Eftersom jag är så nyfiken...akerenyi skrev:.../ Vårt BRF har börjat installera laddstolpar så ff hemma. /...
Vad betyder "ff"?
Moderator: Redaktion
Eftersom jag är så nyfiken...akerenyi skrev:.../ Vårt BRF har börjat installera laddstolpar så ff hemma. /...
Ytterligare en faktor som talar för rena elbilar. Särskilt med tanke på den värld som alla små barn på den här planeten en gång kommer få 'ärva'......] Saudi Arabia has been accused of supporting the Taliban. /.../ In a December 2009 diplomatic cable to US State Department staff (made public in the diplomatic cable leaks the following year), US Secretary of State Hillary Clinton urged US diplomats to increase efforts to block money from Gulf Arab states from going to terrorists in Pakistan and Afghanistan, writing that "Donors in Saudi Arabia constitute the most significant source of funding to Sunni terrorist groups worldwide" and that "More needs to be done since Saudi Arabia remains a critical financial support base for al-Qaeda, the Taliban, LeT [Lashkar-e-Taiba] and other terrorist groups." [(Min understrykning.)] [...
Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Taliban#Saudi_Arabia
Det skulle bli ffa om jag bara kunde skriva på mobilen.SwedishAdvocate skrev:Eftersom jag är så nyfiken...akerenyi skrev:.../ Vårt BRF har börjat installera laddstolpar så ff hemma. /...
Vad betyder "ff"?
Jag menade konceptet att ha äga en bil för vardagen och hyra en till semestern. MG:n är jag inte alls övertygad om.SwedishAdvocate skrev:MG ägs idag i praktiken av militärdiktaturen Kina. Personligen hade jag gjort vad som helst för inte ge mina pengar till den biltillverkaren. (Ok... Inte riktigt vad som helst då – but you get the idea...)akerenyi skrev:Det var faktiskt en idé som jag inte har tänkt på, tack!DrDR skrev:Varför inte skaffa en begagnad elbil med "kort" räckvidd och hyra en fossilbil när ni behöver åka långt. Blir ju i princip samma funktion som laddhybrid, men antagligen billigare, beroende på hur ofta ni behöver åka långt.
Annars är väl MG ZS EV ett bra alternativ om ni ska ha en elbil med hyfsad räckvidd och inte alltför höga månadskostnader.
Ja, jag ser att M3 SR+ är riktiga folkfavoriten här Jag undrar dock kring försäkring, vagnskadeförsäkringen tillägger 1.600 kr/mån vilket gör hela affären betydligt dyrare.jonasl skrev:Model 3 SR+ är väl svaret. Med drag och takräcke fixar man nästan allt med den, och SR+ istället för LR innebär nån kvart eller två i längre resväg på riktigt långa resor. Worst case. Planerar man lite och prickar matpaus med långladdning blir det ingen extra tid alls.
Finns många begagnade nu, priser runt 400k för en lagom ny med lagom många mil borde inte vara omöjligt.
Tack för utförligt svar! Jag har dock några problem med resonemanget: För det första, det är inte samma sak att låna 100t som att låna 400t, det räcker till kontaktinsats på en lägenhet så tror jag att det inte är så många som har en sådan summa liggandes.SwedishAdvocate skrev:Det här förslaget kommer inte fungera för alla – men så här hade jag gjort om jag vore er (förutsatt att det är möjligt så klart):akerenyi skrev:.../ Första inlägg här, har försökt söka bland befintliga trådar men hittar inte riktigt svar på min fråga, således är mycket tacksam för alla kommentarer!
/.../
Vad tänker ni? Har ni några tips för att hålla vår bilkostnaderna närmare 3-4.000 / mån?
Finns det någon eller några som skulle kunna tänka sig att låna ut pengar till er i några år med 0% ränta?
Jag har två. Mina föräldrar.
/.../
Hur lång tid skulle det ta för er att betala av ett sådant här lån? 5-6 år max?
Confession: Jag har inte sett till att förstå matteberäkningarna ni kör för att komma fram till era månadskostnader…akerenyi skrev:Tack för utförligt svar! Jag har dock några problem med resonemanget: För det första, det är inte samma sak att låna 100t som att låna 400t, det räcker till kontaktinsats på en lägenhet så tror jag att det inte är så många som har en sådan summa liggandes.SwedishAdvocate skrev:Det här förslaget kommer inte fungera för alla – men så här hade jag gjort om jag vore er (förutsatt att det är möjligt så klart):
Finns det någon eller några som skulle kunna tänka sig att låna ut pengar till er i några år med 0% ränta?
Jag har två. Mina föräldrar.
/.../
Hur lång tid skulle det ta för er att betala av ett sådant här lån? 5-6 år max?
Sedan tycker jag att pengar alltid har en kostnad. Att få 400t i en 0% lån betyder att dina föräldrar betalar räntan istället för dig, bara i form av utebliven avkastning. Inga gratis luncher...
