Mall of Scandinavia

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av Dinsdale »

Som med alla andra ställen där det jobbar olika personer vid olika tidpunkter kan man råka ut för situationer som beskrivs i denna tråd ibland. Jag har också varit där inne några gånger genom åren (senast för att provsitta Y strax efter att den anlänt) och blivit trevligt bemött alla gånger jag sökt kontakt. Att säljarna inte är påstridiga ser jag som positivt.

En gång under pandemin var bilarna låsta när jag gick förbi, då stod det skyltar bredvid dem som förklarade att bilarna var låsta pga pandemin.

Bara som kontrast.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av sven-labil »

Precis, det verkar vara personalberoende... När vi skulle bestämma oss mellan S och X var vi till MoS 3-4 gånger under våren 2019. Då kunde det först gå utmärkt att provsitta en X men nästa vecka fick vi inte stänga dörrarna?!
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av tommyd »

sven-labil skrev:
Precis, det verkar vara personalberoende... När vi skulle bestämma oss mellan S och X var vi till MoS 3-4 gånger under våren 2019. Då kunde det först gå utmärkt att provsitta en X men nästa vecka fick vi inte stänga dörrarna?!
Inte få stänga dörrarna? Elon Musk verkar anställa ganska många ganska konstiga människor. De kanske var rädda att folk skulle testa dörrarnas nödöppnar-handtag som ibland tar sönder fönsterrutan. Men då får man väl ta sådana smällar om man nu designat en så korkad dörr och inte neka kunder att prova att stänga och öppna bildörrarna innan de beslutar sig om ett bilköp. Jag skulle bli mycket misstänksam om jag som potentiellt blivande kund inte tilläts prova att stänga och öppna bildörrarna på en demobil i en Tesla-butik. Vad är det för konstig brist de försöker dölja liksom?
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
Har andra bilmärken showroom i MoS?
Är väl rätt unikt AFAIK.
Förstör nån något där så blir det nog knepigare att fixa det än på SC tex.
På SC är det händelsevis också bara att hoppa in.

Ps. Om jag frågat och fått nej så hade jag frågat varför.
Nej, andra bilmärken har showroom i och nära Kungsträdgården. Apropå stökiga ungdomar.
Det är 10 gånger stökigare där än i MoS.
Nog inte så många ungdomar som är intresserade av att hoppa in i en Volvo…

Tesla är ett coolt märke, en stor skärm man kan leka med och spela spel etc. Klart det attraherar kids.
Volvo, Polestar, Audi och VW har alla showroom i eller nära Kungsan.
De märkena attraherar endast medelålders och äldre.
Prata med vilken unge i skolåldern som helst, det är Tesla som är coolt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av jeppe_sthlm »

Var där med sambon mitt på dan för ett par veckor sedan. Då stod båda bilarna öppna, så det var bara att hoppa in.

Frågade sedan om det gick att provköra.
”Om du ska ha bilen inom två veckor kan vi fixa en tid. Annars får du återkomma i Oktober”. End of discussion.

Ok - fair, I get it. De vill kunna få iväg så mycket bilar som möjligt innan kvartalsslutet, men det stod ändå bilar i garaget.

Lägger väl egentligen ingen större värdering i det. Bor nära och kan gå dit en annan dag, men tappade lite sugen på den loja attityden. Den har jag inte alls upplevt tidigare.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av tommyd »

jeppe_sthlm skrev:
Var där med sambon mitt på dan för ett par veckor sedan. Då stod båda bilarna öppna, så det var bara att hoppa in.

Frågade sedan om det gick att provköra.
”Om du ska ha bilen inom två veckor kan vi fixa en tid. Annars får du återkomma i Oktober”. End of discussion.

Ok - fair, I get it. De vill kunna få iväg så mycket bilar som möjligt innan kvartalsslutet, men det stod ändå bilar i garaget.

Lägger väl egentligen ingen större värdering i det. Bor nära och kan gå dit en annan dag, men tappade lite sugen på den loja attityden. Den har jag inte alls upplevt tidigare.
Tesla skulle tjäna mycket mer pengar om de höjde priset på sina bilar, höjde byggkvaliteten på bilarna, lät bli att sälja sina demobilar så alla alltid kunde provsitta och provköra, alltid hade lånebilar i reserv för kunder som lämnade in sina bilar på reparation, och förbättrade service- och köpupplevelserna. Att Tesla behåller alltför låga priser på sina bilar är bara en dålig ursäkt för inkompetens och ovilja att göra Teslaägandet en upplevelse bättre än den vanliga bilägarupplevelsen. Om bilarna tar slut sista månaden i varje kvartal så är deras prissättare inkompetent som gör om samma misstag kvartal efter kvartal utan att lära sig av sina misstag.

Teslas ledning är lika inkompetent som inte byter ut sin uppenbart inkompetenta prissättare som ständigt missbedömer tillgång och efterfrågan och därför ständigt sätter för låga priser. Att få slut på bilar att sälja är inte en fördel eller nåt att vara stolt över. Det är lika allvarligt för lönsamheten som vilken annan typ av produktionsstopp som helst.

Att sen skylla dålig byggkvalitet och avsaknad av demobilar, lånebilar och reservdelar osv på att "folk köper alla våra bilar ändå så vi behöver inte förbättra oss på våra uppenbara svagheter" är bara en taskig och olönsam attityd som kommer bestraffa sig särskilt mycket i längden (men ganska mycket även nu) om och när nån konkurrent kommit ikapp Teslas styrkor.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Skriv svar