Varför ska jag byta in min…

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Varför ska jag byta in min…

Inlägg av Olof Tenghoff »

taliz skrev:
MWall skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Byt in Mercan medan du kan få något för den. Man vill inte sitta med Svarte Petter när majoriteten bestämmer sig för att byta till el.
Hittills har vi inte alls sett några sådana tendenser. Fossilbilar har bättre andrahandsvärde än nånsin.
Pga pandemin. Det kan svänga fort åt andra hållet.

Farsan har en av dom sist tillverkade XC70, men är lite sugen på elbil. Borde nog försöka övertala honom att byta nu medan den är värd mer än han betalade…
Exakt. Fossilbilar är värda mer pga pandemin, och chip-bristen ovanpå det. Bästa tillfället att byta till el.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Varför ska jag byta in min…

Inlägg av jonasl »

Dessutom är de som är några år sjukt dopade av malus-skatten på nyare bilar. Det är tydligt att många inte är så bra på matematik och gärna betalar mera extra för bilen än de kommer få betala extra i skatt för en nyare bil.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Varför ska jag byta in min…

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
MWall skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Byt in Mercan medan du kan få något för den. Man vill inte sitta med Svarte Petter när majoriteten bestämmer sig för att byta till el.
Hittills har vi inte alls sett några sådana tendenser. Fossilbilar har bättre andrahandsvärde än nånsin.
Pga pandemin. Det kan svänga fort åt andra hållet.

Farsan har en av dom sist tillverkade XC70, men är lite sugen på elbil. Borde nog försöka övertala honom att byta nu medan den är värd mer än han betalade…

Nej, pga malus. Folk vill för allt i världen inte betala skatt. Därför är begagnade 3 år gamla fossilare högvilt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Varför ska jag byta in min…

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Byt in Mercan medan du kan få något för den. Man vill inte sitta med Svarte Petter när majoriteten bestämmer sig för att byta till el.
Hittills har vi inte alls sett några sådana tendenser. Fossilbilar har bättre andrahandsvärde än nånsin.
Pga pandemin. Det kan svänga fort åt andra hållet.

Farsan har en av dom sist tillverkade XC70, men är lite sugen på elbil. Borde nog försöka övertala honom att byta nu medan den är värd mer än han betalade…

Nej, pga malus. Folk vill för allt i världen inte betala skatt. Därför är begagnade 3 år gamla fossilare högvilt.
Då borde ju bilar som är under 3 år vara värda betydligt mindre. Men så är inte fallet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Varför ska jag byta in min…

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev:
Robertrimmevik skrev:
.../ Tycker mindre kombi finns som elbil fast de stavas SUV. Tycker det blir naturligt så i och med att batterierna ligger under golvet.
Det problemet jag har med SUV/Crossovers även när det kommer till elbilar är följande:

En SUV/Crossover är högre. Eftersom den är högre måste den även vara bredare och ha större hjul annars blir proportionerna helt fel. En högre, bredare bil med större hjul blir större än den annars skulle behöva vara – och således blir den även tyngre. En SUV/Crossover har även högre markfrigång än 'vanliga' kombibilar. Den högre markfrigången samt den större frontarean sabbar luftmotståndet. Högre vikt och sämre luftmotstånd ger högre energiförbrukning under bilens hela livslängd oavsett vilken hastighet bilen färdas i. En större, tyngre bil kräver även mer naturresurser och energi vid produktionen. Och de större däcken kommer även ge mer utsläpp av mikroplaster pga ökat däckslitage till följd av bilens tyngre vikt. Minst hälften av de svenska utsläppen av mikroplaster kommer från däckslitage. Sammantaget är alltså SUVar och Crossovers extra bra för alla de små gulliga barnen omkring oss...

Det finns tydligen ca 1 miljard bilar på den här planeten idag. Jämför den totala klimatpåverkan ifall alla de skulle vara SUV/Crossovers istället för 'vanliga' kombibilar.

Model 3, Audi E-tron GT, Taycan, Leaf, Zoe, Peugot e-208 m.fl. visar att det går att bygga elbilar som inte är SUV/Crossover. Och t.ex. Model 3 skulle mycket väl även kunna produceras i en kombiversion.

Teslas mission statement är följande:
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.

Source: https://www.tesla.com/about
En kombi är mycket, mycket mer i linje med detta mission statement än en SUV/Crossover.

Mitt förslag på hur Tesla skulle kunna lansera världens första elkombi som inte byggs av Militärdiktaturen Kina eller kostar ~1,5 miljoner SEK – tänk en kombiversion av Model 3:

Tesla producerar sin första egentliga reklamfilm. Voiceover: "We made the strategic decision that we had to build two SUV/Crossovers to ensure the long term survival of Tesla. Those two cars were the Model X and the Model Y. But that stage has now passed. A station wagon has several really significant advantages compared to an SUV or a Crossover /..." Och så kommer någon slags version av mitt egna resonemang ovan...

Jag tror att det skulle kunna vara ett sätt att ta knäcken på den rådande SUV/Crossover-trenden – helt enkelt med kalla fakta enligt det av Elon så omhuldade 'first principles'-tänkandet.

Och med FN:s senaste klimatrapport i färskt minne så tror jag att det i princip är nödvändigt att knäcka SUV/Crossover-trenden...
Håller med. SUV är ju som koncept på vanliga vägar, som landsvägar och motorvägar, helt miljöovänligt, energimässigt ineffektiv och totalt sätt sämre körupplevelse.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Varför ska jag byta in min…

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
MWall skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Byt in Mercan medan du kan få något för den. Man vill inte sitta med Svarte Petter när majoriteten bestämmer sig för att byta till el.
Hittills har vi inte alls sett några sådana tendenser. Fossilbilar har bättre andrahandsvärde än nånsin.
Pga pandemin. Det kan svänga fort åt andra hållet.

Farsan har en av dom sist tillverkade XC70, men är lite sugen på elbil. Borde nog försöka övertala honom att byta nu medan den är värd mer än han betalade…
Sista modellen av XC70 är en mycket eftertraktad bil norröver. Kommer precis hem från älgjakt i norrbotten och alla verkar vilja köpa en. Robusta, rymliga bilar som enkelt drar tunga släp på dåliga vägar. En del familjer har två av olika ålder/mil.

Ofta säljs dom innan dom kommer ut på marknaden.
Skriv svar