När används Hastighetsskyltarna

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Einevik
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 nov 2019 10:10

När används Hastighetsskyltarna

Inlägg av Einevik »

Hej,

Här kommer nybörjarfrågor som ni säker fått många gånger men hittade inte svaren när jag sökte :)
Har nyligen köpt en Model Y med FSD. Den läser alltid av vägskyltarna och visar vilken hastighet som gäller och ibland ställer den även in Autopilot-hastigheten efter det både upp och ner. För mig verkar det helt slumpvist om den skall ställa in hastigheten efter skylten eller inte. Ibland begränsas jag från att ställa in en högre hastighet än gällande avläst hastighet (plus inställd offset) och ibland inte. Verkar inte spela någon roll om det är Navigate on autopilot eller vanlig.

Jag påstår inte att något är fel utan vill bara förstå vad som avgör hur hastigheten ställs in.

Vidare så undrar jag om det finns någon inställning som gör att bilen sänker hastigheten innan man passerar en hastighetsskylt med lägre hastighet? Känns lite dumt att den blåser förbi 70- skyltarna i 100 km/h. Visst kan jag justera ner hastigheten manuellt genom att snurra på höger hjul på ratten men jag tänkte om jag missat någon inställning för att göra det automatiskt?

En sista fråga är om det finns någon inställning för att öka avståndet på nivå 7 på avståndet som man ställer in på den adaptiva farthållaren. Ibland är det till och med närmare än 3 sek och känns lite olustigt att ligga så nära framförvarande bil.

Mvh
Tacksam nybörjare :)



/Johan
Användarvisningsbild
Einevik
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 nov 2019 10:10

Re: När används Hastighetsskyltarna

Inlägg av Einevik »

Kanske skulle skrivit inlägget i Tesla Generellt inser jag lite sent men nu är det här :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: När används Hastighetsskyltarna

Inlägg av taliz »

Det är inte slumpmässigt utan beror på vad kartdata säger. Vissa vägar klassas som "restricted", andra gör inte det. Den klassningen styr hur den förhåller sig till skyltar och hur den såväl reglerar, som tillåter dig att reglera, hastigheten.
Överlag så har också kartdata prio över faktiska skyltar. Dvs den kan läsa en skylt, men sedan ändra hastighet till något annat då kartdatat är "facit", inte skyltarna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: När används Hastighetsskyltarna

Inlägg av NiklasTesla »

Einevik skrev:
Hej,

Här kommer nybörjarfrågor som ni säker fått många gånger men hittade inte svaren när jag sökte :)
Har nyligen köpt en Model Y med FSD. Den läser alltid av vägskyltarna och visar vilken hastighet som gäller och ibland ställer den även in Autopilot-hastigheten efter det både upp och ner. För mig verkar det helt slumpvist om den skall ställa in hastigheten efter skylten eller inte. Ibland begränsas jag från att ställa in en högre hastighet än gällande avläst hastighet (plus inställd offset) och ibland inte. Verkar inte spela någon roll om det är Navigate on autopilot eller vanlig.

Jag påstår inte att något är fel utan vill bara förstå vad som avgör hur hastigheten ställs in.

Vidare så undrar jag om det finns någon inställning som gör att bilen sänker hastigheten innan man passerar en hastighetsskylt med lägre hastighet? Känns lite dumt att den blåser förbi 70- skyltarna i 100 km/h. Visst kan jag justera ner hastigheten manuellt genom att snurra på höger hjul på ratten men jag tänkte om jag missat någon inställning för att göra det automatiskt?

En sista fråga är om det finns någon inställning för att öka avståndet på nivå 7 på avståndet som man ställer in på den adaptiva farthållaren. Ibland är det till och med närmare än 3 sek och känns lite olustigt att ligga så nära framförvarande bil.

Mvh
Tacksam nybörjare :)



/Johan
I inställningarna i bilen kan du ställa in Autopiloten till att antingen gå på en hastighet (ex 140km/t fungerar på motväg ex 120km/t) du önskar eller skyltad hastighet (enl kartdata). Dock sänker den ändå vid lägre hastigheter (vid ex 70km/t säkerhetsmässigt).

Bilen börjar sänka vid hasthetsgränsen och du kan inte själv öka avståndet på nivå 7.

Om du vill använda FSD maximalt samt säkert/bekvämt så rekommenderar jag att du ställer in att den skall gå på skyltad hastighet minus några km/t.

MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: När används Hastighetsskyltarna

Inlägg av mikebike »

Nej, den läser inte alltid av hastighetsskyltarna.
Du har nog haft tur att kartdata stämmer med verkligheten där du kört hittills.
På motorväg kör den helt på kartdata och struntar i skyltar, tillfälliga såväl som fasta.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Einevik
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 nov 2019 10:10

Re: När används Hastighetsskyltarna

Inlägg av Einevik »

mikebike skrev:
Nej, den läser inte alltid av hastighetsskyltarna.
Du har nog haft tur att kartdata stämmer med verkligheten där du kört hittills.
På motorväg kör den helt på kartdata och struntar i skyltar, tillfälliga såväl som fasta.
Hittills har den alltid läst av hastighetsskyltar, till och med vid tillfälliga skyltar som vid vägarbete. Dock är det inte sagt att den använder sig av den informationen men den lilla symbolen med hastighetsskylt ändras i samma stund som jag passerar skyltar med ny hastighet. Som andra nämnt verkar det bara vara kartdata kan styra autopilotens hastighet.
Användarvisningsbild
Einevik
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 nov 2019 10:10

Re: När används Hastighetsskyltarna

Inlägg av Einevik »

taliz skrev:
Det är inte slumpmässigt utan beror på vad kartdata säger. Vissa vägar klassas som "restricted", andra gör inte det. Den klassningen styr hur den förhåller sig till skyltar och hur den såväl reglerar, som tillåter dig att reglera, hastigheten.
Överlag så har också kartdata prio över faktiska skyltar. Dvs den kan läsa en skylt, men sedan ändra hastighet till något annat då kartdatat är "facit", inte skyltarna.
Tack för bra info om detta! Var kan jag se hur vägarna är klassade samt vilken hastighet som gäller enligt kartdatan? Utan den informatioen upplevs det som slumvis för mig.

/Johan
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: När används Hastighetsskyltarna

Inlägg av mikebike »

Einevik skrev:
mikebike skrev:
Nej, den läser inte alltid av hastighetsskyltarna.
Du har nog haft tur att kartdata stämmer med verkligheten där du kört hittills.
På motorväg kör den helt på kartdata och struntar i skyltar, tillfälliga såväl som fasta.
Hittills har den alltid läst av hastighetsskyltar, till och med vid tillfälliga skyltar som vid vägarbete.
På motorväg?
Min Model 3 struntar fullständigt i alla "tillfälliga" skyltar, även de som stått där i flera år på E4.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: När används Hastighetsskyltarna

Inlägg av martinot »

Einevik skrev:
mikebike skrev:
Nej, den läser inte alltid av hastighetsskyltarna.
Du har nog haft tur att kartdata stämmer med verkligheten där du kört hittills.
På motorväg kör den helt på kartdata och struntar i skyltar, tillfälliga såväl som fasta.
Hittills har den alltid läst av hastighetsskyltar, till och med vid tillfälliga skyltar som vid vägarbete. Dock är det inte sagt att den använder sig av den informationen men den lilla symbolen med hastighetsskylt ändras i samma stund som jag passerar skyltar med ny hastighet. Som andra nämnt verkar det bara vara kartdata kan styra autopilotens hastighet.
För mig fungerar det bra på alla vägar, förutom just på motorvägar där den inte bryr sig om att läsa hastighesskyltar alls.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: När används Hastighetsskyltarna

Inlägg av taliz »

Einevik skrev:
taliz skrev:
Det är inte slumpmässigt utan beror på vad kartdata säger. Vissa vägar klassas som "restricted", andra gör inte det. Den klassningen styr hur den förhåller sig till skyltar och hur den såväl reglerar, som tillåter dig att reglera, hastigheten.
Överlag så har också kartdata prio över faktiska skyltar. Dvs den kan läsa en skylt, men sedan ändra hastighet till något annat då kartdatat är "facit", inte skyltarna.
Tack för bra info om detta! Var kan jag se hur vägarna är klassade samt vilken hastighet som gäller enligt kartdatan? Utan den informatioen upplevs det som slumvis för mig.

