Pendla 12 mil med Nissan Leaf 62kWh - Skjuter vi oss i fot
Moderator: Redaktion
Pendla 12 mil med Nissan Leaf 62kWh - Skjuter vi oss i fot
Hej
Första inlägget, har sökt och hittat liknande men då allas förutsättningar är olika så tänker jag ändå att jag postar en ny tråd. Jag är orolig över 1-fasladdningen kommer räcka till.
Frun i huset ska börja pendla ca 12 mil ToR till jobbet och vi behöver en ny bil. Efter ha gjort lite totalkostnadskalkyler har jag kommit fram till att det blir relativt förmånligt att leasa elbil. Bilen ska så gott som enbart rulla denna sträcka till och från jobbet och hon kommer jobba ca 30% hemifrån, dvs 1,5 dagar på kontoret i veckan. Hon har ingen möjlighet att ladda vid jobbet utan all laddning kommer ske vid hemmet. Viss flexibilitet i vilka dagar hon är hemma kan finnas. Finns även en förstabil i hushållet som används på längre familjeresor samt kortare jobbpendling för mig.
Gjorde en koll på abetterrouteplanner.com och enligt den ska det vara ca 43% kvar av kapiceteten om hon startar ifrån fullt en typisk vinterdag. Dock är jag tveksam till att den har räknat med uppvärmning av bilen vid hemfärd.
Jag är orolig över laddningen..
Enligt Nissan så tar det ca 23h ifrån tomt till fullt med 16A 1-fasladdning. Det borde då innebär ca 12 timmar för 43% till fullt. Kommer jag kunna mata på 16A i 12 timmar i huset där vi har en huvudsäkring på 20A?
Vi har frånluftsvärmepump maxeffekt 7kw (denna matar på frekvent vintertid)
Luft/luft värmepump, osäker på vad den drar.
I övrigt normala villaförbrukare.
Övriga bilar som hon kan tänka sig (i fallande ordning efter gillande när utseende, totalkostnad och leveranstid vägs in)
Opel Mokka E
Kia E-Niro
ID.3
Borde vi tänka om?
Första inlägget, har sökt och hittat liknande men då allas förutsättningar är olika så tänker jag ändå att jag postar en ny tråd. Jag är orolig över 1-fasladdningen kommer räcka till.
Frun i huset ska börja pendla ca 12 mil ToR till jobbet och vi behöver en ny bil. Efter ha gjort lite totalkostnadskalkyler har jag kommit fram till att det blir relativt förmånligt att leasa elbil. Bilen ska så gott som enbart rulla denna sträcka till och från jobbet och hon kommer jobba ca 30% hemifrån, dvs 1,5 dagar på kontoret i veckan. Hon har ingen möjlighet att ladda vid jobbet utan all laddning kommer ske vid hemmet. Viss flexibilitet i vilka dagar hon är hemma kan finnas. Finns även en förstabil i hushållet som används på längre familjeresor samt kortare jobbpendling för mig.
Gjorde en koll på abetterrouteplanner.com och enligt den ska det vara ca 43% kvar av kapiceteten om hon startar ifrån fullt en typisk vinterdag. Dock är jag tveksam till att den har räknat med uppvärmning av bilen vid hemfärd.
Jag är orolig över laddningen..
Enligt Nissan så tar det ca 23h ifrån tomt till fullt med 16A 1-fasladdning. Det borde då innebär ca 12 timmar för 43% till fullt. Kommer jag kunna mata på 16A i 12 timmar i huset där vi har en huvudsäkring på 20A?
Vi har frånluftsvärmepump maxeffekt 7kw (denna matar på frekvent vintertid)
Luft/luft värmepump, osäker på vad den drar.
I övrigt normala villaförbrukare.
Övriga bilar som hon kan tänka sig (i fallande ordning efter gillande när utseende, totalkostnad och leveranstid vägs in)
Opel Mokka E
Kia E-Niro
ID.3
Borde vi tänka om?
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Pendla 12 mil med Nissan Leaf 62kWh - Skjuter vi oss i f
Nu kan jag inte Nissan Leaf men varför ladda på 1-fas och inte se till att ni kan ladda på 3-faser?
Är det 43% kvar när hon kommer hem, dvs ToR från jobbet?
EDIT: Som jämförelse klara min frus Zoe med 41 kWh batteri drygt 20 mil på vintern.
Är det 43% kvar när hon kommer hem, dvs ToR från jobbet?
EDIT: Som jämförelse klara min frus Zoe med 41 kWh batteri drygt 20 mil på vintern.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Pendla 12 mil med Nissan Leaf 62kWh - Skjuter vi oss i f
Såg din lista, men har ni kikat på Renault Zoe ZE50? Gott om räckvidd, ser bra ut, laddar snabbt med 3 faser hemma. Även Hyundai Kona EV, även om den kanske är lite dyrare än Zoe. Kona har stöd för 3-fas som tillägg från och med årsmodell 2020.
Nissan Leaf saknar stöd för laddning på mer än 1 fas.ChristerSjo skrev:Nu kan jag inte Nissan Leaf men varför ladda på 1-fas och inte se till att ni kan ladda på 3-faser?
Är det 43% kvar när hon kommer hem, dvs ToR från jobbet?
EDIT: Som jämförelse klara min frus Zoe med 41 kWh batteri drygt 20 mil på vintern.
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Pendla 12 mil med Nissan Leaf 62kWh - Skjuter vi oss i f
OK, då skulle jag inte köpa den.Teslaspolen skrev:Såg din lista, men har ni kikat på Renault Zoe ZE50? Gott om räckvidd, ser bra ut, laddar snabbt med 3 faser hemma. Även Hyundai Kona EV, även om den kanske är lite dyrare än Zoe.
Nissan Leaf saknar stöd för laddning på mer än 1 fas.ChristerSjo skrev:Nu kan jag inte Nissan Leaf men varför ladda på 1-fas och inte se till att ni kan ladda på 3-faser?
Är det 43% kvar när hon kommer hem, dvs ToR från jobbet?
EDIT: Som jämförelse klara min frus Zoe med 41 kWh batteri drygt 20 mil på vintern.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Pendla 12 mil med Nissan Leaf 62kWh - Skjuter vi oss i f
Wow, det var snabba svar. Tack för tipset om Zoe, nej vi har faktiskt inte kollat närmare på den mest pågrund av att frun tycker den ser så liten ut. Tyvärr gick även e208 bort efter en provkörning pga det fast än jag verkligen gillade den
Yes, ToR enligt abetterrouteplanner
ChristerSjo skrev:Nu kan jag inte Nissan Leaf men varför ladda på 1-fas och inte se till att ni kan ladda på 3-faser?
Är det 43% kvar när hon kommer hem, dvs ToR från jobbet?
EDIT: Som jämförelse klara min frus Zoe med 41 kWh batteri drygt 20 mil på vintern.
Yes, ToR enligt abetterrouteplanner
Re: Pendla 12 mil med Nissan Leaf 62kWh - Skjuter vi oss i f
Kona EV gick bort på att den inte gick att få på mer än 1500 mil/år. Vi behöver 2000.Teslaspolen skrev:Såg din lista, men har ni kikat på Renault Zoe ZE50? Gott om räckvidd, ser bra ut, laddar snabbt med 3 faser hemma. Även Hyundai Kona EV, även om den kanske är lite dyrare än Zoe. Kona har stöd för 3-fas som tillägg från och med årsmodell 2020.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Pendla 12 mil med Nissan Leaf 62kWh - Skjuter vi oss i f
Min fru pendlar 7 mil Tor varje dag och på sommaren bränner hon cirka 22-25% av batteriet på den resan och då är det 60% 70/80 väg och 40% 110 väg (hastighet är väldigt viktigt för förbrukningen). På vintern bränner hon runt kanske 30-35% beroende hur kallt det är.MartinS skrev:Wow, det var snabba svar. Tack för tipset om Zoe, nej vi har faktiskt inte kollat närmare på den mest pågrund av att frun tycker den ser så liten ut. Tyvärr gick även e208 bort efter en provkörning pga det fast än jag verkligen gillade den
Sedan skall man vara medveten om att Zoe är ju en ombyggd fossilbil till drivlina med el så helt optimalt är det inte. Min fru är dock glad och försvarar bilen med näbbar och klor när jag försöker klanka ner på den
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Pendla 12 mil med Nissan Leaf 62kWh - Skjuter vi oss i f
Är det 12 mil totalt?
Tumregeln säger att du laddar 1km per Ampere, fas och timme, alltså ger 16A 1-fas 16 km per timme. På 10 timmar får du då alltså 16 mil. Gissar att det är ganska lugnt på 12 h och du skulle kunna ladda med bara 10A och ändå klara dig. Sen gör det inget om du förlorar eller inte hinner ladda till 100% varje dag eftersom du bör klara dig ändå. Om man sedan jobbar hemma en dag så laddas det ikapp igen, om det nu skulle vara så.
Det kan vara så att du skulle behöva en effektvakt så att du kan ladda 16A när det finns kapacitet utan att riskera att skjuta säkringen.
Tumregeln säger att du laddar 1km per Ampere, fas och timme, alltså ger 16A 1-fas 16 km per timme. På 10 timmar får du då alltså 16 mil. Gissar att det är ganska lugnt på 12 h och du skulle kunna ladda med bara 10A och ändå klara dig. Sen gör det inget om du förlorar eller inte hinner ladda till 100% varje dag eftersom du bör klara dig ändå. Om man sedan jobbar hemma en dag så laddas det ikapp igen, om det nu skulle vara så.
Det kan vara så att du skulle behöva en effektvakt så att du kan ladda 16A när det finns kapacitet utan att riskera att skjuta säkringen.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Pendla 12 mil med Nissan Leaf 62kWh - Skjuter vi oss i f
Nu kanske Mats släpper iväg sin fru ( ) för att kanske besöka någon väninna 25 mil bort, med 1-fas finns ju inga möjligheter att göra sådan resor.LarsL skrev:Är det 12 mil totalt?
Tumregeln säger att du laddar 1km per Ampere, fas och timme, alltså ger 16A 1-fas 16 km per timme. På 10 timmar får du då alltså 16 mil. Gissar att det är ganska lugnt på 12 h och du skulle kunna ladda med bara 10A och ändå klara dig. Sen gör det inget om du förlorar eller inte hinner ladda till 100% varje dag eftersom du bör klara dig ändå. Om man sedan jobbar hemma en dag så laddas det ikapp igen, om det nu skulle vara så.
Det kan vara så att du skulle behöva en effektvakt så att du kan ladda 16A när det finns kapacitet utan att riskera att skjuta säkringen.
EDIT: Dvs om man inte har väldigt gott om tid och tycker om att titta på färg som torkar är det bästa man vet
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Pendla 12 mil med Nissan Leaf 62kWh - Skjuter vi oss i f
Tack, vi får definitivt åka och kolla på en ZoeChristerSjo skrev:Min fru pendlar 7 mil Tor varje dag och på sommaren bränner hon cirka 22-25% av batteriet på den resan och då är det 60% 70/80 väg och 40% 110 väg (hastighet är väldigt viktigt för förbrukningen). På vintern bränner hon runt kanske 30-35% beroende hur kallt det är.MartinS skrev:Wow, det var snabba svar. Tack för tipset om Zoe, nej vi har faktiskt inte kollat närmare på den mest pågrund av att frun tycker den ser så liten ut. Tyvärr gick även e208 bort efter en provkörning pga det fast än jag verkligen gillade den
Sedan skall man vara medveten om att Zoe är ju en ombyggd fossilbil till drivlina med el så helt optimalt är det inte. Min fru är dock glad och försvarar bilen med näbbar och klor när jag försöker klanka ner på den
Japp, ca 12 mil totalt. Sandared - Landvetter - Partille - Gamlestaden och sen tvärt om hem igen är resvägen.LarsL skrev:Är det 12 mil totalt?
Tumregeln säger att du laddar 1km per Ampere, fas och timme, alltså ger 16A 1-fas 16 km per timme. På 10 timmar får du då alltså 16 mil. Gissar att det är ganska lugnt på 12 h och du skulle kunna ladda med bara 10A och ändå klara dig. Sen gör det inget om du förlorar eller inte hinner ladda till 100% varje dag eftersom du bör klara dig ändå. Om man sedan jobbar hemma en dag så laddas det ikapp igen, om det nu skulle vara så.
Det kan vara så att du skulle behöva en effektvakt så att du kan ladda 16A när det finns kapacitet utan att riskera att skjuta säkringen.
Tack för tumregeln, den kan till och med jag förstå
ChristerSjo skrev:Nu kanske Mats släpper iväg sin fru ( ) för att kanske besöka någon väninna 25 mil bort, med 1-fas finns ju inga möjligheter att göra sådan resor.LarsL skrev:Är det 12 mil totalt?
Tumregeln säger att du laddar 1km per Ampere, fas och timme, alltså ger 16A 1-fas 16 km per timme. På 10 timmar får du då alltså 16 mil. Gissar att det är ganska lugnt på 12 h och du skulle kunna ladda med bara 10A och ändå klara dig. Sen gör det inget om du förlorar eller inte hinner ladda till 100% varje dag eftersom du bör klara dig ändå. Om man sedan jobbar hemma en dag så laddas det ikapp igen, om det nu skulle vara så.
Det kan vara så att du skulle behöva en effektvakt så att du kan ladda 16A när det finns kapacitet utan att riskera att skjuta säkringen.
EDIT: Dvs om man inte har väldigt gott om tid och tycker om att titta på färg som torkar är det bästa man vet
Med jobbpendling om ca 1800mil/år och en total körsträcka på 2000 mil/år finns inte mycket till spelrum för nöjesutflykter
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Pendla 12 mil med Nissan Leaf 62kWh - Skjuter vi oss i f
Den är inte så liten. Nej, det är ingen SUV, men vad skulle man med med all den platsen till? Om hon bara jobbpendlar (ensam?) så finns det ju ingen mening med att ha plats för 4+1 personer plus en massa bagage. Eller packar hon för fjällsemester med hela familjen även till jobbpendlingen?MartinS skrev:Wow, det var snabba svar. Tack för tipset om Zoe, nej vi har faktiskt inte kollat närmare på den mest pågrund av att frun tycker den ser så liten ut. Tyvärr gick även e208 bort efter en provkörning pga det fast än jag verkligen gillade den
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Pendla 12 mil med Nissan Leaf 62kWh - Skjuter vi oss i f
Jag körde en Zoe 52kwh en månad förra vintern. Helt ok, trevlig att kasta runt.
Största nackdelen var buggig infotainment, samt förstås hopplös på långresa.
För ~100k skulle jag kunna tänka mig en.
Annars hade jag nog letat efter en billig beggad ID3 på AutoScout24.
Största nackdelen var buggig infotainment, samt förstås hopplös på långresa.
För ~100k skulle jag kunna tänka mig en.
Annars hade jag nog letat efter en billig beggad ID3 på AutoScout24.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Pendla 12 mil med Nissan Leaf 62kWh - Skjuter vi oss i f
Och har man väl köpt en elbil så vill man oftast köra så mycket som möjligt med denMartinS skrev:Tack, vi får definitivt åka och kolla på en ZoeChristerSjo skrev:Min fru pendlar 7 mil Tor varje dag och på sommaren bränner hon cirka 22-25% av batteriet på den resan och då är det 60% 70/80 väg och 40% 110 väg (hastighet är väldigt viktigt för förbrukningen). På vintern bränner hon runt kanske 30-35% beroende hur kallt det är.MartinS skrev:Wow, det var snabba svar. Tack för tipset om Zoe, nej vi har faktiskt inte kollat närmare på den mest pågrund av att frun tycker den ser så liten ut. Tyvärr gick även e208 bort efter en provkörning pga det fast än jag verkligen gillade den
Sedan skall man vara medveten om att Zoe är ju en ombyggd fossilbil till drivlina med el så helt optimalt är det inte. Min fru är dock glad och försvarar bilen med näbbar och klor när jag försöker klanka ner på den
Japp, ca 12 mil totalt. Sandared - Landvetter - Partille - Gamlestaden och sen tvärt om hem igen är resvägen.LarsL skrev:Är det 12 mil totalt?
Tumregeln säger att du laddar 1km per Ampere, fas och timme, alltså ger 16A 1-fas 16 km per timme. På 10 timmar får du då alltså 16 mil. Gissar att det är ganska lugnt på 12 h och du skulle kunna ladda med bara 10A och ändå klara dig. Sen gör det inget om du förlorar eller inte hinner ladda till 100% varje dag eftersom du bör klara dig ändå. Om man sedan jobbar hemma en dag så laddas det ikapp igen, om det nu skulle vara så.
Det kan vara så att du skulle behöva en effektvakt så att du kan ladda 16A när det finns kapacitet utan att riskera att skjuta säkringen.
Tack för tumregeln, den kan till och med jag förståChristerSjo skrev:Nu kanske Mats släpper iväg sin fru ( ) för att kanske besöka någon väninna 25 mil bort, med 1-fas finns ju inga möjligheter att göra sådan resor.LarsL skrev:Är det 12 mil totalt?
Tumregeln säger att du laddar 1km per Ampere, fas och timme, alltså ger 16A 1-fas 16 km per timme. På 10 timmar får du då alltså 16 mil. Gissar att det är ganska lugnt på 12 h och du skulle kunna ladda med bara 10A och ändå klara dig. Sen gör det inget om du förlorar eller inte hinner ladda till 100% varje dag eftersom du bör klara dig ändå. Om man sedan jobbar hemma en dag så laddas det ikapp igen, om det nu skulle vara så.
Det kan vara så att du skulle behöva en effektvakt så att du kan ladda 16A när det finns kapacitet utan att riskera att skjuta säkringen.
EDIT: Dvs om man inte har väldigt gott om tid och tycker om att titta på färg som torkar är det bästa man vet
Med jobbpendling om ca 1800mil/år och en total körsträcka på 2000 mil/år finns inte mycket till spelrum för nöjesutflykter
Det blir ju väääldigt billiga mil liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Pendla 12 mil med Nissan Leaf 62kWh - Skjuter vi oss i f
Jag har en bil byggd på samma plattform som Mokka-e.
Laddning 1-fas 10A ger 12km/timme ungefär, hon behöver minst 10 timmar hemma över natten för att orka nästa dag.
Laddning med riktig laddbox kan ge betydligt mer, och dessutom jämnare fasbalansering så att det är mindre risk att huvudsäkringen går.
Pristillägget på privatleasingen för att gå från 1500 till 2500 mil per år är dessutom överraskande lågt, 386:- för Corsa-e och 439:- för Mokka-e.
Laddning 1-fas 10A ger 12km/timme ungefär, hon behöver minst 10 timmar hemma över natten för att orka nästa dag.
Laddning med riktig laddbox kan ge betydligt mer, och dessutom jämnare fasbalansering så att det är mindre risk att huvudsäkringen går.
Pristillägget på privatleasingen för att gå från 1500 till 2500 mil per år är dessutom överraskande lågt, 386:- för Corsa-e och 439:- för Mokka-e.
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
Volvo TGB11
Re: Pendla 12 mil med Nissan Leaf 62kWh - Skjuter vi oss i f
Det är intressant hur det ändras. Igår på dagen hade vi nästan bestämt oss för en leaf men efter lite överslagsräkning kom jag fram till att det inte skulle gå att åka två dagar i rad, iaf inte under vinterhalvåret utan att höja huvudsäkringen till 25A. Då bestämde vi oss i stället för en Mokka E som är mycket modernare men det visade sig att leveranstiden är lång och osäker.
Nu åker vi snart och tittar på Zoe istället. Förmodligen kommer hon tycka den känns för liten och osäker och då är vi tillbaka på Leaf, laddbox och höja huvudsäkringen till 25A.
Kan säkert svänga några gånger till innan allt är klart….
Nu åker vi snart och tittar på Zoe istället. Förmodligen kommer hon tycka den känns för liten och osäker och då är vi tillbaka på Leaf, laddbox och höja huvudsäkringen till 25A.
Kan säkert svänga några gånger till innan allt är klart….
Re: Pendla 12 mil med Nissan Leaf 62kWh - Skjuter vi oss i f
Måste väl finnas andra bilar som kan fungera? Är man villig att köra Leaf så borde väl Kia E-Niro eller Hyundai Kona också fungera?
Re: Pendla 12 mil med Nissan Leaf 62kWh - Skjuter vi oss i f
Enligt appen drog min Leaf 19.6 kWh på 125 km igår. Nollgradigt på morgonen, mest motorväg. Idag 23.8 kwh på 148 km.
Så 12 mil är knappt 20 kWh för mig nu på hösten. Förmodligen ungefär samma på andra bilar i samma storleksklass.
Alla bilarna som nämnts ovan kommer klara detta galant.
Så 12 mil är knappt 20 kWh för mig nu på hösten. Förmodligen ungefär samma på andra bilar i samma storleksklass.
Alla bilarna som nämnts ovan kommer klara detta galant.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Pendla 12 mil med Nissan Leaf 62kWh - Skjuter vi oss i f
Liten eller stor ZOE är relativt kanske, kan tala om att tjänstevikten är hela 1502 - 1563 kg enligt faktablad.
Tex så väger min egen S6o med den tunga dieselfemman (ja, jag vet obra bil, blir en elbil när jag har råd)
har en tjänstevikt på 1560 kg.
Sitter nog hellre i nya och modernare Zoen om det smäller då den inte kan ha nått åldersrelaterat fel/försvagning medan en 10+ år gammal bil mycket väl kan ha det även om den äldre bilen var mycket bra när den var ny.
Se till att förarstolen är längst bak och i lägsta läget när hon ska provsitta första gången sig så minimeras risken för ett första intryck av inre trängsel.
MVH PP.
Tex så väger min egen S6o med den tunga dieselfemman (ja, jag vet obra bil, blir en elbil när jag har råd)
har en tjänstevikt på 1560 kg.
Sitter nog hellre i nya och modernare Zoen om det smäller då den inte kan ha nått åldersrelaterat fel/försvagning medan en 10+ år gammal bil mycket väl kan ha det även om den äldre bilen var mycket bra när den var ny.
Se till att förarstolen är längst bak och i lägsta läget när hon ska provsitta första gången sig så minimeras risken för ett första intryck av inre trängsel.
MVH PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).