Förtydligande:SwedishAdvocate skrev:Confession: Jag har inte sett till att förstå matteberäkningarna ni kör för att komma fram till era månadskostnader… /...
Jag förstår naturligtvis avvägningen mellan att lägga pengarna på ett boende vs. en bil. Jag har varit där själv. Tyvärr hade jag inte så mycket val…akerenyi skrev:.../ 400t /.../ räcker till kontaktinsats på en lägenhet så tror jag att det inte är så många som har en sådan summa liggandes. /...
Å en sidan räntan. Men vad får man för 'Den andra sidan'?…akerenyi skrev:.../ Sedan tycker jag att pengar alltid har en kostnad. Att få 400t i en 0% lån betyder att dina föräldrar betalar räntan istället för dig, bara i form av utebliven avkastning. Inga gratis luncher...
Kan det här vara den 'definitiva tråden' ang. försäkring och Model 3?...akerenyi skrev:Ja, jag ser att M3 SR+ är riktiga folkfavoriten här Jag undrar dock kring försäkring, vagnskadeförsäkringen tillägger 1.600 kr/mån vilket gör hela affären betydligt dyrare.jonasl skrev:Model 3 SR+ är väl svaret. Med drag och takräcke fixar man nästan allt med den, och SR+ istället för LR innebär nån kvart eller två i längre resväg på riktigt långa resor. Worst case. Planerar man lite och prickar matpaus med långladdning blir det ingen extra tid alls.
Finns många begagnade nu, priser runt 400k för en lagom ny med lagom många mil borde inte vara omöjligt.
Känner inga läkare som tjänar så lite.Daniel R skrev:Enligt SCB tjänar en ST-läkare runt 50 tkr. För mig är lönenivån övre medelklass. Om man bortser från lönenivån så är läkare alltid övre medelklass för mig, även om man är i början av karriären. En färdig specialist tjänar runt 80 tkr.
Daniel R skrev:Enligt SCB tjänar en ST-läkare runt 50 tkr. För mig är lönenivån övre medelklass. Om man bortser från lönenivån så är läkare alltid övre medelklass för mig, även om man är i början av karriären. En färdig specialist tjänar runt 80 tkr.
Gissar att det kan behövas en ny tråd avgränsad till just den här frågan...akerenyi skrev:Ja, jag ser att M3 SR+ är riktiga folkfavoriten här Jag undrar dock kring försäkring, vagnskadeförsäkringen tillägger 1.600 kr/mån vilket gör hela affären betydligt dyrare.jonasl skrev:Model 3 SR+ är väl svaret. Med drag och takräcke fixar man nästan allt med den, och SR+ istället för LR innebär nån kvart eller två i längre resväg på riktigt långa resor. Worst case. Planerar man lite och prickar matpaus med långladdning blir det ingen extra tid alls.
Finns många begagnade nu, priser runt 400k för en lagom ny med lagom många mil borde inte vara omöjligt.
Sverige är inte mycket till klassamhälle ändå. Tror inte många bryr sig på riktigt. Är bara lite kul att teoretisera kring.jonasl skrev:Det känns som att klassbegreppen är viktigast för de som står ändarna av spektrat. Vi som är uppvuxna "i mitten" har ingen aning.
Vi har kört Leaf 40 kWh sedan 2018, först med ett barn (född 2018), sedan två (född 2019) och har fortfarande kvar den som enda bil med en nyfödd nr 3. Den är inte längre optimal men har räckt utmärkt för bilsemestrar med två småbarn. Visst skulle vinterkörning långt vara ett gissel (vi har kört 45 mil på en dag som längst, då med två laddstopp i minus 16). Men det utgör ju några få % av den totala användningen. Dagligen har den använts för pendling 12 mil. I övrigt välbyggd och krångelfri. Finns till bra priser nu.akerenyi skrev:Hej!
Första inlägg här, har försökt söka bland befintliga trådar men hittar inte riktigt svar på min fråga, således är mycket tacksam för alla kommentarer!
Vår familj består två vuxna med en 2.5 årig och snart en till lille, inkomster i övre medelklass kanske. Har bott i Sthlm i 5 år och klarat oss bra utan bil hittills, bor nära jobbet, åker cykelvagn med barnet och brukar hyra bil när det behövs, t.ex IKEA turer eller sommarsemester. Våra aktuella bilkostnader ligger under 1.000 kr i månaden i genomsnitt. Min sambo har inget körkort vilket har varit en bra apropå för att slippa skaffa bil hittills men jag kan tänka mig att med nr2 blir vardagspysslet lite mer komplicerat. Jag funderar alltså på att skaffa bil ngn gång under 2022 och då gärna så miljövänlig som möjligt.
