värd mer än han betalade…

Nej, pga malus. Folk vill för allt i världen inte betala skatt. Därför är begagnade 3 år gamla fossilare högvilt.

Re: Varför ska jag byta in min…

Postat: 27 sep 2021 18:46
av taliz
MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Byt in Mercan medan du kan få något för den. Man vill inte sitta med Svarte Petter när majoriteten bestämmer sig för att byta till el.
Hittills har vi inte alls sett några sådana tendenser. Fossilbilar har bättre andrahandsvärde än nånsin.
Pga pandemin. Det kan svänga fort åt andra hållet.

Farsan har en av dom sist tillverkade XC70, men är lite sugen på elbil. Borde nog försöka övertala honom att byta nu medan den är värd mer än han betalade…

Nej, pga malus. Folk vill för allt i världen inte betala skatt. Därför är begagnade 3 år gamla fossilare högvilt.
Då borde ju bilar som är under 3 år vara värda betydligt mindre. Men så är inte fallet.

Re: Varför ska jag byta in min…

Postat: 27 sep 2021 18:48
av martinot
SwedishAdvocate skrev:
Robertrimmevik skrev:
.../ Tycker mindre kombi finns som elbil fast de stavas SUV. Tycker det blir naturligt så i och med att batterierna ligger under golvet.
Det problemet jag har med SUV/Crossovers även när det kommer till elbilar är följande:

En SUV/Crossover är högre. Eftersom den är högre måste den även vara bredare och ha större hjul annars blir proportionerna helt fel. En högre, bredare bil med större hjul blir större än den annars skulle behöva vara – och således blir den även tyngre. En SUV/Crossover har även högre markfrigång än 'vanliga' kombibilar. Den högre markfrigången samt den större frontarean sabbar luftmotståndet. Högre vikt och sämre luftmotstånd ger högre energiförbrukning under bilens hela livslängd oavsett vilken hastighet bilen färdas i. En större, tyngre bil kräver även mer naturresurser och energi vid produktionen. Och de större däcken kommer även ge mer utsläpp av mikroplaster pga ökat däckslitage till följd av bilens tyngre vikt. Minst hälften av de svenska utsläppen av mikroplaster kommer från däckslitage. Sammantaget är alltså SUVar och Crossovers extra bra för alla de små gulliga barnen omkring oss...

Det finns tydligen ca 1 miljard bilar på den här planeten idag. Jämför den totala klimatpåverkan ifall alla de skulle vara SUV/Crossovers istället för 'vanliga' kombibilar.

Model 3, Audi E-tron GT, Taycan, Leaf, Zoe, Peugot e-208 m.fl. visar att det går att bygga elbilar som inte är SUV/Crossover. Och t.ex. Model 3 skulle mycket väl även kunna produceras i en kombiversion.

Teslas mission statement är följande:
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.

Source: https://www.tesla.com/about
En kombi är mycket, mycket mer i linje med detta mission statement än en SUV/Crossover.

Mitt förslag på hur Tesla skulle kunna lansera världens första elkombi som inte byggs av Militärdiktaturen Kina eller kostar ~1,5 miljoner SEK – tänk en kombiversion av Model 3:

Tesla producerar sin första egentliga reklamfilm. Voiceover: "We made the strategic decision that we had to build two SUV/Crossovers to ensure the long term survival of Tesla. Those two cars were the Model X and the Model Y. But that stage has now passed. A station wagon has several really significant advantages compared to an SUV or a Crossover /..." Och så kommer någon slags version av mitt egna resonemang ovan...

Jag tror att det skulle kunna vara ett sätt att ta knäcken på den rådande SUV/Crossover-trenden – helt enkelt med kalla fakta enligt det av Elon så omhuldade 'first principles'-tänkandet.

Och med FN:s senaste klimatrapport i färskt minne så tror jag att det i princip är nödvändigt att knäcka SUV/Crossover-trenden...
Håller med. SUV är ju som koncept på vanliga vägar, som landsvägar och motorvägar, helt miljöovänligt, energimässigt ineffektiv och totalt sätt sämre körupplevelse.