Är elbil rätt för oss (just nu)?
Moderator: Redaktion
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Hemmaladdning är såklart smidigast. Snabbladdning nån gång i veckan kanske skulle funka om man verkligen vill och accepterar att det blir ett tvingat extramoment.
Om du ser till den större bilden så kommer alla elbilar som produceras säljas. Vill du bidra till omställningen är det viktigaste att du fixar laddning i samfälligheten.
Om du ser till den större bilden så kommer alla elbilar som produceras säljas. Vill du bidra till omställningen är det viktigaste att du fixar laddning i samfälligheten.
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Helt rätt vill man göra en insatts är ju hemmaladdning för föreningen en liten hjälteinsats.Hmpftfhdns skrev:Hemmaladdning är såklart smidigast. Snabbladdning nån gång i veckan kanske skulle funka om man verkligen vill och accepterar att det blir ett tvingat extramoment.
Om du ser till den större bilden så kommer alla elbilar som produceras säljas. Vill du bidra till omställningen är det viktigaste att du fixar laddning i samfälligheten.
Hemma- eller jobbladdning är viktigt, sedan kan man ju leta efter annan destinationsladdning. Snabbladdning är ju det absolut sista man vill sitta med regelbundet, även om det finns de som klarar sig med det också.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1126
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Det finns de som laddar på andra platser än enbart hemmet. Personligen hade jag nog valt den lösningen då jag till varje pris bestämt mig för att sluta tanka fossilt bränsle MEN man ska veta att det är enormt stressande att inte ha hemmaladdning. Känslan av att glaset är halvtomt snarare än halvfullt. Min model S tex drar ström när den bara står still, så den vill gärna ha sladden i sig under natten, vilket ju också är den stora fördelen med just elbil, att man egentligen aldrig behöver bry sig om bränslet vid vardagsanvändning.
Om jag vore dig skulle jag göra det till mitt högsta mål att se till att din bostadsrättsförening installerar laddare. Då har du gjort inte bara dig en tjänst utan även oss andra som lever och andas på denna jord. Inte minst så blir du garanterat dina barns hjälte några år framåt i tiden och det är väl eftersträvansvärt om något..
Om jag vore dig skulle jag göra det till mitt högsta mål att se till att din bostadsrättsförening installerar laddare. Då har du gjort inte bara dig en tjänst utan även oss andra som lever och andas på denna jord. Inte minst så blir du garanterat dina barns hjälte några år framåt i tiden och det är väl eftersträvansvärt om något..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Vår förening har inte ens p-plaser.
Jag har dock säkrat gratis laddning på jobbet.
Räknar kallt med att det ska räcka och bara köra snabbladdning i nödfall och på långresor.
Jag har dock säkrat gratis laddning på jobbet.
Räknar kallt med att det ska räcka och bara köra snabbladdning i nödfall och på långresor.
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Jag anser att just detta är största fördelen med elbil. Underbart att aldrig behöva bry sig om att åka till macken. Man kan dessutom styra kostnaderna på ett enkelt sätt genom att ladda när det är billigt, t.ex. på natten.bjornnilsson skrev:...vilket ju också är den stora fördelen med just elbil, att man egentligen aldrig behöver bry sig om bränslet vid vardagsanvändning...
Laddning är ett icke-problem när man har hemmaladdning. Man laddar visserligen varje dag, men det märks ju inte. Det bara sker liksom automatiskt utan att man behöver tänka på det överhuvudtaget. En elbil med hemmaladdning upplevs ungefär som en atomdriven ubåt, den behöver aldrig tankas heller.
Vete fan om jag ens någonsin hade funderat på att skaffa elbil om jag inte hade kunnat ladda hemma.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Jag har haft min Model 3 LR i drygt ett år och kört 2400 mil, så jag kör ungefär dubbelt så mycket som genomsnittsbilisten. Jag har ingen möjlighet till hemmaladdning eller laddning på jobbet. Däremot kan jag ladda på flera publika ladduttag inom tio minuters gångväg från bostaden. Jag tycker det fungerar utmärkt. Inte betungande alls.bjornnilsson skrev:Det finns de som laddar på andra platser än enbart hemmet. Personligen hade jag nog valt den lösningen då jag till varje pris bestämt mig för att sluta tanka fossilt bränsle MEN man ska veta att det är enormt stressande att inte ha hemmaladdning. Känslan av att glaset är halvtomt snarare än halvfullt. Min model S tex drar ström när den bara står still, så den vill gärna ha sladden i sig under natten, vilket ju också är den stora fördelen med just elbil, att man egentligen aldrig behöver bry sig om bränslet vid vardagsanvändning.
Om jag vore dig skulle jag göra det till mitt högsta mål att se till att din bostadsrättsförening installerar laddare. Då har du gjort inte bara dig en tjänst utan även oss andra som lever och andas på denna jord. Inte minst så blir du garanterat dina barns hjälte några år framåt i tiden och det är väl eftersträvansvärt om något..
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 21 okt 2021 10:46
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Tack för tipset, men den går loss på 719 000kr. Det är nästan min budget gånger två.NiklasTesla skrev:
Kör på en Model Y samt MVH
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 21 okt 2021 10:46
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Jag har räknat med att få bonusen.LarsL skrev:Hade det varit helt 100 att det finns en bonus nästa år så hade du ju kunnat räkna 20% av 400kkr + 70 kkr alltså 150 kkr vilket räcker till 750 kkr bil. Men blir ju jobbigt om det dröjer eller helt fryser inne. Hade den här bonusen betalats ut direkt hade den verkligen kunnat hjälpa att få ut elbilar tillfälle som behöver ersätta fossilen.
Jag har i kontanta medel drygt 20% av 400 tkr. En Ioniq 5 går på 470 tkr. Dvs mitt lån plus bonusen blir 470 k.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Dessvärre kostar den 729 080 kr (-bonus).Elbilsambivalent skrev:Tack för tipset, men den går loss på 719 000kr. Det är nästan min budget gånger två.NiklasTesla skrev:
Kör på en Model Y samt MVH
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Tobbelibobbe
- Teslaägare
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
- Ort: Varberg
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Två veckor efter vi fått vår bil i Juni genomfördes ett större renoveringsprojekt här hemma vilket gjorde att vi inte kunde använda laddboxen under de följande tre veckorna. Utifrån den upplevelsen skulle jag inte rekommendera att skaffa elbil utan tillgång till laddning hemma, och har vi ändå Supercharger både i norra Varberg och i Falkenberg (30km) vid resor söderut.
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Tycker inte “snabbladdning” är något problem, använder det när jag är för lat för att använda publika stolpar på gatan. Då kör jag på en 50 kW laddare när jag är på väg hem och ändå planerat att gå förbi någon butik eller uträtta något annat ärende, tar bara någon minut extra tidsmässigt. Tidigare laddade frun oftast på jobbet med iom pandemi osv så har hon inte varit där, ändå inga problem skulle jag säga.Hmpftfhdns skrev:Hemmaladdning är såklart smidigast. Snabbladdning nån gång i veckan kanske skulle funka om man verkligen vill och accepterar att det blir ett tvingat extramoment.
Om du ser till den större bilden så kommer alla elbilar som produceras säljas. Vill du bidra till omställningen är det viktigaste att du fixar laddning i samfälligheten.
Tesla säger ju att de skall bygga en SuC inne i Stockholm snart också, då lär vi kombinera ett stopp där med att plocka upp lunch/middag från någon restaurang när laddning behövs.
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 21 okt 2021 10:46
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Vad upplevde du som jobbigt? Var det långt till närmaste laddplats? Behövde du ladda ofta?Tobbelibobbe skrev:Två veckor efter vi fått vår bil i Juni genomfördes ett större renoveringsprojekt här hemma vilket gjorde att vi inte kunde använda laddboxen under de följande tre veckorna. Utifrån den upplevelsen skulle jag inte rekommendera att skaffa elbil utan tillgång till laddning hemma, och har vi ändå Supercharger både i norra Varberg och i Falkenberg (30km) vid resor söderut.
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 21 okt 2021 10:46
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Ja jo, klart det ligger i mitt intresse att fixa laddbox till samfälligheten.Hmpftfhdns skrev:Hemmaladdning är såklart smidigast. Snabbladdning nån gång i veckan kanske skulle funka om man verkligen vill och accepterar att det blir ett tvingat extramoment.
Om du ser till den större bilden så kommer alla elbilar som produceras säljas. Vill du bidra till omställningen är det viktigaste att du fixar laddning i samfälligheten.
Men är det bara själva ”extramomentet” som är drygt? Det blir förstås ett prispåslag vid laddning på allmäna platser (3kr/kWh?) men det kanske ändå lönar sig sett till diesel/bensinpriserna?
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 21 okt 2021 10:46
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Har du gjort några beräkningar på kostnaden för den typen av laddning? Vad har du (beställt?) för elbil?jontis skrev:Vår förening har inte ens p-plaser.
Jag har dock säkrat gratis laddning på jobbet.
Räknar kallt med att det ska räcka och bara köra snabbladdning i nödfall och på långresor.
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Kanske någon redan frågat, men du har inte möjlighet att dra en förlängningssladd till där du normalt parkerar? Då kan du ju ladda med UMC.
Rent praktiskt så bör batteriet hållas mellan 30-80% för att inte slitas i onödan. Räkna också med ca dubbla förbrukningen vs WLTP om du gör många korta körningar.
Dvs i praktiken har du ca 15 mil du kan köra med en M3 LR innan du måste ladda.
Kan man överhuvudtaget inte ladda hemma så får man räkna med en del bestyr, beroende på hur ofta och långt man kör förstås.
Rent praktiskt så bör batteriet hållas mellan 30-80% för att inte slitas i onödan. Räkna också med ca dubbla förbrukningen vs WLTP om du gör många korta körningar.
Dvs i praktiken har du ca 15 mil du kan köra med en M3 LR innan du måste ladda.
Kan man överhuvudtaget inte ladda hemma så får man räkna med en del bestyr, beroende på hur ofta och långt man kör förstås.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Jag har beställt en M3 LR.Elbilsambivalent skrev:Har du gjort några beräkningar på kostnaden för den typen av laddning? Vad har du (beställt?) för elbil?
Räknar med att gå från ett snitt på 1800:- med fossilbilen till 200:- för Teslan per månad för "drivmedel".
Räknar med 300 mil långresor och 8kr/mil för elen på dessa.
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Kul, och stor grattis!jontis skrev:Jag har beställt en M3 LR.Elbilsambivalent skrev:Har du gjort några beräkningar på kostnaden för den typen av laddning? Vad har du (beställt?) för elbil?
Räknar med att gå från ett snitt på 1800:- med fossilbilen till 200:- för Teslan per månad för "drivmedel".
Räknar med 300 mil långresor och 8kr/mil för elen på dessa.
Klockrent val i ditt fall.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Tobbelibobbe
- Teslaägare
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
- Ort: Varberg
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Vi laddade främst på Varbergs Supercharger som ligger ~1mil hemifrån. Det som upplevdes jobbigt var att behöva tänka på laddningsnivå konstant, och att vi fick åka och ladda som en extratripp som tog tid (frågar du barnen så tyckte de nog om att äta glass på McD, men det tog likväl 40 minuter en sommarkväll då vi hade fler saker att hinna med).Elbilsambivalent skrev:Vad upplevde du som jobbigt? Var det långt till närmaste laddplats? Behövde du ladda ofta?Tobbelibobbe skrev:Två veckor efter vi fått vår bil i Juni genomfördes ett större renoveringsprojekt här hemma vilket gjorde att vi inte kunde använda laddboxen under de följande tre veckorna. Utifrån den upplevelsen skulle jag inte rekommendera att skaffa elbil utan tillgång till laddning hemma, och har vi ändå Supercharger både i norra Varberg och i Falkenberg (30km) vid resor söderut.
Trots att superchargern ligger på väg till jobbet så var jag ändå tvungen att åka dit och ladda kvällen före den gången jag skulle ta bilen till jobbet. Förskolelämning kombinerat med 8:30-möte gjorde att det inte fanns 15-20min spelrum för laddning.
Det jag beskriver är ju inte ogörbart, men man behöver vara motiverad att få det funka. Trots att vi är elbilspeppade till tusen och gärna tar laddstop på riktiga långresor så är vardagsbestyret med laddning inte något som funkade för oss. Med laddbox är det en ickefråga, till och med mindre krångligt än att tanka en dieselbil en gång i månaden.
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Brukar kosta 2,50 kr/kWh på långsamladdning. Med dagens elpriser så är det inte speciellt mycket dyrare än att ladda hemma.Elbilsambivalent skrev:Ja jo, klart det ligger i mitt intresse att fixa laddbox till samfälligheten.Hmpftfhdns skrev:Hemmaladdning är såklart smidigast. Snabbladdning nån gång i veckan kanske skulle funka om man verkligen vill och accepterar att det blir ett tvingat extramoment.
Om du ser till den större bilden så kommer alla elbilar som produceras säljas. Vill du bidra till omställningen är det viktigaste att du fixar laddning i samfälligheten.
Men är det bara själva ”extramomentet” som är drygt? Det blir förstås ett prispåslag vid laddning på allmäna platser (3kr/kWh?) men det kanske ändå lönar sig sett till diesel/bensinpriserna?
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 21 okt 2021 10:46
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Då förstår jag att det blir jobbigt för er när den ligger ganska långt bort.Tobbelibobbe skrev:Vi laddade främst på Varbergs Supercharger som ligger ~1mil hemifrån. Det som upplevdes jobbigt var att behöva tänka på laddningsnivå konstant, och att vi fick åka och ladda som en extratripp som tog tid (frågar du barnen så tyckte de nog om att äta glass på McD, men det tog likväl 40 minuter en sommarkväll då vi hade fler saker att hinna med).Elbilsambivalent skrev:Vad upplevde du som jobbigt? Var det långt till närmaste laddplats? Behövde du ladda ofta?Tobbelibobbe skrev:Två veckor efter vi fått vår bil i Juni genomfördes ett större renoveringsprojekt här hemma vilket gjorde att vi inte kunde använda laddboxen under de följande tre veckorna. Utifrån den upplevelsen skulle jag inte rekommendera att skaffa elbil utan tillgång till laddning hemma, och har vi ändå Supercharger både i norra Varberg och i Falkenberg (30km) vid resor söderut.
Trots att superchargern ligger på väg till jobbet så var jag ändå tvungen att åka dit och ladda kvällen före den gången jag skulle ta bilen till jobbet. Förskolelämning kombinerat med 8:30-möte gjorde att det inte fanns 15-20min spelrum för laddning.
Det jag beskriver är ju inte ogörbart, men man behöver vara motiverad att få det funka. Trots att vi är elbilspeppade till tusen och gärna tar laddstop på riktiga långresor så är vardagsbestyret med laddning inte något som funkade för oss. Med laddbox är det en ickefråga, till och med mindre krångligt än att tanka en dieselbil en gång i månaden.
Jag bor cirka 1-2 km ifrån två laddstationer i en relativt liten ort, och dessa ligger i centrumkärnan. Ytterligare en laddstation ett par km bort samt så finns laddstation på vägen till jobbet samt vid jobbet.
Problemet blir ju förstås de gånger det är bilar som redan laddar på aktuella platser, och att det blir bökigt om man inte tajmar in det bra. Men det är svårt att bilda sig en uppfattning hur det ser ut. Det är förmodligen inte som i Sthlm city med trängseln med taxibilar dock.
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 21 okt 2021 10:46
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Rent teoretiskt kan det nog gå med förlängningssladd. Du menar att det finns grenuttag/laddon som jag kopplar in i en vanlig stickkontakt eller syftar du på att installera en laddbox på själva huset?taliz skrev:Kanske någon redan frågat, men du har inte möjlighet att dra en förlängningssladd till där du normalt parkerar? Då kan du ju ladda med UMC.
Rent praktiskt så bör batteriet hållas mellan 30-80% för att inte slitas i onödan. Räkna också med ca dubbla förbrukningen vs WLTP om du gör många korta körningar.
Dvs i praktiken har du ca 15 mil du kan köra med en M3 LR innan du måste ladda.
Kan man överhuvudtaget inte ladda hemma så får man räkna med en del bestyr, beroende på hur ofta och långt man kör förstås.
Är elbil rätt för oss (just nu)?
Med bilen får man en såkallad UMC(aka ”Tesla Mobile Connector”)som man kan ansluta till vanlig stickpropp. Då får man ca 1 mil i timmen.Elbilsambivalent skrev:Rent teoretiskt kan det nog gå med förlängningssladd. Du menar att det finns grenuttag/laddon som jag kopplar in i en vanlig stickkontakt eller syftar du på att installera en laddbox på själva huset?taliz skrev:Kanske någon redan frågat, men du har inte möjlighet att dra en förlängningssladd till där du normalt parkerar? Då kan du ju ladda med UMC.
Rent praktiskt så bör batteriet hållas mellan 30-80% för att inte slitas i onödan. Räkna också med ca dubbla förbrukningen vs WLTP om du gör många korta körningar.
Dvs i praktiken har du ca 15 mil du kan köra med en M3 LR innan du måste ladda.
Kan man överhuvudtaget inte ladda hemma så får man räkna med en del bestyr, beroende på hur ofta och långt man kör förstås.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-connectors
Övriga tillverkare erbjuder liknande, men ofta kostar de extra. Sisådär 6-7000kr.
Jag fick tex ingen med min ID4. Men jag hade en Model 3 innan och sparade den, funkar fint.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 21 okt 2021 10:46
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Spontant verkar 6 meter lite väl kort för ett sånt ändamål. Då ska man helst fixa en skarvsladd till den UMCn, och det kanske inte ens går?taliz skrev:Med bilen får man en såkallad UMC(aka ”Tesla Mobile Connector”)som man kan ansluta till vanlig stickpropp. Då får man ca 1 mil i timmen.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-connectors
Övriga tillverkare erbjuder liknande, men ofta kostar de extra. Sisådär 6-7000kr.
Jag fick tex ingen med min ID4. Men jag hade en Model 3 innan och sparade den, funkar fint.
- Tobbelibobbe
- Teslaägare
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
- Ort: Varberg
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Vi har laddplatser betydligt närmare (inom 1-2km med 3,7 resp 11kw) men då behöver man lämna bilen och ta sig hem till fots eller sparkcykel. Sånt tar också tid, under smekmånaden när bilen är ny och vädret fint säkert hanterbart. Men en regnig novemberkväll med både föräldramöte på skolan och behov av att jobba över lite extra. Det är då motivationen kommer in i bilden. Den vet du bara själv om det funkar för er.Elbilsambivalent skrev:Då förstår jag att det blir jobbigt för er när den ligger ganska långt bort.Tobbelibobbe skrev:Vi laddade främst på Varbergs Supercharger som ligger ~1mil hemifrån. Det som upplevdes jobbigt var att behöva tänka på laddningsnivå konstant, och att vi fick åka och ladda som en extratripp som tog tid (frågar du barnen så tyckte de nog om att äta glass på McD, men det tog likväl 40 minuter en sommarkväll då vi hade fler saker att hinna med).Elbilsambivalent skrev:Vad upplevde du som jobbigt? Var det långt till närmaste laddplats? Behövde du ladda ofta?Tobbelibobbe skrev:Två veckor efter vi fått vår bil i Juni genomfördes ett större renoveringsprojekt här hemma vilket gjorde att vi inte kunde använda laddboxen under de följande tre veckorna. Utifrån den upplevelsen skulle jag inte rekommendera att skaffa elbil utan tillgång till laddning hemma, och har vi ändå Supercharger både i norra Varberg och i Falkenberg (30km) vid resor söderut.
Trots att superchargern ligger på väg till jobbet så var jag ändå tvungen att åka dit och ladda kvällen före den gången jag skulle ta bilen till jobbet. Förskolelämning kombinerat med 8:30-möte gjorde att det inte fanns 15-20min spelrum för laddning.
Det jag beskriver är ju inte ogörbart, men man behöver vara motiverad att få det funka. Trots att vi är elbilspeppade till tusen och gärna tar laddstop på riktiga långresor så är vardagsbestyret med laddning inte något som funkade för oss. Med laddbox är det en ickefråga, till och med mindre krångligt än att tanka en dieselbil en gång i månaden.
Jag bor cirka 1-2 km ifrån två laddstationer i en relativt liten ort, och dessa ligger i centrumkärnan. Ytterligare en laddstation ett par km bort samt så finns laddstation på vägen till jobbet samt vid jobbet.
Problemet blir ju förstås de gånger det är bilar som redan laddar på aktuella platser, och att det blir bökigt om man inte tajmar in det bra. Men det är svårt att bilda sig en uppfattning hur det ser ut. Det är förmodligen inte som i Sthlm city med trängseln med taxibilar dock.
Vill inte "regna på din parad", kommer ihåg hur sugna vi var på elbil innan beslutet att köpa och idag när folk uttrycker tveksamhet kring elbil utifrån massa aspekter så bemöter vi allt med våra upplevelser hur fel de har. Utom kring just hemmaladdning, för det är det enda hinder jag personligen ser.
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Är elbil rätt för oss (just nu)?
Det enda hindret idag för de allra flesta är avsaknad av hemmaladdning. Annars finns väldigt få anledningar till att inte skaffa elbil. Har man inte det ska man tänka sig för en extra gång, eller se till att man har väldigt stort batteri så att tillfällena man behöver ladda är få per månad.
Ja det finns undantag, som med allt annat också.
Ja det finns undantag, som med allt annat också.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A