Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere
Moderator: Redaktion
Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere
Hej!
Första inlägg här, har försökt söka bland befintliga trådar men hittar inte riktigt svar på min fråga, således är mycket tacksam för alla kommentarer!
Vår familj består två vuxna med en 2.5 årig och snart en till lille, inkomster i övre medelklass kanske. Har bott i Sthlm i 5 år och klarat oss bra utan bil hittills, bor nära jobbet, åker cykelvagn med barnet och brukar hyra bil när det behövs, t.ex IKEA turer eller sommarsemester. Våra aktuella bilkostnader ligger under 1.000 kr i månaden i genomsnitt. Min sambo har inget körkort vilket har varit en bra apropå för att slippa skaffa bil hittills men jag kan tänka mig att med nr2 blir vardagspysslet lite mer komplicerat. Jag funderar alltså på att skaffa bil ngn gång under 2022 och då gärna så miljövänlig som möjligt.
Jag har läst mycket om de nya elbilarna som ID.4 och Skoda Enyaq, även en del kring begagnade Teslor, de som skulle passa oss storleksmässigt, men grejen är att alla dessa alternativ landar runt 6.000+ kr i månaden. Detta kan jag tycka är lite för stort steg uppåt och lite svårt att motivera, jämfört med vad vi betalar idag för samma ändamål (det är klart att vi väljer bort idag vissa saker som skulle kräva egen bil). Privatleasing blir inte mycket billigare heller och efter att ha bott i andra hand länge slipper jag gärna ångesten vid återlämning.
Det bästa skulle alltså vara en bil från 2018-2019, lagom begagnad, gärna under 300t kr. Rena elbilar från dessa år och vår storlek som Ioniq har lite begränsat räckvidd. Nissan Leaf känns lite för liten. Kia e-Niro 2019 skulle kunna vara ett alternativ.
Det jag började fundera på är att köpa en laddhybrid från samma period, typ en Kia Optima eller en VW Passat GTE. Dessa har alltså relativ rimlig räckvidd inom stan och sedan kan köras på bensin när man åker på semester. Jag fattar att laddhybriderna blir snart historia men då kanske man hinner vänta ut det att batterier blir ännu billigare och man kan köpa en ny, rymlig elbil till ca 300t, alternativt en förhoppningsvis billigare, begagnat Enyaq eller ID.4.
Vad tänker ni? Har ni några tips för att hålla vår bilkostnaderna närmare 3-4.000 / mån?
Tack på förhand!
Första inlägg här, har försökt söka bland befintliga trådar men hittar inte riktigt svar på min fråga, således är mycket tacksam för alla kommentarer!
Vår familj består två vuxna med en 2.5 årig och snart en till lille, inkomster i övre medelklass kanske. Har bott i Sthlm i 5 år och klarat oss bra utan bil hittills, bor nära jobbet, åker cykelvagn med barnet och brukar hyra bil när det behövs, t.ex IKEA turer eller sommarsemester. Våra aktuella bilkostnader ligger under 1.000 kr i månaden i genomsnitt. Min sambo har inget körkort vilket har varit en bra apropå för att slippa skaffa bil hittills men jag kan tänka mig att med nr2 blir vardagspysslet lite mer komplicerat. Jag funderar alltså på att skaffa bil ngn gång under 2022 och då gärna så miljövänlig som möjligt.
Jag har läst mycket om de nya elbilarna som ID.4 och Skoda Enyaq, även en del kring begagnade Teslor, de som skulle passa oss storleksmässigt, men grejen är att alla dessa alternativ landar runt 6.000+ kr i månaden. Detta kan jag tycka är lite för stort steg uppåt och lite svårt att motivera, jämfört med vad vi betalar idag för samma ändamål (det är klart att vi väljer bort idag vissa saker som skulle kräva egen bil). Privatleasing blir inte mycket billigare heller och efter att ha bott i andra hand länge slipper jag gärna ångesten vid återlämning.
Det bästa skulle alltså vara en bil från 2018-2019, lagom begagnad, gärna under 300t kr. Rena elbilar från dessa år och vår storlek som Ioniq har lite begränsat räckvidd. Nissan Leaf känns lite för liten. Kia e-Niro 2019 skulle kunna vara ett alternativ.
Det jag började fundera på är att köpa en laddhybrid från samma period, typ en Kia Optima eller en VW Passat GTE. Dessa har alltså relativ rimlig räckvidd inom stan och sedan kan köras på bensin när man åker på semester. Jag fattar att laddhybriderna blir snart historia men då kanske man hinner vänta ut det att batterier blir ännu billigare och man kan köpa en ny, rymlig elbil till ca 300t, alternativt en förhoppningsvis billigare, begagnat Enyaq eller ID.4.
Vad tänker ni? Har ni några tips för att hålla vår bilkostnaderna närmare 3-4.000 / mån?
Tack på förhand!
Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere
Leaf klarar utan problem en bakvänd barnstol och två framvända samtidigt. Då får i och för sig bara föraren plats.
Det jag vill ha sagt är att Leaf och andra mellanklassbilar inte är så små. Gamla bilar som Saab 9-3 (nya), Volvo 940 och sådana hade inte mer plats i kupén.
Det jag vill ha sagt är att Leaf och andra mellanklassbilar inte är så små. Gamla bilar som Saab 9-3 (nya), Volvo 940 och sådana hade inte mer plats i kupén.
Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere
Vilka resor skall företas dvs hur långa och hur ofta?
Var kan du ladda bilen?
Dessa frågor måste besvaras först, annars kan inga vettiga råd ges.
PS laddhybrid är nästan aldrig lösningen oavsett problemet. De var bra för att skatteplanera, men det är mer eller mindre förbi nu.
Var kan du ladda bilen?
Dessa frågor måste besvaras först, annars kan inga vettiga råd ges.
PS laddhybrid är nästan aldrig lösningen oavsett problemet. De var bra för att skatteplanera, men det är mer eller mindre förbi nu.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere
Varför inte skaffa en begagnad elbil med "kort" räckvidd och hyra en fossilbil när ni behöver åka långt. Blir ju i princip samma funktion som laddhybrid, men antagligen billigare, beroende på hur ofta ni behöver åka långt.
Annars är väl MG ZS EV ett bra alternativ om ni ska ha en elbil med hyfsad räckvidd och inte alltför höga månadskostnader.
Annars är väl MG ZS EV ett bra alternativ om ni ska ha en elbil med hyfsad räckvidd och inte alltför höga månadskostnader.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere
Räkna också med att ni kommer att använda bilen mer än ni tror. Att resa med två barn är fyra gånger jobbigare än med ett barn.
Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere
Svårt att uppskatta iom att vårt körningsmönster kommer nog att utvecklas vidare men gissningsvis:tor-ake skrev:Vilka resor skall företas dvs hur långa och hur ofta?
Var kan du ladda bilen?
Dessa frågor måste besvaras först, annars kan inga vettiga råd ges.
PS laddhybrid är nästan aldrig lösningen oavsett problemet. De var bra för att skatteplanera, men det är mer eller mindre förbi nu.
Inom staden vardagligt - 1-2 mil
Helgutflykt - 10-20 mil
Sommar/vintersemester - 40-60 mil
Kommer nog inte köra varje dag men 1-2 ggr i veckan kanske.
Vårt BRF har börjat installera laddstolpar så ff hemma. Finns laddning på jobbet också men vill helst inte pendla med bilen.
Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere
Kan du åka till fjällen med två barn och bagage i en Leaf? Och är det inte besvärligt med den annorlunda laddningstypen?HenrikC skrev:Leaf klarar utan problem en bakvänd barnstol och två framvända samtidigt. Då får i och för sig bara föraren plats.
Det jag vill ha sagt är att Leaf och andra mellanklassbilar inte är så små. Gamla bilar som Saab 9-3 (nya), Volvo 940 och sådana hade inte mer plats i kupén.
Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere
Det var faktiskt en idé som jag inte har tänkt på, tack!DrDR skrev:Varför inte skaffa en begagnad elbil med "kort" räckvidd och hyra en fossilbil när ni behöver åka långt. Blir ju i princip samma funktion som laddhybrid, men antagligen billigare, beroende på hur ofta ni behöver åka långt.
Annars är väl MG ZS EV ett bra alternativ om ni ska ha en elbil med hyfsad räckvidd och inte alltför höga månadskostnader.
Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere
Övre medelklass är väl typ chefsläkare, professor, VD... Köp vad ni vill.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere
Är inte det nedre överklassen?MWall skrev:Övre medelklass är väl typ chefsläkare, professor, VD... Köp vad ni vill.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere
Haha. Nä jag har ingen aning. Men överklass är väl adel och "gamla pengar"?Nicke Nyfiken skrev:Är inte det nedre överklassen?MWall skrev:Övre medelklass är väl typ chefsläkare, professor, VD... Köp vad ni vill.
Edit: har man inte skorna på sig inne är man definitivt inte överklass.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere
ST-läkare och visstidsanställd forskare så inte riktigt men kanske om 15-20 årMWall skrev:Övre medelklass är väl typ chefsläkare, professor, VD... Köp vad ni vill.
Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere
akerenyi skrev:ST-läkare och visstidsanställd forskare så inte riktigt men kanske om 15-20 årMWall skrev:Övre medelklass är väl typ chefsläkare, professor, VD... Köp vad ni vill.
Var ganska nära ändå då. Hoppas ni slutar som övre medelklass då.
Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere
Tack! Skulle dock uppskatta lite köpråd också!MWall skrev:akerenyi skrev:ST-läkare och visstidsanställd forskare så inte riktigt men kanske om 15-20 årMWall skrev:Övre medelklass är väl typ chefsläkare, professor, VD... Köp vad ni vill.
Var ganska nära ändå då. Hoppas ni slutar som övre medelklass då.
Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere
akerenyi skrev:Tack! Skulle dock uppskatta lite köpråd också!MWall skrev:akerenyi skrev:ST-läkare och visstidsanställd forskare så inte riktigt men kanske om 15-20 årMWall skrev:Övre medelklass är väl typ chefsläkare, professor, VD... Köp vad ni vill.
Var ganska nära ändå då. Hoppas ni slutar som övre medelklass då.
Är svårt att komma ner till 3-4 tusen. Om ni inte kör mycket skulle jag ändå rekommendera en privatleasing på typ en ID.4.
Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere
På sommaren är det nog inga problem, dock har väl Chademo försvunnit från vissa ställen som t.ex. Rättvik. Vi har stuga i fjällen, inkl raster tar det 9h med vår Volvo och 9h15min med vår eGolf. På sommaren tar vi helst eGolfen. På vintern blir det Volvo, dels för alla skidor som ska med och dels för att slippa risk för laddköer på loven.akerenyi skrev:Kan du åka till fjällen med två barn och bagage i en Leaf? Och är det inte besvärligt med den annorlunda laddningstypen?
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3627
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere
Jag kollade på en tre år gammal Passat GTE som alterantiv. Den hade kostat mig ungefär lika mkt som Model 3 gör, dvs de ca 6000 kr som du inte vill landa på. Då har jag bara räknat värdeminskning/amortering, service, bränsle, skatt.
Den stora skillnaden är givetvis bränsle på långresor och framför allt service. GTE har en växellåda som ska ha ny olja och säkert något annat pyssel var 6000:e mil, det gör att var fjärde service landar på 12000-14000 kr. Dessutom har den inte långa serviceintervaller som de rena bensinmodellerna så det är vanlig service var 1500:e mil som kostar 3000-4000 kr. Bara servicekostnaden landar alltså på, om jag räknar med det lägre intervallet, mer än 3 kr / mil.
Till vardags hade vi klarat oss utan bil men hobbys och släkt långt bort gör att vi ändå landar på runt 2000 mil / år.
Den stora skillnaden är givetvis bränsle på långresor och framför allt service. GTE har en växellåda som ska ha ny olja och säkert något annat pyssel var 6000:e mil, det gör att var fjärde service landar på 12000-14000 kr. Dessutom har den inte långa serviceintervaller som de rena bensinmodellerna så det är vanlig service var 1500:e mil som kostar 3000-4000 kr. Bara servicekostnaden landar alltså på, om jag räknar med det lägre intervallet, mer än 3 kr / mil.
