Kan Teslas säkerhetsfunktioner ge andra säkerhetsproblem?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Petterham
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 aug 2021 12:52

Kan Teslas säkerhetsfunktioner ge andra säkerhetsproblem?

Inlägg av Petterham »

Efter två veckor med en Tesla M3 är det fortfarande fantastiskt och man undrar varför man väntat så länge. :D Men också lite farhågor.

Dag två insåg jag att helljusautomatiken och automatiska vindrutetorkare fungerar bättre med ”rätt” sensorer än den kamerastyrning som används, enligt vad jag läst mig till på detta eminenta forum.

En av anledningarna till min obeslutsamhet var den delvis automatiserade körningen där man som förare inte själv får eller kan bestämma allt, som jag försökt läsa mig till och testat under en kortare provkörning utan att egentligen förstå allt.

Så detta är kanske inte bara en Tesla-fråga, och mina erfarenheter så här långt handlar om bilar av 2014 års modell eller tidigare utan den här typen av hjälpmedel.

Första upplevelsen av Teslans hjälpsystem skedde när en polisbil med sirener och blåljus kom bakifrån i hög fart och jag styrde ut i vägkanten för att underlätta omkörningen eftersom det även var mötande trafik på landsvägen. Precis när polisbilen ska passera skriker Teslan högt, rycker i ratten och varnar för att vi är för nära vägkanten att jag skräms att styra tillbaka mot vägens mitt igen medan frun håller för öronen och blundar. Polisen hann dock förbi.

Efter några mindre spökinbromsningar när man kör med farthållare undrar jag lite vad som orsakar dessa, men antar att det oftast är saker som kanske kan upplevas som hinder i vägen, men som jag som förare tolkar annorlunda då jag vet av erfarenhet att de knappast utgör något hot eller att de kommer att flytta på sig i god tid. Som till exempel en bil framför som blinkar och bromsar in för att svänga, eller en cyklist som cyklar på vägrenen.

Den adaptiva farthållaren är helt ny för mig och jag håller fortfarande på att lära mig använda den rätt. Jag antar att man får ett lite annorlunda beteende när man använder den, ett beteende som kan te sig ganska ologiskt för andra förare som inte har egna erfarenheter av dessa och förstår eller kan förutse beteendet.

Med farthållaren på och när jag kommer ikapp en bil framför, sänks hastigheten till samma som den framför. Avståndet, som väl i alla fall delvis kan justeras med höger rullhjul i sidled, bibehålls på ett bra sätt. Men när bilen framför börjar blinka och bromsa för att svänga höger till en annan väg, följer farthållaren slaviskt den framförvarande bilens hastighet ända ner till nära nog stillastående, tills vägen är fri igen.

Om jag fick bestämma körningen skulle jag bedömt ett lagom avstånd och tagit med i beräkningen att bilen framför svänger av och inte utgör något hinder och på så sätt hade jag inte behövt sänka farten lika mycket.

Detta är väl en logisk följd av att en mer eller mindre självkörande bil ännu inte kan/får/vågar göra sådana erfarenhetsbaserade bedömningar av trafiken? Men också något som jag själv och troligen många andra utan erfarenhet av adaptiva farthållare, skulle ha missbedömt och uppfattat som ologiska manövrar om någon framför saktade ner så mycket.
Det verkar dock som att jag manuellt kan gasa på när jag tycker att det är dags igen, och på så sätt kringgå farthållarens lite väl försiktiga inställning.

Vid ett annat tillfälle med farthållaren ställd på Max 100 km/h tog jag mig lugnt, tryggt och säkert från en motortrafikled via 70- och 50-begränsade vägar och igenom en hårt trafikerat rondell med stopp och vidare ut på en ny mötesseparerad trafikled utan att vare sig behöva röra gas, broms eller ändra på farthållaren, bara styra med och låta bilarna framför sköta hastighetshållningen. Fantastiskt! Men vad hade hänt om bilen framför svängt av tidigare i rondellen och lämnat körfältet fritt?

Några dagar senare ska jag passera en lastbil med släp på motorväg. Går ut i vänster körfält och farthållaren ökar automatiskt farten till den inställda då körfältet blir fritt, men så vinglar lastbilen lite och släpet närmar sig mitt körfält, inte så mycket att jag själv reagerar mer än att jag styr lite mer inåt mitten för att ha marginal, men då larmar och tvärbromsar bilen mitt på motorvägen. Jag hann aldrig uppfatta om det var någon bakom som var i farozonen, kanske hade Tesla redan koll på detta, jag vet inte, men otäckt var det.

Första bästa stopp därefter letade jag efter möjligheter att stänga av eller mildra systemen, men förstår inte riktigt vad som gör vad. Hittade en Joe-funktion som ska minska volymen på larmen för att inte störa andra sovande i bilen, som aktiverades.

Tyckte även att det var lite svalt i bilen trots inställda 21 grader, så jag får väl ta och testa den där Synk-funktionen som väl känner av och justerar börvärde med ärvärde, trodde jag i min enfald, och fick fram dubbla tempinställningar – en per sida istället. :oops:

Så med dessa ringa erfarenheter i frunken undrar jag över om dessa säkerhetsfunktioner enbart kopplade till autopilot och körning med farthållare, eller kan de träda in även när man kör utan dessa hjälpmedel? Och förstås om man kan minimera bilens interventioner och i så fall hur? Men också hur ni andra ser på dessa beteenden och de förändrade körmönster de kan leda till?

Är det en ickefråga när man lärt sig leva med dem, eller kan dessa trygghetssystem även innebära nya säkerhetsproblem?
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Kan Teslas säkerhetsfunktioner ge andra säkerhetsproblem

Inlägg av infelicitas »

Nu vet jag inte vad du har för nivå av AP eller vad du har använt, men det låter som att du tror att tesla har något ovanligt avancerat system. Teslas system som vi har här idag, har andra biltillverkare också till 95%. Sista 5% är Navigate on Autopilot och till viss mån de fancy funktioner som ingår i FSD (T.ex. summon).

Jag kan försöka svara på en del av frågeställningarna.
Petterham skrev:
Första upplevelsen av Teslans hjälpsystem skedde när en polisbil med sirener och blåljus kom bakifrån i hög fart och jag styrde ut i vägkanten för att underlätta omkörningen eftersom det även var mötande trafik på landsvägen. Precis när polisbilen ska passera skriker Teslan högt, rycker i ratten och varnar för att vi är för nära vägkanten att jag skräms att styra tillbaka mot vägens mitt igen medan frun håller för öronen och blundar. Polisen hann dock förbi.
Man kan stänga av körfältsavvikelse på Reglage > Autopilot > Undvik körfältsavvikelse. Den är lite hit or miss när den är aktiv. Ibland blir bilen sur när man kör nära linjerna, ibland bryr den sig inte. Men du kan alltid tvinga bilen över linjen om du tar i, den kan inte ta kontrollen från dig. Denna är aktiv konstant. Autobroms är en annan som är aktiv konstant. Denna går inte att stänga av.
Petterham skrev:
Efter några mindre spökinbromsningar när man kör med farthållare undrar jag lite vad som orsakar dessa, men antar att det oftast är saker som kanske kan upplevas som hinder i vägen, men som jag som förare tolkar annorlunda då jag vet av erfarenhet att de knappast utgör något hot eller att de kommer att flytta på sig i god tid. Som till exempel en bil framför som blinkar och bromsar in för att svänga, eller en cyklist som cyklar på vägrenen.

Den adaptiva farthållaren är helt ny för mig och jag håller fortfarande på att lära mig använda den rätt. Jag antar att man får ett lite annorlunda beteende när man använder den, ett beteende som kan te sig ganska ologiskt för andra förare som inte har egna erfarenheter av dessa och förstår eller kan förutse beteendet.

Med farthållaren på och när jag kommer ikapp en bil framför, sänks hastigheten till samma som den framför. Avståndet, som väl i alla fall delvis kan justeras med höger rullhjul i sidled, bibehålls på ett bra sätt. Men när bilen framför börjar blinka och bromsa för att svänga höger till en annan väg, följer farthållaren slaviskt den framförvarande bilens hastighet ända ner till nära nog stillastående, tills vägen är fri igen.

Om jag fick bestämma körningen skulle jag bedömt ett lagom avstånd och tagit med i beräkningen att bilen framför svänger av och inte utgör något hinder och på så sätt hade jag inte behövt sänka farten lika mycket.

Detta är väl en logisk följd av att en mer eller mindre självkörande bil ännu inte kan/får/vågar göra sådana erfarenhetsbaserade bedömningar av trafiken? Men också något som jag själv och troligen många andra utan erfarenhet av adaptiva farthållare, skulle ha missbedömt och uppfattat som ologiska manövrar om någon framför saktade ner så mycket.
Det verkar dock som att jag manuellt kan gasa på när jag tycker att det är dags igen, och på så sätt kringgå farthållarens lite väl försiktiga inställning.

Vid ett annat tillfälle med farthållaren ställd på Max 100 km/h tog jag mig lugnt, tryggt och säkert från en motortrafikled via 70- och 50-begränsade vägar och igenom en hårt trafikerat rondell med stopp och vidare ut på en ny mötesseparerad trafikled utan att vare sig behöva röra gas, broms eller ändra på farthållaren, bara styra med och låta bilarna framför sköta hastighetshållningen. Fantastiskt! Men vad hade hänt om bilen framför svängt av tidigare i rondellen och lämnat körfältet fritt?

Några dagar senare ska jag passera en lastbil med släp på motorväg. Går ut i vänster körfält och farthållaren ökar automatiskt farten till den inställda då körfältet blir fritt, men så vinglar lastbilen lite och släpet närmar sig mitt körfält, inte så mycket att jag själv reagerar mer än att jag styr lite mer inåt mitten för att ha marginal, men då larmar och tvärbromsar bilen mitt på motorvägen. Jag hann aldrig uppfatta om det var någon bakom som var i farozonen, kanske hade Tesla redan koll på detta, jag vet inte, men otäckt var det.
Detta är vanlig adaptiv farthållare som har funnits på bilar länge. Man lär sig leva med den, men den är inte "smart" på något sätt. Den håller bara avståndet till framförvarande. Mest speciellt är väl att den bromsar för saker som inte finns mer än andra bilar.
En påpekning, om bilen som du följde efter hade svängt av så hade bilen troligtvis accelererat till 100 igen. Så länge du inte kör med AP så är det bara en "dum" farthållare. Lita bara på att AP hanterar trafiksituationer, och bara till viss, mindre del.
Petterham skrev:
Så med dessa ringa erfarenheter i frunken undrar jag över om dessa säkerhetsfunktioner enbart kopplade till autopilot och körning med farthållare, eller kan de träda in även när man kör utan dessa hjälpmedel? Och förstås om man kan minimera bilens interventioner och i så fall hur? Men också hur ni andra ser på dessa beteenden och de förändrade körmönster de kan leda till?
Du tror helt enkelt att Tesla kan så mycket mer än vanliga bilar, men just nu är den inte så speciell med hänseende på systemen. Tänk såhär skulle jag råda: När du aktiverar AP så är det bilen som kör och du ska övervaka och vara beredd att ta över när den gör fel. I alla andra lägen är det du som kör, med lite hjälp- och stjälpsystem. :)
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Kan Teslas säkerhetsfunktioner ge andra säkerhetsproblem

Inlägg av renes »

infelicitas skrev:
Man kan stänga av körfältsavvikelse på Reglage > Autopilot > Undvik körfältsavvikelse. Den är lite hit or miss när den är aktiv. Ibland blir bilen sur när man kör nära linjerna, ibland bryr den sig inte. Men du kan alltid tvinga bilen över linjen om du tar i, den kan inte ta kontrollen från dig. Denna är aktiv konstant. Autobroms är en annan som är aktiv konstant. Denna går inte att stänga av.
Om du sätter på blinkers innan du går över linjen så kommer inte bilen att styra emot eller bråka.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Kan Teslas säkerhetsfunktioner ge andra säkerhetsproblem

Inlägg av jonasl »

renes skrev:
Om du sätter på blinkers innan du går över linjen så kommer inte bilen att styra emot eller bråka.
Fast det vill man ju inte göra när man vill slicka linjen vid ett trångt möte eller hålla ut för att släppa förbi blåljus t.ex.

Håller också med om att adaptiva farthållaren lever sitt eget liv vid de situationer du nämner. När nån framför blinkar och svänger av vill bilen gärna stanna helt och hållet innan den åker iväg. Så gjorde inte min äldre VAG-bil. Farthållaren i den var extremt förutsägbar om än inte särskilt smart.

En annan sak som är lite störig med vanliga AP är att den inte kan glida in lite försiktigt till sin föredragna position i filen om man ligger lite off. Den korrigerar väldigt våldsamt, rätt obehagligt för ev passagerare.

Hoppas att detta är sånt som blir bättre iom nyare versioner.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Kan Teslas säkerhetsfunktioner ge andra säkerhetsproblem

Inlägg av renes »

jonasl skrev:
renes skrev:
Om du sätter på blinkers innan du går över linjen så kommer inte bilen att styra emot eller bråka.
Fast det vill man ju inte göra när man vill slicka linjen vid ett trångt möte eller hålla ut för att släppa förbi blåljus t.ex.
Varför vill man inte det? Det gör ju ens avsikter tydligare för bakomliggande, åtminstone.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kan Teslas säkerhetsfunktioner ge andra säkerhetsproblem

Inlägg av Fredrik j »

renes skrev:
jonasl skrev:
renes skrev:
Om du sätter på blinkers innan du går över linjen så kommer inte bilen att styra emot eller bråka.
Fast det vill man ju inte göra när man vill slicka linjen vid ett trångt möte eller hålla ut för att släppa förbi blåljus t.ex.
Varför vill man inte det? Det gör ju ens avsikter tydligare för bakomliggande, åtminstone.
Ja om man har för avsikt att hålla och sedan och släppa fram någon är det ju en fördel att slå på blinkers åt det håll man håller.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kan Teslas säkerhetsfunktioner ge andra säkerhetsproblem

Inlägg av Mickep »

Alltså om folk vet att tesla är så säkert kan de kliva ut på vägen framför för att de vet att den stannar. (var en professor som hade den tesen ang. självkörande)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kan Teslas säkerhetsfunktioner ge andra säkerhetsproblem

Inlägg av LarsL »

Det är fortfarande föraren som bestämmer och har ansvaret vad än bilen säger. Det kanske ioförsig kräver lite tillvänjning innan man greppar.
Skriv svar