/Johan

Har för mig Tesla använder nån kombo av Openstreetmaps/mapbox/valhalla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: När används Hastighetsskyltarna

Inlägg av themax »

taliz skrev:
Det är inte slumpmässigt utan beror på vad kartdata säger. Vissa vägar klassas som "restricted", andra gör inte det. Den klassningen styr hur den förhåller sig till skyltar och hur den såväl reglerar, som tillåter dig att reglera, hastigheten.
Överlag så har också kartdata prio över faktiska skyltar. Dvs den kan läsa en skylt, men sedan ändra hastighet till något annat då kartdatat är "facit", inte skyltarna.
Igår körde vi genom Grycksbo, där flera av sidovägarna har skyltar både för 30 och 40 (bashastighet är 60 km/h). Bilen betedde sig som en bäbis som precis blivit medveten om världen omkring sig. ”Titta, 60”, ”Titta, 30”, ”Titta, 40, nej 60, nej 30, nej 60 för det vet jag men ser inte”.

Övertygad om att bilarna bakom trodde vi hade blivit tokiga …
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: När används Hastighetsskyltarna

Inlägg av NiklasTesla »

themax skrev:
taliz skrev:
Det är inte slumpmässigt utan beror på vad kartdata säger. Vissa vägar klassas som "restricted", andra gör inte det. Den klassningen styr hur den förhåller sig till skyltar och hur den såväl reglerar, som tillåter dig att reglera, hastigheten.
Överlag så har också kartdata prio över faktiska skyltar. Dvs den kan läsa en skylt, men sedan ändra hastighet till något annat då kartdatat är "facit", inte skyltarna.
Igår körde vi genom Grycksbo, där flera av sidovägarna har skyltar både för 30 och 40 (bashastighet är 60 km/h). Bilen betedde sig som en bäbis som precis blivit medveten om världen omkring sig. ”Titta, 60”, ”Titta, 30”, ”Titta, 40, nej 60, nej 30, nej 60 för det vet jag men ser inte”.

Övertygad om att bilarna bakom trodde vi hade blivit tokiga …
Ja rekommenderar ingen att betala för FSD eller EAP idag. AP är ofta ett rejält steg upp ändå för dom flesta samt Teslas bilar är kul att köra.

MVH
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: När används Hastighetsskyltarna

Inlägg av taliz »

themax skrev:
taliz skrev:
Det är inte slumpmässigt utan beror på vad kartdata säger. Vissa vägar klassas som "restricted", andra gör inte det. Den klassningen styr hur den förhåller sig till skyltar och hur den såväl reglerar, som tillåter dig att reglera, hastigheten.
Överlag så har också kartdata prio över faktiska skyltar. Dvs den kan läsa en skylt, men sedan ändra hastighet till något annat då kartdatat är "facit", inte skyltarna.
Igår körde vi genom Grycksbo, där flera av sidovägarna har skyltar både för 30 och 40 (bashastighet är 60 km/h). Bilen betedde sig som en bäbis som precis blivit medveten om världen omkring sig. ”Titta, 60”, ”Titta, 30”, ”Titta, 40, nej 60, nej 30, nej 60 för det vet jag men ser inte”.

Övertygad om att bilarna bakom trodde vi hade blivit tokiga …
Kan meddela att min ID4 gör likadant. Men som tur är går det att disabla att den ska följa skyltar/kartor, vilket jag gjort.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar