Detta gäller för flertalet eldrivna bilar men faktiskt inte för Tesla. Regen visst men sen är det helt vanliga bromsar som gäller.Ekholm skrev:Regen inställningen påverkar inte hur de mekaniska bromsarna används. I förstahand återvinns så mycket rörelseenergi som möjligt innan de mekaniska bromsarna aktiveras. Med andra ord, bromsar du så återvinns energin så mycket det går, räcker inte det för önskad inbromsning aktiveras de mekaniska.
Bromsa hårt med elbil
Moderator: Redaktion
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Bromsa hårt med elbil
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Bromsa hårt med elbil
Jag tycker att man brukar behöva byta skivor och något bromsok på bilar lite nu och då, säg var 10000 mil. Skivorna rostar, oken kärvar eller läcker och handbromsmekanismen pajar. Brukar vara ganska billigt som tur är.
- Joakimgabrielsson
- Teslaägare
- Inlägg: 146
- Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
- Ort: Floda
Re: Bromsa hårt med elbil
Det stora problemet är att salt och skit hamnar på glipinnarna på glidoken, dvs bakbromsarna då främre är 4 kolvs ”riktiga bromsar” på min model 3. När det kärvar bromsar det mer med belägget på insidan då det är där kolven trycker. Då uppstår rost på den sidan där det knappt bromsar. Oftast dör skivan snarare av att det blir metall mot metall på baksidan, när det belägget tar slut, då slitaget ökar markant på innerbelägget när det kärvar. Detta kommer bli vanligare i och med att bromsarna används mindre i en elbil. Som bilmek ser jag detta ofta på speciellt bilar som är laddbara eller bilar som bara kör i stan. Jag kör alltid på låg gen och bromsar hårt vid ett speciellt ställe varje morgon. Har aldrig haft ojämt slitage på mina bilar.
Man kan även pumpa hårt på pedalen när bromsservot är på och bilen är stillastående för att få pinnarna att röra på sig lite varje dag.
Man kan även pumpa hårt på pedalen när bromsservot är på och bilen är stillastående för att få pinnarna att röra på sig lite varje dag.
Re: Bromsa hårt med elbil
Ja med Tesla så sker all regen via gaspedalen. Bromspedalen reglerar endast de mekaniska bromsarna.lator skrev:Detta gäller för flertalet eldrivna bilar men faktiskt inte för Tesla. Regen visst men sen är det helt vanliga bromsar som gäller.Ekholm skrev:Regen inställningen påverkar inte hur de mekaniska bromsarna används. I förstahand återvinns så mycket rörelseenergi som möjligt innan de mekaniska bromsarna aktiveras. Med andra ord, bromsar du så återvinns energin så mycket det går, räcker inte det för önskad inbromsning aktiveras de mekaniska.
Dvs trycker du hårt på bromspedalen så blir det också hög belastning på de mekaniska bromsarna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7484
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Bromsa hårt med elbil
Jag kör med "creep" aktiverat så bromsarna används hyfsat ofta. När man stannar t.ex. vid ett trafikljus så aktiveras Hold om man trycker hårt på bromspedalen, då passar jag på att trycka extra hårt..
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Bromsa hårt med elbil
Jag var tvungen kolla mina bromsar idag kör med enpedalskörning konstant (Polestar 2) Har nästan inte använt bromsen på 14 månader och 2800 mil. Allt är blankt och fint, inte en rostgnutta nånstans.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Bromsa hårt med elbil
Man måste motionera bromsarna!
Ingen hjärnforskning direkt.
Brant backe - i med neutrales och pumpa sig nedåt. Kanske varannan månad. Gör inte alla ni så? Om inte - varför?
Ingen hjärnforskning direkt.
Brant backe - i med neutrales och pumpa sig nedåt. Kanske varannan månad. Gör inte alla ni så? Om inte - varför?
Haft alla 3/Y
Re: Bromsa hårt med elbil
Låter lite farligt… du vet samma växel upp nedför backen som uppför.pejvic skrev:Man måste motionera bromsarna!
Ingen hjärnforskning direkt.
Brant backe - i med neutrales och pumpa sig nedåt. Kanske varannan månad. Gör inte alla ni så? Om inte - varför?
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Bromsa hårt med elbil
Hajade inte riktigt nu. Man lägger i N och frirullar. Sen tvärnitar man. Hur skulle man annars motionera oken. Vet inte om det är jätteskillnad på oken mot äldre bilar men får de inte röra sig så kleggar de igen. Alternativet är service och ”smörja upp bromsarna”. Verkar totalt onödigt.LarsL skrev:Låter lite farligt… du vet samma växel upp nedför backen som uppför.pejvic skrev:Man måste motionera bromsarna!
Ingen hjärnforskning direkt.
Brant backe - i med neutrales och pumpa sig nedåt. Kanske varannan månad. Gör inte alla ni så? Om inte - varför?
Alla rörliga delar måste användas annars blir det som en gammal bil som står stilla tio år.
Kan ju knappast vara farligt att bromsa med bromsarna? Det har jag gjort hela tiden den första teslan. Service har jag aldrig behövt göra
Haft alla 3/Y
Re: Bromsa hårt med elbil
Fullständigt onödigt att lägga i neutral för att använda bromsarna.
Man ska inte frirulla ner för backar och förlita sig på bromsarna, det är ju en regel sedan länge.
Man ska inte frirulla ner för backar och förlita sig på bromsarna, det är ju en regel sedan länge.
Re: Bromsa hårt med elbil
Oken behöver inte rulla för att mptilneras, det går göra stillastående.
Trampa hårt några ggr så kolvar etc får rära sig.
Skivan behöver slipas till men generellt
Behöver man inte bromsa jättehårt för att nöta bort rosten.
Lite förvånad att Tesla inte har programvara för att automatiskt hålla skivan rostfri och koppla bort regenerering vid en inbromsning i veckan eller så, för att motionera och hålla skivorna rena. Skulle gå att programmera så man inte känner skillnaden, och görs det bara lagom sällan skulle det inte gå märkbart med mer ström.
Trampa hårt några ggr så kolvar etc får rära sig.
Skivan behöver slipas till men generellt
Behöver man inte bromsa jättehårt för att nöta bort rosten.
Lite förvånad att Tesla inte har programvara för att automatiskt hålla skivan rostfri och koppla bort regenerering vid en inbromsning i veckan eller så, för att motionera och hålla skivorna rena. Skulle gå att programmera så man inte känner skillnaden, och görs det bara lagom sällan skulle det inte gå märkbart med mer ström.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Bromsa hårt med elbil
Jag tycker mig ha hört att just P2 motionerar bromsarna automatiskt ibland av den här anledningen. Kan ha varit på Bilar m sladd.FC350 skrev:Jag var tvungen kolla mina bromsar idag kör med enpedalskörning konstant (Polestar 2) Har nästan inte använt bromsen på 14 månader och 2800 mil. Allt är blankt och fint, inte en rostgnutta nånstans.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3601
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Bromsa hårt med elbil
Från model 3 manual
"Brake Disc Wiping
To ensure brakes remain responsive in cold and wet weather, Model 3 is equipped with brake disc wiping. When cold and wet weather is detected, this feature repeatedly applies an imperceptible amount of brake force to remove water from the surface of the brake discs."
"Brake Disc Wiping
To ensure brakes remain responsive in cold and wet weather, Model 3 is equipped with brake disc wiping. When cold and wet weather is detected, this feature repeatedly applies an imperceptible amount of brake force to remove water from the surface of the brake discs."
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Bromsa hårt med elbil
Bromsoken aktiveras varje gång du stannar ifall du kör med one pedal driving (dvs Stopping Mode "Hold"). Att de ska kärva ihop pga inaktivitet är därmed ingen risk.
Vad gäller skivrost så använder autopiloten de mekaniska bromsarna ganska ofta vid inbromsningar, t.ex vid upphinnande av köslut. Så även där motioneras bromsarna vid vanlig användning. Det sker naturligtvis ingen större upphettning av skivorna vid dessa tillfällen, men ett par varvs kontakt då och då räcker för att slipa ner ev ny ytrost.
Titta på de Teslor du ser omkring dig. Ser du många med rostiga bromsskivor? Jag ser massor av Teslor i trafiken varje dag men har nog aldrig sett en rostig skiva.
Vad gäller skivrost så använder autopiloten de mekaniska bromsarna ganska ofta vid inbromsningar, t.ex vid upphinnande av köslut. Så även där motioneras bromsarna vid vanlig användning. Det sker naturligtvis ingen större upphettning av skivorna vid dessa tillfällen, men ett par varvs kontakt då och då räcker för att slipa ner ev ny ytrost.
Titta på de Teslor du ser omkring dig. Ser du många med rostiga bromsskivor? Jag ser massor av Teslor i trafiken varje dag men har nog aldrig sett en rostig skiva.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Re: Bromsa hårt med elbil
Den wipingen har funnits på Audi i 20 år, så det i sig är inget nytt.Tellus skrev:Från model 3 manual
"Brake Disc Wiping
To ensure brakes remain responsive in cold and wet weather, Model 3 is equipped with brake disc wiping. When cold and wet weather is detected, this feature repeatedly applies an imperceptible amount of brake force to remove water from the surface of the brake discs."
Jag ser tydligt att det inte räcker för att hålla skivan ren, det krävs betydligt högre bromskraft eller mer tillnötning för att hålla den rostfri, det vill säga utan extra åtgärder under körning från ägaren.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Bromsa hårt med elbil
Vid stopp( jag har samma setting) anlägger bilen väldigt svag bromskraft. Såklart rör sig bromskolvarna men inte mer än att de just når skivan.BjornS skrev:Bromsoken aktiveras varje gång du stannar ifall du kör med one pedal driving (dvs Stopping Mode "Hold"). Att de ska kärva ihop pga inaktivitet är därmed ingen risk.
Vad gäller skivrost så använder autopiloten de mekaniska bromsarna ganska ofta vid inbromsningar, t.ex vid upphinnande av köslut. Så även där motioneras bromsarna vid vanlig användning. Det sker naturligtvis ingen större upphettning av skivorna vid dessa tillfällen, men ett par varvs kontakt då och då räcker för att slipa ner ev ny ytrost.
Titta på de Teslor du ser omkring dig. Ser du många med rostiga bromsskivor? Jag ser massor av Teslor i trafiken varje dag men har nog aldrig sett en rostig skiva.
Motionering med högre pedalkraft ger en större rörelse, bla pga flex i material, som håller rent i det normala rörelseområdet plus ytterligare litegrann vilket ger marginal för att det inte ska kärva i det normala rörelseområdet.
Det är troligen inte så dumt att rengöra oken från smuts etc vid byte till vinter/sommardäck. Jag gjorde det när jag la på vinterdäck i helgen, det fanns en hel del skit redan efter 2500mil.
Ja, min 2021 M3P har smårostiga skivor om jag gubbkör en vecka. Jag har sett fler, så det är inte fel på min bil
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5