Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Aggrajag
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 okt 2021 18:27

Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Aggrajag »

Jag tänkte titta på en Leaf 2015 i morgon och enligt Carfax så har den efter varit leasad fram till 2017 endast servats en gång. Enligt det serviceschema för Leaf som jag hittade online ska den servas varje 7500 miles, vilket den inte gjort vad jag kan se. Jag kan inte se någonstans om det ogiltigförklarar garantin för (viktigast) batteriet, eller annat, vilket jag förmodar att det gör. Någon som vet?
Är det värt att satsa på även om garantin går ut, ifall man då kan pruta rejält, eller bara att skippa köp?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av tor-ake »

När är den tillverkad, hur många mil har den gått och vilken SoH är det på batteriet?

Om det är ett år och nått tusental mil garanti kvar på ett batteri som är i bra skick kan man strunta i garantin tycker jag. Inte nåt att pruta för. Leaf/24 av årgång 2013-2015 är problemfria, förutom några måndagsexemplar från den tidiga tillverkningen i England.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Aggrajag
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 okt 2021 18:27

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Aggrajag »

tor-ake skrev:
När är den tillverkad, hur många mil har den gått och vilken SoH är det på batteriet?

Om det är ett år och nått tusental mil garanti kvar på ett batteri som är i bra skick kan man strunta i garantin tycker jag. Inte nåt att pruta för. Leaf/24 av årgång 2013-2015 är problemfria, förutom några måndagsexemplar från den tidiga tillverkningen i England.
Den är tillverkad Nov 2015, i trafik slutet av jan -16. 30kwh, men någon info om huruvida alla 12 "stolpar" i instrumentpanelen är kvar vet jag ej men får kolla på plats. Vet ej om det är assenta eller tekna versioner, vilket jag ju gärna vill ha då de ska ha bättre uppvärmning, om jag förstått rätt. Den har gått 7500 mil.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av lator »

Aggrajag skrev:

Den är tillverkad Nov 2015, i trafik slutet av jan -16. 30kwh, men någon info om huruvida alla 12 "stolpar" i instrumentpanelen är kvar vet jag ej men får kolla på plats. Vet ej om det är assenta eller tekna versioner, vilket jag ju gärna vill ha då de ska ha bättre uppvärmning, om jag förstått rätt. Den har gått 7500 mil.
Vad menar du ska vara bättre med uppvärmningen på en Tekna?
Kolla SoH med lefspy. 12 pinnar innebär bara att det är över 85%. 30 kWh-batterierna är ganska ojämna i kvalitet så det är trevligt att hitta en med ett bra batteri.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Tellus »

Tror batteri garantin är rökt, vad den nu är värd. Kolla så bilen verkligen finns på plats ifall ni har långt att åka. Dom brukar säljas för 120-130 tusen.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av tor-ake »

Tillverkad i november 2015 då är det en årsmodell 2016, inte 2015. Viss skillnad. Ta noga reda på SoH och gärna verklig räckvidd, att den faktiskt går att köra minst 10-12 mil utan att SoC plötsligt rasar. Det är inte jättevanligt men har förekommit att (forummedlemmar rapporterat att) enstaka celler drar ned hela packet, och det är dyrt att fixa på verkstad om man ej har garanti.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av LarsL »

Om bilen är okej när du köper den så är ju inte garantin värd särskilt mycket. Det är ju knappast så att batteriet plötsligt bara rasar efter 6 år utan det skulle ju i så fall vara att du förlorar 3 ploppar tror jag… och det händer kunnige på tiden som är kvar om batteriet är fräscht nu.
Min Leaf tappade första pluppen strax innan den såldes och hade då gått 12500 mil. Den kommer ju inte tappa två till på de 3500 mil som är kvar på garantin.
Aggrajag
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 okt 2021 18:27

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Aggrajag »

lator skrev:
Aggrajag skrev:

Den är tillverkad Nov 2015, i trafik slutet av jan -16. 30kwh, men någon info om huruvida alla 12 "stolpar" i instrumentpanelen är kvar vet jag ej men får kolla på plats. Vet ej om det är assenta eller tekna versioner, vilket jag ju gärna vill ha då de ska ha bättre uppvärmning, om jag förstått rätt. Den har gått 7500 mil.
Vad menar du ska vara bättre med uppvärmningen på en Tekna?
Kolla SoH med lefspy. 12 pinnar innebär bara att det är över 85%. 30 kWh-batterierna är ganska ojämna i kvalitet så det är trevligt att hitta en med ett bra batteri.
Jag hinner inte få hem en sån där OBD2 som man verkar behöva för att kunna använda Leafspy, men bra investering inför kommande köp i framtiden.
På en Youtube kanal (Electric Vihicle Man) sade snubben att det är andra värmesystem än på basmodellen, och de är att föredra då de är effektivare, men det kanske inte stämmer...
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Tellus »

Det är bara utrustning Visia som har elpatron system istället för värmepump på euroleafs. Visia är väldigt ovanlig och saknar också navigations skärm
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Aggrajag
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 okt 2021 18:27

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Aggrajag »

Tellus skrev:
Det är bara utrustning Visia som har elpatron system istället för värmepump på euroleafs. Visia är väldigt ovanlig och saknar också navigations skärm
Ok, då fattade jag fel, men det låter ju positivt!
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Tellus »

En annan fälla med beg leaf kan vara räckvidden.
Hur långt hoppas du att bilen ska gå sommar respektive vintertid på full laddning?

Nyligen annonserades en Leaf24 2012 med räckvidd 200km i annonsen. Sanningen är ca 5 mil vintertid, 7 mil vår höst, 10 mil sommar, från full till mycket låg batterinivå.

Så om vi antar 80% kvar av batteriet på 30kWh leafen så blir det 20kWh kvar (25 användbart när den var ny)

Sommarförbrukning stad 1,2kWh/mil = 16,5 mil
Sommar motorväg 1,8 = 11 mil
Vinter snålkörning 1,6 = 12,5 mil
Vinter normal 2,0 = 10 mil
Vinter motorväg 2,5 = 8 mil

Och man vill sällan köra till tomt så man får dra av någon mil på ovanstående. Så man bör vara beredd på kort räckvidd i förhållande till pris jämfört med modernare elbilar. Ofta kan privatleasing av ny bil vara bättre alternativ om man behöver lite mer räckvidd.

Vi har en Leaf 2012 med 5-10 mils räckvidd och det räcker gott och väl för vårt användningsområde, flera korta sträckor och med laddmöjlighet vid destination.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Tellus »

Hur gick det idag? Blev det affär?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Aggrajag
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 okt 2021 18:27

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Aggrajag »

Tellus skrev:
Hur gick det idag? Blev det affär?
Sorry jag såg inte att det blivit en andra sida på inlägget!

Det blev inte ens provkörning trots att jag hade två stycken affärer att besöka. Den ena hade lagt ut annonsen men inte fått in bilen än, och den andra var de väl inte så sugna på att sälja för att uttrycka det milt. De hade radat upp bilar med frimärkes avstånd och Leafen var långt inklämd från utgången. Hade varit kul att testa med blir fler tillfällen.

Tack för alla bra input här. Jag funderar på att bredda mitt söknät, även efter bilar med större batterier, men verkar ju genast bli snordyrt. Såg en Leaf 2019 och gillade verkligen utseendet men inte priset. Vi vill ju ha en bruksbil och om några år ha råd med en större familjebil när utbudet drar ner priserna (ser massor av kinesiska tillverkare på g nu).
Tänker i alla fall installera laddbox snarast för att ha en sak klar.
Aggrajag
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 okt 2021 18:27

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Aggrajag »

Tellus skrev:
En annan fälla med beg leaf kan vara räckvidden.
Hur långt hoppas du att bilen ska gå sommar respektive vintertid på full laddning?

Nyligen annonserades en Leaf24 2012 med räckvidd 200km i annonsen. Sanningen är ca 5 mil vintertid, 7 mil vår höst, 10 mil sommar, från full till mycket låg batterinivå.

Så om vi antar 80% kvar av batteriet på 30kWh leafen så blir det 20kWh kvar (25 användbart när den var ny)

Sommarförbrukning stad 1,2kWh/mil = 16,5 mil
Sommar motorväg 1,8 = 11 mil
Vinter snålkörning 1,6 = 12,5 mil
Vinter normal 2,0 = 10 mil
Vinter motorväg 2,5 = 8 mil

Och man vill sällan köra till tomt så man får dra av någon mil på ovanstående. Så man bör vara beredd på kort räckvidd i förhållande till pris jämfört med modernare elbilar. Ofta kan privatleasing av ny bil vara bättre alternativ om man behöver lite mer räckvidd.

Vi har en Leaf 2012 med 5-10 mils räckvidd och det räcker gott och väl för vårt användningsområde, flera korta sträckor och med laddmöjlighet vid destination.
Tack för bra info, det ger mig en tankeställare även om vi tänkt ha den som pendlar/bruksbil för främst korta sträckor. Vi vill gärna vara miljövänliga/framtidssäkra oss och köpa begagnat så vad rekommenderar du om man inte vill leasa? Blir jättedyrt de kalkyler jag räknat på. Vi är rätt ekonomiska så vi kan ofta spara ihop och inte behöva låna så mycket, men vill inte ha fasta månadskostnader på flera tusenlappar helst...

En leaf 30 kwh som är från 2015-16 med alla stolpar kvar borde väl ändå i vanliga fall leverera mer energi än du angav, om den skötts ordentligt, eller?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Tellus »

Leaf batteri degraderas rätt snabbt, man får räkna med ca 3% per år. Har haft Leaf 30 och tycker min uträkning stämmer rätt bra.
Blir svårt att hitta någon Leaf som är 5-6 år gammal med alla staplar, dvs mer än 85%.

Denna bil tycker jag isåfall är ett mycket bättre köp och har ca 50% längre räckvidd vs Leaf30

https://www.blocket.se/annons/halland/h ... k/96800762
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Tellus »

Förlåt fick se att det var ett avgasmonster. Men den bilen i elversion menar jag, dom blir dock sålda snabbt om det är rätt pris.

Det är en svår prisklass runt 150 att hitta bra elbil. Därför kan månadskostnaden bli mindre om man hittar privatleasing 2000-3000kr per månad. Leaf gen 1 30 kWh för 140 tusen kommer nog falla rätt mycket på några år vilket också blir månadskostnad på flera tusen, plus andra kostnader som man slipper vid leasing.
Men leasing har ju också olika nackdelar.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Aggrajag
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 okt 2021 18:27

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Aggrajag »

Tellus skrev:
Leaf batteri degraderas rätt snabbt, man får räkna med ca 3% per år. Har haft Leaf 30 och tycker min uträkning stämmer rätt bra.
Blir svårt att hitta någon Leaf som är 5-6 år gammal med alla staplar, dvs mer än 85%.

Denna bil tycker jag isåfall är ett mycket bättre köp och har ca 50% längre räckvidd vs Leaf30

https://www.blocket.se/annons/halland/h ... k/96800762
Tack, jag litar på dig.

Jag har förstått att Ioniq har gott rykte och bättre/mer pålitlig räckvidd. Och det är väl därför som den kostar såpass mycket mer, antar jag. Ska man upp i så mycket pengar är kanske inte steget så långt till 40kwh Leaf, som jag gillar mycket, speciellt prestandan och utseendet. Sen läste jag om att det kan uppstå problem med överhettning då den saknar kylning.
Aggrajag
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 okt 2021 18:27

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Aggrajag »

https://www.wayke.se/objekt/e60ebd2a-5b ... ut-automat

Denna var inte jättedyr, men har gått 12k mil. Beror förstås på hur man laddat, men är batterierna i denna mycket mer hållbara än i Leaf?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Tellus »

Aggrajag skrev:
https://www.wayke.se/objekt/e60ebd2a-5b ... ut-automat

Denna var inte jättedyr, men har gått 12k mil. Beror förstås på hur man laddat, men är batterierna i denna mycket mer hållbara än i Leaf?
Vad jag förstått så är dom mycket bättre än Leafs batterier. Dels har dom 10% "överkapacitet" så man märker ingen degradering alls de första åren.
Tycker den kan vara rätt bra köp, den har ungefär samma räckvidd som Leaf 40, fast dom heter 28 resp 40 kWh.
Det beror på att i Leafen finns ny ca 35kWh och Ioniq har 28kWh (plus överkapaciteten). Ioniqen är väldigt mycket energisnålare så räckvidden blir samma.

Kommer man uppåt 200 tusen kan man också snegla på Bmw i3 94ah 33kWh Bev, e-golf 36kWh och kia soul 30kwh. Dom har också ungefär samma räckvidd som Leaf40 och Ioniq28.
Min ranking
1. E-golf 36kWh
2. Ioniq28 om man står ut med att vara utan app
3. Bmw i3 94ah bev, om man står ut med baksätet och bakdörrarna
4. Kia soul 30kWh och Leaf 40 på delad sista plats.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Aggrajag
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 okt 2021 18:27

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Aggrajag »

Tellus skrev:
Aggrajag skrev:
https://www.wayke.se/objekt/e60ebd2a-5b ... ut-automat

Denna var inte jättedyr, men har gått 12k mil. Beror förstås på hur man laddat, men är batterierna i denna mycket mer hållbara än i Leaf?
Vad jag förstått så är dom mycket bättre än Leafs batterier. Dels har dom 10% "överkapacitet" så man märker ingen degradering alls de första åren.
Tycker den kan vara rätt bra köp, den har ungefär samma räckvidd som Leaf 40, fast dom heter 28 resp 40 kWh.
Det beror på att i Leafen finns ny ca 35kWh och Ioniq har 28kWh (plus överkapaciteten). Ioniqen är väldigt mycket energisnålare så räckvidden blir samma.

Kommer man uppåt 200 tusen kan man också snegla på Bmw i3 94ah 33kWh Bev, e-golf 36kWh och kia soul 30kwh. Dom har också ungefär samma räckvidd som Leaf40 och Ioniq28.
Min ranking
1. E-golf 36kWh
2. Ioniq28 om man står ut med att vara utan app
3. Bmw i3 94ah bev, om man står ut med baksätet och bakdörrarna
4. Kia soul 30kWh och Leaf 40 på delad sista plats.
Ok tack, då ska jag surfa runt lite och läsa mig in på bilarna.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av lator »

Tellus skrev:
Leaf batteri degraderas rätt snabbt, man får räkna med ca 3% per år. Har haft Leaf 30 och tycker min uträkning stämmer rätt bra.
Blir svårt att hitta någon Leaf som är 5-6 år gammal med alla staplar, dvs mer än 85%.

Denna bil tycker jag isåfall är ett mycket bättre köp och har ca 50% längre räckvidd vs Leaf30

https://www.blocket.se/annons/halland/h ... k/96800762
Även om jag håller med dig om att Ionic har ett bättre batteri än Leaf så tycker jag ändå att du skriver ner Leaf 30 lite väl mycket. Att hitta en Leaf 30 2016-2017 med ett ok batteri (över 90%) är inte speciellt svårt. Dessutom så kommer man längre än de sträckor som du angav. Problemet är som vanligt att man får en så mycket bättre bil om man lägger på 50 tusen och det upprepas för varje 50 tusen... Man får prioritera som vanligt, billigt eller bra och välja utifrån ens egna villkor.
Räknade för skojs skull på milkostnad på den 2014 Leaf 24 som exet har kört sen ny 2014/08. Första två åren gick den på privatleasing och kostade då ca 30 kr/mil över 4000 mil men efter utköpet så har den gått ytterligare 12000 mil till en kostnad av 11 kr/mil! Den har också 87% kvar av batterikapaciteten... :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Aggrajag
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 okt 2021 18:27

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Aggrajag »

lator skrev:
Tellus skrev:
Leaf batteri degraderas rätt snabbt, man får räkna med ca 3% per år. Har haft Leaf 30 och tycker min uträkning stämmer rätt bra.
Blir svårt att hitta någon Leaf som är 5-6 år gammal med alla staplar, dvs mer än 85%.

Denna bil tycker jag isåfall är ett mycket bättre köp och har ca 50% längre räckvidd vs Leaf30

https://www.blocket.se/annons/halland/h ... k/96800762
Även om jag håller med dig om att Ionic har ett bättre batteri än Leaf så tycker jag ändå att du skriver ner Leaf 30 lite väl mycket. Att hitta en Leaf 30 2016-2017 med ett ok batteri (över 90%) är inte speciellt svårt. Dessutom så kommer man längre än de sträckor som du angav. Problemet är som vanligt att man får en så mycket bättre bil om man lägger på 50 tusen och det upprepas för varje 50 tusen... Man får prioritera som vanligt, billigt eller bra och välja utifrån ens egna villkor.
Räknade för skojs skull på milkostnad på den 2014 Leaf 24 som exet har kört sen ny 2014/08. Första två åren gick den på privatleasing och kostade då ca 30 kr/mil över 4000 mil men efter utköpet så har den gått ytterligare 12000 mil till en kostnad av 11 kr/mil! Den har också 87% kvar av batterikapaciteten... :)
Ja då är det som med allt man ska köpa: en ca 10-20 procentig kostnadsökning medför i de flesta fall något klart bättre, som kanske i längden blir mer driftsäkert och tom billigare på lång sikt. I princip allt är såpass rätt prissatt att det alltid blir ett svårt val: prestanda/kvalitet vs. lägre inköpskostnad. Hade varit så enkelt om man varit lite rikare.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av HenrikC »

lator skrev:
Även om jag håller med dig om att Ionic har ett bättre batteri än Leaf så tycker jag ändå att du skriver ner Leaf 30 lite väl mycket. Att hitta en Leaf 30 2016-2017 med ett ok batteri (över 90%) är inte speciellt svårt. Dessutom så kommer man längre än de sträckor som du angav. Problemet är som vanligt att man får en så mycket bättre bil om man lägger på 50 tusen och det upprepas för varje 50 tusen... Man får prioritera som vanligt, billigt eller bra och välja utifrån ens egna villkor.
Räknade för skojs skull på milkostnad på den 2014 Leaf 24 som exet har kört sen ny 2014/08. Första två åren gick den på privatleasing och kostade då ca 30 kr/mil över 4000 mil men efter utköpet så har den gått ytterligare 12000 mil till en kostnad av 11 kr/mil! Den har också 87% kvar av batterikapaciteten... :)
För 200 tkr får man en Ioniq 28 kWh, e-Golf 36 kWh eller Leaf 40 kWh som alla klarar vardagen OK.

För 150 tkr får man kanske en e-Golf 24 kWh, Soul EV 27 kWh eller Leaf 30 kWh. De någorlunda användbara, i alla fall om man planerar.

För 100 tkr får man en Leaf 24 som knappt är användbar ens med planering. Måste man oplanerat hämta en sjuk unge på dagis, skjutsa en kollega eller akuthandla något så är batteriet tomt.

För 50 tkr får man en tio år gammal Mitsubishi/Peuget/Citroen iMiev, vilket man lite elakt kan kalla en mopedbil utan fartspärr.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av lator »

HenrikC skrev:

För 200 tkr får man en Ioniq 28 kWh, e-Golf 36 kWh eller Leaf 40 kWh som alla klarar vardagen OK.

För 150 tkr får man kanske en e-Golf 24 kWh, Soul EV 27 kWh eller Leaf 30 kWh. De någorlunda användbara, i alla fall om man planerar.

För 100 tkr får man en Leaf 24 som knappt är användbar ens med planering. Måste man oplanerat hämta en sjuk unge på dagis, skjutsa en kollega eller akuthandla något så är batteriet tomt.

För 50 tkr får man en tio år gammal Mitsubishi/Peuget/Citroen iMiev, vilket man lite elakt kan kalla en mopedbil utan fartspärr.
För dem som har levt några år med elbilar så verkar det gå bättre att överleva med en Leaf 24 eller liknande. Det är lätt att bli bortskämd... ;) Trillingarna håller jag med om att de är lämpliga som shoppingbilar i stan. Golf 24 är ganska jämförbar med en Leaf 24 (ej Japanmodell med slut batteri). Soul 27 och 30 är ok bilar men luftmotståndet äter elektroner lika mycket som för Leaf. Ionic 28 är helt klart den bil som klarar körningen bäst men dess servicekrav kostar...
Som alltid så får man vad man betalar för. Välj det som passar.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?

Inlägg av Mickep »

Vad fåt man för 300 kkr? Vad bör man förvänta sig?
(Det borde göras en artikel om sådant här varje år)
Skriv svar