Till vardags hade vi klarat oss utan bil men hobbys och släkt långt bort gör att vi ändå landar på runt 2000 mil / år.
Model Y LR AWD 2022
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 722
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere
Vad räknar du in i bilkostnader? Ingår även parkering, drivmedel, skatt, försäkring, service, underhåll (biltvätt), värdefall, däckskifte (om du inte byter däck själv)? Eller tänker du med 3-4000 enbart på finansieringen av själva bilen, alltså leasingavgift om du leasar eller ränta + amortering om du lånar?
Problemet med iaf vissa begagnade elbilar (som Tesla) är att de har jättehög försäkringskostnad från år tre när vagnskadegarantin går ut och behöver ersättas med helförsäkring. Jag vet inte riktigt varför, kanske är det pga glastaket många modeller har (som om det skadas av tex stenskott räknas som vagnskada, i motsats till stenskott i framrutan, så självrisken är hög också). Vagnskada för mig på Tesla kostar 10-12000 spänn extra om året har jag för mig, och har man en så pass ny bil vill man ju gärna ha den helförsäkrad. Så det kan vara värt att kolla på ny bil om begagnatpriset är högt, det behöver inte vara speciellt mycket dyrare. Jag tycker mig inte se samma dyra helförsäkring på plugin-hybrider.
Behöver du betala högre hyra för parkeringen bara för att du har laddstolpe? Vad är merkostnaden jämfört med att ha parkering utan laddstolpe? Om du har en riktig elbil och bara kör kortare resor kan du klara dig utan laddstolpe för att få ner dina fasta kostnader. Du kan ladda på macken för 2,5 kr/kWh eller på en av de många gratisladdare som faktiskt finns lite här och där. En hybrid laddar så långsamt att du i praktiken behöver ha en laddbox för att kunna köra på el så mycket som möjligt. Så du får ta den eventuellt högre hyran för plats med laddbox samt betala för elen själv. Hybriden är dock billigare i inköp och försäkring.
Jag hade dock varit försiktig med att köpa begagnad plugin-hybrid. De har oftast ingen spärr för att begränsa batteriladdningen, så folk laddar till 100% hela tiden. Det sliter på batteriet och det finns inget bra sätt att se slitaget när man ska kolla den begagnade bilen. Många hybrider går inte köra på batteri när det är kallt ute. Volvos samtliga laddhybrider har bränslevärmare som släpper ut helt orenade avgaser när det är kallt ute osv (det ändras nu för nya bilar). Däremot en ny vet du ju att batteriet har full kapacitet på (Seat Leon kombi är väl en som inte är så dyr tex, vet dock inte om den går att köra på batteri vintertid).
Även begagnad elbil hade jag velat ta reda på batterislitaget innan jag köper. Helt ovetenskapligt har jag sett väldigt många med tex e-tron och polestar osv som alla laddat till 100% så jag antar att svensson nog inte har koll på det där. Har man bara bilen tre år på leasing blir det ju nästa persons problem. Just Nissan Leaf verkar ha en tydlig mätare som visar degraderingen av batteriet, men jag vet inte om några andra bilar har så.
Problemet med iaf vissa begagnade elbilar (som Tesla) är att de har jättehög försäkringskostnad från år tre när vagnskadegarantin går ut och behöver ersättas med helförsäkring. Jag vet inte riktigt varför, kanske är det pga glastaket många modeller har (som om det skadas av tex stenskott räknas som vagnskada, i motsats till stenskott i framrutan, så självrisken är hög också). Vagnskada för mig på Tesla kostar 10-12000 spänn extra om året har jag för mig, och har man en så pass ny bil vill man ju gärna ha den helförsäkrad. Så det kan vara värt att kolla på ny bil om begagnatpriset är högt, det behöver inte vara speciellt mycket dyrare. Jag tycker mig inte se samma dyra helförsäkring på plugin-hybrider.
Behöver du betala högre hyra för parkeringen bara för att du har laddstolpe? Vad är merkostnaden jämfört med att ha parkering utan laddstolpe? Om du har en riktig elbil och bara kör kortare resor kan du klara dig utan laddstolpe för att få ner dina fasta kostnader. Du kan ladda på macken för 2,5 kr/kWh eller på en av de många gratisladdare som faktiskt finns lite här och där. En hybrid laddar så långsamt att du i praktiken behöver ha en laddbox för att kunna köra på el så mycket som möjligt. Så du får ta den eventuellt högre hyran för plats med laddbox samt betala för elen själv. Hybriden är dock billigare i inköp och försäkring.
Jag hade dock varit försiktig med att köpa begagnad plugin-hybrid. De har oftast ingen spärr för att begränsa batteriladdningen, så folk laddar till 100% hela tiden. Det sliter på batteriet och det finns inget bra sätt att se slitaget när man ska kolla den begagnade bilen. Många hybrider går inte köra på batteri när det är kallt ute. Volvos samtliga laddhybrider har bränslevärmare som släpper ut helt orenade avgaser när det är kallt ute osv (det ändras nu för nya bilar). Däremot en ny vet du ju att batteriet har full kapacitet på (Seat Leon kombi är väl en som inte är så dyr tex, vet dock inte om den går att köra på batteri vintertid).
Även begagnad elbil hade jag velat ta reda på batterislitaget innan jag köper. Helt ovetenskapligt har jag sett väldigt många med tex e-tron och polestar osv som alla laddat till 100% så jag antar att svensson nog inte har koll på det där. Har man bara bilen tre år på leasing blir det ju nästa persons problem. Just Nissan Leaf verkar ha en tydlig mätare som visar degraderingen av batteriet, men jag vet inte om några andra bilar har så.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere
En lätt beg Kia eNiro eller rentav ny, på privatleasing passar in på kravbilden tycker jag det låter som.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere
Köpte ny e-Niro för ca 500k.
Räknar med total månadskostnad på <5000 inkl försäljning efter 5 år... Strax över 5000 om jag har den i 10 år, utan restvärde
Räknar med total månadskostnad på <5000 inkl försäljning efter 5 år... Strax över 5000 om jag har den i 10 år, utan restvärde
Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere
Jag har gjort precis det i vintras, årets kallaste vecka till på köpet med en Leaf 40. Så det går, men jag avråder starkt. Det är ungefär det som Leaf är sämst på.akerenyi skrev:
Kan du åka till fjällen med två barn och bagage i en Leaf?
Nej, man kan tro det men jag har faktiskt inte upplevt det. Problemet är att räckvidden i sträng kyla är ungefär ett stenkast lång och det är kö på snabbladdarna numera.akerenyi skrev:Och är det inte besvärligt med den annorlunda laddningstypen?
Egentligen var inte min mening att rekommendera just en Leaf utan att få dig att överväga lite mindre bilar än Kia Optima och Tesla eftersom ni tänkt använda bilen ganska lite.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere
Köp ingen bil alls är mitt tips (alltid en dålig affär) dock är det ju trevligt/bekvämt så rekommenderar en Model 3 SR+ och betala av bilen av bilen på 7år alt ta ta på fastighet/cash (du får 70tkr av staten och andrahandsvärdet är bra, tillgång till SuC-Nätverk, låg driftskostnad mm).akerenyi skrev:Hej!
Första inlägg här, har försökt söka bland befintliga trådar men hittar inte riktigt svar på min fråga, således är mycket tacksam för alla kommentarer!
Vår familj består två vuxna med en 2.5 årig och snart en till lille, inkomster i övre medelklass kanske. Har bott i Sthlm i 5 år och klarat oss bra utan bil hittills, bor nära jobbet, åker cykelvagn med barnet och brukar hyra bil när det behövs, t.ex IKEA turer eller sommarsemester. Våra aktuella bilkostnader ligger under 1.000 kr i månaden i genomsnitt. Min sambo har inget körkort vilket har varit en bra apropå för att slippa skaffa bil hittills men jag kan tänka mig att med nr2 blir vardagspysslet lite mer komplicerat. Jag funderar alltså på att skaffa bil ngn gång under 2022 och då gärna så miljövänlig som möjligt.
Jag har läst mycket om de nya elbilarna som ID.4 och Skoda Enyaq, även en del kring begagnade Teslor, de som skulle passa oss storleksmässigt, men grejen är att alla dessa alternativ landar runt 6.000+ kr i månaden. Detta kan jag tycka är lite för stort steg uppåt och lite svårt att motivera, jämfört med vad vi betalar idag för samma ändamål (det är klart att vi väljer bort idag vissa saker som skulle kräva egen bil). Privatleasing blir inte mycket billigare heller och efter att ha bott i andra hand länge slipper jag gärna ångesten vid återlämning.
Det bästa skulle alltså vara en bil från 2018-2019, lagom begagnad, gärna under 300t kr. Rena elbilar från dessa år och vår storlek som Ioniq har lite begränsat räckvidd. Nissan Leaf känns lite för liten. Kia e-Niro 2019 skulle kunna vara ett alternativ.
Det jag började fundera på är att köpa en laddhybrid från samma period, typ en Kia Optima eller en VW Passat GTE. Dessa har alltså relativ rimlig räckvidd inom stan och sedan kan köras på bensin när man åker på semester. Jag fattar att laddhybriderna blir snart historia men då kanske man hinner vänta ut det att batterier blir ännu billigare och man kan köpa en ny, rymlig elbil till ca 300t, alternativt en förhoppningsvis billigare, begagnat Enyaq eller ID.4.
Vad tänker ni? Har ni några tips för att hålla vår bilkostnaderna närmare 3-4.000 / mån?
Tack på förhand!
MVH
Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere
Ja, jag tänker mer och mer så, man kanske skaffar sig en bil som passar i de flesta sitserna och sedan om man ska åka långt och/eller i kylen får man kanske hyra en bensinbil.HenrikC skrev:Jag har gjort precis det i vintras, årets kallaste vecka till på köpet med en Leaf 40. Så det går, men jag avråder starkt. Det är ungefär det som Leaf är sämst på.akerenyi skrev:
Kan du åka till fjällen med två barn och bagage i en Leaf?
Nej, man kan tro det men jag har faktiskt inte upplevt det. Problemet är att räckvidden i sträng kyla är ungefär ett stenkast lång och det är kö på snabbladdarna numera.akerenyi skrev:Och är det inte besvärligt med den annorlunda laddningstypen?
Egentligen var inte min mening att rekommendera just en Leaf utan att få dig att överväga lite mindre bilar än Kia Optima och Tesla eftersom ni tänkt använda bilen ganska lite.
Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere
Jag hittade denna norska sammanställning: https://alltomelbil.se/resultatet-51-el ... ch-vinter/HenrikC skrev:Jag har gjort precis det i vintras, årets kallaste vecka till på köpet med en Leaf 40. Så det går, men jag avråder starkt. Det är ungefär det som Leaf är sämst på.akerenyi skrev:
Kan du åka till fjällen med två barn och bagage i en Leaf?
Nej, man kan tro det men jag har faktiskt inte upplevt det. Problemet är att räckvidden i sträng kyla är ungefär ett stenkast lång och det är kö på snabbladdarna numera.akerenyi skrev:Och är det inte besvärligt med den annorlunda laddningstypen?
Egentligen var inte min mening att rekommendera just en Leaf utan att få dig att överväga lite mindre bilar än Kia Optima och Tesla eftersom ni tänkt använda bilen ganska lite.
Det känns som att just vinter kylan är Leafs största svaghet, även 62 kWh modellen tappar 100 km räckvidd i vinter.
Men IONIQ verkar hålla till bra även när det är kallt, räckvidd mellan 280-340 km låter ganska bra och det finns begagnade modeller att få tag i för runt 200t, helförsäkring under 1000 kr i mån. Vet att modellen inte har vunnit sörjt många priser eller så men undrar vad som är felet? Har ngn erfarenhet?
Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere
Ingen personlig erfarenhet av Ioniq men jag funderade länge på att köpa den och läste på rätt mycket. Enda egentliga nackdelen är väl räckvidden. Bra utrymme i kupén för sin storlek och imponerande energisnål! Välj lite bättre utrustningsnivå med elstolar och skönare klädsel. För vår del stupade köpet på att det inte gick att ha takräcke, annars hade fjällresan gått att göra, dock med många laddstopp. Totalkostnaden är nog svår att slå, med billig försäkring och billiga däck och riktigt lågt inköpspris jämfört med de flesta andra.