Det är inte slumpmässigt utan beror på vad kartdata säger. Vissa vägar klassas som "restricted", andra gör inte det. Den klassningen styr hur den förhåller sig till skyltar och hur den såväl reglerar, som tillåter dig att reglera, hastigheten.
Överlag så har också kartdata prio över faktiska skyltar. Dvs den kan läsa en skylt, men sedan ändra hastighet till något annat då kartdatat är "facit", inte skyltarna.
Igår körde vi genom Grycksbo, där flera av sidovägarna har skyltar både för 30 och 40 (bashastighet är 60 km/h). Bilen betedde sig som en bäbis som precis blivit medveten om världen omkring sig. ”Titta, 60”, ”Titta, 30”, ”Titta, 40, nej 60, nej 30, nej 60 för det vet jag men ser inte”.
Övertygad om att bilarna bakom trodde vi hade blivit tokiga …
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Det är inte slumpmässigt utan beror på vad kartdata säger. Vissa vägar klassas som "restricted", andra gör inte det. Den klassningen styr hur den förhåller sig till skyltar och hur den såväl reglerar, som tillåter dig att reglera, hastigheten.
Överlag så har också kartdata prio över faktiska skyltar. Dvs den kan läsa en skylt, men sedan ändra hastighet till något annat då kartdatat är "facit", inte skyltarna.
Igår körde vi genom Grycksbo, där flera av sidovägarna har skyltar både för 30 och 40 (bashastighet är 60 km/h). Bilen betedde sig som en bäbis som precis blivit medveten om världen omkring sig. ”Titta, 60”, ”Titta, 30”, ”Titta, 40, nej 60, nej 30, nej 60 för det vet jag men ser inte”.
Övertygad om att bilarna bakom trodde vi hade blivit tokiga …
Ja rekommenderar ingen att betala för FSD eller EAP idag. AP är ofta ett rejält steg upp ändå för dom flesta samt Teslas bilar är kul att köra.
Det är inte slumpmässigt utan beror på vad kartdata säger. Vissa vägar klassas som "restricted", andra gör inte det. Den klassningen styr hur den förhåller sig till skyltar och hur den såväl reglerar, som tillåter dig att reglera, hastigheten.
Överlag så har också kartdata prio över faktiska skyltar. Dvs den kan läsa en skylt, men sedan ändra hastighet till något annat då kartdatat är "facit", inte skyltarna.
Igår körde vi genom Grycksbo, där flera av sidovägarna har skyltar både för 30 och 40 (bashastighet är 60 km/h). Bilen betedde sig som en bäbis som precis blivit medveten om världen omkring sig. ”Titta, 60”, ”Titta, 30”, ”Titta, 40, nej 60, nej 30, nej 60 för det vet jag men ser inte”.
Övertygad om att bilarna bakom trodde vi hade blivit tokiga …
Kan meddela att min ID4 gör likadant. Men som tur är går det att disabla att den ska följa skyltar/kartor, vilket jag gjort.