Är elbil rätt för oss (just nu)?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av OfarligTesla »

Hmpftfhdns skrev:
Hemmaladdning är såklart smidigast. Snabbladdning nån gång i veckan kanske skulle funka om man verkligen vill och accepterar att det blir ett tvingat extramoment.

Om du ser till den större bilden så kommer alla elbilar som produceras säljas. Vill du bidra till omställningen är det viktigaste att du fixar laddning i samfälligheten.
Tycker inte “snabbladdning” är något problem, använder det när jag är för lat för att använda publika stolpar på gatan. Då kör jag på en 50 kW laddare när jag är på väg hem och ändå planerat att gå förbi någon butik eller uträtta något annat ärende, tar bara någon minut extra tidsmässigt. Tidigare laddade frun oftast på jobbet med iom pandemi osv så har hon inte varit där, ändå inga problem skulle jag säga.

Tesla säger ju att de skall bygga en SuC inne i Stockholm snart också, då lär vi kombinera ett stopp där med att plocka upp lunch/middag från någon restaurang när laddning behövs.
Elbilsambivalent
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 okt 2021 10:46

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av Elbilsambivalent »

Tobbelibobbe skrev:
Två veckor efter vi fått vår bil i Juni genomfördes ett större renoveringsprojekt här hemma vilket gjorde att vi inte kunde använda laddboxen under de följande tre veckorna. Utifrån den upplevelsen skulle jag inte rekommendera att skaffa elbil utan tillgång till laddning hemma, och har vi ändå Supercharger både i norra Varberg och i Falkenberg (30km) vid resor söderut.
Vad upplevde du som jobbigt? Var det långt till närmaste laddplats? Behövde du ladda ofta?
Elbilsambivalent
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 okt 2021 10:46

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av Elbilsambivalent »

Hmpftfhdns skrev:
Hemmaladdning är såklart smidigast. Snabbladdning nån gång i veckan kanske skulle funka om man verkligen vill och accepterar att det blir ett tvingat extramoment.

Om du ser till den större bilden så kommer alla elbilar som produceras säljas. Vill du bidra till omställningen är det viktigaste att du fixar laddning i samfälligheten.
Ja jo, klart det ligger i mitt intresse att fixa laddbox till samfälligheten.

Men är det bara själva ”extramomentet” som är drygt? Det blir förstås ett prispåslag vid laddning på allmäna platser (3kr/kWh?) men det kanske ändå lönar sig sett till diesel/bensinpriserna?
Elbilsambivalent
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 okt 2021 10:46

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av Elbilsambivalent »

jontis skrev:
Vår förening har inte ens p-plaser. :(

Jag har dock säkrat gratis laddning på jobbet.
Räknar kallt med att det ska räcka och bara köra snabbladdning i nödfall och på långresor.
Har du gjort några beräkningar på kostnaden för den typen av laddning? Vad har du (beställt?) för elbil?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av taliz »

Kanske någon redan frågat, men du har inte möjlighet att dra en förlängningssladd till där du normalt parkerar? Då kan du ju ladda med UMC.

Rent praktiskt så bör batteriet hållas mellan 30-80% för att inte slitas i onödan. Räkna också med ca dubbla förbrukningen vs WLTP om du gör många korta körningar.
Dvs i praktiken har du ca 15 mil du kan köra med en M3 LR innan du måste ladda.

Kan man överhuvudtaget inte ladda hemma så får man räkna med en del bestyr, beroende på hur ofta och långt man kör förstås.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 sep 2021 17:43

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av jontis »

Elbilsambivalent skrev:
Har du gjort några beräkningar på kostnaden för den typen av laddning? Vad har du (beställt?) för elbil?
Jag har beställt en M3 LR.

Räknar med att gå från ett snitt på 1800:- med fossilbilen till 200:- för Teslan per månad för "drivmedel".
Räknar med 300 mil långresor och 8kr/mil för elen på dessa.
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av martinot »

jontis skrev:
Elbilsambivalent skrev:
Har du gjort några beräkningar på kostnaden för den typen av laddning? Vad har du (beställt?) för elbil?
Jag har beställt en M3 LR.

Räknar med att gå från ett snitt på 1800:- med fossilbilen till 200:- för Teslan per månad för "drivmedel".
Räknar med 300 mil långresor och 8kr/mil för elen på dessa.
Kul, och stor grattis! :)

Klockrent val i ditt fall.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
Ort: Varberg

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av Tobbelibobbe »

Elbilsambivalent skrev:
Tobbelibobbe skrev:
Två veckor efter vi fått vår bil i Juni genomfördes ett större renoveringsprojekt här hemma vilket gjorde att vi inte kunde använda laddboxen under de följande tre veckorna. Utifrån den upplevelsen skulle jag inte rekommendera att skaffa elbil utan tillgång till laddning hemma, och har vi ändå Supercharger både i norra Varberg och i Falkenberg (30km) vid resor söderut.
Vad upplevde du som jobbigt? Var det långt till närmaste laddplats? Behövde du ladda ofta?
Vi laddade främst på Varbergs Supercharger som ligger ~1mil hemifrån. Det som upplevdes jobbigt var att behöva tänka på laddningsnivå konstant, och att vi fick åka och ladda som en extratripp som tog tid (frågar du barnen så tyckte de nog om att äta glass på McD, men det tog likväl 40 minuter en sommarkväll då vi hade fler saker att hinna med).
Trots att superchargern ligger på väg till jobbet så var jag ändå tvungen att åka dit och ladda kvällen före den gången jag skulle ta bilen till jobbet. Förskolelämning kombinerat med 8:30-möte gjorde att det inte fanns 15-20min spelrum för laddning.
Det jag beskriver är ju inte ogörbart, men man behöver vara motiverad att få det funka. Trots att vi är elbilspeppade till tusen och gärna tar laddstop på riktiga långresor så är vardagsbestyret med laddning inte något som funkade för oss. Med laddbox är det en ickefråga, till och med mindre krångligt än att tanka en dieselbil en gång i månaden.
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av DrDR »

Elbilsambivalent skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Hemmaladdning är såklart smidigast. Snabbladdning nån gång i veckan kanske skulle funka om man verkligen vill och accepterar att det blir ett tvingat extramoment.

Om du ser till den större bilden så kommer alla elbilar som produceras säljas. Vill du bidra till omställningen är det viktigaste att du fixar laddning i samfälligheten.
Ja jo, klart det ligger i mitt intresse att fixa laddbox till samfälligheten.

Men är det bara själva ”extramomentet” som är drygt? Det blir förstås ett prispåslag vid laddning på allmäna platser (3kr/kWh?) men det kanske ändå lönar sig sett till diesel/bensinpriserna?
Brukar kosta 2,50 kr/kWh på långsamladdning. Med dagens elpriser så är det inte speciellt mycket dyrare än att ladda hemma.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Elbilsambivalent
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 okt 2021 10:46

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av Elbilsambivalent »

Tobbelibobbe skrev:
Elbilsambivalent skrev:
Tobbelibobbe skrev:
Två veckor efter vi fått vår bil i Juni genomfördes ett större renoveringsprojekt här hemma vilket gjorde att vi inte kunde använda laddboxen under de följande tre veckorna. Utifrån den upplevelsen skulle jag inte rekommendera att skaffa elbil utan tillgång till laddning hemma, och har vi ändå Supercharger både i norra Varberg och i Falkenberg (30km) vid resor söderut.
Vad upplevde du som jobbigt? Var det långt till närmaste laddplats? Behövde du ladda ofta?
Vi laddade främst på Varbergs Supercharger som ligger ~1mil hemifrån. Det som upplevdes jobbigt var att behöva tänka på laddningsnivå konstant, och att vi fick åka och ladda som en extratripp som tog tid (frågar du barnen så tyckte de nog om att äta glass på McD, men det tog likväl 40 minuter en sommarkväll då vi hade fler saker att hinna med).
Trots att superchargern ligger på väg till jobbet så var jag ändå tvungen att åka dit och ladda kvällen före den gången jag skulle ta bilen till jobbet. Förskolelämning kombinerat med 8:30-möte gjorde att det inte fanns 15-20min spelrum för laddning.
Det jag beskriver är ju inte ogörbart, men man behöver vara motiverad att få det funka. Trots att vi är elbilspeppade till tusen och gärna tar laddstop på riktiga långresor så är vardagsbestyret med laddning inte något som funkade för oss. Med laddbox är det en ickefråga, till och med mindre krångligt än att tanka en dieselbil en gång i månaden.
Då förstår jag att det blir jobbigt för er när den ligger ganska långt bort.

Jag bor cirka 1-2 km ifrån två laddstationer i en relativt liten ort, och dessa ligger i centrumkärnan. Ytterligare en laddstation ett par km bort samt så finns laddstation på vägen till jobbet samt vid jobbet.

Problemet blir ju förstås de gånger det är bilar som redan laddar på aktuella platser, och att det blir bökigt om man inte tajmar in det bra. Men det är svårt att bilda sig en uppfattning hur det ser ut. Det är förmodligen inte som i Sthlm city med trängseln med taxibilar dock.
Elbilsambivalent
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 okt 2021 10:46

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av Elbilsambivalent »

taliz skrev:
Kanske någon redan frågat, men du har inte möjlighet att dra en förlängningssladd till där du normalt parkerar? Då kan du ju ladda med UMC.

Rent praktiskt så bör batteriet hållas mellan 30-80% för att inte slitas i onödan. Räkna också med ca dubbla förbrukningen vs WLTP om du gör många korta körningar.
Dvs i praktiken har du ca 15 mil du kan köra med en M3 LR innan du måste ladda.

Kan man överhuvudtaget inte ladda hemma så får man räkna med en del bestyr, beroende på hur ofta och långt man kör förstås.
Rent teoretiskt kan det nog gå med förlängningssladd. Du menar att det finns grenuttag/laddon som jag kopplar in i en vanlig stickkontakt eller syftar du på att installera en laddbox på själva huset?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av taliz »

Elbilsambivalent skrev:
taliz skrev:
Kanske någon redan frågat, men du har inte möjlighet att dra en förlängningssladd till där du normalt parkerar? Då kan du ju ladda med UMC.

Rent praktiskt så bör batteriet hållas mellan 30-80% för att inte slitas i onödan. Räkna också med ca dubbla förbrukningen vs WLTP om du gör många korta körningar.
Dvs i praktiken har du ca 15 mil du kan köra med en M3 LR innan du måste ladda.

Kan man överhuvudtaget inte ladda hemma så får man räkna med en del bestyr, beroende på hur ofta och långt man kör förstås.
Rent teoretiskt kan det nog gå med förlängningssladd. Du menar att det finns grenuttag/laddon som jag kopplar in i en vanlig stickkontakt eller syftar du på att installera en laddbox på själva huset?
Med bilen får man en såkallad UMC(aka ”Tesla Mobile Connector”)som man kan ansluta till vanlig stickpropp. Då får man ca 1 mil i timmen.

https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-connectors

Övriga tillverkare erbjuder liknande, men ofta kostar de extra. Sisådär 6-7000kr.
Jag fick tex ingen med min ID4. Men jag hade en Model 3 innan och sparade den, funkar fint.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Elbilsambivalent
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 okt 2021 10:46

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av Elbilsambivalent »

taliz skrev:
Med bilen får man en såkallad UMC(aka ”Tesla Mobile Connector”)som man kan ansluta till vanlig stickpropp. Då får man ca 1 mil i timmen.

https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-connectors

Övriga tillverkare erbjuder liknande, men ofta kostar de extra. Sisådär 6-7000kr.
Jag fick tex ingen med min ID4. Men jag hade en Model 3 innan och sparade den, funkar fint.
Spontant verkar 6 meter lite väl kort för ett sånt ändamål. Då ska man helst fixa en skarvsladd till den UMCn, och det kanske inte ens går?
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
Ort: Varberg

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av Tobbelibobbe »

Elbilsambivalent skrev:
Tobbelibobbe skrev:
Elbilsambivalent skrev:
Tobbelibobbe skrev:
Två veckor efter vi fått vår bil i Juni genomfördes ett större renoveringsprojekt här hemma vilket gjorde att vi inte kunde använda laddboxen under de följande tre veckorna. Utifrån den upplevelsen skulle jag inte rekommendera att skaffa elbil utan tillgång till laddning hemma, och har vi ändå Supercharger både i norra Varberg och i Falkenberg (30km) vid resor söderut.
Vad upplevde du som jobbigt? Var det långt till närmaste laddplats? Behövde du ladda ofta?
Vi laddade främst på Varbergs Supercharger som ligger ~1mil hemifrån. Det som upplevdes jobbigt var att behöva tänka på laddningsnivå konstant, och att vi fick åka och ladda som en extratripp som tog tid (frågar du barnen så tyckte de nog om att äta glass på McD, men det tog likväl 40 minuter en sommarkväll då vi hade fler saker att hinna med).
Trots att superchargern ligger på väg till jobbet så var jag ändå tvungen att åka dit och ladda kvällen före den gången jag skulle ta bilen till jobbet. Förskolelämning kombinerat med 8:30-möte gjorde att det inte fanns 15-20min spelrum för laddning.
Det jag beskriver är ju inte ogörbart, men man behöver vara motiverad att få det funka. Trots att vi är elbilspeppade till tusen och gärna tar laddstop på riktiga långresor så är vardagsbestyret med laddning inte något som funkade för oss. Med laddbox är det en ickefråga, till och med mindre krångligt än att tanka en dieselbil en gång i månaden.
Då förstår jag att det blir jobbigt för er när den ligger ganska långt bort.

Jag bor cirka 1-2 km ifrån två laddstationer i en relativt liten ort, och dessa ligger i centrumkärnan. Ytterligare en laddstation ett par km bort samt så finns laddstation på vägen till jobbet samt vid jobbet.

Problemet blir ju förstås de gånger det är bilar som redan laddar på aktuella platser, och att det blir bökigt om man inte tajmar in det bra. Men det är svårt att bilda sig en uppfattning hur det ser ut. Det är förmodligen inte som i Sthlm city med trängseln med taxibilar dock.
Vi har laddplatser betydligt närmare (inom 1-2km med 3,7 resp 11kw) men då behöver man lämna bilen och ta sig hem till fots eller sparkcykel. Sånt tar också tid, under smekmånaden när bilen är ny och vädret fint säkert hanterbart. Men en regnig novemberkväll med både föräldramöte på skolan och behov av att jobba över lite extra. Det är då motivationen kommer in i bilden. Den vet du bara själv om det funkar för er.

Vill inte "regna på din parad", kommer ihåg hur sugna vi var på elbil innan beslutet att köpa och idag när folk uttrycker tveksamhet kring elbil utifrån massa aspekter så bemöter vi allt med våra upplevelser hur fel de har. Utom kring just hemmaladdning, för det är det enda hinder jag personligen ser.
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av Teslaspolen »

Det enda hindret idag för de allra flesta är avsaknad av hemmaladdning. Annars finns väldigt få anledningar till att inte skaffa elbil. Har man inte det ska man tänka sig för en extra gång, eller se till att man har väldigt stort batteri så att tillfällena man behöver ladda är få per månad.

Ja det finns undantag, som med allt annat också.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av taliz »

Elbilsambivalent skrev:
taliz skrev:
Med bilen får man en såkallad UMC(aka ”Tesla Mobile Connector”)som man kan ansluta till vanlig stickpropp. Då får man ca 1 mil i timmen.

https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-connectors

Övriga tillverkare erbjuder liknande, men ofta kostar de extra. Sisådär 6-7000kr.
Jag fick tex ingen med min ID4. Men jag hade en Model 3 innan och sparade den, funkar fint.
Spontant verkar 6 meter lite väl kort för ett sånt ändamål. Då ska man helst fixa en skarvsladd till den UMCn, och det kanske inte ens går?
Den har som sagt stickpropp(aka schuko) i ena änden. Så det funkar fint med en vanlig förlängningssladd(för utomhusbruk förstås, och gärna av lite kraftigare modell så den tål belastning över tid).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av current »

Leasa billig elbil, 1995-2995:- per månad för att köra till jobbet, handla, göra små utflykter. Hyr bil om ni vid ett fåtal tillfällen behöver köra långt.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Elbilsambivalent
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 okt 2021 10:46

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av Elbilsambivalent »

Tobbelibobbe skrev:
Problemet blir ju förstås de gånger det är bilar som redan laddar på aktuella platser, och att det blir bökigt om man inte tajmar in det bra. Men det är svårt att bilda sig en uppfattning hur det ser ut. Det är förmodligen inte som i Sthlm city med trängseln med taxibilar dock.

Vi har laddplatser betydligt närmare (inom 1-2km med 3,7 resp 11kw) men då behöver man lämna bilen och ta sig hem till fots eller sparkcykel. Sånt tar också tid, under smekmånaden när bilen är ny och vädret fint säkert hanterbart. Men en regnig novemberkväll med både föräldramöte på skolan och behov av att jobba över lite extra. Det är då motivationen kommer in i bilden. Den vet du bara själv om det funkar för er.

Vill inte "regna på din parad", kommer ihåg hur sugna vi var på elbil innan beslutet att köpa och idag när folk uttrycker tveksamhet kring elbil utifrån massa aspekter så bemöter vi allt med våra upplevelser hur fel de har. Utom kring just hemmaladdning, för det är det enda hinder jag personligen ser.
Du regnar inte ett dugg. Jag är ute efter uppriktiga åsikter, oavsett riktning.

Det ska dock sägas att jag inte är någon prylnörd som har något extremt "ha-begär" (a la senaste Iphone) efter en elbil. Jag hade gladeligen ägt en ICE-kombi och kört med den några år till, eller haft något år extra på leasingen. Men våren 2022 måste jag skaffa en ny bil och då vill jag se till att jag investerar mina pengar vettigt.

Som jag ser det finns det två val:
1. Jag köper en billigare ICE-bil för 150 tkr, en riktigt snål och tråkig bil. Problemet blir väl bara att få skiten såld om 2 år. Andelen människor som kan tänka sig köpa en begagnad Corolla år 2024 lär vara betydlgit färre än andelen människor beredda att göra det 2020. Det är min blygsamma analys. Sen kanske jag är överdrivet orolig, men jag tippar på en ganska brant värdeminskning kommande åren.

2. Jag köper en elbil 2022, vilket jag ändå lär behöva göra förr eller senare, och dessutom två elbilar inom ett par år. Köper jag en vettig elbil nu så inbillar jag mig att jag kommer kunna ha den i en hel del år framöver = slipper bekymra mig om andrahandsvärden. Problemet är ju som många beskriver: hemmaladdningen, eller brist därpå. Den stora frågan där blir om det räcker att ladda bilen på arbetet, samt i nödfall vid laddstationer på hemmaorten samt med den långsamma UMC i stickkontakten (1 mil i timmen så behöver jag kanske 4-5 timmar för att klara mig till arbetet i nödfall)
Senast redigerad av Elbilsambivalent, redigerad totalt 2 gång.
Elbilsambivalent
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 okt 2021 10:46

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av Elbilsambivalent »

current skrev:
Leasa billig elbil, 1995-2995:- per månad för att köra till jobbet, handla, göra små utflykter. Hyr bil om ni vid ett fåtal tillfällen behöver köra långt.
Som nämnt ovan är jag tveksam till att leasa elbil. Tanken är att investera i elbilen. Med leasing får jag "slita" utan hemmaladdning till en bil som inte ens är min (eller jag ens kan njuta av) och som jag dessutom blir bunden till i tre år. Lite för många nackdelar. Jag utesluter däremot helt att leasa ICE-bil.
Elbilsambivalent
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 okt 2021 10:46

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av Elbilsambivalent »

taliz skrev:
Elbilsambivalent skrev:
taliz skrev:
Med bilen får man en såkallad UMC(aka ”Tesla Mobile Connector”)som man kan ansluta till vanlig stickpropp. Då får man ca 1 mil i timmen.

https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-connectors

Övriga tillverkare erbjuder liknande, men ofta kostar de extra. Sisådär 6-7000kr.
Jag fick tex ingen med min ID4. Men jag hade en Model 3 innan och sparade den, funkar fint.
Spontant verkar 6 meter lite väl kort för ett sånt ändamål. Då ska man helst fixa en skarvsladd till den UMCn, och det kanske inte ens går?
Den har som sagt stickpropp(aka schuko) i ena änden. Så det funkar fint med en vanlig förlängningssladd(för utomhusbruk förstås, och gärna av lite kraftigare modell så den tål belastning över tid).
Tack, detta var väldigt värdefull info och det som faktiskt skänker lite ljus i eventuella planer.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av jonasl »

Titta på ID3 också. Den är klart rymligare än man kan tro i kupen, bättre plats än i Model 3 som även den är rätt rymlig om än lite opraktiskt bagage.

Bagaget är dock avgjort mindre på ID3 och den kan varken ha takräcke eller dragkrok (för släp).

Det jobbiga med att inte ha laddning hemma är att man kan hamna i situationen att man oplanerat behöver åka iväg lite halvlångt, längre än vad den laddning man har räcker till. Med fossilbil händer det inte, med laddning hemma pluggar man i oftare. Har själv hänt mig att jag behövt åka till barnakuten mitt i natten och fick stanna och segladda med 50kW-laddare en kvart för att kunna klara mig hem efter det. Inte optimalt men just den gången var det ingen katastrof.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av Mats E »

Hej Elbilsambivalent. Jag kommer att byta till elbil trots att jag för närvarande saknar hemmaladdning. Troligen kommer vi att få det i vår brf så småningom. För mig är det dags att byta bil och då vill jag inte köpa en fossilbil, som ju är dödförklarad. Även om det i praktiken går att tanka diesel/bensin under många år känns det fel. Jag har gått igenom mitt körmönster och kollat upp alla laddmöjligheter i omgivningen och även hur ofta laddarna är upptagna. Jag är medveten om att det är enklare att fortsätta köra diesel, men är beredd att möta de svårigheter som kan uppstå med bra planering.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av LarsL »

Elbilsambivalent skrev:
taliz skrev:
Den har som sagt stickpropp(aka schuko) i ena änden. Så det funkar fint med en vanlig förlängningssladd(för utomhusbruk förstås, och gärna av lite kraftigare modell så den tål belastning över tid).
Tack, detta var väldigt värdefull info och det som faktiskt skänker lite ljus i eventuella planer.
Frågan är ju hur långt du har till parkeringen. Några meter, 10-20, kan ju funka med en rejälkabel. Jag har laddat så rätt många gånger på semestern när inget annat alternativ fanns. Med Tesla går det ju att ställa ner laddströmmen så att det nästan blir obefintlig risk för överhettning.

Hur ofta behöver du ladda så här? Kommer det sticka i ögonen på folk eller är det lite bortom bakom? Folkkär ju folk och de kan bli griniga om du gör något som de inte begriper sig på, nackdelen med samägande.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av Maw »

Elbilsambivalent skrev:
taliz skrev:
Elbilsambivalent skrev:
taliz skrev:
Med bilen får man en såkallad UMC(aka ”Tesla Mobile Connector”)som man kan ansluta till vanlig stickpropp. Då får man ca 1 mil i timmen.

https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-connectors

Övriga tillverkare erbjuder liknande, men ofta kostar de extra. Sisådär 6-7000kr.
Jag fick tex ingen med min ID4. Men jag hade en Model 3 innan och sparade den, funkar fint.
Spontant verkar 6 meter lite väl kort för ett sånt ändamål. Då ska man helst fixa en skarvsladd till den UMCn, och det kanske inte ens går?
Den har som sagt stickpropp(aka schuko) i ena änden. Så det funkar fint med en vanlig förlängningssladd(för utomhusbruk förstås, och gärna av lite kraftigare modell så den tål belastning över tid).
Tack, detta var väldigt värdefull info och det som faktiskt skänker lite ljus i eventuella planer.
En 240 V EVSE kostar heller inte speciellt mycket. Jag skulle tro att du kan få tag på en för under 2000 kr om du letar lite eller ännu mindre på Aliwxpress. Här är en som kostar drygt 2000 kr https://www.clasohlson.com/se/Deltaco-l ... /p/36-8240
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?

Inlägg av NiklasTesla »

Mats E skrev:
Hej Elbilsambivalent. Jag kommer att byta till elbil trots att jag för närvarande saknar hemmaladdning. Troligen kommer vi att få det i vår brf så småningom. För mig är det dags att byta bil och då vill jag inte köpa en fossilbil, som ju är dödförklarad. Även om det i praktiken går att tanka diesel/bensin under många år känns det fel. Jag har gått igenom mitt körmönster och kollat upp alla laddmöjligheter i omgivningen och även hur ofta laddarna är upptagna. Jag är medveten om att det är enklare att fortsätta köra diesel, men är beredd att möta de svårigheter som kan uppstå med bra planering.
Kört elbil över 10000mil nu utan hemmaladdning vilket är bland det bästa som hänt mig privatekonomiskt.

Gå in på Uppladdning.nu och ta dig en titt var det finns gratis laddning nära dig.

Själv lagt max 3tkr SEK på el <3 <3 <3

MVH
Skriv svar