Tobbelibobbe skrev:
Problemet blir ju förstås de gånger det är bilar som redan laddar på aktuella platser, och att det blir bökigt om man inte tajmar in det bra. Men det är svårt att bilda sig en uppfattning hur det ser ut. Det är förmodligen inte som i Sthlm city med trängseln med taxibilar dock.
Vi har laddplatser betydligt närmare (inom 1-2km med 3,7 resp 11kw) men då behöver man lämna bilen och ta sig hem till fots eller sparkcykel. Sånt tar också tid, under smekmånaden när bilen är ny och vädret fint säkert hanterbart. Men en regnig novemberkväll med både föräldramöte på skolan och behov av att jobba över lite extra. Det är då motivationen kommer in i bilden. Den vet du bara själv om det funkar för er.
Vill inte "regna på din parad", kommer ihåg hur sugna vi var på elbil innan beslutet att köpa och idag när folk uttrycker tveksamhet kring elbil utifrån massa aspekter så bemöter vi allt med våra upplevelser hur fel de har. Utom kring just hemmaladdning, för det är det enda hinder jag personligen ser.
Du regnar inte ett dugg. Jag är ute efter uppriktiga åsikter, oavsett riktning.
Det ska dock sägas att jag inte är någon prylnörd som har något extremt "ha-begär" (a la senaste Iphone) efter en elbil. Jag hade gladeligen ägt en ICE-kombi och kört med den några år till, eller haft något år extra på leasingen. Men våren 2022 måste jag skaffa en ny bil och då vill jag se till att jag investerar mina pengar vettigt.
Som jag ser det finns det två val:
1. Jag köper en billigare ICE-bil för 150 tkr, en riktigt snål och tråkig bil. Problemet blir väl bara att få skiten såld om 2 år. Andelen människor som kan tänka sig köpa en begagnad Corolla år 2024 lär vara betydlgit färre än andelen människor beredda att göra det 2020. Det är min blygsamma analys. Sen kanske jag är överdrivet orolig, men jag tippar på en ganska brant värdeminskning kommande åren.
2. Jag köper en elbil 2022, vilket jag ändå lär behöva göra förr eller senare, och dessutom två elbilar inom ett par år. Köper jag en vettig elbil nu så inbillar jag mig att jag kommer kunna ha den i en hel del år framöver = slipper bekymra mig om andrahandsvärden. Problemet är ju som många beskriver: hemmaladdningen, eller brist därpå. Den stora frågan där blir om det räcker att ladda bilen på arbetet, samt i nödfall vid laddstationer på hemmaorten samt med den långsamma UMC i stickkontakten (1 mil i timmen så behöver jag kanske 4-5 timmar för att klara mig till arbetet i nödfall)