Med 28 kWh batteri så skulle jag behöva snabbladda varje dag, om jag jämför med förbrukningen av min bil, ioniq kanske drar mindre el för att värma upp och köra samma sträcka mot min eqc.HenrikC skrev:För 200 tkr får man en Ioniq 28 kWh, e-Golf 36 kWh eller Leaf 40 kWh som alla klarar vardagen OK.lator skrev:Även om jag håller med dig om att Ionic har ett bättre batteri än Leaf så tycker jag ändå att du skriver ner Leaf 30 lite väl mycket. Att hitta en Leaf 30 2016-2017 med ett ok batteri (över 90%) är inte speciellt svårt. Dessutom så kommer man längre än de sträckor som du angav. Problemet är som vanligt att man får en så mycket bättre bil om man lägger på 50 tusen och det upprepas för varje 50 tusen... Man får prioritera som vanligt, billigt eller bra och välja utifrån ens egna villkor.
Räknade för skojs skull på milkostnad på den 2014 Leaf 24 som exet har kört sen ny 2014/08. Första två åren gick den på privatleasing och kostade då ca 30 kr/mil över 4000 mil men efter utköpet så har den gått ytterligare 12000 mil till en kostnad av 11 kr/mil! Den har också 87% kvar av batterikapaciteten...
För 150 tkr får man kanske en e-Golf 24 kWh, Soul EV 27 kWh eller Leaf 30 kWh. De någorlunda användbara, i alla fall om man planerar.
För 100 tkr får man en Leaf 24 som knappt är användbar ens med planering. Måste man oplanerat hämta en sjuk unge på dagis, skjutsa en kollega eller akuthandla något så är batteriet tomt.
För 50 tkr får man en tio år gammal Mitsubishi/Peuget/Citroen iMiev, vilket man lite elakt kan kalla en mopedbil utan fartspärr.
Garanti på batteri trots ej servad varje år?
Moderator: Redaktion
Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?
Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?
Om ni är ekonomiska och alltså har pengar men är försiktiga med dem så skulle jag inte tveka att lägga lite mer på bilen och byta mot bränslekostnaderna. Det kan vara dumt att köpa en för billig bil med för korträckvidd som inte kan användas. Då behövs en bil till för de längre resorna med de kostnader det innebär. Bättre då med en elbil som fixar allt.
Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?
Är mera intressant hur ekonomin ser ut när garantin gått ut. Vilka kostnader kan uppstå? (eller nerfar den prestandan som en viss tillverkare)
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?
Det här tycker jag är en klassisk och missvisande annons om räckvidden på Leaf 30.
https://www.blocket.se/annons/uppsala/n ... l/98142768
En 2017 som gått 10500mil. En plupp borta, dvs 78-84% kapacitet kvar, låt säga 81%.
I bästa fall fanns 26kWh( användbart) när den lämnade fabriken, det blir 21kWh kvar på denna en varm sommardag.
Räckvidden uppges till 20-25 mil sommartid, då ska du ha en förbrukning på 84Wh-105wh per kilometer. Det är helt omöjligt om man inte har ständig nedförsbacke eller kör konstant 35km/t utan klimatanläggning och 3.0 bar i däcken.
Rimlig räckvidd är hälften mot vad som uppges.
Likadant med vinterräckvidden som uppges, dela den med 2 så kommer du fram till destinationen.
Jag tror inte det alltid är lögn från annonsören utan okunskap och att man litar på den erkänt sämsta GOM(guessometer) på marknaden.
Min Leaf 2012 24 kWh visade efter snålkörning 262km när den var ny. Vid extrem eco driving test kom jag 20mil från 100% till turtle med 100Wh i förbrukning.
Bortsett från räckvidd och ofta helt orimligt beg pris så är Leaf en bra elbil.
Vår 24kWh 2012 som vi har nu, har 72% batteri kvar, vilket blir 14kWh.
Det innebär låg batterivarning när 10kWh är förbrukade.
Det ger en räckvidd på
10 mil sommartid vid snålkörning
5 mil vintertid vid normal körning
En beg 30kWh som den i annonsen går ca 40% längre på sommaren och 60% längre på vintern, dvs 8 mil vinter normalkörning och 14 mil sommar snålkörning.
En 24kWh japanleaf brukar kosta hälften jämfört med en 30kWh euroleaf
https://www.blocket.se/annons/uppsala/n ... l/98142768
En 2017 som gått 10500mil. En plupp borta, dvs 78-84% kapacitet kvar, låt säga 81%.
I bästa fall fanns 26kWh( användbart) när den lämnade fabriken, det blir 21kWh kvar på denna en varm sommardag.
Räckvidden uppges till 20-25 mil sommartid, då ska du ha en förbrukning på 84Wh-105wh per kilometer. Det är helt omöjligt om man inte har ständig nedförsbacke eller kör konstant 35km/t utan klimatanläggning och 3.0 bar i däcken.
Rimlig räckvidd är hälften mot vad som uppges.
Likadant med vinterräckvidden som uppges, dela den med 2 så kommer du fram till destinationen.
Jag tror inte det alltid är lögn från annonsören utan okunskap och att man litar på den erkänt sämsta GOM(guessometer) på marknaden.
Min Leaf 2012 24 kWh visade efter snålkörning 262km när den var ny. Vid extrem eco driving test kom jag 20mil från 100% till turtle med 100Wh i förbrukning.
Bortsett från räckvidd och ofta helt orimligt beg pris så är Leaf en bra elbil.
Vår 24kWh 2012 som vi har nu, har 72% batteri kvar, vilket blir 14kWh.
Det innebär låg batterivarning när 10kWh är förbrukade.
Det ger en räckvidd på
10 mil sommartid vid snålkörning
5 mil vintertid vid normal körning
En beg 30kWh som den i annonsen går ca 40% längre på sommaren och 60% längre på vintern, dvs 8 mil vinter normalkörning och 14 mil sommar snålkörning.
En 24kWh japanleaf brukar kosta hälften jämfört med en 30kWh euroleaf
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?
Det är så jag också tänkt! Nu blir det dock hela tiden dyrare och dyrare desto mer man kollar och sätter sig in. Jag är rätt övertygad om att om bara några år kommer det finnas riktigt bra elbilar som inte kostar mer än en ok begagnad idag, därför är det så svårt för mig att bestämma var jag ska satsa på. Jag vill förstås inte "slänga 100k i sjön" genom att köpa en bil som batteriet snart kommer begränsa oss alltför mycket för att kunna användas, och sedan kanske förlorat värdet då nya billigare elbilar tar över.LarsL skrev:Om ni är ekonomiska och alltså har pengar men är försiktiga med dem så skulle jag inte tveka att lägga lite mer på bilen och byta mot bränslekostnaderna. Det kan vara dumt att köpa en för billig bil med för korträckvidd som inte kan användas. Då behövs en bil till för de längre resorna med de kostnader det innebär. Bättre då med en elbil som fixar allt.
200k känns ruggit mycket nu om tex Sono Motors Sion kommer om ett par år och då (enligt dem själva) kommer kosta 25K€ ny.
Finns det någon begagnad elbil ni tror står sig bra att köpa nu som kommer hålla bra i framtiden, och ha hyfsad räckvidd (ca 15-20 mil) med batterier som inte tappar kraft så mycket på sikt?
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?
E-golf 36 och ioniq28 är populära och borde ha rättså bra andrahandsvärde är dom jag kan komma på.Aggrajag skrev:Det är så jag också tänkt! Nu blir det dock hela tiden dyrare och dyrare desto mer man kollar och sätter sig in. Jag är rätt övertygad om att om bara några år kommer det finnas riktigt bra elbilar som inte kostar mer än en ok begagnad idag, därför är det så svårt för mig att bestämma var jag ska satsa på. Jag vill förstås inte "slänga 100k i sjön" genom att köpa en bil som batteriet snart kommer begränsa oss alltför mycket för att kunna användas, och sedan kanske förlorat värdet då nya billigare elbilar tar över.LarsL skrev:Om ni är ekonomiska och alltså har pengar men är försiktiga med dem så skulle jag inte tveka att lägga lite mer på bilen och byta mot bränslekostnaderna. Det kan vara dumt att köpa en för billig bil med för korträckvidd som inte kan användas. Då behövs en bil till för de längre resorna med de kostnader det innebär. Bättre då med en elbil som fixar allt.
200k känns ruggit mycket nu om tex Sono Motors Sion kommer om ett par år och då (enligt dem själva) kommer kosta 25K€ ny.
Finns det någon begagnad elbil ni tror står sig bra att köpa nu som kommer hålla bra i framtiden, och ha hyfsad räckvidd (ca 15-20 mil) med batterier som inte tappar kraft så mycket på sikt?
Annars tror jag billig privatleasing 1-2år kan vara fördelaktigt. 2500kr i månaden i 24 månader blir 60000kr. Det är nog ungefär vad bara värdeminskningen blir på en e-golf eller ioniq som idag kostar 200 tusen (140 om två år).
Nya mg zs ev tror jag kostar 2500kr/mån
Vad tror ni andra?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?
2500 är ju rätt mkt per månad. Finns det leasingbilar med lägre månadskostnad? Gäller ju att man åtminstone får köra ca 1200 mil per år utan massa extrakostnader...Tellus skrev:E-golf 36 och ioniq28 är populära och borde ha rättså bra andrahandsvärde är dom jag kan komma på.Aggrajag skrev:Det är så jag också tänkt! Nu blir det dock hela tiden dyrare och dyrare desto mer man kollar och sätter sig in. Jag är rätt övertygad om att om bara några år kommer det finnas riktigt bra elbilar som inte kostar mer än en ok begagnad idag, därför är det så svårt för mig att bestämma var jag ska satsa på. Jag vill förstås inte "slänga 100k i sjön" genom att köpa en bil som batteriet snart kommer begränsa oss alltför mycket för att kunna användas, och sedan kanske förlorat värdet då nya billigare elbilar tar över.LarsL skrev:Om ni är ekonomiska och alltså har pengar men är försiktiga med dem så skulle jag inte tveka att lägga lite mer på bilen och byta mot bränslekostnaderna. Det kan vara dumt att köpa en för billig bil med för korträckvidd som inte kan användas. Då behövs en bil till för de längre resorna med de kostnader det innebär. Bättre då med en elbil som fixar allt.
200k känns ruggit mycket nu om tex Sono Motors Sion kommer om ett par år och då (enligt dem själva) kommer kosta 25K€ ny.
Finns det någon begagnad elbil ni tror står sig bra att köpa nu som kommer hålla bra i framtiden, och ha hyfsad räckvidd (ca 15-20 mil) med batterier som inte tappar kraft så mycket på sikt?
Annars tror jag billig privatleasing 1-2år kan vara fördelaktigt. 2500kr i månaden i 24 månader blir 60000kr. Det är nog ungefär vad bara värdeminskningen blir på en e-golf eller ioniq som idag kostar 200 tusen (140 om två år).
Nya mg zs ev tror jag kostar 2500kr/mån
Vad tror ni andra?
Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?
En billig Model S med för mycket räckvidd kommer nog stå sig rätt bra. 30% degradering på en sådan är ju ingen katastrof, den funkar ändå.
Naturligtvis kommer det om några år billiga Model 3 också där degradering inte spelar någon roll för den vanliga användaren.
Risken med begagnat är ju reparationer. Det blir riktigt tröttande efter ett tag.
Naturligtvis kommer det om några år billiga Model 3 också där degradering inte spelar någon roll för den vanliga användaren.
Risken med begagnat är ju reparationer. Det blir riktigt tröttande efter ett tag.
Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?
Jag skulle vilja säga att 2500kr är jättelite.Aggrajag skrev:2500 är ju rätt mkt per månad. Finns det leasingbilar med lägre månadskostnad? Gäller ju att man åtminstone får köra ca 1200 mil per år utan massa extrakostnader...Tellus skrev:E-golf 36 och ioniq28 är populära och borde ha rättså bra andrahandsvärde är dom jag kan komma på.Aggrajag skrev:Det är så jag också tänkt! Nu blir det dock hela tiden dyrare och dyrare desto mer man kollar och sätter sig in. Jag är rätt övertygad om att om bara några år kommer det finnas riktigt bra elbilar som inte kostar mer än en ok begagnad idag, därför är det så svårt för mig att bestämma var jag ska satsa på. Jag vill förstås inte "slänga 100k i sjön" genom att köpa en bil som batteriet snart kommer begränsa oss alltför mycket för att kunna användas, och sedan kanske förlorat värdet då nya billigare elbilar tar över.LarsL skrev:Om ni är ekonomiska och alltså har pengar men är försiktiga med dem så skulle jag inte tveka att lägga lite mer på bilen och byta mot bränslekostnaderna. Det kan vara dumt att köpa en för billig bil med för korträckvidd som inte kan användas. Då behövs en bil till för de längre resorna med de kostnader det innebär. Bättre då med en elbil som fixar allt.
200k känns ruggit mycket nu om tex Sono Motors Sion kommer om ett par år och då (enligt dem själva) kommer kosta 25K€ ny.
Finns det någon begagnad elbil ni tror står sig bra att köpa nu som kommer hålla bra i framtiden, och ha hyfsad räckvidd (ca 15-20 mil) med batterier som inte tappar kraft så mycket på sikt?
Annars tror jag billig privatleasing 1-2år kan vara fördelaktigt. 2500kr i månaden i 24 månader blir 60000kr. Det är nog ungefär vad bara värdeminskningen blir på en e-golf eller ioniq som idag kostar 200 tusen (140 om två år).
Nya mg zs ev tror jag kostar 2500kr/mån
Vad tror ni andra?
Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?
Sion kommer inte att komma, så den kan du räkna bort. Skulle fortfarande satsa på Ioniq 28 eller 38 i den prisklassen. De är tillräckligt bra för att kunna klara vardagen för många och att slippa bensinkostnaden gör att värdet inte rasar.Aggrajag skrev:
200k känns ruggit mycket nu om tex Sono Motors Sion kommer om ett par år och då (enligt dem själva) kommer kosta 25K€ ny.
Finns det någon begagnad elbil ni tror står sig bra att köpa nu som kommer hålla bra i framtiden, och ha hyfsad räckvidd (ca 15-20 mil) med batterier som inte tappar kraft så mycket på sikt?
Elbilist sedan 2014
Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?
Varför kommer inte Sion att komma? Är det mer för tyska och sydeuropeiska marknaden?Klintan skrev:Sion kommer inte att komma, så den kan du räkna bort. Skulle fortfarande satsa på Ioniq 28 eller 38 i den prisklassen. De är tillräckligt bra för att kunna klara vardagen för många och att slippa bensinkostnaden gör att värdet inte rasar.Aggrajag skrev:
200k känns ruggit mycket nu om tex Sono Motors Sion kommer om ett par år och då (enligt dem själva) kommer kosta 25K€ ny.
Finns det någon begagnad elbil ni tror står sig bra att köpa nu som kommer hålla bra i framtiden, och ha hyfsad räckvidd (ca 15-20 mil) med batterier som inte tappar kraft så mycket på sikt?
Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?
Läs igenom Siontråden. De har lyckats bygga om ett par BMW i3 och två handbyggda rambyggen sedan 2016. Behövs massor med kapital och kompetens för att producera en bil. Nevs förnekar att det finns avtal om produktion.Aggrajag skrev:Varför kommer inte Sion att komma? Är det mer för tyska och sydeuropeiska marknaden?Klintan skrev:Sion kommer inte att komma, så den kan du räkna bort. Skulle fortfarande satsa på Ioniq 28 eller 38 i den prisklassen. De är tillräckligt bra för att kunna klara vardagen för många och att slippa bensinkostnaden gör att värdet inte rasar.Aggrajag skrev:
200k känns ruggit mycket nu om tex Sono Motors Sion kommer om ett par år och då (enligt dem själva) kommer kosta 25K€ ny.
Finns det någon begagnad elbil ni tror står sig bra att köpa nu som kommer hålla bra i framtiden, och ha hyfsad räckvidd (ca 15-20 mil) med batterier som inte tappar kraft så mycket på sikt?
Elbilist sedan 2014
Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?
Nevs, vad är det?Klintan skrev:Läs igenom Siontråden. De har lyckats bygga om ett par BMW i3 och två handbyggda rambyggen sedan 2016. Behövs massor med kapital och kompetens för att producera en bil. Nevs förnekar att det finns avtal om produktion.Aggrajag skrev:Varför kommer inte Sion att komma? Är det mer för tyska och sydeuropeiska marknaden?Klintan skrev:Sion kommer inte att komma, så den kan du räkna bort. Skulle fortfarande satsa på Ioniq 28 eller 38 i den prisklassen. De är tillräckligt bra för att kunna klara vardagen för många och att slippa bensinkostnaden gör att värdet inte rasar.Aggrajag skrev:
200k känns ruggit mycket nu om tex Sono Motors Sion kommer om ett par år och då (enligt dem själva) kommer kosta 25K€ ny.
Finns det någon begagnad elbil ni tror står sig bra att köpa nu som kommer hålla bra i framtiden, och ha hyfsad räckvidd (ca 15-20 mil) med batterier som inte tappar kraft så mycket på sikt?
Det är över 15 tusen som förbokas, om man får tro hemsidan. Men det är förstås inte första eller sista gången folk lockas till ett projekt som aldrig kommer i produktion, om det nu blir så. Väldigt synd i så fall.
Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?
https://www.vibilagare.se/nyheter/nevs- ... rollhattanAggrajag skrev:
Nevs, vad är det?
Elbilist sedan 2014
Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?
Sono är tyvärr feltänkt och kommer aldrig till marknaden. Det är mörkt på natten och på vintern.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?
Den här tror jag blir ungefär lika billig att äga som en Leaf 30 för 140 tusen, men har tre gånger räckvidden och är 10 år modernare.
https://www.blocket.se/annons/vasternor ... e/98247728
https://www.blocket.se/annons/vasternor ... e/98247728
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Garanti på batteri trots ej servad varje år?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler