Oken behöver inte rulla för att mptilneras, det går göra stillastående.
Trampa hårt några ggr så kolvar etc får rära sig.
Skivan behöver slipas till men generellt
Behöver man inte bromsa jättehårt för att nöta bort rosten.
Lite förvånad att Tesla inte har programvara för att automatiskt hålla skivan rostfri och koppla bort regenerering vid en inbromsning i veckan eller så, för att motionera och hålla skivorna rena. Skulle gå att programmera så man inte känner skillnaden, och görs det bara lagom sällan skulle det inte gå märkbart med mer ström.
Bromsa hårt med elbil
Moderator: Redaktion
Re: Bromsa hårt med elbil
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Bromsa hårt med elbil
Jag tycker mig ha hört att just P2 motionerar bromsarna automatiskt ibland av den här anledningen. Kan ha varit på Bilar m sladd.FC350 skrev:Jag var tvungen kolla mina bromsar idag kör med enpedalskörning konstant (Polestar 2) Har nästan inte använt bromsen på 14 månader och 2800 mil. Allt är blankt och fint, inte en rostgnutta nånstans.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Bromsa hårt med elbil
Från model 3 manual
"Brake Disc Wiping
To ensure brakes remain responsive in cold and wet weather, Model 3 is equipped with brake disc wiping. When cold and wet weather is detected, this feature repeatedly applies an imperceptible amount of brake force to remove water from the surface of the brake discs."
"Brake Disc Wiping
To ensure brakes remain responsive in cold and wet weather, Model 3 is equipped with brake disc wiping. When cold and wet weather is detected, this feature repeatedly applies an imperceptible amount of brake force to remove water from the surface of the brake discs."
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Bromsa hårt med elbil
Bromsoken aktiveras varje gång du stannar ifall du kör med one pedal driving (dvs Stopping Mode "Hold"). Att de ska kärva ihop pga inaktivitet är därmed ingen risk.
Vad gäller skivrost så använder autopiloten de mekaniska bromsarna ganska ofta vid inbromsningar, t.ex vid upphinnande av köslut. Så även där motioneras bromsarna vid vanlig användning. Det sker naturligtvis ingen större upphettning av skivorna vid dessa tillfällen, men ett par varvs kontakt då och då räcker för att slipa ner ev ny ytrost.
Titta på de Teslor du ser omkring dig. Ser du många med rostiga bromsskivor? Jag ser massor av Teslor i trafiken varje dag men har nog aldrig sett en rostig skiva.
Vad gäller skivrost så använder autopiloten de mekaniska bromsarna ganska ofta vid inbromsningar, t.ex vid upphinnande av köslut. Så även där motioneras bromsarna vid vanlig användning. Det sker naturligtvis ingen större upphettning av skivorna vid dessa tillfällen, men ett par varvs kontakt då och då räcker för att slipa ner ev ny ytrost.
Titta på de Teslor du ser omkring dig. Ser du många med rostiga bromsskivor? Jag ser massor av Teslor i trafiken varje dag men har nog aldrig sett en rostig skiva.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Re: Bromsa hårt med elbil
Den wipingen har funnits på Audi i 20 år, så det i sig är inget nytt.Tellus skrev:Från model 3 manual
"Brake Disc Wiping
To ensure brakes remain responsive in cold and wet weather, Model 3 is equipped with brake disc wiping. When cold and wet weather is detected, this feature repeatedly applies an imperceptible amount of brake force to remove water from the surface of the brake discs."
Jag ser tydligt att det inte räcker för att hålla skivan ren, det krävs betydligt högre bromskraft eller mer tillnötning för att hålla den rostfri, det vill säga utan extra åtgärder under körning från ägaren.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Bromsa hårt med elbil
Vid stopp( jag har samma setting) anlägger bilen väldigt svag bromskraft. Såklart rör sig bromskolvarna men inte mer än att de just når skivan.BjornS skrev:Bromsoken aktiveras varje gång du stannar ifall du kör med one pedal driving (dvs Stopping Mode "Hold"). Att de ska kärva ihop pga inaktivitet är därmed ingen risk.
Vad gäller skivrost så använder autopiloten de mekaniska bromsarna ganska ofta vid inbromsningar, t.ex vid upphinnande av köslut. Så även där motioneras bromsarna vid vanlig användning. Det sker naturligtvis ingen större upphettning av skivorna vid dessa tillfällen, men ett par varvs kontakt då och då räcker för att slipa ner ev ny ytrost.
Titta på de Teslor du ser omkring dig. Ser du många med rostiga bromsskivor? Jag ser massor av Teslor i trafiken varje dag men har nog aldrig sett en rostig skiva.
Motionering med högre pedalkraft ger en större rörelse, bla pga flex i material, som håller rent i det normala rörelseområdet plus ytterligare litegrann vilket ger marginal för att det inte ska kärva i det normala rörelseområdet.
Det är troligen inte så dumt att rengöra oken från smuts etc vid byte till vinter/sommardäck. Jag gjorde det när jag la på vinterdäck i helgen, det fanns en hel del skit redan efter 2500mil.
Ja, min 2021 M3P har smårostiga skivor om jag gubbkör en vecka. Jag har sett fler, så det är inte fel på min bil
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5