Jag har läst mycket om de nya elbilarna som ID.4 och Skoda Enyaq, även en del kring begagnade Teslor, de som skulle passa oss storleksmässigt, men grejen är att alla dessa alternativ landar runt 6.000+ kr i månaden. Detta kan jag tycka är lite för stort steg uppåt och lite svårt att motivera, jämfört med vad vi betalar idag för samma ändamål (det är klart att vi väljer bort idag vissa saker som skulle kräva egen bil). Privatleasing blir inte mycket billigare heller och efter att ha bott i andra hand länge slipper jag gärna ångesten vid återlämning.
Det bästa skulle alltså vara en bil från 2018-2019, lagom begagnad, gärna under 300t kr. Rena elbilar från dessa år och vår storlek som Ioniq har lite begränsat räckvidd. Nissan Leaf känns lite för liten. Kia e-Niro 2019 skulle kunna vara ett alternativ.
Det jag började fundera på är att köpa en laddhybrid från samma period, typ en Kia Optima eller en VW Passat GTE. Dessa har alltså relativ rimlig räckvidd inom stan och sedan kan köras på bensin när man åker på semester. Jag fattar att laddhybriderna blir snart historia men då kanske man hinner vänta ut det att batterier blir ännu billigare och man kan köpa en ny, rymlig elbil till ca 300t, alternativt en förhoppningsvis billigare, begagnat Enyaq eller ID.4.
Vad tänker ni? Har ni några tips för att hålla vår bilkostnaderna närmare 3-4.000 / mån?
Tack på förhand!
Inget dumt budgetalternativ. Man får helt klart mycket elbil för pengarna, om man kan klara sig med en sedan. Lägg där till bra laddnät med SuC och mycket energisnål bil.jonasl skrev:Model 3 SR+ är väl svaret. Med drag och takräcke fixar man nästan allt med den, och SR+ istället för LR innebär nån kvart eller två i längre resväg på riktigt långa resor. Worst case. Planerar man lite och prickar matpaus med långladdning blir det ingen extra tid alls.
Finns många begagnade nu, priser runt 400k för en lagom ny med lagom många mil borde inte vara omöjligt.
Sen kan jag väl motsäga mig själv lite och säga att Leafen är ett bättre budgetalternativ - man kan nog landa på halva milkostnaden med en sådan. Men då får man acceptera att det inte går att ha dragkrok, takräcke tror jag funkar? Och långresor blir ju mer av ett projekt. Och bilen är mindre på alla håll och kanter.martinot skrev:Inget dumt budgetalternativ. Man får helt klart mycket elbil för pengarna, om man kan klara sig med en sedan. Lägg där till bra laddnät med SuC och mycket energisnål bil.jonasl skrev:Model 3 SR+ är väl svaret. Med drag och takräcke fixar man nästan allt med den, och SR+ istället för LR innebär nån kvart eller två i längre resväg på riktigt långa resor. Worst case. Planerar man lite och prickar matpaus med långladdning blir det ingen extra tid alls.
Finns många begagnade nu, priser runt 400k för en lagom ny med lagom många mil borde inte vara omöjligt.
Känns två helt och komplett olika världar gällande nivå på bilar. Knappt jämförbara.jonasl skrev:Sen kan jag väl motsäga mig själv lite och säga att Leafen är ett bättre budgetalternativ - man kan nog landa på halva milkostnaden med en sådan. Men då får man acceptera att det inte går att ha dragkrok, takräcke tror jag funkar? Och långresor blir ju mer av ett projekt. Och bilen är mindre på alla håll och kanter.martinot skrev:Inget dumt budgetalternativ. Man får helt klart mycket elbil för pengarna, om man kan klara sig med en sedan. Lägg där till bra laddnät med SuC och mycket energisnål bil.jonasl skrev:Model 3 SR+ är väl svaret. Med drag och takräcke fixar man nästan allt med den, och SR+ istället för LR innebär nån kvart eller två i längre resväg på riktigt långa resor. Worst case. Planerar man lite och prickar matpaus med långladdning blir det ingen extra tid alls.
Finns många begagnade nu, priser runt 400k för en lagom ny med lagom många mil borde inte vara omöjligt.
Absolut. Leafen är ju en i sammanhanget ålderdomlig konstruktion som börjar bli omodern. Men om den ändå uppfyller behoven kanske den är ett vettigt köp bara man är medveten om bristerna.martinot skrev:Känns två helt och komplett olika världar gällande nivå på bilar. Knappt jämförbara.
Dessutom har du nackdelen med snabbladdning på resa. Dels genom att Leaf dumt nog (är ju absolut största tekniska missen) endast har luftkylt batteripaket, och dels genom att föråldrar snabbladdningsstandard aldrig kommer kunna ladda på Ioniy, eller om Tesla öppnar upp (som ryktet säger) på SuC. Leaf är nog personligen den absolut sista bil jag skulle köpa.