Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere

Inlägg av Daniel R »

Enligt SCB tjänar en ST-läkare runt 50 tkr. För mig är lönenivån övre medelklass. Om man bortser från lönenivån så är läkare alltid övre medelklass för mig, även om man är i början av karriären. En färdig specialist tjänar runt 80 tkr.
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere

Inlägg av taliz »

Daniel R skrev:
Enligt SCB tjänar en ST-läkare runt 50 tkr. För mig är lönenivån övre medelklass. Om man bortser från lönenivån så är läkare alltid övre medelklass för mig, även om man är i början av karriären. En färdig specialist tjänar runt 80 tkr.
Känner inga läkare som tjänar så lite.
Kanske om man är anställd på vårdcentral på landet?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere

Inlägg av MWall »

Daniel R skrev:
Enligt SCB tjänar en ST-läkare runt 50 tkr. För mig är lönenivån övre medelklass. Om man bortser från lönenivån så är läkare alltid övre medelklass för mig, även om man är i början av karriären. En färdig specialist tjänar runt 80 tkr.

Jag tror man bör förstå att medelklass != medelsvensson. Iaf historiskt.

Jag tycker själv det är knepigt att använda gamla utdaterade klassbegrepp nuförtiden när "alla" går nån mer eller mindre menlös utbildning på högskola/universitet.

Klassbegreppet handlar om annat än pengar också. Det handlar även om socialt och kulturellt kapital. Du blir inte överklass bara för att du råkar vinna 73 miljoner på lotto. Det är så mycket mer som, i teorin, skiljer "klasserna" åt.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3627
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere

Inlägg av jonasl »

Det känns som att klassbegreppen är viktigast för de som står ändarna av spektrat. Vi som är uppvuxna "i mitten" har ingen aning.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5455
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere

Inlägg av SwedishAdvocate »

akerenyi skrev:
jonasl skrev:
Model 3 SR+ är väl svaret. Med drag och takräcke fixar man nästan allt med den, och SR+ istället för LR innebär nån kvart eller två i längre resväg på riktigt långa resor. Worst case. Planerar man lite och prickar matpaus med långladdning blir det ingen extra tid alls.

Finns många begagnade nu, priser runt 400k för en lagom ny med lagom många mil borde inte vara omöjligt.
Ja, jag ser att M3 SR+ är riktiga folkfavoriten här :D Jag undrar dock kring försäkring, vagnskadeförsäkringen tillägger 1.600 kr/mån vilket gör hela affären betydligt dyrare.
Gissar att det kan behövas en ny tråd avgränsad till just den här frågan...

(Och det är kanske mitt 'fel'...) :roll:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere

Inlägg av MWall »

jonasl skrev:
Det känns som att klassbegreppen är viktigast för de som står ändarna av spektrat. Vi som är uppvuxna "i mitten" har ingen aning.
Sverige är inte mycket till klassamhälle ändå. Tror inte många bryr sig på riktigt. Är bara lite kul att teoretisera kring.
Grimlos
elbilist
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere

Inlägg av Grimlos »

akerenyi skrev:
Hej!

Första inlägg här, har försökt söka bland befintliga trådar men hittar inte riktigt svar på min fråga, således är mycket tacksam för alla kommentarer!

Vår familj består två vuxna med en 2.5 årig och snart en till lille, inkomster i övre medelklass kanske. Har bott i Sthlm i 5 år och klarat oss bra utan bil hittills, bor nära jobbet, åker cykelvagn med barnet och brukar hyra bil när det behövs, t.ex IKEA turer eller sommarsemester. Våra aktuella bilkostnader ligger under 1.000 kr i månaden i genomsnitt. Min sambo har inget körkort vilket har varit en bra apropå för att slippa skaffa bil hittills men jag kan tänka mig att med nr2 blir vardagspysslet lite mer komplicerat. Jag funderar alltså på att skaffa bil ngn gång under 2022 och då gärna så miljövänlig som möjligt.

Jag har läst mycket om de nya elbilarna som ID.4 och Skoda Enyaq, även en del kring begagnade Teslor, de som skulle passa oss storleksmässigt, men grejen är att alla dessa alternativ landar runt 6.000+ kr i månaden. Detta kan jag tycka är lite för stort steg uppåt och lite svårt att motivera, jämfört med vad vi betalar idag för samma ändamål (det är klart att vi väljer bort idag vissa saker som skulle kräva egen bil). Privatleasing blir inte mycket billigare heller och efter att ha bott i andra hand länge slipper jag gärna ångesten vid återlämning.

Det bästa skulle alltså vara en bil från 2018-2019, lagom begagnad, gärna under 300t kr. Rena elbilar från dessa år och vår storlek som Ioniq har lite begränsat räckvidd. Nissan Leaf känns lite för liten. Kia e-Niro 2019 skulle kunna vara ett alternativ.

Det jag började fundera på är att köpa en laddhybrid från samma period, typ en Kia Optima eller en VW Passat GTE. Dessa har alltså relativ rimlig räckvidd inom stan och sedan kan köras på bensin när man åker på semester. Jag fattar att laddhybriderna blir snart historia men då kanske man hinner vänta ut det att batterier blir ännu billigare och man kan köpa en ny, rymlig elbil till ca 300t, alternativt en förhoppningsvis billigare, begagnat Enyaq eller ID.4.

Vad tänker ni? Har ni några tips för att hålla vår bilkostnaderna närmare 3-4.000 / mån?

Tack på förhand!
Vi har kört Leaf 40 kWh sedan 2018, först med ett barn (född 2018), sedan två (född 2019) och har fortfarande kvar den som enda bil med en nyfödd nr 3. Den är inte längre optimal men har räckt utmärkt för bilsemestrar med två småbarn. Visst skulle vinterkörning långt vara ett gissel (vi har kört 45 mil på en dag som längst, då med två laddstopp i minus 16). Men det utgör ju några få % av den totala användningen. Dagligen har den använts för pendling 12 mil. I övrigt välbyggd och krångelfri. Finns till bra priser nu.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere

Inlägg av martinot »

jonasl skrev:
Model 3 SR+ är väl svaret. Med drag och takräcke fixar man nästan allt med den, och SR+ istället för LR innebär nån kvart eller två i längre resväg på riktigt långa resor. Worst case. Planerar man lite och prickar matpaus med långladdning blir det ingen extra tid alls.

Finns många begagnade nu, priser runt 400k för en lagom ny med lagom många mil borde inte vara omöjligt.
Inget dumt budgetalternativ. Man får helt klart mycket elbil för pengarna, om man kan klara sig med en sedan. Lägg där till bra laddnät med SuC och mycket energisnål bil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3627
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere

Inlägg av jonasl »

martinot skrev:
jonasl skrev:
Model 3 SR+ är väl svaret. Med drag och takräcke fixar man nästan allt med den, och SR+ istället för LR innebär nån kvart eller två i längre resväg på riktigt långa resor. Worst case. Planerar man lite och prickar matpaus med långladdning blir det ingen extra tid alls.

Finns många begagnade nu, priser runt 400k för en lagom ny med lagom många mil borde inte vara omöjligt.
Inget dumt budgetalternativ. Man får helt klart mycket elbil för pengarna, om man kan klara sig med en sedan. Lägg där till bra laddnät med SuC och mycket energisnål bil.
Sen kan jag väl motsäga mig själv lite och säga att Leafen är ett bättre budgetalternativ - man kan nog landa på halva milkostnaden med en sådan. Men då får man acceptera att det inte går att ha dragkrok, takräcke tror jag funkar? Och långresor blir ju mer av ett projekt. Och bilen är mindre på alla håll och kanter.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere

Inlägg av martinot »

jonasl skrev:
martinot skrev:
jonasl skrev:
Model 3 SR+ är väl svaret. Med drag och takräcke fixar man nästan allt med den, och SR+ istället för LR innebär nån kvart eller två i längre resväg på riktigt långa resor. Worst case. Planerar man lite och prickar matpaus med långladdning blir det ingen extra tid alls.

Finns många begagnade nu, priser runt 400k för en lagom ny med lagom många mil borde inte vara omöjligt.
Inget dumt budgetalternativ. Man får helt klart mycket elbil för pengarna, om man kan klara sig med en sedan. Lägg där till bra laddnät med SuC och mycket energisnål bil.
Sen kan jag väl motsäga mig själv lite och säga att Leafen är ett bättre budgetalternativ - man kan nog landa på halva milkostnaden med en sådan. Men då får man acceptera att det inte går att ha dragkrok, takräcke tror jag funkar? Och långresor blir ju mer av ett projekt. Och bilen är mindre på alla håll och kanter.
Känns två helt och komplett olika världar gällande nivå på bilar. Knappt jämförbara.

Dessutom har du nackdelen med snabbladdning på resa. Dels genom att Leaf dumt nog (är ju absolut största tekniska missen) endast har luftkylt batteripaket, och dels genom att föråldrar snabbladdningsstandard aldrig kommer kunna ladda på Ioniy, eller om Tesla öppnar upp (som ryktet säger) på SuC. Leaf är nog personligen den absolut sista bil jag skulle köpa.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3627
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Första bil till tvåbarnsfamilj, hålla kostnaderna nere

Inlägg av jonasl »

martinot skrev:
Känns två helt och komplett olika världar gällande nivå på bilar. Knappt jämförbara.

Dessutom har du nackdelen med snabbladdning på resa. Dels genom att Leaf dumt nog (är ju absolut största tekniska missen) endast har luftkylt batteripaket, och dels genom att föråldrar snabbladdningsstandard aldrig kommer kunna ladda på Ioniy, eller om Tesla öppnar upp (som ryktet säger) på SuC. Leaf är nog personligen den absolut sista bil jag skulle köpa.
Absolut. Leafen är ju en i sammanhanget ålderdomlig konstruktion som börjar bli omodern. Men om den ändå uppfyller behoven kanske den är ett vettigt köp bara man är medveten om bristerna.

Jag skulle dock inte ha valt Leaf - men det är ju lätt att bli fartblind och tro att alla ha samma behov som en själv. Dealbreakern för mig är ffa att Teslan trots sitt ganska lila batteri fungerar utmärkt som långresebil.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar