Är elbil rätt för oss (just nu)?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
Elbilsambivalent skrev:
LarsL skrev:
Elbilsambivalent skrev:
taliz skrev:
Den har som sagt stickpropp(aka schuko) i ena änden. Så det funkar fint med en vanlig förlängningssladd(för utomhusbruk förstås, och gärna av lite kraftigare modell så den tål belastning över tid).
Tack, detta var väldigt värdefull info och det som faktiskt skänker lite ljus i eventuella planer.
Frågan är ju hur långt du har till parkeringen. Några meter, 10-20, kan ju funka med en rejälkabel. Jag har laddat så rätt många gånger på semestern när inget annat alternativ fanns. Med Tesla går det ju att ställa ner laddströmmen så att det nästan blir obefintlig risk för överhettning.

Hur ofta behöver du ladda så här? Kommer det sticka i ögonen på folk eller är det lite bortom bakom? Folkkär ju folk och de kan bli griniga om du gör något som de inte begriper sig på, nackdelen med samägande.
Jag bor i radhus med carport, skulle säga att jag har 10-12 meter från själva huset till bilen.

Det skulle isåfall vara i nödfall att jag laddar så här, tex då jag inte hunnit ladda eller dylikt.

Men absolut. Jag tror risken finns att griniga grannar tror att jag tjuvar el från carporten. Men det skulle aldrig hindra mig, då får man väl bara fråga mig va fan jag sysslar med, så jag kan förklara
Det låter som att det borde gå ganska lätt att fixa laddning i det fallet ju :)
Kanske t.o.m. går att få till med en 3-fas-kabel? ;)
Får du ut en 3-fas kabel så har du en helt korrekt lösning som inte går att klandra. Se bara till så att folk inte snubblar på den eller skadar sig eller kabeln. Finns bra laddkablar som kan ansluta till 3-fas eller så använder man bjälke-metoden och skruvar fast en 3-fas handske till en laddbox, typ Easee eller liknande. Kanske inte hundra procent lika korrekt men kan bli trevligare.

Det är alltså helt tillåtet att ladda med en CEE 3-fas då de är designade för att hantera högbelastning under lång tid tillskillnad emot en schuko, vägguttag, som är lite känsligare. 15 meter och säg 8A i en kabel dimensionerad för 16A och du är hur trygg som helst.

Har du inte 3-fas uttag så sätter en elektriker upp det på ett kick. Sätt det på utsidan så blir kabeldragningen enkel för dig.

Det här med grannar är en annan historia och inte lika enkel att lösa. Men har du följt alla regler så har de inte mycket att säga.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av LarsL »

taliz skrev:
Har du bara 10-12m är det nog rätt troligt att det blir betydligt mer än "nödladdning". ;)
Är det möjligt att ha en kabel liggande mer eller mindre permanent?
Går den att gräva ner, eller kanske hänga upp, så den inte är i vägen?

Går ju att ha 15m typ2-kabel, så i teorin skulle du kunna montera en laddbox i huset och sen bara dra typ2-kabel ut till parkeringsplatsen. Då skulle du kunna få 3fas 11kw.

Det har du rätt i! Beror ju helt på hur det ser ut. En enkel skiss hade hjälpt. Men att sätta en laddbox på huset, vilket jag förutsätter att du får göra, och sedan dra en lång Typ2, normalt 7-8m så inte chockerande lång, så har du ju en riktigt bra lösning.

Är det ett allmänt område emellan?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av martinot »

Håller med Lars om 3-fas CEE. Kan tom. bli en riktigt bra permanent/halvpermanent lösning. 10-12 meter är inte långt och inga nämnvärda förluster. Låter som riktigt bra förutsättningar att få till något riktigt bra hemma. Du kommer uppskatta elbil så mycket mer då livet med den blir så mycket enklare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av Mats E »

Jag saknar hemmaladdning och väntar på leverans av bil. Jag har laddare inom 1 km hemifrån. Jag kör inte bil varje dag men totalt sett någon enstaka mil på vardagarna, men kommer att köra 7 mil varannan helg. Dessutom blir det en del långturer, kanske 10 ggr/år då jag kör 30-150 mil.
Risken finns dock att man kommer att nöjesköra mer och hitta på ursäkter att åka bil när man har en ny och tyst bil som är snäll mot miljön.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av taliz »

Mats E skrev:
Risken finns dock att man kommer att nöjesköra mer och hitta på ursäkter att åka bil när man har en ny och tyst bil som är snäll mot miljön.
Jepp, jag har kört 5000 mil sedan jag bytte till elbil för två år sedan.
Det är mer än jag kört totalt på föregående 15 år. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av mati »

Mats E skrev:
Risken finns dock att man kommer att nöjesköra mer och hitta på ursäkter att åka bil när man har en ny och tyst bil som är snäll mot miljön.
I början är det helt klart så. Det dåliga miljösamvetet är borta, och då tar man bilen gärna lite oftare. För min del har detta dock gått över helt och hållet. Jag kör numera mindre bil än någonsin tidigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar